Tapauksesta O. Stubb useita kanteluita
On se hassua:
"Kuohunta jatkuu Stubbin pojan ympärillä Peräti 6 kantelua"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/21948f8e-e9f6-4716-911f-7d609ea17…
Ja melko ylivoimaisesti sopivin oli Stubb koska "Tasavallan presidentin Alexander Stubbin ensimmäistä vuotta yliopistossa opiskeleva poika Oliver Stubb valittiin Ulkopoliittiseen instituuttiin (UPI) tutkimusavustajaksi 59 hakijan joukosta."
Tosin paljon helpommalla olisi päästy jos paikkaan henkilöä haettaessa hakijalle eduiksi olisi katsottu se että hakijan isukki on pressa tai että hakijan sukunimi on Stubb.
Kommentit (2807)
Vierailija kirjoitti:
No tämän kohun jälkeen kukaan ei taatusti uskalla valita Oliver Stubbia mihinkään.
Miksei uskaltaisi, jos homma tehdään oikein? Eli ei suosita tai ruveta näihin epärehellisyyksiin. Tällöin, jos Ollie on oikeasti pätevin, niin se memoihin kirjataan eikä mitään tarvitse selitellä. Mutta kun/jos Oliver ei ole pätevin, niin eihän häntä tällaisessa korruptoimattomassa rekryssä valittaisikaan. Eli prosessi suojelisi itse itseään. Ongelma ei ole prosessi, vaan nämä Hiski-Piskit ja Maijut, jotka suhmuroivat ja jäivät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa. Itse olen todella pätevänä (tohtorintutkinnot + työkokemusta löytyy) hakenut töitä, eikä koskaan edes haastatella.
Samaan aikaan mukavissa pikkutakkiviroissa on Hiski, jonka muisti ei toimi, ja joka valehtelee. Palkka varmasti muikea.
Puljun, jota Hiski johtaa, HR-manager sekoittaa termin "työkokemus" muiden sanojen kanssa.
Samassa paikassa työskentelevät tohtorit ovat saaneet todella kiva työpaikan, mutta osaaminen on niin huonoa, ettei ymmärretä mikä on 2 kk yliopisto-opintoja surkeassa opinahjossa vs. maisteri akateemisesti kovatasoisissa yliopistoissa.
Miksi näillä on työpaikat, mutta minulla ei? Miksi minä en kelpaa sitten millään, mutta Hiski, Maiju ja muut saavat osoitetusta epäpätevyydestä huolimatta jatkaa palkannostoa? Kyllä mä tulen tilalle, en ole korruptoitunut, pidän asiat läpinäkyvinä, moraalisen selkärangan instituutissa, enkä kumarte
Ei ne halua sua sinne koska oot liian hyvä ja samalla paljastuis että ne vaan puuhastelee siellä päivät pitkät. Oot liian hyvä tollaseen suojatyöpaikaksi naamioituun instituuttiin.
Eikö siinä ilmoituksessa sanottu, että kiinnostus Suomen ulkopolitiikkaan tulee osoittaa opintosuorituksilla? Miten tuo onnistuu muutamalla kuukaudella brittikoulussa...
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut itse [Alexander] Stubb, niin en olisi päästänyt poikaa vielä tässä vaiheessa harjoitteluun. Olisin etukäteen arvannut, että mitä siitä seuraa, työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen sanoi Iltasanomissa 18.6.
Seppo Koskinen on arvostettu asiantuntija. Nyt hänen mielipiteensä ei kuulu TP:n korviin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nuoret laittavat ensi vuonna ahkerasti hakemuksia harkkapaikkoihin, jos kerran työkokemus ja koulutus tai edes harkkatuki eivät enää ole ehtoina.
Oppiminen on koko harjoittelun pointti. Ei ole välttämättä edes järkevää valita harjoittelijaksi sellaista henkilöä, joka osaa jo paljon.
Noi valtion harjottelupaikat ei ole varsinaisesti "harjoittelupaikkoja" vaan porras eliitille päästä parempiin töihin heti kun valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä valtioneuvoston kanssa...
Tässä jupakassa meni presidentinlinnaa arvostus pakkasen puolelle. Juuri kun luuli, että Stubb olisi aikuistunut ja ottanut opikseen niin pukkasi sitten seuraavaa skandaalia.
Voi, että Stubbilla olisi varmasti ollut vaikka mitä suhteita saada poikansa vaikka minne, niin piti sitten jonnekin Suomen Upiin saada ...Onhan se ollut jossain Italiassa itsekin jotain tekemässä, eikö sieltä olisi jotain diplomaatilta löytynyt joku pesti mihin olisi voinut vähin äänin mennä ilman tätä haloota. Eihän se pojan syy kyllä ole, että aikuiset on tämän sopan synnyttäneet. Stubb olisi voinut myös muistuttaa rouva Ineztä, että Suomi ei ole samanlainen luokkayhteiskunta kuin Englanti, jossa tämä tällainen on ihan peruskauraa. Lapset pistetään sinne Lordi se ja se alaiseksi harjoittelemaan ja puhumaan yläluookkaista englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä valtioneuvoston kanssa...
Eli lapsi sitä tutkimassa on ennemminkin este lapselle kuin puoltava tekijä.
Pidän huolestuttavana sitä, että TP taitaa laulaa salaisetkin asiat perheelleen keittiönpöydän ääressä. Tai ainakin UPI vaikuttaa siihen luottavan ja TP:n pojan vuorostaan laulavan isänsä salassa pidettävät työasiat UPI:ssa. Mitään muuta erityisarvoa en ensimmäisen vuoden opinnot suorittaneella en löydä. Ne neljä muuta loppusuoran finalistia olivat TP:n poikaa huomattavasti ansioituneempia ja heistä jokaisella olisi harjoittelupaikka ollut tarpeen jo valmistumiseni kannalta. Tässä tavallaan pitkitetään myös yhden opiskelijan valmistumista vain sen vuoksi, että TP:n poika tarvi CV:n täytteeksi jonkin nimekkään oloisen kesätyön. UPI on ihan verovaroin pyöritettävä laitos, jonka sääntöihin pitäisi kirjata se, että tuetaan myös suomalaista korkeakoulupolitiikkaa edistämällä harjoittelijoiden valmistumista. Ei UPI:n rooli ole olla kenenkään CV:n täytettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka noista UPI:n sankariselittelijöistä on huonoin ja noloin muunnellun totuuden kertoja? Siis se räikeimmin valehdellut vertaistensa joukossa?
Kohta joku näppärä voisi tehdä UPI-bingon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliverista on varmuudella maksettu enemmän kuin olisi Suomen yliopistoissa opiskelevista maksettu. Se, kuinka paljon enemmän, on vielä selviämättä. Alkaa nimittäin vaikuttaa siltä, että Oliver ei ole saanut mainitsemaansa stipendiä lainkaan, tai että sen summa on muutama satanen koko 3 kk:n ajalta.
Hakuilmoituksen harjoittelutukikohtaa oli muutettu edellisen vuoden ilmoituksesta!
Soveltuvuus on usein koeaikapurkujen syynä... Eli yhtä kuin naama ei miellytä, vaikka työskentelytaidot kelpaavatkin. Ovi on tuolla.
Tässä nyt toisin päin. Naama - nimi - miellytti. Kaikki muu on toissijaista.
Jos saa arvata, arvaisin ettei saanut Exeteristä yhtään mitään.
Eihän kuvakaappaus ole stipendi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kuka enää kehtaa edes sanoa, että on tai on ollut Upissa töissä saati, että on ollut siellä harjoittelijana? Sen tutkijat ovat ihan ö-luokkaa, kun eivät kykene erottamaan, kumpi on pätevämpi:
muutaman peruskurssin suorittanut ja työkokemusta vailla oleva keltanokka vai
viidennen vuoden gradu-vaiheessa oleva maisteriopiskelija ?
Eikö Iro ja Matti yhtään hävetä edes ammatillisesti? Teille naureskellaan jo ihan yleisesti. Ja ihan syystä!
Ekaluokkalainen tuli koulusta. Äiti kysyi pojalta että miten koulussa meni.
"Ihan hyvin, mutta kysyivät kyllä että missä äiti on töissä", vastasi poika.
"No, mitä vastasit", kysyi äiti.
"Bordellissa", vastasi ekaluokkalainen.
"No mutta miksi ihmeessä niin vastasit, rakas poikani!?" kysyi äiti.
"No enhän mä nyt jumalauta kehdannut ka
#ArvopohjainenRealismi
Nyt pitäisi saada tieto saiko pressan lapsi sen stipendin edes. Mutta ei se silti selitä sitä, miksi noilla mitättömillä ansioilla pääsi haastatteluun ohi muiden?
Vierailija kirjoitti:
Niin, että 20 minuutissa Oliver muokkaa tekstin niin, että se parhaiten avautuu lukijalle. Millä kielellä tämä tehtiin? Ei kai vain englanniksi? Jos näin oli, niin miksi? Eikö se ole suosimista, jos kaikki tehdään yhden hakijan äidinkielellä?
Missä välissä Suomesta tuli Englanti? Eikö suomalaisten tarvitse ymmärtää tekstistä mitään? Vain englantia ymmärtävien? Palveleeko tämä laitos vain englantia puhuvia?
Jos nyt kuvitteellisessa tilatessa sitten olisi mennyt keskiverrolle kansanedustajalle kertomaan englanniksi ydinkohdat muistiosta englanniksi niin voi, voi, minä sanon! Sen verran heikkoa vaikuttaa ministeriemme ja kansanedustajiemme englanti välillä olevan, että parempi vain jatkossakin jakaa tietoa suomeksi ja ruotsiksi.
Kansanedustajilla on mahdollisuus saada haluamiensa kielten opetusta ja kerran vuodessa ilmainen kielikurssi paikassa, jossa puhutaan opiskeltua kieltä. Ikävä kyllä harva vaikuttaa hyödyntävän jokaiselle eduskuntaan pääsevälle kuuluvan edun. Ja siitä huolimattakin on maan edun mukaista, että kansanedustajia ja ministereitä brieffataan suomeksi/ruotsiksi.
Se on UPI:n asia osata lukea lähteet ja kääntää asia suomeksi/ruotsiksi. Tietenkin fiksu pyytää brieffaajalta vähintään linkit lähteisiin ja lukee ne ennen päätösten tekoa. En voi välttää ajatusta siitä, että UPI:ssa ei eletä realiteeteissa kun ei enää tunneta kansanedustajauransa taitotasoa kunnolla.
Ottaakohan nuo kantelut tarkasteluun oikeuskansleri vai oikeusasiamies?
Ensimmäiselle kuuluisi korruptio-asiat ja presidentin toimien laillisuuden tarkistus.
Vierailija kirjoitti:
Kantelijat on persuja, jotka on katkeria siitä, että äänestivät sateenkaaripresidenttiä, kun luulivat toisin :D
Puoluepolitiikka ei liity välttämättä millään tavalla asiaan, koska kyse on oikeusvaltioon liittyvästä tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa. Itse olen todella pätevänä (tohtorintutkinnot + työkokemusta löytyy) hakenut töitä, eikä koskaan edes haastatella.
Samaan aikaan mukavissa pikkutakkiviroissa on Hiski, jonka muisti ei toimi, ja joka valehtelee. Palkka varmasti muikea.
Puljun, jota Hiski johtaa, HR-manager sekoittaa termin "työkokemus" muiden sanojen kanssa.
Samassa paikassa työskentelevät tohtorit ovat saaneet todella kiva työpaikan, mutta osaaminen on niin huonoa, ettei ymmärretä mikä on 2 kk yliopisto-opintoja surkeassa opinahjossa vs. maisteri akateemisesti kovatasoisissa yliopistoissa.
Miksi näillä on työpaikat, mutta minulla ei? Miksi minä en kelpaa sitten millään, mutta Hiski, Maiju ja muut saavat osoitetusta epäpätevyydestä huolimatta jatkaa palkannostoa? Kyllä mä tulen tilalle, en ole korruptoitunut, pidän asiat läpinäkyvinä, moraalisen selkärangan instituutissa, enkä kumarte
UPI:n palkkakulut viime vuonna 4,6 miljoonaa euroa ja henkilöstön pääluku oli 58.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näillä on työpaikat, mutta minulla ei? Miksi minä en kelpaa sitten millään, mutta Hiski, Maiju ja muut saavat osoitetusta epäpätevyydestä huolimatta jatkaa palkannostoa? Kyllä mä tulen tilalle, en ole korruptoitunut, pidän asiat läpinäkyvinä,
Selkosuomella: sinä, vanhempasi jne ette tunne oikeita henkilöitä. Saisi olla vaikka minkälaiset akateemiset meriitit ennen kuin ne korvaisivat puuttuvan suhdeverkoston.
Kiinnostavaa jos suomi ei ole Stubb juniorin äidinkieli ja silti sai referoitua toisten tutkimuksia erityisen hyvin. Onko noin?
Uutisen mukaan myös osoitti kiinnostusta töihin. Millaisiin töihin?
Vierailija kirjoitti:
No tämän kohun jälkeen kukaan ei taatusti uskalla valita Oliver Stubbia mihinkään.
No sehän kun on isänsä puolelta kokoomustaustainen eli varmasti yrittäjämyönteinen, ja vielä upseerismies, voisi milloin vaan perustaa vaikka turva-alan yksityisyrityksen. Nimeksi sopisi vaikka Oliverisure.
Normaalissa hyväksytyssä prosessissa Oliver Stubbin valinnassa ei jatkossa ole mitään ongelmaa, eikä pelottavaa.