Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein heität kaikki alushousut roskiin ja ostat uudet tilalle?

Vierailija
30.06.2025 |

Kerran vuodessa?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne jotain 3-4 vuotta kestää

Kun ei pese 60 asteessa kestää 5 kertaa kauemmin. 

Vierailija
62/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Alusvaatteet tulisi vaihtaa vuoden tai 50 pesun jälkeen, neuvovat brittilehti Independentin haastattelemat asiantuntijat. Liian pitkä käyttöikä kasvattaa esimerkiksi virtsatieinfektion ja hiivatulehduksen riskiä.

Englantilainen lääkäri Shirin Lakhani suosittelee monien muiden asiantuntijoiden tavoin, että alusvaatteet heitetään roskiin vuoden käytön jälkeen."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuinka-usein-alusvaatteet-pitaa-vai…

Ap

Minun pesukoneessani on sellainen asetus, kuin hygienia.

Jos se pistää pyyhkeet niin kuumiksi, että hajut ja bakteerit lähtee, niin eiköhän pöksytkin puhdistu.

Tämä. Ja jos ei puhdistu, se on ongelma jo kauan ennen, kuin vasta vuoden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rikki, heitän pois. Kymmeniä vuosia vanhoja on.

Siis mitä?

Vierailija
64/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi yök. Alushousut aina 60 asteessa ja todellakin noin vuoden päästä roskiin.

Vierailija
65/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jälleen kerran olen järkyttynyt suomalaisten tavoista. 

Vierailija
66/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Alusvaatteet tulisi vaihtaa vuoden tai 50 pesun jälkeen, neuvovat brittilehti Independentin haastattelemat asiantuntijat. Liian pitkä käyttöikä kasvattaa esimerkiksi virtsatieinfektion ja hiivatulehduksen riskiä.

Englantilainen lääkäri Shirin Lakhani suosittelee monien muiden asiantuntijoiden tavoin, että alusvaatteet heitetään roskiin vuoden käytön jälkeen."

Ap

Jos se pistää pyyhkeet niin kuumiksi, että hajut ja bakteerit lähtee, niin eiköhän pöksytkin puhdistu.

Ei ikinä lähde kokonaan 

Niin, sulla on siellä alapäässä bakteereja ja niin kuulukin olla, ne pitää limakalvot terveinä. 

Jos et lainaa jonkun muun alushousuja, ne samat bakteerit siellä housuissa on.

En näe tässä ongelmaa, jos ei laita alushousuja tyyliin naamalleen. 

Vierailija
67/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn käytetyt pois. Niille on kysyntää.

Vierailija
68/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi yök. Alushousut aina 60 asteessa ja todellakin noin vuoden päästä roskiin.

En ymmärrä tätä omien bakteerien kammoa. Jos sulla ei ole mitään tautia, ei ne bakteerit mitenkään vaarallisia ole. 

Sussa on monta kiloa hyviä baktereeja, jotka pitää sut terveenä. Ei niistä koskaan eroon pääse.

Sen sijaan tämä ylihygieenisyys sairastuttaa ihmisiä.

Vierailija
69/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä kuulee (lukee), kun vanhaksi elää!!!!

Vierailija
70/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyi, en ikinä pesisi alusvaatteita pyyhkeiden ja lakanoiden kanssa. 

Pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa ja muut vaatteet 40 asteessa, paitsi hienopesu + villa. 

Vierailija
71/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyi, en ikinä pesisi alusvaatteita pyyhkeiden ja lakanoiden kanssa. 

Pyyhkeet ja lakanat

Mikä tuossa nyt on "hyi"? 

Vierailija
72/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iso kasa alushousuja. Heitän ne sitä mukaan pois, kun menevät rikki, kulahtavat tai kuluvat rumiksi. Mitään määräaikaa minulla ei ole vaatteille. 

Vierailija
73/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeksi ostanut alusvaatteita 2019. Pesen joka kerta vähintään 60 asteessa. Käytän pesupussia. Kuminauhoja on saanut vaihtaa aika paljon. Kaikki eivät ole ehjiä.

Käytän vaatteet tarkkaan. Stop luonnonvarojen haaskaukselle.

Vierailija
74/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Epäilemättä näin, jos käyttää jotain persvaon paskoissa uivia tekokuitustringejä. 

Itse käytän merinovillaisia boksereita talvella ja silkkisiä "ransalaismallisia" alushousuja kesällä hameiden alla. (Siis sellaisia löysien shortsien tapaisia). Kummatkin maksavat vähintään 50 e/kpl, joten en tasan heittele roskiin tämän tuosta. Ja koska ovat laadukasta luonnonmateriaalia, merinovilla vieläpä antibakteerista, ei ole ollut ongelmia. Koskaan. 

Toki pidän enimmäkseen hameita ja kotona olen kokonaan ilman pikkareita. Eniten vaikuttaa se, että ei sitä alakertaa kuulu hautoa pikkareilla+kireillä housuilla kaiken aikaa. Lämpimässä ja kosteassa ne pöpöt muhivat. 

Vierailija
75/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

tolla logiikalla jos omistaa esim. 10 kpl pikkareita, niin silloin ne samat pikkarit on päällä n. kerran viikossa eli ihan loogista toi 50kerran tai vuoden jälkeen roskiin. Mulla on hiukan enemmän kuin se 10 paria pikkareita, mutta keskimääräinen käyttöikä on siinä 1,5v paikkeilla eli se 50 käyttökertaa tulisi siinä. 

Vierailija
76/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö niihin alkkareihin asentaa joku alkkari, että koska se 50 käyttökertaa tulee täyteen? 

Puppua on tuo väite. Heitän kalskeet sitten pois kun ovat tarpeeksi kuluneita 

Vierailija
77/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään vaan ei saa enää hyviä ja kauniita puuvilla alkushousuja. Kauhean kalliita.

Vierailija
78/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset heitän roskiin mistä ei lähde enää sillin haju pesussa. N42

Vierailija
79/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Epäilemättä näin, jos käyttää jotain persvaon paskoissa uivia tekokuitustringejä. 

Itse käytän merinovillaisia boksereita talvella ja silkkisiä "ransalaismallisia" alushousuja kesällä hameiden alla. (Siis sellaisia löysien shortsien tapaisia). Kummatkin maksavat vähintään 50 e/kpl, joten en tasan heittele roskiin tämän tuosta. Ja koska ovat laadukasta luonnonmateriaalia, merinovilla vieläpä antibakteerista, ei ole ollut ongelmia. Koskaan. 

Toki pidän enimmäkseen hameita ja kotona olen kokonaan ilman pikkareita. Eniten vaikuttaa se, että ei sitä alakertaa kuulu hautoa pikkareilla+kireillä housuilla kaiken aikaa. Lämpimässä ja kosteassa ne pöpöt muhivat.

En ole ilman alushousuja muulloin kuin suihkussa ja wc:ssä eikä ole koskaan mitään tulehduksia. Ei alapäätä tarvitse mitenkään erikseen tuuletella. Ihan hölynpölyä.

Vierailija
80/110 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on iso kasa alushousuja. Heitän ne sitä mukaan pois, kun menevät rikki, kulahtavat tai kuluvat rumiksi. Mitään määräaikaa minulla ei ole vaatteille. 

Sama. Ostan lähes aina vielä samanmerkkisiä ja -värisiä alushousuja, joten en kyllä osaa sanoa, kauanko ne yksittäiset ovat olleet käytössä. Kun menevät rikki, heitän menemään. Ja ostan uutta tilalle.