Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni lokkeileva kaveri

Vierailija
27.06.2025 |

Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille. 

Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.

Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.

Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi  mielellään myös päivälliselle. 

Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.

"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"

Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan. 

Kommentit (445)

Vierailija
81/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kerrot, että jää mielellään päivälliselle. Tuosta tulee vaikutelma, että kutsutte pöytään? Minä olen sanonut muutaman kerran kun lapset ovat kysyneet, että voivatko kaverikin syödä meillä, että tänään ruokaa on tehty vain omalle perheelle. Joskus tarjoan ruokaa kavereillekin. Mutta pointti siis se, että sinä itse rajaat tilanteen. Älä tarjoa hänelle ruokaa ja kutsu pöytään. 

JÄISI. Onkohan hän kerran meillä päivällistä syönyt. 

Muuten ollut lapsen huoneessa, tai mies pistänyt pihalle. 

Ongelma lähinnä tuo klo 10-16 välinen aika. 

Kas-va-ta las-ta-si, ka-ve-rin tu-los-ta pi-tää esim ky-sy-ä. 

Vierailija
82/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa käsittämätön tilanne. Meillä on ollut esikoisen kavereita useammin kylässä kuin hän muualla, mutta ei koskaan tällaista toisten kustannuksella elämistä. Moneen kertaan kavereiden vanhemmat myös kyselivät, että onko ok, kun ovat "aina" meillä ja voiko lapsen mukana laittaa jotain tulemaan tms. Asiat meinivät pitkällä aikavälillä kuitenkin riittävän tasan, kun me sitten olimme enemmän saamapuolella harrastuskuljetuksissa. 

Eikä kaiken aina tarvitse olla tasan, mutta ei koskaan 100 - 0 jaolla. 

Olette minusta todella reippaasti olleet äitiin yhteydessä, tavalla joka ainakin omalla kohdalla olisi ollut todella kiusallista, kun joutuu aikuiselle ihmiselle osoittamaan, miten röyhkeästi hän on rikkonut sosiaalisia normeja. 

Mitä jos sanotte lapselle, että alatte tyhjentää jääkaappia ennen lomaa tms syy, jossa vaan ainakin hetkeksi hankitte vähemmän ruokaa kotiin? Lapselle vaikka valmisruoka jääkapissa lounaaksi ja vähän taskurahaa hänen omaa välipalaa varten. Ja tiukka ohjeistus, että ne on vaan hänelle, kaveri huolehtii omastaan. Hölmöähän se on, mutta jos kaverin äiti ei ymmärrä puhetta ja lapsi ei ymmärrä hänkään, niin jotain konkreettista olisi hyvä tehdä. 

Lapsenne on sen ikäinen, että hänen kanssaan olisi myös hyvä keskustella avoimesti asiasta, toki kaveria ja hänen äitiään parjaamatta. Nyt oma lapsenne voi jäädä siihen käsitykseen, että tuollainen hyväksikäyttö on ihan ok. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä keittoon vähän reilummin vettä. Välipalaksi kaurapuuroa. On halpaa.  Siinä se. Enpä aikoinani ole muistanut laskea, montako perunaa lasten kaveri söivät. Yksi asui meillä koko kesän, koska kotona oli paha kriisi päällä. En edes kysellyt, kun hän pyöri omien lasteni mukana päivästä toiseen. Ei käynyt edes mielessä kysyä rahaa perheeltä. Tosin ihmettelin, etteivät vanhemmat lapsen perään edes kysele. Ajattelin, että sen verran voin hyvää hyvyyttäni olla avuksi ilman sen suurempia selvittelyitä  

Eikö se kuitenkin tärkeintä ole, että lapsella on ilmeisesti kaveri, jonka kanssa hän viihtyy? Nykyään hän on lasteni hyvä ystävä. Aikuisia ovat kaikki. 

Vastaan nyt vähän yleisemmin :

1.Raha ei ole se ongelma, enemmänkin kyse periaatteesta. 

2. Se kaveruus on tosiaan se tärkein juttu. Muitakin kavereita on, mutta asutaan sen verran syrjässä ettei näitä päivittäin näe. 

3. Meillä on tosiaan yleensä lounasta valmiiksi tehtynä jo edellisenä päivänä, pikkasen enemmän joskus. Välipalatarpeita aika paljon ihan siksi kun asutaan kaukana isommasta kaupasta, eikä haluta käydä useampaan kertaan viikossa kaupassa. 

4. Osittain syrjäisen asunnon vuoksi meistä on kivaa, että lapsella on myös kaveri. Ei haluta että luuhaa yksin laitteilla kaikki päivät. 

5.Pahoittelen jos en osaa antaa kovinkaan kattavaa tilannetta meidän tilanteesta. 

Vierailija
84/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ruokkisin teinini kaveria vaikka joka päivä kuin katselisin yksinäisyyttä potevaa masentunutta lastani.

Vierailija
85/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset päättävät voiko kylään tulla vai ei. Ja kyllä meillä lapsetkin ymmärtävät, jos joku lokkeilee tai ei osaa käyttäytyä, niin häntä ei pyydellä kylään. Jos itselläni on menoa, enkä halua jättää lapsilaumaa keskenään, niin olen komentanut vieraat kotiin. Ensin nätisti sanonut, että nyt pitäisi lähteä kotiin ja jos ei sana mene perille, niin sitten ikävämmin. Työpäivän ajaksi en vieraita laskisi kotiimme ollenkaan.

Mielestäni aikuisen pitää saada nyt suunsa auki ja sanoa, että meille ei nyt voi tulla kylään. Eikä tarvitse selitellä mitään. Lapset voivat leikkiä pihalla keskenään ja syödä kukin kotonaan. Tämä kannattaa tehdä selväksi myös omalle lapselle. Isomman lapsen voi myös lähettää mummolaan kuopuksen kanssa. Täysin turhaan annatte jäädä kotiin. 

Vierailija
86/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kerrot, että jää mielellään päivälliselle. Tuosta tulee vaikutelma, että kutsutte pöytään? Minä olen sanonut muutaman kerran kun lapset ovat kysyneet, että voivatko kaverikin syödä meillä, että tänään ruokaa on tehty vain omalle perheelle. Joskus tarjoan ruokaa kavereillekin. Mutta pointti siis se, että sinä itse rajaat tilanteen. Älä tarjoa hänelle ruokaa ja kutsu pöytään. 

Lapsella ei oikein ole muutaa tekemistä tuolle välille ja siksi lepsuilet? 

Vierailija
87/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ruokkisin teinini kaveria vaikka joka päivä kuin katselisin yksinäisyyttä potevaa masentunutta lastani.

Näiden välillä ei siis ole mitään? Tilanne on joko-tai?

Vierailija
88/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääripääriitta taas vauhdissa.

Vierailija
89/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kaverin isä sanoo asiasta? Ihmetyttää taas että äitien asia vaan. Toki jos lokin äiti yh niin ymmärrän.

Toki, toki, toki,  toki  , toki,  toki.... Mene kuselle välillä. 😂😂😂

Käyty jo. Kyllä ne lapset vaan on yhtälailla miestenkin asia.

Vierailija
90/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa ruokkia 3 kissaa, mutta ei jätä pojalle ruokaa päiväksi. Taas näitä elämäntapa yh-keikkailijoita. Tatuoinnit, kynsistudio ja ripsihuolto. Rööki palaa ja sidukka maistuu. Välillä joku jamppa aamukahvilla.

Vierailija
91/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä keittoon vähän reilummin vettä. Välipalaksi kaurapuuroa. On halpaa.  Siinä se. Enpä aikoinani ole muistanut laskea, montako perunaa lasten kaveri söivät. Yksi asui meillä koko kesän, koska kotona oli paha kriisi päällä. En edes kysellyt, kun hän pyöri omien lasteni mukana päivästä toiseen. Ei käynyt edes mielessä kysyä rahaa perheeltä. Tosin ihmettelin, etteivät vanhemmat lapsen perään edes kysele. Ajattelin, että sen verran voin hyvää hyvyyttäni olla avuksi ilman sen suurempia selvittelyitä  

Eikö se kuitenkin tärkeintä ole, että lapsella on ilmeisesti kaveri, jonka kanssa hän viihtyy? Nykyään hän on lasteni hyvä ystävä. Aikuisia ovat kaikki. 

Vastaan nyt vähän yleisemmin :

1.Raha ei ole se ongelma, enemmänkin kyse periaatteesta. 

2. Se kaveruus on tosiaan se tärkein juttu. Muitakin kavere

Tulihan se sieltä miksi et oikein haluakaan ratkaista ongelmaa. 

Vierailija
92/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ku-kaan ei jak-sa sel-lais-ta sää-töä:

Tultais meille nyt Ellan kaa, onko ok? 

vastaa

vastaa

VASTAA

"Joo sopii! MIhin asti olette?"

...

...

...

...

...

Ei tullakaan

"Ok, onko kaikki hyvin?"

...

...

...

...

...

Ei kun tullaan ja voiko Linda tulla myös?

VASTAA

VASTAA ÄITIIII

äiti

äiti

äiti

...

"Sori oli palaveri, kyllä Lindakin voi tulla"

NO KUN SÄ ET VASTANNUT NIIN NE LÄHTI JA KAIKKI VIHAA MUA

Vierailija
93/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa käsittämätön tilanne. Meillä on ollut esikoisen kavereita useammin kylässä kuin hän muualla, mutta ei koskaan tällaista toisten kustannuksella elämistä. Moneen kertaan kavereiden vanhemmat myös kyselivät, että onko ok, kun ovat "aina" meillä ja voiko lapsen mukana laittaa jotain tulemaan tms. Asiat meinivät pitkällä aikavälillä kuitenkin riittävän tasan, kun me sitten olimme enemmän saamapuolella harrastuskuljetuksissa. 

Eikä kaiken aina tarvitse olla tasan, mutta ei koskaan 100 - 0 jaolla. 

Olette minusta todella reippaasti olleet äitiin yhteydessä, tavalla joka ainakin omalla kohdalla olisi ollut todella kiusallista, kun joutuu aikuiselle ihmiselle osoittamaan, miten röyhkeästi hän on rikkonut sosiaalisia normeja. 

Mitä jos sanotte lapselle, että alatte tyhjentää jääkaappia ennen lomaa tms syy, jossa vaan ainakin hetkeksi hankitte vähemmän ruokaa kotiin? Lapselle vaikka valmisruoka jääkapissa

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tuo keskustelu oman lapsen kanssa on yleensä tuottanut tulosta todella hyvin, oikeastaan ihan kaikessa. 

Nyt meillä on vaan aika poikkeava tilanne. 

Ollaan myös kysytty suoraan lapselta, että onko kaverin kotona kaikki kunnossa?

Kuulemma on. Tiedetään että näissä asioissa lapset ovat usein liiankin solidaarisia kavereitaan kohtaan. Tämän vuoksi ollaan kyllä jatkossakin hereillä asian suhteen. 

Lasu - huolta meillä ei varsinaisesti ole herännyt. Tiedetään hyvin, että äidillä tiukempi taloustilanne, ja me ollaan ilmeisesti niitä "hyvätuloisia". 

Vierailija
94/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ku-kaan ei jak-sa sel-lais-ta sää-töä:

Tultais

Nämä asiat sovitaan oman lapsen kanssa jo edellisenä päivänä. Tyyliin, "huomenna meille ei tule vieraita" tai "huomenna voit pyytää jonkun kaverisi meille kylään". Näin ainakin meillä. Lapsi kysyy aina luvan edellisenä päivänä tai jopa edellisellä viikolla vanhemmiltaan. 

Vierailija
95/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä on TAAAAAAS  näitä ketjuja joissa toistuu aina sama kaava. Samalla tyylillä kirjoitettu aloits jossa ongelma. Sitten kun alkaa tulla vastauksia, niin vastaväitetään ja loppujen lopuksi asiassa ei ole mitään ongelmaa. Niin kuin tässäkin ketjussa. Joku harmitus ap:lla oli "periaatteessa" mutta jonka hän kuitenkin itse mahdollistaa. 

Vierailija
96/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tä on TAAAAAAS  näitä ketjuja joissa toistuu aina sama kaava. Samalla tyylillä kirjoitettu aloits jossa ongelma. Sitten kun alkaa tulla vastauksia, niin vastaväitetään ja loppujen lopuksi asiassa ei ole mitään ongelmaa. Niin kuin tässäkin ketjussa. Joku harmitus ap:lla oli "periaatteessa" mutta jonka hän kuitenkin itse mahdollistaa. 

On tässä meillä ongelma käsillä, ja ollaan osa sitä. Tiedetään se varsin hyvin. 

Asiasta ollaan käyty aika paljon keskustelua, ja se tässä turhauttaakin. 

Vierailija
97/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lähettää esikoisen sinne mummolaan kuopuksen kanssa tai sanoo omalle lapselleen, että meille ei tule kukaan kylään. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
98/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 13-vuotias syö hyvässä lykyssä aikuisen annoksen. Helposti menee iso joukko lihapullia tai kokonainen pihvi tai kananrintapala tai 6 - 7 nakkia. Kuka laittaa perheelleen niin paljon ruokaa kerralla, että siitä aina riittää ylimääräiselle syömävieraalle? Itse ainakin pyrin ennakoimaan, ettei tähteitä jää seuraavaan päivään, vaan kaikki tulisi syödyksiTiedän, montako perunaa kukin perheenjäsen yleensä syö ja keitän sen mukaan. 

Vierailija
99/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen kesäprovo tällä kertaa

Vierailija
100/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ku-kaan

Nämä asiat sovitaan oman lapsen kanssa jo edellisenä päivänä. Tyyliin, "huomenna meille ei tule vieraita" tai "huomenna voit pyytää jonkun kaverisi meille kylään". Näin ainakin meillä. Lapsi kysyy aina luvan edellisenä päivänä tai jopa edellisellä viikolla vanhemmiltaan. 

Meillä on lapset myös dialogissa sen pään sisäisen vanhemman kanssa ja tietää miten pitää milloinkin toimia. Ensin toki on vaatinut keskustelun mitä odotamme lapselta. 

Ei ap* nyt oikein itsekään tiedä mitä haluaa, haluaan, että lapsella on se kaveri, mutta ei kuitenkaan halua, kun siihen sisältyy velvollisuus*.

* nämä sanat heittomerkeissä