Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
641/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."

https://www.is.fi/poliitikka/art-2000011188208.html

Näpertelyä, kunnat pitäisi lakkauttaa 7 lääniksi mihin yksi hallinto samalla hv-alueet niihin, näin myös maakuntahallinnot voi poistaa.

Vierailija
642/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöverot kolminkertaistuvat nykyisestä, kun kaupungit ja kunnat tarvitsevat rahaa, kun hallitus leikkaa. Niin luki lehdessä.

No, kesämökin voi vaikka myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."

https://www.is.fi/poliitikka/art-2000011188208.html

Näpertelyä, kunnat pitäisi lakkauttaa 7 lääniksi mihin yksi hallinto samalla hv-alueet niihin, näin myös maakuntahallinnot voi poistaa.

Kuntiin ja valtiolle tulee irtisanomisia.

Mutta ei hätää meillä on työmarkkinatuki 595 netto. Virkamiehillä on varmaan säästöjä tilillä niin pärjäävät.

Vierailija
644/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, sama homma. Neljä lasta tein, kaikki pärjääväisiä ja ahkeria nuoria. 2/4 lääkiksessä, 1 lukiossa ja 1 yläkoulussa erinomaisin arvosanoin kumpainenkin. Mutta on nähty kovasti vaivaakin kasvatuksen eteen ja huolehdittu, että koulu hoidetaan hyvin jne. Jäi omat ylityöt tekemättä ja joskus on lasten vuoksi täytynyt myös tehdä lyhyempää työpäivää. Ja kiitokseksi valtio antaa onnettoman heikon eläkkeen. Suututtaa. Saman saisi kun makaisi koko elämänsä kotona, tekemättä mitään hyödyllistä, yhtäkään uutta veronmaksajaa ja kaljaa kitaten.

No, nyt kun kulut on pienemmät, laitan tonnin kuussa säästöön ja sijoituksiin. Ehtii tässä onneksi vielä paikata itse tilannetta ja onneksi alani työtilanne mahdollistaa lähes varmasti työt vaikka eläkeiän ylikin. Mutta silti, olisi tuo tonni kulutuksessakin ihan tarpeellinen, sekä itselle että suomalaisille yrittäjille. Nyt jätän tietoisesti ravintolat, kahvilat, kampaajat, hierojan, le

Noooo... Kun lapsesi valmistuu hyväpalkkaisiin hommiin, he sitten kiitokseksi sun uhrauksista huolehtii sun hyvinvoinnistasi ja auttaa sua taloudellisesti, kun olet pienellä eläkkeellä.

Tietenkin, hyvät ja viisaat lapset tekee niin, olethan ollut hyvä kasvattaja.  

Vierailija
645/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläke on palkanosa mikä maksetaan myöhemmin eli silloin kun jää eläkkeelle.

Työeläkkeiden verotus on rahasampo verottajalle koska eläkeläiset eivät voi lakkoilla.

Vuoden alusta mun eläkekorotuksesta meni 65% verottajalle ja itse sai pitää 35% joten tervetuloa vaan kiristyvien verojen maailmaan, ylärajaa ei ole näköpiirissä.

Töissä ollessaan sotu- ja eläkemaksut vähennetään täysimääräisesti verotuksessa.

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.

Niinpä,siksi juurikin eläkettä ei kannata juurikaan kerätä tuon enempää mutta progressio nousee jyrkästi keskituloisella eläkeläiselläkin.

Vierailija
646/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöverot kolminkertaistuvat nykyisestä, kun kaupungit ja kunnat tarvitsevat rahaa, kun hallitus leikkaa. Niin luki lehdessä.

No, kesämökin voi vaikka myydä.

Mutta jos kukaan ei osta sitä?

Vierailija
647/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo. Kannattaa laskea kannattaako sinnitellä vanhaksi asti missään halpatyössä. Yleensä ei kannata.

Nimenomaan!  Silti huudetaan, että menkää töihin surkeilla palkoilla, että eläkettä karttuu. Siksikö että saa kituuttaa yhtä lailla, toki raajarikkona lisäksi.  Lisäksi ihmisillä on outo kuolemattomuuden käsite, monikaan ei edes näe niitä eläkepäiviään! Nauttikaa elämästä nyt, kun vielä olette elossa!

Vierailija
648/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun äiti sai asumistukea ja kun kuoli pari vuotta sitten, tilillä oli 60 000.

Mulla on tallessa äidin viimeinen tiliotekin, asumistuki oli 240 euroa.

Vierailija
649/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla kesätyöpaikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011120499.html

Vierailija
650/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin

Vierailija
651/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011087393.html

Vierailija
652/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä iniset, sullahan on viistoista vuotta aikaa tienata sitä sun eläkettä. Sillai se eläke kertyy.

Vierailija
653/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
654/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla on toinen vanhempi kuollut ja työelämää olisi vielä 20 vuotta, jos pääsee töihin.

Vierailija
655/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ollut onnea, 45v ja eläkekertymä n. 2700€/kk

Ei taida olla mahdollista kuin sillä jos olet lääkäri ja nainen eli armeijaa ei ole tarvinnut käydä ja tuhlata 1-2 vuotta siihen hankaline saapumiseräaikoineen. Tuo väittämäsi kertymä vaatisi tauotonta yli 7 k€ kuukausituloa ikävuosina 25v-45v, toki äitiyspäivärahakausia voi olla koska niistä kertyy enemmän eläkettä kuin siitä alkuperäisestä palkkatyöstä, hullua joo mutta ne on onneksi sentään kestoltaan rajoitettuja. 

Vierailija
656/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"V. 1980 ja sen jälkeen syntyneiden kohtalo on nyt mikä on. Ei terveetkään tule saamaan eläkkeitään. Epäilen myös, että enne kuin täytän 60, niin julkista terveydenhuoltoa ei enää ole nykyisessä muodossaan. Tulee USAn malli."

Itse en pidä tällaista todennäköisenä. Toki, jos ihmiset jatkaa perskokkareiden äänestämistä kaudesta toiseen, niin sitten voi tullakin. EU:n tasolla en usko, että tuollaiseen ainakaan mennään.

Muutenkin isoja koko talousjärjestelmän muutoksia on tulossa ennen kuin meidän ikäiset pääsee eläkkeelle, kun tekoäly, robotit ja koneet vie yhä enemmän töitä. Itse luotan tämän muutoksen hallinnassa niin, että ihmisistäkin huolehditaan vaikkei ole töitä, paljon enemmän EU:hun kuin Suomen päättäjiin. 

Vierailija
657/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi osa tekee lapsia vasta 40- vuotiaana ja joutuvat samalla hoitamaan ikääntyvät vanhempansa ja käymään töissä.

Minulla on toinen vanhempi kuollut, lapset isoja ja ei työtä.

Tasan ei mene nallekarkit.

Vierailija
658/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi osa tekee lapsia vasta 40- vuotiaana ja joutuvat samalla hoitamaan ikääntyvät vanhempansa ja käymään töissä.

Minulla on toinen vanhempi kuollut, lapset isoja ja ei työtä.

Tasan ei mene nallekarkit.

Pitäisikö pestä tänään vaikka ikkunoita niin olisi jotain tekemistä.

Vierailija
659/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 16 miljoonaa euroa. Omat lapset hoitaa ja auttaa eläkeläisiä.

Vierailija
660/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on 4 euroa. Tein kyllä töitä ihan nuoresta asti, mutta niistä vuosista ei siihen aikaan kertynyt eläkettä. Sitten sairastuin ja tein vähän jotain silpputyötä. Siinäpä se työeläkkeen osalta. Onneksi ei tarvitse vain sillä pärjätä :D

N45