Mitä ihmettä Tampereelle on oikein tapahtunut? Lomaviikolleni tyly alku
Eivätkö tamperelaiset itse edes huomaa miten heidän kaupunkia ja sen tunnelmaa on pilattu verrattuna vielä 10 vuoden takaiseen aikaan?
Tämähän on ihan järkyttävä paikka nykyään, enkä puhu edes täällä liikkuvista ihmisporukoista.
Kommentit (150)
Tamperelaisena kävin kerran keskustassa vuoden sisällä, nekin pikkujoulut ravintolassa. Muutoin kartan keskustaa, autoilevalle kaikki palvelut löytyy läheltä tai lähikunnista, kuten Ideapark.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit. Ongelma on levinnyt täysin käsiin.
Suomalaiset narkkaa ja kiskoo alkoholia. Se on pakko lukea muslimien ansioksi, että he ei ainakaan huumeita tai muitakaan päihteitä käytä.
Eivät käytä, he myyvät sitä Tampereella. Huumebusiness on lähi-idän ja afrikkalaisten heiniä Tampereella. Tervetuloa katsomaan.
Olen itse seurannut läheltä vain yhden diilerin toimintaa. Hän asui meidän taloyhtiössä, kunnes vihdoin onnistuttiin häätämään. (Se oli vaikeaa, koska hän ei käyttänyt eikä rettelöinyt, ainoastaan myi ja pihassamme pyöri siksi hämäräporukkaa ja autoralli.) Tämä diileri oli kantasuomalainen, siistin näköinen nuorimies.
Yllä oleva diileriikokemus siis juuri Tampereelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset narkkaa ja kiskoo alkoholia. Se on pakko lukea muslimien ansioksi, että he ei ainakaan huumeita tai muitakaan päihteitä käytä.
Eivät käytä, he myyvät sitä Tampereella. Huumebusiness on lähi-idän ja afrikkalaisten heiniä Tampereella. Tervetuloa katsomaan.
Olen itse seurannut läheltä vain yhden diilerin toimintaa. Hän asui meidän taloyhtiössä, kunnes vihdoin onnistuttiin häätämään. (Se oli vaikeaa, koska hän ei käyttänyt eikä rettelöinyt, ainoastaan myi ja pihassamme pyöri siksi hämäräporukkaa ja autoralli.) Tämä diileri oli kantasuomalainen, siistin näköinen nuorimies.
Näin se menee, mutta siitä ei saa puhua. Nämä ovat kriminaalipuolue persujen erityissuojeluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä järkyttää? Ahtaalle paikalle tungettu kansiareena tornitaloineen? Kivijalkaliikkeistä tyhjenevä keskusta? Tilalle tulleet halvanoloiset syöttölät ja juottolat? Ratikka 3:n matkustajat? Ratinan ostosparatiisi?
Tuo keskustan kauppakuolema tapahtuu kaikissa isommissa kaupungeissa (Helsingissäkin).
Se johtuu siitä ettei kukaan osta enää kaupoista vaan netistä. Kahviloissa ja baareissa ei käydä enää niin kuin ennen. Kaupat ja kahvilat kuolee.
Vuokrat halpenee. Halpakaupat ja syöttölät muuttaa sijalle.
Normisettiä maailmalla. Tätä ei pysäytä enää kukaan.
Osittain joo verkkokaupoista, mutta myös kuten esim. Pariisi, siitä, että lapsiperheet muuttavat pois, koska kokevat kantakaupungit vaarallisiksi paikoiksi asua lasten kanssa. Puistoja on, päiväkoteja ja koulujahan saadaan sinne missä on lapsia, niistä ei ole kyse. Vaan siitä, että sen jälkeen, kun Eurooppa otti taloutta kannatellakseen ma muja eläteikseen, moni Euroopan hieno kaupunki ei ole ollut entisensä. Mm. Pariisista luin mielenkiintoisen artikkelin viitisen vuotta sitten.
Niin, elämä on valintoja täynnä. Joku ryhmä jossain (Bildenberg) sai aikaan tuon vyöryn, ikävä kyllä. Suomestakin paljastui ohjeistuksia kunnille, ennen vuotta 2015, joten mistään ennalta-arvaamattomasta ei ollut kyse. Tätä ei kait kukaan nykypäivänä kielläkään.
Nyt rehottaa rikkaruohot. Osa on leikattu. Kohta on naisen mittaisia korsia. Eläimille suojapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas monen paljasjalkaisen tamperelaisen mielestä asiat olivat viimeksi hyvin silloin kun Viistokatu oli vielä olemassa ja uudistukset eivät näin ollen VOI tuoda tullessaan mitään hyvää. :D
Kyllä! Viistokatu takaisin!!!
Myönnän, minä olen sellainen paljasjalkainen viisikymppinen autoileva tamperelainen, jonka mielestä ratikka on peestä ja areena on on väärässä paikassa, rantatunneli nyt alun hankaluuksien (liikenne katkaistiin kun Vaitinaron risteys ei vetänyt) jälkeen toimiva. Ja uusi Särkänsilta aivan typerä ja turha rakennushanke ja rahareikä.
Änkyrä ilmoittautui. Sinä varmaan haikailet rantaväylääkin takaisin.
Ja huumorintajuton (Viistokatu!!!) sekä lukutaidoton (rantaväylä), joka ilmeisesti on työtön, jolle liikkumise
Ajan säännöllisesti Areenan ohi, kun siellä on jääkiekkopeli tai joku muu iso tapahtuma.
- Ei mitään vaikeutta ajaa aivan Areenan vierestä. Silloin tosin on jokunen muukin liikkeellä, ja liikennevaloissa autoja enemmän kuin kaksi, mutta ruuhkasta ei tietoakaan.
- Areenalle menijöillä ei näytä olevan myöskään vaikeaa. Osa ajaa suoraan viereiseen parkkitaloon. Osa näyttää kävelevän kauempaa, mutta noin 500 metrin säteellä on monta parkkitaloa. Ja tosiaan ne ratikat, juna ja bussitkin tulevat lähelle.
Itse luulen että Takon tehtaan tiloista tehdään joitain ökykalliita loft-asuntoja ja sitten vielä lisää ravintoloita joita Tampereella on jo muutama. Mutta ei pureta, siihen kokonaisuus on aivan liian arvokas.
Lähi-itäkeskus nyt vs. 20 vuotta sitten :( Paha mieli tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kapakoissa käytte yleensä?
Pelkästään homobaareissa. Ne ovat varmin paikka tavata uusi pormestari.
Mitäs me homot. Sämpläämme asiat yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, toki noita uusia tyyppejä on tullut markkinoille, mutta kyllä se on edelleen itäeurooppalaiset toimijat jotka täällä dominoivat.
Tampere on aika täydellinen. Julkista liikennettä pitäisi kehittää vielä niin, ettei esim. Teiskontie olisi koko ajan tukossa. Perustamperelainen ajaa vieläkin yksinään dieselmersulla töihin aamuin illoin, syö makkaraa ja mölisee jääkiekkopeleissä. Ja kuuntelee tietysti Popedaa. Ihmeen hitaasti saapuu sivistys tänne perukoille.
Vierailija kirjoitti:
Hämeenkatu näyttää kävelykadulta muttei siellä voi metron ja bussien suhatessa kuitenkaan kävellä pelkäämättä että jää niiden alle vahingossa.
Entinen Hämeenkatu autoliikenteineen oli kodikkaampi ja keskusta elävämmän tuntuinen.
Tampereella, metron alle?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Itse luulen että Takon tehtaan tiloista tehdään joitain ökykalliita loft-asuntoja ja sitten vielä lisää ravintoloita joita Tampereella on jo muutama. Mutta ei pureta, siihen kokonaisuus on aivan liian arvokas.
Hotellihuoneille on myös tarvetta, niistä on puute Tampereella. Joinakin tapahtumaviikonlopuina on kaupungin jokainen huone täynnä. Ehkä sinne voisi tulla hotellitoimintaakin.
Oudoimpia on nämä jotka valittaa ruuhkista ja ovat itse aiheuttamassa niitä autoillaan. Tai valittavat kun liikennejärjestelyjä muutetaan, ettei pahoja ruuhkia edes tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotellihuoneille on myös tarvetta, niistä on puute Tampereella. Joinakin tapahtumaviikonlopuina on kaupungin jokainen huone täynnä. Ehkä sinne voisi tulla hotellitoimintaakin.
Ja hintakilpailua koska tavallinen hotellihuone ihan perusviikonloppuna maksaa 200 euroa/yö.
Tampereessa ei ole muuta vikaa kuin se, että puoli kaupunkia on remontin ja tietyömaiden alla erityisesti kesäisin!
Vierailija kirjoitti:
ChatGTP:n aina totaalisen luotettava, täysin ylivertainen tekoäly vastaa kysymykseen "Onko Tammerkoski joki?":
Tammerkoski ei ole joki, vaan koski eli virtaavaa vettä putouksineen ja padotuksineen joka yhdistää kaksi järveä Tampereella.
Wikipedia kuvailee sitä rapidskanavaksi eli nimenomaan koskeksi (rapids) Näsijärven ja Pyhäjärven välillä gettyimages.com+12fi.wikipedia.org+12reddit.com+12.
Suomennettuna kosken nimitys tarkoittaa "peräkkäisistä koski ja suvantopaikoista koostuvaa virtavettä" journal.fi+1koskimelonta.com+1.
Redditissä muistutetaan:
"Tammerkoski on padottu koski. Jos padot purettaisiin olisi se silloin selvästi koski." visitfinland.com+10reddit.com+10keskustelu.suomi24.fi+10
Vaikka Tammerkoski virtaa kaupungin halki ja toimii kuin joki, sen geologinen ja hydrologinen luokittelu on olennais
Ei mitään itsenäisiä jokia ole olemassakaan, ne ovat aina osa vesireittiä, tietysti.
Ratikasta: moni kokee sen ongelmalliseksi sen takia, että siinä missä 'kiskot' menevät yhtä reittiä, aiemmin bussiverkosto kierteli ja kaarteli sieltä täältä. Jos asuu ihan ratikkapysäkin vieressä, kulkeminen varmasti mukavaa ja helppoa.
Mutta se alue mistä ihmisten oletetaan jaksavan kävellä ratikalle on varsin pitkä, terveille/nuorille ei ongelma, mutta huonosti liikkuville/iäkkäille usein on.
Samoin bussilinjojen supistuminen on lisännyt monien matka-aikaa. Aiemmin paikasta A paikkaan B (huom: mitkä kulkivat myös ns.samalla suunnalla kaupunkia!) pääsi usein 'ovelta ovelle' kun otti sellaisen bussin mikä 'kierteli' alueen B läpi. Nykyään syöttöliikenteen vuoksi pitää huristella paikasta A ratikalle, josta hyppää sitten paikan B bussiin, eli aikaa kuluu enemmän.
Ja huomioinarvoinen seikka on ratikoiden haavoittuvuus silloin jos liikenne niissä estyy! Kuljen ehkä n. 6matkaa/vko ratilla, mutta 2 kertaa on käynyt niin ettäliikenne on stopannut. Toisen kerran kuulutettiin että edellä menneessä ratikassa sairauskohtaus -> koko injan liikenne stopissa kunnes ambulanssi oli hoitanut hommansa, ja toisen kerran oli kolari tms. (lehdestä luin, kuljettaja ei syytä kuuluttanut)
Bussithan menee ja ajaa toistensa ohitse ja yksin pysäkillä tai tien vieressä stopissa jostain syystä, eli koko liikenne ei jumiudu.
Ja KYLLÄ, noin käy harvoin, että ratikka jumahtaa paikoilleen, MUTTA se on asia mikä pitää huomioida silloin jos tärkeää menoa, mistä ei oikein myöhästyä. Viittaan nyt vaikka pääsykokeisiin, tai vaikka lääkäriaikoihin, moni kulkee esim. Tayssiin nimenomaan ratikalla.
Ja nykyään myös ratikat on usein täyteen sullottuja,matkustus viihtyvyys laskee kun hyvä että sisään mahtuu. Ja ratikkalinjoja koko ajan pidennetään ja pidennetään, kuinka ruuhkaisia niistä tuleekaan kun käyttäjissä väkimäärä kasvaa ja kasvaa koko ajan?
En ole mikään ratikan vastustaja, mutta em. seikat olisi paremmin pitänyt/pitäisi ottaa huomioon.