Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein heität kaikki alushousut roskiin ja ostat uudet tilalle?

Vierailija
30.06.2025 |

Kerran vuodessa?

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alusvaatteet tulisi vaihtaa vuoden tai 50 pesun jälkeen, neuvovat brittilehti Independentin haastattelemat asiantuntijat. Liian pitkä käyttöikä kasvattaa esimerkiksi virtsatieinfektion ja hiivatulehduksen riskiä.

Englantilainen lääkäri Shirin Lakhani suosittelee monien muiden asiantuntijoiden tavoin, että alusvaatteet heitetään roskiin vuoden käytön jälkeen."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuinka-usein-alusvaatteet-pitaa-vai…

Ap

Ihan paskaa on tämä artikkeli. Käytän alushousuja kunnes hajoavat, vähintään 10 vuotta kestää, ja ikinä ei ole ollut yhtään hiiva- tai virtsatientulehdusta. 

Vierailija
162/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin läpi vaatteeni. Vanhimmat alushousuni ovat yli viisi vuotta vanhoja. Siistejä edelleen ja elastisuus on pysynyt. Ovat jääneen sinne korin alimmaiseksi ja harvoin olen käyttänyt viime vuosina. Toki kymmeniä kertoja on käytetty ja pesty silti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kommentoi. x

Vierailija
164/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa ostaa toisen käytettyjä alkkareita! Nykyään saa halpakaupoista new yorker ym.. edullisesti uusia pikkareita. Hyi että 🤢

Halpakaupan pikkuhousut eivät ole laadukkaita eikä kauniitakaan.

Laatu maksaa ja vähän käytetyt saa halvalla.

Jonkun muun käyttämät alkkarit? No, siitä niitä tulehduksia tulee. Omani käytän kunnes hajoavat, mutta muiden käyttämiä en kyllä laittaisi jalkaan. Alushousujen ei tarvitse olla laadukkaita, puuvillsisia ja omalle kropalle sopivaa mallia. 

Vierailija
165/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ne hajoavat, mutta en heitä roskiin vaan annan UFF:n keräykseen köyhille. Kierrätys kunniaan.

Vierailija
166/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät kestävät kauan, ja ovat mukavat, eikä niitä raaskisi heittää pois, vaikka pitäisi.

Itsellänikin kesti aikaisemmin, mutta satuin ostamaan pesukoneen, jossa on niin tehokas linkous, että repii vaatteita.

Eikö sinun pesukoneessasi voi valita linkousnopeutta tai jättää kokonaan linkoamatta? 

Vierailija
167/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ostin kolmet uudet, tarkoitus oli heittää yhdet vanhat pois joita olen jo korjaillut. Enpä raaskikaan luopua niistä kun ovat muuten hyvää materiaalia. Aina konepesu 60:ssa asteessa.

Mä pesen aina alushousut 40 asteessa muiden vaatteiden kanssa. Lakanapyykinkö kanssa te noita pesette? Hyi, en pesis alkkareita kasvopyyhkeiden ja tyynyliinojen kanssa samassa. 

Vierailija
168/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ne hajoavat, mutta en heitä roskiin vaan annan UFF:n keräykseen köyhille. Kierrätys kunniaan.

Kyllä ne uffissa heittää ne lumppuihin tai roskiin. 

Vierailija
169/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heittäisin kaikki alushousuni roskiin? 

Miksi kävisit suihkussa?

Vierailija
170/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän kusen polttamat ja reikäiset roskiin. En tietenkään ehjiä. Olen ommellut miehen pöksystä joskus reiän umpeen, jos reikä on pieni. Näin saa säästöä.

Vierailija
171/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Alusvaatteet tulisi vaihtaa vuoden tai 50 pesun jälkeen, neuvovat brittilehti Independentin haastattelemat asiantuntijat. Liian pitkä käyttöikä kasvattaa esimerkiksi virtsatieinfektion ja hiivatulehduksen riskiä.

Englantilainen lääkäri Shirin Lakhani suosittelee monien muiden asiantuntijoiden tavoin, että alusvaatteet heitetään roskiin vuoden käytön jälkeen."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuinka-usein-alusvaatteet-pitaa-vai…

Ap

Eivät ole siitä kuulleet että alusvaatteet voi pestä ja sen haarakiilan vaihtaa uuteen kerran vuodessa, jos ei enää pesussa puhdistu.

Haarakiila pysyy siiistinä kun käyttää pikkuhousunsuojia. Ei tarvitse  joka päivä vaihtaa housuja

Vierailija
172/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ostin kolmet uudet, tarkoitus oli heittää yhdet vanhat pois joita olen jo korjaillut. Enpä raaskikaan luopua niistä kun ovat muuten hyvää materiaalia. Aina konepesu 60:ssa asteessa.

Mä pesen aina alushousut 40 asteessa muiden vaatteiden kanssa. Lakanapyykinkö kanssa te noita pesette? Hyi, en pesis alkkareita kasvopyyhkeiden ja tyynyliinojen kanssa samassa. 

Olen aina ihmetellyt näitä kommentteja, että "hyi, en ikinä pesisi samassa koneellisessa....". Näitä samoja kauhisteluita on joskus jonkun iltapäivälehtien jutuissakin, tyylillä "Oletko aina pessyt pyykkisi väärin" ja vastaus on, että jokainen on aina pessyt jollain tapaa väärin ja siten tajuamattaan tuhonnut kaikki vaatteensa pesukoneessa. 

Mä pesen pyykkini osittain värien mukaan, osittain sen mukaan, kestävätkö ne 40 vai 60 astetta tai joskus jopa kuumempaa, ja vielä sen mukaan, miten likaisia ne ovat. Mulla on hyvin, hyvin harvoin mitään todella likaista ja ällöttävää pestävää. Taloudessa ei ole vauvaa, taaperoa, ketään oksentelevaa, housuihinsa tai lakanoihinsa p*skovaa tai k*seskelevaa, yhtään koti- tai lemmikkieläintä eikä ketään, joka harrastaisi vaikkapa autojen rassausta tai muuta tosi likaista hommaa. Siksipä meidän pyykki on ihan tavallista viikottais- ja päivittäispyykkiä. Lakanatkin vaihdetaan kerran viikossa, eli suht usein. 

Mulle ei tulisi mieleenkään laittaa jotain yhtä vaatetta yksinään pyörimään koneeseen vain siksi, että joku on sitä mieltä, että ne vaatteet jotenkin tartuttaa bakteerinsa toisiinsa ja tulevat loppuviimein likaisena ulos koneesta. Mulla on ihan kunnollista pyykinpesuainetta ja huollan myös pesukonetta, joten koneesta tulee ulos puhdasta pyykkiä.

Vierailija
173/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän yksittäiset alushousut pois jos ovat kuluneet huonoiksi. Saatan myös heittää pois ehjät jos käytössä osoittautuvat hiertäviksi tai muuten inhottaviksi.

Kaikkien pois heittäminen olisi vain tyhmää. Nämä "asiantuntijat" eivät kai ole kuulleet pesukoneesta. Ei vaatteet muutu mystisesti juuri 50 pesun jälkeen epähygieenisiksi jos siihen asti ovat olleet ok.

Vierailija
174/174 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa sivuten, kolibakteeri kuolee 60 asteessa mutta ei 40 asteessa, joten pesulämpötilassa on muukin juju kuin pelkkä puhdistuminen. Ja juu, pesen alushousut 60 asteessa, kylpypyyhkeiden kanssa (vs tyynyliinat lakanoiden kanssa ja kasvopyyhkeet omassa koneellisessaan) - enkä tosiaan heitä kerralla pois vaan sitä mukaa, kun menevät huonoiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä