Lapseni lokkeileva kaveri
Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille.
Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.
Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.
Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi mielellään myös päivälliselle.
Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.
"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"
Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan.
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi suoraan sanoa, että teillä on rahat vähissä, vaikka talo on iso? Että kesätkin on oltava töissä, kun muuten ei rahnat riitä isojen lainojen maksuun? Että ei ole rahnaa ruokkia teidän teiniä, omakin syö liikaa ja pienempi pentu syö mummolla.
Kesälomat ovat tänä vuonna heinä - elokuussa. Tänä vuonna ei lomia otettu /saatu kesäkuuhun. Niin hyvä taloustilanne ei kuitenkaan ole, etteikö töitä joskus tulisi tehdä.
Lomaillaan myös syyslomalla, koko perheen kanssa. Hillotaan siis hieman lomia sinnekin
Lainoista sen verran, että täällä päin asuminen on huomattavasti halvempaa kuin etelässä. Meidän kyvystä hoitaa lainaamme ei siis sen kummemmin tarvitse kenenkään stressata.
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma onkin se teidän oma lapsi, joka varmaan aamulla tylsyyttään laittaa viestiä kaverille, että tule tänne.
MInusta jonkin välipalan hinta on täysin ok siitä, että omalla lapsella on kivaa kesälömalla päivisin, eikä tarvi olla yksin.
Voi myös tehdä valmiiksi jotain halpaa ruokaa jääkaappiin, josta sanoo lapselle, että se on tarkoitettu heille päiväruoaksi. Missäs muuten lapsen nuorempi sisarus päivänsä viettää, kun vanhemmat töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko laittaa koululaiseni jonnekin kun loma-aikoinakaan meillä ei tarpeeksi ruokaa. Roskiksetkin lukossa :( Töitä vain 10-12 tuntia viikossa ja lapsilisästä osa yksiön vuokraan.
Otas kuules ittiäs niskasta kiinnii ja mee parempiin töihin. Kaikilla on kyllä siihen mahdollisuus. Ja laita se kakaras vaikka ongelle tai marjamettään. Oppi sekin jotta joka ei tyätä tee niin sen ei pidä syödäkkää. Niin saamma suameki nousuu !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma onkin se teidän oma lapsi, joka varmaan aamulla tylsyyttään laittaa viestiä kaverille, että tule tänne.
MInusta jonkin välipalan hinta on täysin ok siitä, että omalla lapsella on kivaa kesälömalla päivisin, eikä tarvi olla yksin.
Voi myös tehdä valmiiksi jotain halpaa ruokaa jääkaappiin, josta sanoo lapselle, että se on tarkoitettu heille päiväruoaksi. Missäs muuten lapsen nuorempi sisarus päivänsä viettää, kun vanhemmat töissä?
Mummolassa! Ap kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asui lasten serkku ja yhden ystävän teinitytär kahtena kesänä. Ilman mitään korvauksia. Oltiin pakosta töissä molemmat vanhemmat kesä- ja heinäkuu ja asuttiin hevonkuusessa. Olin vaan onnellinen, kun lapsilla oli seuraa. He teki hommia, laittoivat itse ruokaa ja sitä oli sitten meillekin. Toki sapuskaa meni, mutta ei meillä ole koskaan niin tiukoilla oltu, ettei olisi rahaa ruokaan. Tietysti ei meillä mitään sisäfileitä syödä päivittäin eikä muitakaan kovin kalliita ruokia. Eikä vanukkaita eikä edes limsoja (olen jossain määrin terveysneurootikko, myönnän).
Ja tunnustan, että nautin aika lailla nuorten höpinöistä itsekin. Niinä kesinä tuli naurettua paljon.
Kiva että sulla oli tähän varaa. Aika monella nykyään ei ole, ruokakin on kallistunu viime vuosina paljon.
Ruoaksi sit kaverille kunnon ruokaa eli 3 raakaa kananmunaa ja omena. Silla kouluun jalkeen parjailee iltaan asti isompikin kaveri. Mix teha asiasta onkelma. Sanoo että tallasta tarjottavaa meilla on.
Harmillinen tilanne teillä ap. Täytyy kuitenkin sanoa, että olen itse tosi kiitollinen siitä että lapsuudenystäväni perhe käytännössä ruokki ja majoitti minut joka ikinen viikonloppu yli vuoden ajan. Oma lapsuus oli hyvin traaginen, mutta kulissit oli pystyssä viimeiseen asti, myös lasun suuntaan (pershäröiset vanhemmat piti siitä huolen). Ei edes se ruuan puute vaan se, että kotona oli ihan kamalaa koko ajan - kaverin luona oli taas aivan ihanaa, kun kaikki olivat rauhallisia ja ystävällisiä koko ajan.
Uskon, että olen pystynyt toipumaan (toki pitkän terapian) avulla kokemuksistani osittain siksi, että mulla on kuitenkin jonkinlainen malli siitä, miten ns normaali, tasapainoinen perhe toimii - kiitos kaverini perheen.
Olisi kiva sanoa että olin heille jo nuorena kiitollinen, mutta valitettavasti en. Kaverin kanssa etäännyimme jossain vaiheessa kun oma oireiluni kävi yhä rajummaksi teini-iässä. Enää ei olla yhteydessä, mutta jos törmäisin kaveriini tai hänen perheeseensä jossain, kävisin kyllä tervehtimässä ja kiittämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi suoraan sanoa, että teillä on rahat vähissä, vaikka talo on iso? Että kesätkin on oltava töissä, kun muuten ei rahnat riitä isojen lainojen maksuun? Että ei ole rahnaa ruokkia teidän teiniä, omakin syö liikaa ja pienempi pentu syö mummolla.
Kesälomat ovat tänä vuonna heinä - elokuussa. Tänä vuonna ei lomia otettu /saatu kesäkuuhun. Niin hyvä taloustilanne ei kuitenkaan ole, etteikö töitä joskus tulisi tehdä.
Lomaillaan myös syyslomalla, koko perheen kanssa. Hillotaan siis hieman lomia sinnekin
Lainoista sen verran, että täällä päin asuminen on huomattavasti halvempaa kuin etelässä. Meidän kyvystä hoitaa lainaamme ei siis sen kummemmin tarvitse kenenkään stressata.
Ja otat nyt hikeä jostain yhdestä kuukaudesta kun lapsella on se kaveri?
Vierailija kirjoitti:
No jos aloittaja välttämättä haluaa kasvattaa mainettaan Minka-petterinsä v-mäisenä äitinä, hän voi tietysti jättää kotiin lounaaksi niin pahaa ruokaa, ettei sitä tee mieli syödäkään. Tai jättää sinne vain yhden annoksen ja tehdä teinilleen selväksi, että muuta ei sitten ole. Mistäköhän lapsensa on perinyt vieraanvaraisen ja ystävällisen geenin, kun kummallakaan vanhemmalla ei semmoista näytä olevan?
Mutta toi on kyllä tyypillistä pohjoisen ihmisille. Kaikesta pitäis saada maksu, jopa vieraan ruokkimisesta.
Eikö sille omalle teinille ole päiväksi määrätty mitään tekemistä? Laita nuoret hommiin. Leikatkaa nurmikko, peskää auto, siivotkaa uima-allas, kerätkää lupiinit tien vierestä, peratkaa porkkanamaa, maalatkaa aita, peskää sauna...
Hyvin näppärästi teet olettamuksen siitä, etteikö meillä olisi sitten lainkaan vieraanvaraisuutta.
Olen jo aiemmin maininnut kotitöistä. Niitä meillä kyllä on, vuoden ympäri.
Jokaiselle päivälle ei kuitenkaan aleta hommia nakittamaan. Muuten tuo esimerkkilistauksesi on aika lähellä sitä mitä meillä noudatetaan.
Mikäli kaveri jeesaa hommissa, niin katson hänen syömistään toki ihan eri silmällä. Tähän mennessä työpanos rajoittunut lähinnä nurmikonleikkuuseen.
3 raakaa munaa sitruunaa siihen kuppiin, pippuria ja suolaa paalle
"pojat valtsykka palaa"!!!
Jalkkari omena.
1.2-1.4e panostus.
Tuolla parjaa hienosti klo13-18 vaikka koko paivan ja sitten onki viimeistaan kaveri aika lahtea kotiin!!!
Jos tuo valipala ei maistu nii sit on huono penska heittaisin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja otat nyt hikeä jostain yhdestä kuukaudesta kun lapsella on se
Etäpäiviäkin näytettään tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asui lasten serkku ja yhden ystävän teinitytär kahtena kesänä. Ilman mitään korvauksia. Oltiin pakosta töissä molemmat vanhemmat kesä- ja heinäkuu ja asuttiin hevonkuusessa. Olin vaan onnellinen, kun lapsilla oli seuraa. He teki hommia, laittoivat itse ruokaa ja sitä oli sitten meillekin. Toki sapuskaa meni, mutta ei meillä ole koskaan niin tiukoilla oltu, ettei olisi rahaa ruokaan. Tietysti ei meillä mitään sisäfileitä syödä päivittäin eikä muitakaan kovin kalliita ruokia. Eikä vanukkaita eikä edes limsoja (olen jossain määrin terveysneurootikko, myönnän).
Ja tunnustan, että nautin aika lailla nuorten höpinöistä itsekin. Niinä kesinä tuli naurettua paljon.
Kiva että sulla oli tähän varaa. Aika monella nykyään ei ole, ruokakin on kallistunu viime vuosina paljon.
Ruokaa pystyy edelleen tekemään ihan edullisestikin. Jos ei omat kyvyt riitä, Martat neuvoo.
Sanoo lapselle että jos tuo kaverin sit on askeettisempi ruoka koska jakaa sen omastaan. Oppii vastavuoroisuutta.
Meillä oli paljon lapsia. Kaverit odottivat pihalla kun me söimme sitä vähää mitä saimme. Vaikka kulisseja kuinka vanhemmat yrittivät pitää pystyssä niin ei se onnistunut. Kukaan ei olisi uskaltanut tulla koska äiti oli pähkähullu hakkaaja. Olisin toivonut että joku olisi antanut edes joskus jotain ruokaa tai jäätelöä, karkkia. Mutta ei!
Mä antaisin mitä tahansa, jotta mun lapsella ois paras kaveri, ei haittaisi vaikka muuttaisi meille asumaan. Mun lapsi kärsii yksinäisyydestä.
Voisit kohteliaasti pyytää jotain ruokailuja heiltä, jos syö joka päivä teillä... oiskohan 20e/viikko ok.?
Niin siis, aiemmin mainitut grillijuhlat ovat olleet luonteeltaan enemmänkin nyyttärit.
Lisäksi tämä ympäristö on sen verran tiivis, ettei viitsi jättää kutsumatta, varsinkin kun lähestulkoon kaikki muut lähellä asuvat tutut ovat tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin mitä tahansa, jotta mun lapsella ois paras kaveri, ei haittaisi vaikka muuttaisi meille asumaan. Mun lapsi kärsii yksinäisyydestä.
Ostamalla kaveri lapsellesi antamalla ruokaa ja kamppeet sekä kodin. Joo ihan varmaan kustantaisit toisen perheen mukulan kulut.
"Siis ruokitte teininne kaveria joka päivä ilman vastavuoroisuutta, ja esititte sen vuoksi kutsun grillijuhliinne, jotta sillä saataisiin välejä paikattua?
Siis whaat?"
Nyyttärihengessä pidettävät juhlat, jonne tulevat käytännössä kaikki lähettyvillä asuvat tutut.
Vaikka äidin kanssa ollut kitkaa niin meidän mielestä voi silti pyrkiä asialliseen kontaktiin
213/218
miksi sitten vastasit?