Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko eskaria käydä muutaman kerran viikossa?

Vierailija
11.08.2023 |

Saako lapsen viedä sinne vain 3-4 päivänä viikossa ja jättää muut päivät vapaa- tai harrastuspäiviksi?

Vai pitääkö siellä käydä maanantaista perjantaihin joka päivä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinne on joka päivä mentävä.

Vierailija
2/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää, kuuluu jo oppivelvollisuuteen niinkuin koulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
4/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, se.on perusopetuksen alaista velvoittavaa toimintaa nykyisin.

Vapaapäiviä voi välillä olla, kunhan ei liian usein ja jos vapaa on 2vkoa tai yli niin se pitää kirjallisesti anoa/ilmoittaa.

Kun se 4h velvoittava, maksuton, eo-aika on ohi niin lapsella alkaa ns täydentävä päivähoito josta sitten menee myös maksu. Se ei ole pakollista eli lapsesi päivä voi päättyä vaikka heti eo-ajam päätyttyä, sen sinä sovit tekemässäsi hoitoaika sopimuksessa eskarin alkaessa/ennen sitä.

T. Eskarista

Vierailija
5/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida ap olla koulutusmyönteinen?

Vierailija
6/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minä, mutta on kerrottu eskarin olevan samanlaista kuin Viskari. Siellä henkilökunta tuntui olleen sitä tyytyväisempiä mitä vähemmän lapsia näkivät ja kuuluvat.

Vierailija
7/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, se.on perusopetuksen alaista velvoittavaa toimintaa nykyisin.

Vapaapäiviä voi välillä olla, kunhan ei liian usein ja jos vapaa on 2vkoa tai yli niin se pitää kirjallisesti anoa/ilmoittaa.

Kun se 4h velvoittava, maksuton, eo-aika on ohi niin lapsella alkaa ns täydentävä päivähoito josta sitten menee myös maksu. Se ei ole pakollista eli lapsesi päivä voi päättyä vaikka heti eo-ajam päätyttyä, sen sinä sovit tekemässäsi hoitoaika sopimuksessa eskarin alkaessa/ennen sitä.

T. Eskarista

Mikä se sovelias määrä vapaapäiviä suurinpiirtein on, ja onko niissä kuitenkin joku epäilyttävä pinnaamisen maku?

Vierailija
8/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä, mutta on kerrottu eskarin olevan samanlaista kuin Viskari. Siellä henkilökunta tuntui olleen sitä tyytyväisempiä mitä vähemmän lapsia näkivät ja kuuluvat.

Miksi tätä alapeukutetaan? Eikö silmiin ole osunut varhaiskasvattajien pitkä ketju, jossa valittavat siitä kun vanhemmat tuovat lapsia heidän työpaikoilleen.

Vierailija
9/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari kuuluu oppivelvollisuuden piiriin eli siellä on läsnäolopakko.

Vierailija
10/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari kuuluu nykyiseen oppivelvollisuuteen, mutta silti edelleenkään ei ole läsnäolopakkoa oppilaitokseen, jos opetus hoituu muutoin. Tosin, jos olet kotiäiti ilman pedagogista koulutusta ja saatava opetus olisi vain sinun varassasi, niin se ei taida olla minkään sortin lähtökohta vapauttaa lapsesi läsnäolovelvoiteesta edes eskarin kohdalla. Mutta itsellesi parhaimmat neuvot saat kysymällä sieltä lapsesi eskarista.

Vierailija
11/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksplussan Eveliinamatilda kirjoitti vuonna 2121, että ei vie lastaan eskariin joka päivä.

Vierailija
12/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa esiopetus kestää pääsääntöisesti yhden vuoden ja se aloitetaan sinä vuonna, kun lapsi täyttää kuusi vuotta. Esiopetus ei kuulu oppivelvollisuuteen, mutta se on silti vuodesta 2015 alkaen ollut velvoittavaa. Esiopetus on osa varhaiskasvatusta, mutta kuuluu perusopetuksen lainsäädännön piiriin." Wiki

Vierailija
13/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään joka päivä. Lyhyet vapaat pyydetään opelta, pidemmät päiväkodin johtajalta/rehtorilta

Vierailija
14/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos lapsi viikonloppuna hoidossa, silloin yleesä voi sopia, että on tällöin vapaalla viikolla, jos vanhemmalla siis vapaata viikolla

Vierailija
15/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä 6-vuotias oikein harrastaa, jos sitä varten pitää olla koko päivä vapaata? Eskaripäivä on vain 4 tuntia, jos ei tarvitse myös päivähoitoa. Ei noin nuori tarvitse harrastusta, joka vie voimat ihan kokonaan.

Vierailija
16/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en veisi välttämättä lastani joka päivä esikouluun. Ja kyllä olen koulutusmyönteinen. Olen työskennellyt vuosia luokanopettajana ja tehnyt aikaisemmin myös sijaisuuksia esikoulussa.

Vierailija
17/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö äidillä ole töitä kun noin on aikaa lapsen kanssa harrastaa ja viettää vapaa aikaa

Vierailija
18/18 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se periaatteessa, mutta ei kunta valvo sen suorittamista. Käsitykseni mukaan esikoulua voi tehdä ainakin osin myös kotona, mutta varmista asia jostain. Muuten on vastassa vakan tiukkapipotädit, jotka väittää että eskari on koulua.

Eipä siellä paljoa mitään tehdä. Eskareita on niin eri tasoisia muutenkin.