Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeläkin voi tehdä töitä. En ymmärrä miksi suomalaisten elämän tarkoitus tuntuu olevan päästä 64v. eläkkeelle ja lojua seuraavat 30 vuotta hautaan saakka?
Tämä juuri!
Omat vanhempani tekivät töitä noin 70 kymppisiksi asti ja ihan omasta vapaasta tahdosta. Pyörittivät omaa yritystä ja pystyivät tekemään töitä juuri sen verran kun oli pakko. Jos teki mieli lähteä pidemmäksi aikaa lomalle tai mökille niin sitten laitettiin lappu oveen tai palkattiin joku paikkakunnan nuori (kuten minä!) pitämään puotia pystyssä.
Appiukkoni on maanviljelijä ja eläkkeelle jäädessään möi muut pellot, mutta jätti muutaman peltosaran itselleen ihan sen takia että on jotain järkevää tekemistä kun hoitaa peltojaan. En osaisi häntäkään kuvitella istumassa kiikustuolissa.
Ihminen on onnellinen kun hänellä on sopiva määrä sellaista työtä jonka kokee mielekkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Genitaaliherpeksestä oikeuden päätös. 15000 maksettavaa. Tuomio tuli.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009352543.html
Genitaaliherpes tarttuu myös oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia.
Jos harrastat seksiä henkilön kanssa jolla on genitaaliherpes niin se tarttuu suhun.. Genitaaliherpes tarttuu myös oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia.
Välttäkää miehiä jolla on genitaaliherpes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pää ei kestänyt armeijaa.
Eli sua kutsutaan palstalla HÖNÖKSI.
🥸🤡
Intti on nykyään nii lepposa et lihavat silmälasipäiset tytötki saa sen käytyä.
60-luvulla oli kunnollista ku kapiaiset oli sodankäyneitä
Mutta lyhyt kalju mies ei pysty inttiä käymään. Itkisi pimeässä mettässä äitiä vartiossa.
🤠🥸🤡
Varusmiehethä on nimenomaan kaljuja
Työeläke plus kansaneläke tulee sulla olemaan suurempi kuin takuueläke. Jos jatkat normaalit 15 vuotta töissä saat helposti yli tonnin työeläkettä. Plus siihen päälle vielä hieman kansaneläkettä.
Ap. rahoitu, jo parissa vuodessa kaikki voi kääntyä päälaelleen. Huomisetakaan emme voi olla ihan varmoja, älä siis sure asiat kyllä järjestyvät.
Kaikkeen et voi toki itse vaikuttaa, mutta osaa kyllä.
Minua jotenkin huvittaa tämä EU-maiden järjestäyminen ja tottelevaisuus Trumpin käskyjen mukaan. Toisaalla meuhkataan, että shullu?
Kymmenessä vuodessa voi tapahtua paljon, TRUMP historiaa ja uudet tuulet puhaltavat.
Tsemppiä ap, asioilla on tapana järjestyä, sanoi edesmennyt äitinikin aikanaan!
Ostatteko te sitä paskarakentamista mitä nuo HÖNÖt tekee Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on noin 900, joten jos jäät alle sen erotus maksetaan takuueläkkeenä ja sen lisäksi on asumistuki ja vielä toimeentulotukiin, joten pärjäät kyllä. Lisäksi jos jatkat vielä 10 vuotta tuo summa tulee kasvamaan roimasti! Suomi on edelleen hyvinvointivaltio. Terveisin köyhä eläkeläinen
Tt-tuki vain niille jotka ei omista mitään...ja kai muutkin tuet jatkossa
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minä jouduin eläkkeelle 53-v ja sitä ennen oli 2 v kuntoutustuella. Eläkkeeni on 1427 e br. Sairaalassa olen toimistopuolen hommia tehnyt eli ei ole palkka päätä huimannut ja äitiyslomalla ollut 4 kertaa sen 10 kk/lapsi. Kertoisitko työhistoriasi pituuden, niin tuota voisi jotenkin yrittää ymmärtää.
Se sun ja "mun" sairauseläke lasketaan niin kuin oltais oltu töissä eläkeikään saakka. Siihen tulee kerroin.
Sen takia se eläke on mun mielestä ihan hyvä verrattuna monen muun eläkkeeseen.
Vaikka ikinä en olisi halunnut sairastua😪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥸🤡
Mutta lyhyt kalju mies ei pysty inttiä käymään. Itkisi pimeässä mettässä äitiä vartiossa.
🤠🥸🤡
Kuule, sen näkee kuka on oikeasti kalju. Mutta ethän sä näe sun päälakea, sulla ei ole kaljuissa kohdissa kuik sileä kalju iho.
Oma unelmani on, että pystyisin noin 60 vuoden iässä vaihtamaan palkansaajasta yrittäjäksi tai osa-aikatyöntekijäksi. Olisi kiva viettää enemmän aikaa lastenlasten ja harrastusten parissa sekä matkustella kun terveys on todennäköisesti vielä hyvä.
Olen laskenut että jos saan tuohon mennessä kasaan noin 250.000 -300.000 niin pystyisin hyvin leppoistsmaan muutamaan työpäivään viikossa ilman että tarvitsisi tinkiä elintasosta kun saisin sijoituksista osinkotuottoja 5-6% vuodessa.
Tällä hetkellä näyttää ihan mahdolliselta. Ikää on nyt noin 50
Vierailija kirjoitti:
Kompensoiko miehesi jotenkin, kun olit kotiäitinä? Esimerkiksi äidille vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen maksaminen on hyvä kompensaatio noilta vuosilta.
Harmi, etteivät ap ja lasten isä näin tehneet, koska siihen aikaan eläkevakuutukset olivat vielä ihan järkevä kohde. Itsekin säästin sellaiseen, kun olin lasten kanssa kotona ja mies maksoi suurimman osan yhteisistä kuluista. Ei mitään isoja summia, mutta jos 10 vuotta saa muutaman satasen kuukausittain käyttöön, niin sekin varmasti helpottaa eläkkeelle siirtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥸🤡
🤠🥸🤡
Kuule, sen näkee kuka on oikeasti kalju. Mutta ethän sä näe sun päälakea, sulla ei ole kaljuissa kohdissa kuik sileä kalju iho.
Ei sitä niistä 19-vuotiaista pojista armeijassa nää keille tulee pälvikalju viiskymppisenä
Pistä nyt niitä laattoja märkään betoniin, kun olet naisten mielestä HÖNÖ.
🤡👢🔥😂
Vierailija kirjoitti:
Niin eli olet tilanteessa kuin jos et olisi tehnyt päivääkään töitä. Saat siis sen saman eläkkeen kuin ne, joilla ei ole eläkekertymää ollenkaan.
Ei saa. Saa pari sataa euroa enemmän. Lisäksi tulokertymä elämän aikana on paljon suurempi ja voit ostaa vaikka asunnon ja asumiskulusi on eläkkeellä pienemmät kuin vuokralla asujan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vähän yli 40-vuotias ja eläkekertymä on ilmeisesti 0 euroa. En stressaa, sillä en pääse koskaan vanhuuseläkkeelle. Sairauseläkkeelle jäisin heti, jos pääsisin. Olen työttömänä, mutta en ole oikeasti työkykyinen. Se takuueläke vähän alle 1000 euroa tuntuu oikeasti houkuttelevalta lottovoitolta nykyisen tuloni työmarkkinatuen 595 euroa jälkeen. Kunpa tosiaan saisin edes tuon takuueläkkeen.
Joo, kylläpä helpotti suuresti elämää, kun ensin sinnittelin sairaseläkkeellä (kuntouttavia jaksoja takana ja helvetinmoinen hakuprosessi) ja siitä sitten pääsin vihdoin TE-viraston kurimuksesta työeläkkeelle, jota olin kerryttänyt mm. myös lukuisilla osapäivätöillä jne. tasan 500e/kk, johon tietty lisättiin tuo kansaneläkkeen osuus.
Liki tonni on paljon rahaa, kunhan osaa oikein elää. Toki sairauskuluja on ikääntyvillä ja hammashoidot etenkin on järkyttävän hintaisia.
Jotenkin vaan vtuttaa, kun naapurissa maataan ja ryypätään ja ihan samat tulee saamaan käteen kuin meikäläinen, joka on syöksynyt joka torven toitotukseen ja vienyt mukulaakin aamuviideltä hoitoon (poikkeuslupa vuorotyöläisten päiväkotiin, muuten olisi edellisiltana joutunut jo menemään sinne) ja kahdella bussilla matkannut uupuneena pakkasessa liukuhihnalle pakkaamaan. Ei käy tasan...
Minusta tämä on erikoinen eläkejärjestelmä. Sitä, minkä verran joutuu maksamaan, ei mitenkään kohtuullisteta tai oteta tulevassa eläkkeessä huomioon. Suuret ikäpolvet maksoivat vähemmän ja saivat enemmän, heidän lapsilleen käynee päinvastoin. Vaikka sekä x että milleniaalit ovat kuitenkin syyttömiä sekä ikätoveriensa määrään että suurten ikäpolvien määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥸🤡
🤠🥸🤡
Kuule, sen näkee kuka on oikeasti kalju. Mutta ethän sä näe sun päälakea, sulla ei ole kaljuissa kohdissa kuik sileä kalj
Kuule, olen nähnyt kyllä miesten päitä ja kyllä sen näkee, kuka on ajanut vapaaehtoisesti kaljuksi ja kuka ei. Siinä on iho kohdissa selvä ero.
Mutta sähän olet HÖNÖ mies Helsingistä.
Laita niitä laattoja märkään betoniin ja myy ihmisille paska asuntoja kalliilla.
Oho, laatta tippui. HÖNÖ raksamies ollut asialla. Hissit ei toimi.
Hönöööööö
HÖNÖ raksamies oli rakentamassa Kalasataman kerrostaloja.
Genitaaliherpeksestä oikeuden päätös. 15000 maksettavaa. Tuomio tuli.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009352543.html
Genitaaliherpes tarttuu myös oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia.