Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotiaana kuvittelee olevansa nuori pitkään. Ei mene kuin 15 nopeasti kuluvaa vuotta, niin olet jo viisikymppinen

Vierailija
30.06.2025 |

Näin se aika hujahtaa. Yhtenä hetkenä olet raikas, reilu kolmekymppinen ja yhtäkkiä huomaatkin olevasi viisikymppinen, et tunnista itseäsi peilistä ja lapsetkin lentämässä pois pesästä.

Kommentit (753)

Vierailija
81/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikakin muuttuu. Nykyään 30v on uus 20v ja 35v uusi 25v. Tämä todellakin näkyy.

Vierailija
82/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 35-vuotiaana kaksi teini-ikäistä lasta. En todellakaan kuvitellut olevani nuori :D 

on 35v nuori. Monella ton ikäisellä on nykyään ihan pienet lapset tai ei lapsia ollenkaan.

Ei nuoruutta määritellä sillä, onko ihmisellä lapsia vai ei. Se, kokeeko olevansa nuori vai ei, liittyy pitkälti ihmisen omiin kokemuksiin. Ei ole mitään kiveen hakattua ikää, jossa ihminen lakkaa olemasta nuori. Nuoruus on suhteellinen käsite, johon vaikuttaa moni asia. 9kymppisen silmissä 7kymppinenkin on vielä nuori, koska 7kymmpinen voisi olla 9kymppisen lapsi. Sitten taas 12v silmissä 2kymmpinenkin on jo vanha. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 35-vuotiaana kaksi teini-ikäistä lasta. En todellakaan kuvitellut olevani nuori :D 

on 35v nuori. Monella ton ikäisellä on nykyään ihan pienet lapset tai ei lapsia ollenkaan.

Miten lapset tähän liittyvät? Meinaatko, että lapseton on ikuisesti nuori? 

Vierailija
84/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuuskymppinen ja ihmettelen, miten aika on kulunut nopeasti nelikymppisesrä kuusikymppiseksi. En meinaa tajuta. 

Isoäitini sanoi yhdeksänkymppisenä, eyyä elämä meni nopeasti. Hän koki, ett juurihan hän oli nuori ja nyt jo vanha. 

Vierailija
85/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla 5kymppinenkin on nuori, koska monilla on siinäkin iässä pienet lapset tai ei lapsia ollenkaan. Jos lapsettomuus on nuoruuden synonyymi, osa on nuoria 100-vuotiaanakin vielä :D

Mikäs sinua niin häiritsee, että 35-vuotias on useimmiten vielä nuori ihminen? Minkä ikäinen itse muuten olet?

Vierailija
86/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna pidän jokseenkin jälkeenjääneenä ihmistä, joka vielä 35v iässä kuvittelee olevansa samaa kastia kuin parikymppisen nuoret aikuiset. 

Onko se 29-vuotiaan ja 35-vuotiaan ero niin valtavan iso?

Kyllä se on sen 6 vuotta, jonka aikana ehtii tapahtua yhtä ja toista niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jos olet esimerkiksi 29-vuotiaana bilehilesinkku ja 35-vuotiaana kahden lapsen äiti, siinä on eroa kuin yöllä ja päivällä. 

Joskus miettii kannattaako naisten kyllästää viinalla sukusolunsa ja muilla ns. myrkyillä, ennen kuin tekee lapsia. Tai miesten.

"Naisen munasolut eivät uusiudu, vaan ne ovat peräisin sikiökaudelta, kun munasarjat kehittyvät. Naisella on syntyessään kaikki munasolut, joita hänellä tulee olemaan elämänsä aikana"

Vierailija
87/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä tuollaista ilmiötä tunnista. En ajatellut olevani nuori 35-vuotiaana! Olin kolmen lapsen äiti, jatkuva univaje viimeiset 10 vuotta. Tein raskasta vuorotyötä. 35-vuotiaana minulla oli 10-, 7- ja 2-vuotiaat lapset. Yövuorot sairaanhoitajana olivat pahimpia, kun ei saanut kunnolla nukuttua päivisin, Oikeastaan vasta alan vaihdon jälkeen on alkanut tuntua olo nuoremmalta, koska jaksaa paremmin. Nyt kun täytän 50 v., on ihan toisenlainen vapaus tehdä asioita, harrastaa, nauttia elämästä. Eikä tämä johdu ainoastaan siitä, että rahaa on enemmän, vaan kyllä työelämä on myös mielekkäämpää, eikä ainakaan tarvitse tehdä työtä, jossa joku voi kuolla, jos tekee työssään virheen. Kaikenlainen raskaus elämässä on vähentynyt vuosien myötä, minkä takia ei enää ole koko ajan väsynyt.

Vierailija
88/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian sivusta, mutta kyllä kulttuuri on muuttunut niin, että nykyään kolmevitoset käyttäytyy kuin lapset.

Jos kuuntelee vaikka radiota, podcasteja tms, niin aikuisethan ihan haluaa leikkiä, pelleillä, olla huolettomia jne. Koskee ihan keski-ikäisiä ihmisiäkin. Vakavuus, asioiden vastuunkanto, tekojen merkitys ei näy meidän kulttuurissa, vaikka se lienee aikuisen "ominaisuus". En tarkoita, että leikkisyys ja vapaamielisyys olisivat huonoja asioita, mutta huolestuttavaa on mielestäni se, että noita asioita arvostetaan niiden "tärkeämpien asioiden" yli kulttuurissa. 

Itse synnyin kasarilla ja aikuset olivat silloin aikuisia ja vastuullisia. Vähän vakaviakin. Mutta jotenkin luotettavampia kuin nykyään. Tämä toki henk.koht.kokemus. (sanon tämän vaikka ole elänyt alkoholistiperheessä, jossa omilla aikuisilla ei ihan hommat mennyt putkeen)

Vierailija
89/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höppänä ei tajua, että "olen nuori" on lähinnä ihmisen oma kokemus. Teinien äidin kokemus omasta nuoruudestaan on täysin eri kuin pikkulasten äidin. Eikä se teinien äidin kokemus muutu, vaikka kaikki muut maailmassa saisivat lapsia vasta nelikymppisenä. Kyse on omasta subjektiivisesta kokemuksesta, joka suhteutuu pitkälti siihen, millaisia asioita on elämässään kokenut. 

Vierailija
90/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon, että voisin 50-vuotiaana hypätä työelämästä pois sijoitusteni varaan. Nyt 35-vuotiaana yritän laittaa kaiken liikenevän rahan sijoituksia varten korkoa tuottamaan. Muutama muukin projekti on menossa, millä toivon pääseväni palkkatyöstä eroon ja saan vapauteni takaisin.

Vierailija
91/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssikaa ainakin yksi kappale musiikkia joka päivä niin pysytte ikinuorina. 

Vierailija
92/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla 5kymppinenkin on nuori, koska monilla on siinäkin iässä pienet lapset tai ei lapsia ollenkaan. Jos lapsettomuus on nuoruuden synonyymi, osa on nuoria 100-vuotiaanakin vielä :D

Mikäs sinua niin häiritsee, että 35-vuotias on useimmiten vielä nuori ihminen? Minkä ikäinen itse muuten olet?

Ei häiritse yhtään mikään. Yritän vain perustella, miten naurettava ajatus on määriellä nuoruus sen mukaan, onko ihmisellä lapsia vai ei. Minun ikäni ei liity tähän mitenkään. Minä kyllä ymmärrän olevani keski-ikäinen, vaikka lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä. 

Vierailija
93/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis TAAKSEpäin aika kuluu nopeasti,ei eteenpäin.

Vierailija
94/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis TAAKSEpäin aika kuluu nopeasti,ei eteenpäin.

Ei aika kulu taaksepäin. Jos kuluisi, voisimme palata menneisyyteen. 

Vierailija
95/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin nuoruus kestää pidempään kuin ennen. Oli aikoja, jolloin jo 16-vuotiaan oletettiin olevan täysin aikuinen ja valmis perhe-elämään. Nykyisin aikuisuuteen siirtymistä viivytetään yhä pidempään ja pidempään. Viittaan tarkoituksella aikuisuuteen synonyyminä vakiintumiselle ja perhe-elämälle, koska yhä vain yhteiskunnassamme on vallalla asenne, että ihminen aikuistuu vasta, kun saa perheen. 

Vierailija
96/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli 50 v kun meidän nuorin lapsi syntyi. Ja mieheni on erittäin nuorekkaana pysynyt. Nuorempi vaimo ja elämäntilanne vaikuttaa 

Vierailija
97/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35v on aina ja kaikissa tilanteissa lähellä keski-ikää. Biologia ei muutu, vaikka ihminen kuvittelisi elävänsä ikuista nuoruutta. Osalla alkaa tuossa iässä jo esivaihdevuodet. Se jos mikä on merkki siitä, että nuoruus on jo tukevasti takanapäin. 

Vierailija
98/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin olen tuskaillut 13-vuotiaasta asti sitä, että kuolema on lähellä ja parhaat vuodet menossa jo ohi. 

Vierailija
99/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin olen tuskaillut 13-vuotiaasta asti sitä, että kuolema on lähellä ja parhaat vuodet menossa jo ohi. 

No sinä et sitten ihan tervepäinen ihminen ole. Mutta voihan sitä ainutkertaisen elämänsä toki noinkin käyttää. 

Vierailija
100/753 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotias ei ole enää nuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme