35-vuotiaana kuvittelee olevansa nuori pitkään. Ei mene kuin 15 nopeasti kuluvaa vuotta, niin olet jo viisikymppinen
Näin se aika hujahtaa. Yhtenä hetkenä olet raikas, reilu kolmekymppinen ja yhtäkkiä huomaatkin olevasi viisikymppinen, et tunnista itseäsi peilistä ja lapsetkin lentämässä pois pesästä.
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä tuollaista ilmiötä tunnista. En ajatellut olevani nuori 35-vuotiaana! Olin kolmen lapsen äiti, jatkuva univaje viimeiset 10 vuotta. Tein raskasta vuorotyötä. 35-vuotiaana minulla oli 10-, 7- ja 2-vuotiaat lapset. Yövuorot sairaanhoitajana olivat pahimpia, kun ei saanut kunnolla nukuttua päivisin, Oikeastaan vasta alan vaihdon jälkeen on alkanut tuntua olo nuoremmalta, koska jaksaa paremmin. Nyt kun täytän 50 v., on ihan toisenlainen vapaus tehdä asioita, harrastaa, nauttia elämästä. Eikä tämä johdu ainoastaan siitä, että rahaa on enemmän, vaan kyllä työelämä on myös mielekkäämpää, eikä ainakaan tarvitse tehdä työtä, jossa joku voi kuolla, jos tekee työssään virheen. Kaikenlainen raskaus elämässä on vähentynyt vuosien myötä, minkä takia ei enää ole koko ajan väsynyt.
Tuo on totta. En kommentoi lapsia vaan tarkoitan sitä, että pääsee työhön, joka antaa enemmän kuin ottaa. Itselläkin ollut vaihteleva työhistoria ja silloin kun valmistuin opistoasteen koulutuksesta (amk:ta ei vielä ollut), en saanut mitään koulutusta vastaavaa työtä. Olen siivonnut rappukäytäviä ja jakanut mainoksia yöllä. Olen ollut baarissa valuttamassa olutta joka pe- ja la-yö. Ja vaikka miten yritti löytää työtä, että saisi elantonsa tienattua, rahaa ei koskaan ollut. Hyvä kun sai vuokran maksettua ja pakolliset laskut.
Kioskin myyjänä olin kai puolitoista vuotta kolmekymppisenä, ja nykypäivänä ne työvuorot olisi jo ihan oikeusjuttu. Saattoi olla 3 päivää putkeen 2-4 tunnin työvuoroja ja sitten yhtäkkiä 2 päivää 12-tuntisia. Viikonloppuvuoroja ei juuri ikinä annettu, ne annettiin vakkareille (= syrjintää), koska oli parempi palkka. Kioskissa ei järjestetty taukoja. Tottakai jos oli 2 myyjää, pääsi tauolle, mutta kun hyvin usein siellä joutui olemaan yksin vuorossa. Onkohan edes laillista pitää 12 tuntia työntekijää ilman ruokataukoa tai siten, että tauon saa vasta työvuoron viimeisen tunnin aikana? Minulle sanottiin vaan, että saan syödä omia eväitä silloin kun on hiljaista. Ei siellä ikinä ollut viittä minuuttia pidempään aikaa ilman yhtään asiakasta. Vessassa käyntikin oli pikahommaa.
Hain ja pääsin opiskelemaan fyssariksi 34-vuotiaana, mikä oli pelastus. Siis siinä mielessä, että olisin tullut hulluksi, jos kaikki ne pätkätyöt ja huonot työsuhteet olisi jatkuneet. Eikä työttömän elämä sen helpompaa ollut. Kerran tuli karenssi, kun olin ollut jakamassa ilmaisjakelulehtiä su-ma-välisenä yönä ja työkkäristä oli yritetty ma-aamupäivän ajan soittaa ja laittaa tekstiviestejä, että nyt mulle on työpaikka. Olin nukkumassa. Sain karenssin kun en ollut ilmoittanut, etten ole työmarkkinoiden käytettävissä su-ma-välisenä yönä. Miten sen olisi etukäteen tiennyt, että ilmaisjakelulehdet ei ole valmiina jaettavaksi vielä klo 18 sunnuntaina vaan myöhästyy, Sellaista työttömän ihmisen kyykyttämistä koko työkkäritouhu. Sanotaan, että saa tehdä myös töitä, ja sitten ei saakaan.
Vierailija kirjoitti:
35-vuotias ei ole enää nuori.
Kyllä se on. Naiset elää yli 80-vuotiaaksi. 40-vuotiaskin on vielä nuori sillä mittarilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä sanoivat, että on. Olen 36v ja vttuuntunut siihen, kun töitä ei meinaa löytyä. Työkkärintäti lohdutti sanomalla: "Sä olet vielä nuori ja ehdit olla työelämässä vuosikymmeniä". Täti oli itse arviolta 60v.
Niinhän sä ehditkin. Ainakin 70-vuotiaaksi.
Tällä menolla en ehdi, kun sitä työpaikkaa ei meinaa irrota millään.
No sitten sun aika kuluu hitaammin kuin työllistyneillä ja ehdit saada elämästä enemmän irti. Pysyt paremmassa kunnossakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hullua, että moni ikäiseni (olen 52v) käyttäytyy kuin olisivat jotain 8kymppisiä vanhuksia. Valitetaan miten raihnaisia ollaan ja suurinpiirtein jo kaivetaan hautaa valmiiksi. Itse olen pitänyt kunnostani huolta ja aion elää täysillä niin kauan kuin elämää on annettu.
Toinen äöripää on nämä 50+, jotka elää nyt sitä vapaata elämää. Kuin teinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on. Naiset elää yli 80-vuotiaaksi. 40-vuotiaskin on vielä nuori sillä mittarilla :D
Ei nuori, vaan keski-ikäinen. Puhdasta matematiikkaa. 80/2=40 eli puolivälissä olet nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hullua, että moni ikäiseni (olen 52v) käyttäytyy kuin olisivat jotain 8kymppisiä vanhuksia. Valitetaan miten raihnaisia ollaan ja suurinpiirtein jo kaivetaan hautaa valmiiksi. Itse olen pitänyt kunnostani huolta ja aion elää täysillä niin kauan kuin elämää on annettu.
Juu, nuo mummelit on hauskoja! "elävät elämää" aina pe-iltaisin ja muun ajan itkevät mennyttä elämäänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuori, vaan keski-ikäinen. Puhdasta matematiikkaa. 80/2=40 eli puolivälissä olet nelikymppisenä.
Jos tarkkoja ollaan niin naiset elää keskimäärin YLI 80-vuotiaaksi joten ei ole puolessa välin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä sanoivat, että on. Olen 36v ja vttuuntunut siihen, kun töitä ei meinaa löytyä. Työkkärintäti lohdutti sanomalla: "Sä olet vielä nuori ja ehdit olla työelämässä vuosikymmeniä". Täti oli itse arviolta 60v.
No sitten sun aika kuluu hitaammin kuin työllistyneillä ja ehdit saada elämästä enemmän irti. Pysyt paremmassa kunnossakin.
Kyllä meillä työttömilläkin minuutissa on 60 sekuntia ja tunnissa 60 minuuttia. Ei kulu aika yhtään sen hitaammin kuin töissäolessakaan. Eikä elämästä saa oikein mitään irti, kun pitää laskea senttejä saadakseen edes perusjutut maksettua. Ja vtutus ei ainaaan edistä kunnossa pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä, että osaa nauttia elämästä eikä jumahda paikoilleen vain siksi, että on 50+. Jos ei ole lapsia tai muita suurempia velvotteita, antaa palaa vaan. Juuri luin juttua 80+ ikäisestä rouvasta, joka käy Tuska-festareilla rollaattorin kanssa. Ikä ei ole este, jos siitä ei tee itselleen estettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työttömilläkin minuutissa on 60 sekuntia ja tunnissa 60 mi
Okei, mihin sä käytät sen ajan, joka jää nyt vapaaksi töiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä, että osaa nauttia elämästä eikä jumahda paikoilleen vain siksi, että on 50+. Jos ei ole lapsia tai muita suurempia velvotteita, antaa palaa vaan. Juuri luin juttua 80+ ikäisestä rouvasta, joka käy Tuska-festareilla rollaattorin kanssa. Ikä ei ole este, jos siitä ei tee itselleen estettä.
Niin. Aika surullista jos jää vaan odottamaan noutajaa viidenkympin jälkeen. Elämää voi olla vielä jäljellä 40 vuotta niin vois aika käydä melko pitkäksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työttöm
Vttuuntumiseen siitä, kun töitä ei ole. Ja kyllä työnhakuunkin jonkinverran aikaa kuluu. Plus noihin työkkärin hyppyytyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aika surullista jos jää vaan odotta
Tämä nyt ei liity mitenkään siihen, että 30-vuotias toitottaa, että KUTSUKAA MINUA NUOREKSI, OLEN NUORI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työttöm
Sivusta: Se, mihin aikasi käytät ei vaikuta mitenkään ajan kulumiseen. Aika kuluu meillä kaikilla tasan yhtä nopeasti/hitaasti. Ei lähde päivästä pois tunteja, vaikka olisit töissä. Eikä tule vuorokauteen yhtään lisäaikaa, vaikka et olisi töissä. Työttömällä aikaa menee esim. työn hakemiseen. Oletko koskaan sellaisesta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan niin naiset elää keskimäärin YLI 80-vuotiaaksi joten ei ole puolessa välin :D
Jos oikein lähdetään nssimaan pilkkua niin jokainen meistä voi kuolla jo ALLE 40-vuotiaana. Siksi keski-ikä ei ole vain yksi vuosi, vaan ikähaarukka välillä 35-55. Joidenkin määritelmien mukaan 40-60.
Öööh. Keski-ikää ei lasketa suhteessa muihin. :D 'Keski-ikä on yleisesti määritelty elämänvaiheeksi, joka sijoittuu nuoruuden ja vanhuuden väliin, mutta tarkka ikähaarukka vaihtelee. Perinteisesti keski-ikää on pidetty ikävuosina 4060 tai 3560, mutta nykyään ihmiset elävät pidempään ja keski-ikä mielletään usein alkavan myöhemmin. '
No mä olen nyt viisikymppinen, ei tämä mitenkään sen erilaisemmalta tunnu kuin se kun oli 35. Eli ei mitään pelättävää viisikymppisyydessä. Ja vanhemmistani näen, ettei kahdeksankymppisyydessäkään, tyytyväisiä ovat elämäänsä hekin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se jotenkin sinulta pois, jos joku kokee olevansa nuori vielä kolmekymppisenä? Eihän sinun tarvitse kokea samoin. Sinä voit mennä haudan partaalle odottamaan kuolemaa, kun olet jo ikäloppu alle nelikymppisenä.
Öööh. Keski-ikää ei lasketa suhteessa muihin. :D 'Keski-ikä on yleisesti määritelty elämänvaiheeksi, joka sijoittuu nuoruuden ja vanhuuden väliin, mutta tarkka ikähaarukka vaihtelee. Perinteisesti keski-ikää on pidetty ikävuosina 4060 tai 3560, mutta nykyään ihmiset elävät pidempään ja keski-ikä mielletään usein alkavan myöhemmin. '
No eikös sinulle juuri kerrottu tuo sama asia? Miksi sinun piti se vielä toistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis TAAKSEpäin aika kuluu nopeasti,ei eteenpäin.
Ei aika kulu taaksepäin. Jos kuluisi, voisimme palata menneisyyteen.
🙈🙈
Silloin ei enää osteta vihreitä banaaneja. Jää vielä syömättä. Näin 56-vuotiaana vielä uskaltaa ostaa, nippa nappa.