Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas

Vierailija
26.06.2025 |

Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.

Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?

Kommentit (309)

Vierailija
181/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nuo liput on tilannut? Ja millä tavalla?

Tämä perhe intialaisen matkatoimiston kautta. Mitä tästä opimme?

Ei ole intialainen matkatoimisto! Flightnetwork on ruotsalainen, mistä keksit että olisi intialainen?

Jep

Flight Network is owned by Etraveli Group, a Swedish travel technology company. Etraveli Group acquired Flight Network in August 2019

Ja vielä

Previously, Flight Network was the largest Canadian-owned online travel agency in Canada.

Vierailija
182/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lennot suoraan lentoyhtiöstä ja hotellien omilta sivuilta hotellit. Booking suurin kusettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kerran jenkeissä lentäessä ollut lentolipussa sukunimenä Jarvinen, kun se olisi pitänyt olla Jaervinen. Oma moka tuokin oli, mutta lähtöselvityksessä vaan todettiin, että lentohenkilökunta voi estää pääsyn koneeseen tuon takia. Onneksi eivät estäneet ja pääsin lennolle.

Jännä. Olen aina ollut siinä luulossa, että lentolipussa olevan nimen pitää vastata 100% sitä nimeä, mikä on passissa. Sulla on passissa Järvinen, ei Jaervinen. Ihme typerää logiikkaa jenkeillä, jos niin on ollut. Et itse mokannut todellakaan mitään, kun laitoit nimesi aivan oikein. Enemmän ongelmia voisi tulla siitä, jos passissa Järvinen ja lipussa Jaervinen.

Kun noissa systeemeissä virallinen tapa on kirjoittaa se ä ae. Haemaelaeinen oli tuttu näky talviolympialais

Ethän yritä päteä, kun et tiedä! Ilmeisesti nimessäsi ei ole ääkkösiä kun et tiedä miten nimet translitteroidaan siihen koneluettavaan osaan passin alalaidassa. Kyllä se Hämäläinen on siellà Haemaelaeinen. Tuota kannattaa käyttää myös lentolipuissa, jotta välttää vaikeudet Euroopan ulkopuolella. t. Sukunimessäni on ääkkösiä

Vierailija
184/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kerran jenkeissä lentäessä ollut lentolipussa sukunimenä Jarvinen, kun se olisi pitänyt olla Jaervinen. Oma moka tuokin oli, mutta lähtöselvityksessä vaan todettiin, että lentohenkilökunta voi estää pääsyn koneeseen tuon takia. Onneksi eivät estäneet ja pääsin lennolle.

Jännä. Olen aina ollut siinä luulossa, että lentolipussa olevan nimen pitää vastata 100% sitä nimeä, mikä on passissa. Sulla on passissa Järvinen, ei Jaervinen. Ihme typerää logiikkaa jenkeillä, jos niin on ollut. Et itse mokannut todellakaan mitään, kun laitoit nimesi aivan oikein. Enemmän ongelmia voisi tulla siitä, jos passissa Järvinen ja lipussa Jaervinen.

Jos paikallinen kone ei tunnista ääkkösiä niin on hiukan hankala kirjoittaa 100% Järvinen.

Ja silloin se tietenkin kirjoitetaan Jarvinen. 

Vierailija
185/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin se tietenkin kirjoitetaan Jarvinen

No ei kirjoiteta vaan niin kuin passin koneluettavalla rivillä on eli Jaervinen.

Voi mennä läpi Jarvisenakin, yksi kirjain kai voi heittää, mutta en menisi kokeilemaan vaikka Trumpin rajavartioston tai vaikka Laosin rajavartioston kanssa.

Vierailija
186/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Veli ja Sisko etunimiä, mistä ne tietää mitä Poika on. Boy voi olla koiran nimi tai joku Boy George

Vierailija
187/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä joku muunsukupuolijuttu tai vastaava sekoilu. 😟

Ei eläimiä matkustamoon!

Ei. Nimikenttä väärin. 

Vierailija
188/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on käsittämätöntä selittämistä, ettei nimeä voi vaihtaa. Voit ostaa vaihtokelpoisen lipun ja se on vain koneelle näpyttely. Siinä se. Silti näiden peruutusoikeudettomien kanssa pelataan tätä peliä. Onneksi se vaihto kyllä onnistuu lähes poikkeuksetta lisäkorvauksesta. Ainakin Suomessakin on laissa, ettei ihmistä saa inhimillisestä virheestä rangaista liikaa. Sitähän tämä on. 

Ja olen itse tehnyt takavuosina saman virheen. Olen valehtelematta tilannut lentoliput 40 kertaa elämässäni ja niinpä onnistuin saamaan oman nimeni väärin lippuun. Toinen lentoyhtiö vaihtoi ilman lisämaksua nimen suitsait, mutta Finskin kanssa oli pohdintaa ja he tietysti halusivat siitä rahaa. Oli kyllä outoa, kun halpalentoyhtiö suostui vaihtoon heti, mutta laatuyhtiölle Finnairille asia oli vaikeampaa ja piti maksaa erikseen. 

En ymmärrä teidän ilkkumista asialle. Tekevälle sattuu. Yleensä juuri niille, jotka tekee asioita rutiinin

Ei kyseessä ole ilkkuminen, vaan ihmettely siitä, että äiti ei myönnä omaa mokaa, vaan syyttää muita. Itse hän on klikannut rastin kohtaan, jossa kysytään, että olen tarkistanut tiedot ja että ne ovat oikein. Sinänsä ihan hyvä kyllä muistuttaa ihmisiä siitä, että lentolippuja varatessa kannattaa olla tarkkana, ja vielä tarkistaa pariin kertaan, että tiedot ovat oikein. 

Vierailija
189/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lentoyhtiö voisi vähän käyttää maalaisjärkeä ja antaa armoa 

Lentoyhtiö ei siitä päätä. Kyseessä on virallinen matkustusasiakirja, lentolippua ei myöskään voida luovuttaa toiselle henkilölle.

Aina (ennen) on lentoyhtiöt vaihtaneet nimen ja lippu on luovutettu toiselle. Se kyllä on maksanut. Riisutit halpalennot ovat pilanneet lentämisen. Kaikin puolin. 

Enkä nykyajan ihmiset ei muista kuinka paljon järkevämpää matkustaminen oli kun liput oli kalliita ja palvelu toimi. Edelleen voi ostaa lippuja kaikilla herkuilla. Se maksaa. Esim ne erikoispaikat 100e suunta. 

Aiemmin lennot maksoi moninkertaisesti.1980-luvulla 1600 euroa (nykyrahaksi muutettuna) menopaluulennosta Intiaan oli edullinen hinta. Nykyään Intiaan saa menopaluulennon 500 eurolla, joskus jopa 300 eurolla.

Mieluummin minä nämä nykyiset hinnat valitsen kuin palaan menneeseen aikaan. 

Vierailija
190/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Veli ja Sisko etunimiä, mistä ne tietää mitä Poika on. Boy voi olla koiran nimi tai joku Boy George

On Poikakin etunimi mutta mitä tarkoitat?

Vierailija
191/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on käsittämätöntä selittämistä, ettei nimeä voi vaihtaa. Voit ostaa vaihtokelpoisen lipun ja se on vain koneelle näpyttely. Siinä se. Silti näiden peruutusoikeudettomien kanssa pelataan tätä peliä. Onneksi se vaihto kyllä onnistuu lähes poikkeuksetta lisäkorvauksesta. Ainakin Suomessakin on laissa, ettei ihmistä saa inhimillisestä virheestä rangaista liikaa. Sitähän tämä on. 

Ja olen itse tehnyt takavuosina saman virheen. Olen valehtelematta tilannut lentoliput 40 kertaa elämässäni ja niinpä onnistuin saamaan oman nimeni väärin lippuun. Toinen lentoyhtiö vaihtoi ilman lisämaksua nimen suitsait, mutta Finskin kanssa oli pohdintaa ja he tietysti halusivat siitä rahaa. Oli kyllä outoa, kun halpalentoyhtiö suostui vaihtoon heti, mutta laatuyhtiölle Finnairille asia oli vaikeampaa ja piti maksaa erikseen. 

En ymmärrä teidän ilkkumista asialle. Tekevälle sattuu.

Ei kyseessä ole ilkkuminen, vaan ihmettely siitä, että äiti ei myönnä omaa mokaa, vaan syyttää muita. Itse hän on klikannut rastin kohtaan, jossa kysytään, että olen tarkistanut tiedot ja että ne ovat oikein. Sinänsä ihan hyvä kyllä muistuttaa ihmisiä siitä, että lentolippuja varatessa kannattaa olla tarkkana, ja vielä tarkistaa pariin kertaan, että tiedot ovat oikein. 

Jos sama kommentti toistuu 1000 kertaa ketjussa niin mikä älynväläys saa sinut postaamaan sen itse uudelleen? Luulis että normaalijärkinen tajuaa ettei samaa asiaa tarvitse hokea tuhansia kertoja. 

Vierailija
192/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin kerran halpavarauspalvelu Kiwin kautta lentoliput. Kaikki meni kyllä ihan hyvin jasain liput halvemmalla, mutta kun jossain välissä olisin halunnut ihan yksinkertaisen asian tarkistaa, niin mitään palvelua ei ollut ja jotenkin koko varaus ja sen tarkastelu oli niin epämääräinen että jännitin lopulta matkan lähtöön asti, että onkohan kaikki ok. Jos jotain todellista ongelmaa olisi ollut, niin en tiedä olisinko saanut mistään mitään kontaktia asiakaspalveluun (muuta kuin se appi). Se hintaero ei ollut sen väärti.

Ei ollut kivva kokemus, enkä enää ikinä pilaa matkan odotusta näillä halpissysteemeillä.  Maksaa sitten vaikka enemmän. 

Vierailija
193/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt sama virhe ja en eläessäni ymmärrä, miten se siihen pääsi. Olen tarkka, todellakin luen tarkkaan kirjoittamani kentät ja tarkastan ennen kuin lähetän. Silti etunimen tilalle oli tullut "nainen", kun lippu tuli. Ja etunimeä ei ollut missään, vaikka taatusti sen kirjoitin siihen. Epäilen, että äidin väitteessä on jotain perää. Kyseenalaistin varaussivustoa ja he muka suitsait sitten tarkastivat, mitä tietoja olin antanut ja niin oli, että olin kuulemma kirjannut "nainen". En ymmärrä senkään takia, etten ole sanaa "nainen" kirjoittanut mihinkään kenttään, joten eihän sitä pitäisi tulla edes siihen. Sukupuolen valitsin klikkaamalla pallukkaa. Tämä juuri minusta kertoo sen, että näissä voi olla varausjärjestelmän päässä virhe. Ymmärrän, jos olisi nimessä joku typo, mutta kun tulee sana, jota toinen ei ole kirjoittanut edes...

Vierailija
194/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan lennot suoraan lentoyhtiöstä ja hotellien omilta sivuilta hotellit. Booking suurin kusettaja.

Booking toimii hotellivarauksissa hyvin. Lennot varaan erikseen.

Vierailija
195/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin se tietenkin kirjoitetaan Jarvinen

No ei kirjoiteta vaan niin kuin passin koneluettavalla rivillä on eli Jaervinen.

Voi mennä läpi Jarvisenakin, yksi kirjain kai voi heittää, mutta en menisi kokeilemaan vaikka Trumpin rajavartioston tai vaikka Laosin rajavartioston kanssa.

Jostain syystä mulla ovat menneet kyllä molemmat tavat läpi. On nimessä ä-kirjaimia. Sekä USA:ssa että vaikka Japanissa. Vaikka oikeaoppisestihan sen nimenomaan pitäisi olla se koneversio eli ae. 

Vierailija
196/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä ihmeestä järjestelmä voisi heittää sanan "poika" etunimikentään? Sukupuoli valitaan alasvetovalikosta, jossa on vaihtoehtoina mies ja nainen tai male-female, ei mitään poikaa."

Varauksessa on valittu ikä ja sukupuoli eli alaikäinen mies. Jonkun tietokonevirheen takia järjestelmä voisi näiden tietojen perusteella etunimeksi laittaa poika. Sukupuolinimikkeethän on noilla sivuilla yleensä suomeksi neiti, rouva, Herra jne.

Minulle on muuten aikoinaan käynyt niin että olin varaamassa iltalentoa ja tarkistin moneen kertaan että varaus oli oikein ennen hyväksymistä. Kuitenkin varausvahvistuksessa oli sitten saman päivän aamulento. Eikä ollut mistään kellonajan am tai pm väärinymmärryksestä kyse. Lentoyhtiön nettisivuilta tein varauksen ja olin yhteydessä asiakaspalveluun että lento on nyt väärin varattu. Sieltä ei muuta apua saanut kuin että olisi pitänyt omalla rahalla ostaa uudet lennot. Mitään kuvakaappauksia minulla ei tietenkään ollut varausvaiheesta eli vaikea olisi ollut mitenkään todistaa että varaussivusto on virheen tehnyt. Annoin sitten asian olla kun ei lentokaan maksanut kuin parikymppiä.

Vierailija
197/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti itse on kirjoittanut sinne ja sit syyttää muita. 

Kyllä ne lipuihin tulevat nimet kirjoitettaan ihan itse jonnekin varaussivustoon ja sieltä ne siirtyy

Niin taisi mennä.

Katsoin minkälainen ostosivu on.

Sukupuolen mies/nainen jälkeen pyydetään seuraavaksi etunimi.

Äiti mokannut ja luullut että nimi kenttään piti kirjoitta sukupuoli.

Vaikka olisi joku työntekijä välissä täyttämässä jotain manuaalisesti (jo sinänsä hyvin epätodennäköistä), niin ei hän olisi kirjoittanut suomeksi "poika" mihinkään.

Sitä paitsi "poika" ei ole sukupuoli, vaan mies on.

Vierailija
198/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Booking toimii hotellivarauksissa hyvin. Lennot varaan erikseen.

Mä olen siirtynyt varaamaan suoraan hotellien sivustoilta, koska yleensä hinta on lähes sama tai parempikin jos on kantis. Yleensä hyvät peruutusehdot jne. Ja en tiedä onko siinä perää että nämä Bookingin, Hotelsin, Trivagon kautta tulleet saavat huonompia huoneita. 

Vierailija
199/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia noita varaussivustoja käytetään vaikka niistä varoitetaan jatkuvasti??? Suoraan lentoyhtiöltä tai hotellista varaukset, ei kolmannen osapuolen kautta KOSKAAN!

Jaa, kyllä me tilaamme jatkossakin matkatoimiston kautta. Toki ei ole halvin vaihtoehto, mutta virheitäkin pystyy kummasti korjaamaan sitä kautta. Rahalla ainakin ja joskus ilmankin.

Vierailija
200/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia noita varaussivustoja käytetään vaikka niistä varoitetaan jatkuvasti??? Suoraan lentoyhtiöltä tai hotellista varaukset, ei kolmannen osapuolen kautta KOSKAAN!

Jep. Itse olen lopettanut hotelleja välittävien sivujen käytön kokonaan ja varaan aina suoraan hotellista. Muutama kerta riitti, kun sain paskimman mahdollisen huoneen tai pahimmillaan ylibookkauksen takia en huonetta ollenkaan vaikka varaus oli tehty hyvissä ajoin. Hotellit ja lentoyhtiöt myyvät pienellä katteella ja bulkkina osan kapasiteetistaan välitysfirmoille, ja jos niiltä ostaa, niin ihan turha kuvitella saavansa samaa palvelua kuin "omat" asiakkaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän