Lapseni lokkeileva kaveri
Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille.
Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.
Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.
Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi mielellään myös päivälliselle.
Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.
"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"
Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan.
Kommentit (445)
Mikä on oman lapsesi osa? Hän ilmeisesti kutsuu kaverin ja hän tarjoaa välipalaa. Miksi lapsellasi ei ole sääntöjä kaverikyläilyjen suhteen esim että aamupäivällä ei tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille äidille seuraavan kerran, että ruokaraha on määrän X € / päivä, tai muuten lapset saavat tavata muualla.
Ymmärrän idean tämän takana, mieheni jo kertaalleen teki näin.
Itse en haluaisi kuitenkaan olla aiheuttamassa kitkaa lasten välille.
Haluat ikäänkuin ostaa sille lapselle kaverin olemalla itse vanhemman sijaan kiva kaveri.
Omien lasteni kohdalla varsinkin nuoremman kanssa kaverit tykkäsivät olla meillä kun ei ollut sisaruksia heitä häiritsemässä ja yksi kaverista vielä kyseli ja jäi sen mukaan syömään mitä milloinkin oli, edim sienistä ei pitänyt joten sienikeittopäivinö lähti kotia =D me keräämme niitä joten keittoa on pari kertaa kuussa.
ymmärrän hyvin että ruokakulut on suuremmat kun monta teiniä pöydässä.
Juttele lapsesi kanssa asiasta. Miksi ovat aina teillä? Kyllä siihen joku syy on, jos kaveri käy kotona vain nukkumassa. Mieti miten tärkeä kaveri on lapselle. Mikä on lapsesi tilanne, jos kaveruus loppuu.
Voisiko kaveri syödä osan aterioista kotonaan? Voitte tehdä oman perheen kanssa säännöt kuinka paljon kaverit voi teillä syödä.
Jossakin tilanteessa voisi toimia se, että nuoret osallistuvat kotitöihin. Lapsen kaveri saa sitten antamastaan talkooavustaan palkaksi ruokailut teidän kanssa.Tarvittaessa voi olla päivittäinen järjestely.
Ei kannata tarjota mittään hänelle. Yhtään mitään. Lopeta se. Heti. Ja miks se teille änkeää ? On kai sillä omakin koti ! Kuulostaa aika tyhmältä lapselta se kaveri suoraan sanoen. Aja se veks ! Vaikka väkisin. Tuollainen ei kuulosta terveellä lapselta........
Vierailija kirjoitti:
V ittu näitä nykyajan vanhempia. Lapsen syömisestä tehdään ongelma.
Kuinka suurta laumaa naapuruston lapsia ruokit päivittäin?
Eli ongelma ei lapsen kaveri, kaverin äiti vaan sinä joka mahdollistaa tuon kaiken. Muiden käytökseen ei voi vaikuttaa, mutta omaansa voi.
Vierailija kirjoitti:
Olipa lapsellinen vuodatus. Aikuinen äiti ei saa turpaansa auki ja tänne uikuttaa.. Oi miten avuton !!!!!!!!!!!
Olipa lapsellista kommentoida lukematta aloitusta. Oi miten lukutaidoton!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Olipa lapsellinen vuodatus. Aikuinen äiti ei saa turpaansa auki ja tänne uikuttaa.. Oi miten avuton !!!!!!!!!!!
Varmaan ap keksi koko uikutuksen... Hullu kun on.
Mitäs kaverin isä sanoo asiasta? Ihmetyttää taas että äitien asia vaan. Toki jos lokin äiti yh niin ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
V ittu näitä nykyajan vanhempia. Lapsen syömisestä tehdään ongelma.
13v poika voi syödä aikamoisen määrän ruokaa päivän mittaan. Mä en vaan yksinkertaisesti tarjoaisi hänelle jos roikkuu teillä. Odottaa tuoka-ajat teidän lapsen huoneessa. Kun tuo ei ole vastavuoroista, ymmärrän hyvin, että alkaa käymään sekä hermojen että kukkaron päälle. Omilla lapsilla, varsinkin esikoisella, oli tuollainen kaveri, roikkui meillä vuosikausia ja ramppasi jääkaapilla kuin kotonaan. Yhden kerran taisivat olla yökylässä yhden yön tällä kaverilla, muuten 24/7/365 meillä. Koko peruskoulun ja osan lukiotakin, vaikka silloin kävivät jo eri kouluja. Ja jännästi se kaveruus loppui aivan kokonaan noin puoli vuotta sen jälkeen, kun meidän lapsi muutti omilleen. Eivät ole olleet missään yhteyksissä nyt useampaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tarjota mittään hänelle. Yhtään mitään. Lopeta se. Heti. Ja miks se teille änkeää ? On kai sillä omakin koti ! Kuulostaa aika tyhmältä lapselta se kaveri suoraan sanoen. Aja se veks ! Vaikka väkisin. Tuollainen ei kuulosta terveellä lapselta........
Sinä et ole terve. Eikä sulla ole lapsia ...🤣🤣🤣🤣
Jos kerran alkaa kavereita ruokkimaan, niin saa tehdä sitä aina. Sama kun luulis, että lokki tyytyy vaan yhteen heitettyyn ranskalaiseen ja jättää sitten rauhaan 😅
Jokainen syö kotonaan, ellei toisin ole sovittu, ja yökyläilyssä tietysti kuuluu perheen ruokkia, jos yövieraan lupaa tulla. Jonkun jätskin, keksin, tuoreen leivonnaisen tms. toki voi halutessaan tarjota.
Meillä kolme poikaa ja kavereita voi olla lähes kymmenen yhtä aikaa meillä (ulkona toki), niin melko armeija olis ruokittavana, jos lähtis tuohon "kavereille kans" 🙈
Nuo oman perheen säännöt on hyvä juttu. Esim tuo ehdotettu kavereiden kyläilyaika. Silloin ei notkuta kaverilla heräämisestä nukkumaan menoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kaverin isä sanoo asiasta? Ihmetyttää taas että äitien asia vaan. Toki jos lokin äiti yh niin ymmärrän.
Toki, toki, toki, toki , toki, toki.... Mene kuselle välillä. 😂😂😂
Tulee mieleen, että onko siellä lapsen kaverin kotona kaikki kunnossa, jos hän viettää niin paljon aikaa kotinsa ulkopuolella?
Kun olin lapsi, meidän alakouluikäinen kaverimme oli meillä ihan rahaa vastaan kesähoidossa parina kesänä. Söimme meillä, ja äitini vähän katsoi perään, vaikka ulkoilimme keskenämme paljon. Äitini oli kotona, kaverin vanhemmat töissä.
Kun omat lapset olivat nuorempia, en todellakaan laskenut yhtään, kuinka paljon kaverit söi. Ei meillä ole pulaa ruuasta, enkä tosiaan kehtaisi tuollaisesta valittaa. Sen sijaan, jos kokisin, että minulle jäisi valvontavastuuta, saattaisin kokea sen kuormittavaksi. Minulla on pitkät lomat, mutta en halua käyttää niitä toisten lapsien hoitoon muuten kuin sovitusti hetkittäin.
Ärsytys syntyy sinussa, joten vain sinä voit tehdä sille jotakin. Taidat jo tietääkin, että olet osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tuollainen lokkeileva lapsi ja tein sen päätöksen omia lapsia saadessani vaikka se aina tunnu oikealta asetun lapsen asemaan.
Teit oikein päätöksen kasvattaa omista lapsistasi lokkeilevia? Miten olisi hyvien tapojen opettaminen?
Surullinen fakta on ettei aikuisuus ole paikka johon tullaan esittämään joululahjalista toiveita. Nyt pitää kasvattaa se selkäranka ja keskustella nuorten kanssa ne säännöt. Ja sen nuoremman lapsen kanssa ettette ole hänenkin kanssa kohta samassa tilanteessa.