Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni lokkeileva kaveri

Vierailija
27.06.2025 |

Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille. 

Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.

Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.

Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi  mielellään myös päivälliselle. 

Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.

"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"

Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan. 

Kommentit (445)

Vierailija
101/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äitiin vedottu ja se ei ole toiminut, nyt pitää keksiä jotain muuta. 

Vierailija
102/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä keittoon vähän reilummin vettä. Välipalaksi kaurapuuroa. On halpaa.  Siinä se. Enpä aikoinani ole muistanut laskea, montako perunaa lasten kaveri söivät. Yksi asui meillä koko kesän, koska kotona oli paha kriisi päällä. En edes kysellyt, kun hän pyöri omien lasteni mukana päivästä toiseen. Ei käynyt edes mielessä kysyä rahaa perheeltä. Tosin ihmettelin, etteivät vanhemmat lapsen perään edes kysele. Ajattelin, että sen verran voin hyvää hyvyyttäni olla avuksi ilman sen suurempia selvittelyitä  

Eikö se kuitenkin tärkeintä ole, että lapsella on ilmeisesti kaveri, jonka kanssa hän viihtyy? Nykyään hän on lasteni hyvä ystävä. Aikuisia ovat kaikki. 

Vastaan nyt vähän yleisemmin :

1.Raha ei ole se ongelma, enemmänkin kyse periaatteesta. 

2. Se kaveruus on tosiaan se tärkein juttu. Muitakin kavere

Kyllä se nyt selvästi on ongelma se raha

Joskus voi olla vaikeaa myöntää että on talous vatupassissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette ota sitä mukaan ruokailuun. Kyllä munkin kaverit odotteli mun huoneessa kun kävin syömässä. Ja sille kaverille ja lapsellesi myös voi sanoa että kaveri ei saa ottaa mitään teidän ruokia, jos haluaa syödä pitää ottaa omat eväät mukaan tai käydä omassa kodissaan syömässä. Kyllä vieraallekin lapselle voi asettaa rajat ja näin kyläilyjä ei tarvitse kokonaan kieltää, kieltää vain sen että ei saa syödä teidän ruokia.

Vierailija
104/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP myöntää aika selkeästi sen, että myös omassa toiminnassa ja lapsessa on toivomisen varaa. Lähinnä purkaa harmitustaan. Kuinka ollakaan, tästä huolimatta palstan päivystävät kasvatustieteiden maisterit tulevat saivartelemaan. Teillä varmaan kaikki on sujunut noilla viisauksilla? Meillä ei ole, vaikka 4 skidiä olen kasvattanut. 

Vierailija
105/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tä on TAAAAAAS  näitä ketjuja joissa toistuu aina sama kaava. Samalla tyylillä kirjoitettu aloits jossa ongelma. Sitten kun alkaa tulla vastauksia, niin vastaväitetään ja loppujen lopuksi asiassa ei ole mitään ongelmaa. Niin kuin tässäkin ketjussa. Joku harmitus ap:lla oli "periaatteessa" mutta jonka hän kuitenkin itse mahdollistaa. 

Tämä. Lähettää esikoisen sinne mummolaan kuopuksen kanssa tai sanoo omalle lapselleen, että meille ei tule kukaan kylään. Ongelma ratkaistu.

Jos nuoren kanssa keskustelu ei tuota toivottua tulosta, eli hän ei ole riittävän kypsä toimimaan sääntöjen mukaan hänen tulee olla sitten vielä aikuisen seurassa. 

Vierailija
106/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kerrot, että jää mielellään päivälliselle. Tuosta tulee vaikutelma, että kutsutte pöytään? Minä olen sanonut muutaman kerran kun lapset ovat kysyneet, että voivatko kaverikin syödä meillä, että tänään ruokaa on tehty vain omalle perheelle. Joskus tarjoan ruokaa kavereillekin. Mutta pointti siis se, että sinä itse rajaat tilanteen. Älä tarjoa hänelle ruokaa ja kutsu pöytään. 

JÄISI. Onkohan hän kerran meillä päivällistä syönyt. 

Muuten ollut lapsen huoneessa, tai mies pistänyt pihalle. 

Ongelma lähinnä tuo klo 10-16 välinen aika. 

Kas-va-ta las-ta-si, ka-ve-rin tu-los-ta pi-tää esim ky-sy-ä. 

Ku-kaan

Puhutaanhan me nyt molemmat teini-ikäisistä, ei ala-asteikäisistä? Nuorempana tuollainen sopiminen oli vielä ihan ok, mutta teinien kanssa en kyllä olisi halunnut alkaa säätämään tai edes halunnut rajoittaa heidän elämäänsä niin tarkoilla aikatauluilla.

Meidän koti on lastenkin koti, avoin heidän kavereille, toki sillä edellytyksellä, että siivoavat mahdolliset sotkut, eivätkä kaverit liikaa häiritse muuta perhettä. Siitä tässä apn tapauksessa on minusta kysymys, että kaveri ei ole kotoa oppinut, mikä on normaalia vierailua, jolloin tilanne häiritsee muuta perhettä. Tuntuisi aika turhalta alkaa laittaa omalle lapselle uusia, tiukkoja sääntöjä murrosiän kynnyksellä vain koska yksi kaveri ei ymmärrä missä menee kohtuuden raja. Pahimmillaan lapsi alkaa piilotella tilannetta ja kaverisuhdettaan vanhemmilta ja se altistaa kaikelle muullekin hölmöilylle. 

Vierailija
107/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V ittu näitä nykyajan vanhempia. Lapsen syömisestä tehdään ongelma.

Jokaisen kuuluu ruokkia oma lapsi tai muuten lasu. 

Vierailija
108/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP myöntää aika selkeästi sen, että myös omassa toiminnassa ja lapsessa on toivomisen varaa. Lähinnä purkaa harmitustaan. Kuinka ollakaan, tästä huolimatta palstan päivystävät kasvatustieteiden maisterit tulevat saivartelemaan. Teillä varmaan kaikki on sujunut noilla viisauksilla? Meillä ei ole, vaikka 4 skidiä olen kasvattanut. 

Joo-o, on meillä sujunut. Lapsella on harrastuksia, laaja tuttava piiri ja tekemistä myös lomalla. 

Vierailija
109/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, et tunnista itsestä käytöstä josta syytät muita? Kehut miten kivasti kaikki sujuu, mutta nyt otat hikeä yhdestä kesästä ja yhdestä kaverista. 😂 

Vierailija
110/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuiset päättävät voiko kylään tulla vai ei. Ja kyllä meillä lapsetkin ymmärtävät, jos joku lokkeilee tai ei osaa käyttäytyä, niin häntä ei pyydellä kylään. Jos itselläni on menoa, enkä halua jättää lapsilaumaa keskenään, niin olen komentanut vieraat kotiin. Ensin nätisti sanonut, että nyt pitäisi lähteä kotiin ja jos ei sana mene perille, niin sitten ikävämmin. Työpäivän ajaksi en vieraita laskisi kotiimme ollenkaan.

Mielestäni aikuisen pitää saada nyt suunsa auki ja sanoa, että meille ei nyt voi tulla kylään. Eikä tarvitse selitellä mitään. Lapset voivat leikkiä pihalla keskenään ja syödä kukin kotonaan. Tämä kannattaa tehdä selväksi myös omalle lapselle. Isomman lapsen voi myös lähettää mummolaan kuopuksen kanssa. Täysin turhaan annatte jäädä kotiin. 

Mitäs jos homma menee niin, ettei mummolassa jakseta katella kaikkia päiviä kahta lasta, kai isovanhemman mielipide otetaan myös huomioon. 

Vierailija
111/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12-vuotias lapsi ja jokainen kaverin kyläily sovitaan etukäteen. En myöskään ymmärrä, miksi kaverin pitäisi olla joka päivä kylässä. Meillä edes lapset eivät halua nähdä kavereitaan joka päivä. Eiköhän kerran viikossa ole ihan riittävästi ja paljon sekin. 

Teidän tilanteessanne veisin esikoisen kuopuksen kanssa mummolaan. Saattaisin ilmoittaisin lapsen myös johonkin kivaan harrastukseen, jossa saisi uusia kavereita.

Vierailija
112/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti se sinäkin olet niitä kasvatustaitojasi kehut, mutta nyt on tämä yksi suuri musta aukko. Joudumme sietämään jonkun verran myös sitä epätäydellisyyttä niin itsessämme kuin muissa.

Vierailija
113/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuiset päättävät voiko kylään tulla vai ei. Ja kyllä meillä lapsetkin ymmärtävät, jos joku lokkeilee tai ei osaa käyttäytyä, niin häntä ei pyydellä kylään. Jos itselläni on menoa, enkä halua jättää lapsilaumaa keskenään, niin olen komentanut vieraat kotiin. Ensin nätisti sanonut, että nyt pitäisi lähteä kotiin ja jos ei sana mene perille, niin sitten ikävämmin. Työpäivän ajaksi en vieraita laskisi kotiimme ollenkaan.

Mielestäni aikuisen pitää saada nyt suunsa auki ja sanoa, että meille ei nyt voi tulla kylään. Eikä tarvitse selitellä mitään. Lapset voivat leikkiä pihalla keskenään ja syödä kukin kotonaan. Tämä kannattaa tehdä selväksi myös omalle lapselle. Isomman lapsen voi myös lähettää mummolaan kuopuksen kanssa. Täysin turhaan annatte jäädä kotiin. 

Mitäs jos homma menee niin, ettei mummolassa jakseta katella kaikk

Tietysti asiasta sovitaan mummolan kanssa ensin. Jos ei käy mummolle, niin sitten omalle lapselle tehdään selväksi, että vieraita ei tule joka päivä. Puhelimeen ei ole pakko vastata, eikä ovea avata, jos ei suoraan pysty kieltäytymään. 

Vierailija
114/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuo lapsi, joka oli aina toisten kotona, koska oma koti oli väkivaltainen ja riitaisa, vaikka ulospäin tosiaan kulissia pidettiin hienosti pystyssä. Olin aina todella kiitollinen kaikesta mitä sain, enkä koskaan pyytänyt mitään. Pidän tämän mielessä kun meillä on joku kaveri. Ajattelen asian niin, että kiva kun ovat meidän katon alla, pystyn pitämään silmällä ja ohjaamaan. Ei haittaa vaikka aina söisi meillä, kunhan on oikeasti meidän lapsen kaveri vs. lokki joka vaan kävisi meillä vetämässä herkut ja lähtisi menemään. 

Vierailija
115/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt harmittaa vähän lisää kun kaikki ei täälläkään mennyt niinkuin olisit halunnut.

Vierailija
116/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teidän velvollisuus ole ruokkia kuin oman perheen jäsenet, ja on tärkeää olettaa, että asia ikään kuin kuuluisi teille. Jos lapsen vanhemman on taloudellisesti hankala ostaa ruokaa tuon keikkatyönsä takia, niin olisi varmaan jonkinlaisen tuen tarve. Vanhempaa minä tässä enemmän ihmettelen kun lasta.

Ehkä nyt keskustelisin vielä tuon vanhemman sekä lapsen kanssa. Onko kotona kaikki kunnossa? 

Meillä on iso perhe, ja vanhemmilla lapsilla on kavereita täällä lähes päivittäin. Ne on ne muutamat kaverit, kenen kanssa ovat tosi tiiviisti puolin ja toisin. Itse haluan, että meillä olevat saa syödä silloin, kun ruokaa on tarjolla. Yksi lasten ystävistä on todella pitkäaikainen perhetuttu, ja saattaa mennäkin jääkaapille, toki ollaan ihan sanottu hänelle että tuo on ok, ei varmaan muuten näin tekisikään. 

Vierailija
117/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teillä on lounas tai päivällinen, sanot vaan että hei, meillä on nyt ruoka, käypäs sinäkin Sannikka kotona syömässä ja tule sitten takaisin. 

Näin, ole hyvä.

Vierailija
118/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse ap - yksinäinen lapsi, kännyn tai näytön tuijotusta, epäsosiaaliseksi kasvamista

vai

ystävä jonka kanssa voi puhua, kehittää vuorovaikutustaitoja ilman yksinäisyyden tunnetta.

Ilmoita vieraan lapsen äidille että laittaa lapselleen eväät mukaan.

Vierailija
119/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluilmoitus, niin pääsette koko hommasta kertalaakista eroon. Äiti kuulostaa joltakin wt-keissiltä, jonka mielestä teillä on varaa pitää huolta myös hänen lapsesta.

Vierailija
120/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos homma menee niin, ettei mummolassa jakseta katella kaikk

13 vuotiaan pitäisi olla jo vähän avuksi sille isovanhemmille, eikä taakka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi