Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni lokkeileva kaveri

Vierailija
27.06.2025 |

Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille. 

Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.

Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.

Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi  mielellään myös päivälliselle. 

Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.

"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"

Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan. 

Kommentit (445)

Vierailija
61/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerrot, että jää mielellään päivälliselle. Tuosta tulee vaikutelma, että kutsutte pöytään? Minä olen sanonut muutaman kerran kun lapset ovat kysyneet, että voivatko kaverikin syödä meillä, että tänään ruokaa on tehty vain omalle perheelle. Joskus tarjoan ruokaa kavereillekin. Mutta pointti siis se, että sinä itse rajaat tilanteen. Älä tarjoa hänelle ruokaa ja kutsu pöytään. 

Vierailija
62/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä keittoon vähän reilummin vettä. Välipalaksi kaurapuuroa. On halpaa.  Siinä se. Enpä aikoinani ole muistanut laskea, montako perunaa lasten kaveri söivät. Yksi asui meillä koko kesän, koska kotona oli paha kriisi päällä. En edes kysellyt, kun hän pyöri omien lasteni mukana päivästä toiseen. Ei käynyt edes mielessä kysyä rahaa perheeltä. Tosin ihmettelin, etteivät vanhemmat lapsen perään edes kysele. Ajattelin, että sen verran voin hyvää hyvyyttäni olla avuksi ilman sen suurempia selvittelyitä  

Eikö se kuitenkin tärkeintä ole, että lapsella on ilmeisesti kaveri, jonka kanssa hän viihtyy? Nykyään hän on lasteni hyvä ystävä. Aikuisia ovat kaikki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pari vuotta sitten vastaava ongelma pari vuotta nuoremman tytön kanssa, ongelma katosi lopulta ajan kanssa itsestään, mutta kylläpä välillä otti päähän.

Tuo (ylipainoinen) lapsi vielä söi aivan valtavia määriä, 11 v tytön annokset olivat suurempia kuin meidän urheilevien teinipoikien.

Vierailija
64/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä tuo on outoa , että se lapsi on teidän asunnossa *joka päivä* . Miksei sun lapsi ole koskaan sen lapsen kotona? Oikeastaan sen kaverin vanhempien pitäisi alkaa maksaa teille jotain elatusmaksuja.

Alkujaan tässä oli taustalla se, että meidän lapsi on allerginen kissoille, ja niitä tuossa perheessä on useampi. Muilla kavereillaan on kyllä kylässä. 

Kaverin vaatteissa on kissan hilsettä, joten epäilenpä aloitusta provoksi. Jos tuo kissoja omistava poika on teillä jatkuvasti niin varmasti aiheuttaa oireita teidänkin pojalle.

Vierailija
65/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V ittu näitä nykyajan vanhempia. Lapsen syömisestä tehdään ongelma.

No onhan siinä eroa, maksaako kuukaudessa neljän vai viiden henkilön ruokalaskun.

Itse ruokkisin vaikka koko kaupunginosan lapset, jos olisi varaa, mutta ei ole. 

Vierailija
66/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sanotaan kavereille, että meillä on kohta ruoka-aika ja on kaverin aika lähteä kotiin. Lähdepäs saattamaan kaveria, heihei.

Vierailija
67/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kerrot, että jää mielellään päivälliselle. Tuosta tulee vaikutelma, että kutsutte pöytään? Minä olen sanonut muutaman kerran kun lapset ovat kysyneet, että voivatko kaverikin syödä meillä, että tänään ruokaa on tehty vain omalle perheelle. Joskus tarjoan ruokaa kavereillekin. Mutta pointti siis se, että sinä itse rajaat tilanteen. Älä tarjoa hänelle ruokaa ja kutsu pöytään. 

JÄISI. Onkohan hän kerran meillä päivällistä syönyt. 

Muuten ollut lapsen huoneessa, tai mies pistänyt pihalle. 

Ongelma lähinnä tuo klo 10-16 välinen aika. 

Vierailija
68/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä lapset päivisin ilmaiseen puistoruokailuun. (jos siis teilläpäin sellainen on)

Vierailija
69/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ongelma onkin se teidän oma lapsi, joka varmaan aamulla tylsyyttään laittaa viestiä kaverille, että tule tänne. 

Vierailija
70/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne huolettaa niin tee lasu. Sossun tehtävä on selvittää lapsen kotiolot ja tilanne, ei toisen lapsen vanhemman, jonka vastuulla on vain omat lapset. Jos tosiaan tilanteen selvittäminen lapsen vanhemman kanssa on vaikeaa ja ehkä jopa vaarallista ja huoli on herännyt niin lasu on tosiaan paras vaihtoehto.

Vierailija
71/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, sadepäivätrolli taas. Ihanko oikeasti uskotte, ap:juttu ei ole ihan aukoton.

"Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.

Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi  mielellään myös päivälliselle."  

.... Ihanko oikeesti uskotte että 13v ja hänen kaveri siellä laitelee lähes päivittäin kaksistaan lounasta. Ja vielä siten että sitä lounasta on kahden ihmisen verran. Ymmärrän jos omalle lapselle on tehty mikrossa lämmitettävä oma annos, ja että kaveri söisi vaikka leipää siinä odotellessa mut että miten se kaveri voi syödä lounadta jos sitä ei ole hänelle jätetty??? 

Joopa joo.

Vierailija
72/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, minuakin tuollainen ärsyttäisi! Onko kyseisen vanhemman ainoa lapsi? Mietin vaan, että onko heillä oikeasti hätä rahan ja ruuan suhteen? Jos näin on, niin tilanne vaikea. Itse ruokin lasteni kavereita koska tiedän, että he vastavuoroisesti syövät välillä heilläkin ja homma toimii puolin ja toisin. Ns. koko kylä kasvattaa. Jos olisi jokapäiväistä ja vain yksipuolista, palaisi omakin hermo. Entä jos sanoisit tälle teinille suoraan asiasta, etkä hänen äidilleen? Jotenkin rajaisit asiaa, vaikka niin että välipala meillä ok, mutta sopisiko jos kävisit kotona syömässä. Sen verran iso lapsi, että hänelle voi sanoa ja samalla kasvattaa.

Mä olen tässä kyllä aika huono. Vaikka muuten rajaan hyvin paljon. 

Mies on tässä asiassa hyvinkin suora. Sanonut tälle teinille us

"Aikuisuus ei ole paikka..." Mistä tulee tämä outo sanonta joka toistuu palstalla, onko se sun keksimä vai jonkun muun?

Vierailija
73/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sanotaan kavereille, että meillä on kohta ruoka-aika ja on kaverin aika lähteä kotiin. Lähdepäs saattamaan kaveria, heihei.

Mitä teillä sanotaan aloittajan ongelmaan, eli siihen, että lapsen kaveri on heillä kun aikuiset eivät ole kotona? 

Vierailija
74/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, sadepäivätrolli taas. Ihanko oikeasti uskotte, ap:juttu ei ole ihan aukoton.

"Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.

Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi  mielellään myös päivälliselle."  

.... Ihanko oikeesti uskotte että 13v ja hänen kaveri siellä laitelee lähes päivittäin kaksistaan lounasta. Ja vielä siten että sitä lounasta on kahden ihmisen verran. Ymmärrän jos omalle lapselle on tehty mikrossa lämmitettävä oma annos, ja että kaveri söisi vaikka leipää siinä odotellessa mut että miten se kaveri voi syödä lounadta jos sitä ei ole hänelle jätetty??? 

Joopa joo.

Kyllä meillä ainakin ruokaa on lapsille päiväsaikaan reilusti tarjolla. En annostele valmiiksi vaan ottavat itse, eli ihan hyvin voisi kaverit vaikka joka päivä lokkeilla vastaavasti meilläkin. 13 v:n ei tarvitse tehdä itse lounaitaan vaan teemme edellisenä iltana valmiiksi.

Vierailija
75/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä tuo on outoa , että se lapsi on teidän asunnossa *joka päivä* . Miksei sun lapsi ole koskaan sen lapsen kotona? Oikeastaan sen kaverin vanhempien pitäisi alkaa maksaa teille jotain elatusmaksuja.

Alkujaan tässä oli taustalla se, että meidän lapsi on allerginen kissoille, ja niitä tuossa perheessä on useampi. Muilla kavereillaan on kyllä kylässä. 

Kaverin vaatteissa on kissan hilsettä, joten epäilenpä aloitusta provoksi. Jos tuo kissoja omistava poika on teillä jatkuvasti niin varmasti aiheuttaa oireita teidänkin pojalle.

Voi kun olisikin provo. Sanoinkin, että alkujaan oli syynä. 

Heillä hyvin pieni asunto ja kissoja vissiin 3. Meillä talo isompi, ja imuroidaan + lakaistaan useampaan kertaan viikossa. 

Tämän lisäksi ovat pihalla aika paljon. 

Vierailija
76/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää olisi, että tilanteen niin vaatiessa lapsi ja lapsen äiti saisivat tarvitsemansa avun ja siltäkin kannalta katsottuna se lasu kannattaa nyt oikeasti tehdä ja tilanne selvittää. Se lasun tekeminen ei tarkoita tässä tapauksessa syyttelyä kun kertoo minkä takia huoli lapsen tilanteesta on herännyt eli lapsi viettää todella paljon aikaa kaverinsa luona, tunkee kylään ja lokkeilee, ei suostu lähtemään kotiinsa, äiti suhtautuu vihamielisesti, eikä ymmärrä tilannetta tai auta ratkaisemaan sitä.

Vierailija
77/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et sano suoraan sille äidille ettei se poista hänen velvollisuuttaaan huolehtia lapsestansa vaikka olisit miljonääri?

Vierailija
78/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Ei joka kodissa tehdä vain yhtä annosta ruokaa. Esim. omassa perheessä voi ulkopuolisille näyttäytyä, että meillä on ruokaa vaikka kuinka, kun sitä voi olla viiden litran kattilallinen tai joku jättikokoinen vuoka. Se on kuitenkin suurinpiirtein mietitty, että miten monelle ruokailijalle ja monelle kerralle se riittää. Ei se voi niinkään mennä, että kun muu perhe tulee kotiin ja on ruoka-aika, yksi jääkin ilman ruokaa, kun lapsen kaveri on syönyt hänen annoksensa.

Vierailija
79/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat lapset ovat jo isoja. Tuli ihan mieleen yksi lapsen kaveri, joka majaili meillä joka päivä, ja kun tosiaan ei ollut aikuisia kotona, niin kyseli koko ajan, onko meillä keksejä ja jäätelöä, ja olisi halunnut niitä koko ajan syödä. Vaikea oli laittaa lasta kotiinsakaan, kun hänellä ei ollut avainta ja vanhemmat eivät vastanneet puhelimeen. Olin tosi huojentunut, kun muuttivat pois.

Vierailija
80/445 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan keikkatyöläisäidillä on varaa ruokkia muutama kissa, mutta poikalapsi käy kaverin jääkaapilla. Tekee sieltä leivät ja vetää leikkeleet, vanukkaat ja mehut. 

Hyvä idea tässä keskustelussa on ollut, että pojat kokkaavat koko porukalle päivällisen ja siivoavat sotkut. Välipaloiksikin voi laittaa tyyliin pannukakkua.