Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas
Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.
Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo liput on tilannut? Ja millä tavalla?
Mitä sillä on väliä.
Onhan sillä nyt ihan helvetisti väliä. Jos itse täytät tilaukseen, että Poika Möttönen niin vika on sinun.
Jos taas tiedot on annettu oikein ja tilauksen tekee joku muu tai kyseessä on järjestelmävirhe, niin vastuu on silloin palvelun tarjoajan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se nimen korjaus maksaa 100 e.
Jep. Tuo siis siinä tapauksessa, että on alun alkaenkin ostettu kalliimman hintaluokan lippu joka lisämaksullisen muutoksen mahdollistaa.
Ylipäätään kannattaisi lentoliput varata aina kun mahdollista suoraan lentoyhtiöltä - poikkeuksina esimerkiksi reititys, joka löytyy vain matkatoimistosivustoilta tai TODELLA halpa hinta. Silloin on vain yksi taho, jonka kanssa keskustella. Ei noilla nettimatkatoimistoilla (pl. joku Expedia) ole kunnollista asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisissa kulttuureissa käsitys rehellisyydestä ja suoraselkäisyydestä on täysin erilainen kuin mihin me vanhemmat suomalaiset olemme tottuneet.
Jaaha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin netin kautta Finnairin liput ja kirjoitin vaimon nimen väärin. Helsinki-Vantaalla ei sitten tietenkään automaatti passin perusteella varausta löytänyt. Finnairin virkailija sen ystävällisesti korjasi hetkessä oikeaksi.
Näinhän sen pitäiskin toimia eikä siten että virheen jälkeen länkytetään vaan koko netin voimin että mitäs teit virheen ja ketään ei kiinnosta miten se korjataan. Varsinkaan lentoyhtiöitä.
Ensinnäkin kyseinen äiti ei ole ostanut lippuja lentoyhtiöltä vaan intialaisesta puljusta luultavimmin ilman mitään muutosturvaa.
Esimerkin miehellä oli Finnairin liput, joissa on muutosturva. Näin ollen menet passin kanssa lentoasemalla Finnairin tiskille ja asia hoituu.
Tämä on erona Temussa ja kotimaisessa firmassa myös lentolippujen kohdalla.
Kirjottakaa googleen FLIGHT NETWORK arvotelut. Satoja arvosteluja, keskiarvo 1/5. Kun huonompaa kuin yksi ei voi antaa. TÄMÄ. Lukekaa ensin arvostelut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kerran jenkeissä lentäessä ollut lentolipussa sukunimenä Jarvinen, kun se olisi pitänyt olla Jaervinen. Oma moka tuokin oli, mutta lähtöselvityksessä vaan todettiin, että lentohenkilökunta voi estää pääsyn koneeseen tuon takia. Onneksi eivät estäneet ja pääsin lennolle.
Jännä. Olen aina ollut siinä luulossa, että lentolipussa olevan nimen pitää vastata 100% sitä nimeä, mikä on passissa. Sulla on passissa Järvinen, ei Jaervinen. Ihme typerää logiikkaa jenkeillä, jos niin on ollut. Et itse mokannut todellakaan mitään, kun laitoit nimesi aivan oikein. Enemmän ongelmia voisi tulla siitä, jos passissa Järvinen ja lipussa Jaervinen.
Kun noissa systeemeissä virallinen tapa on kirjoittaa se ä ae. Haemaelaeinen oli tuttu näky talviolympialaisten tuloslistoilla.
Joo, 80-luvulla. Oikeasti tärkeitä on, että passissa oleva nimi vastaa samaa mitä lentolipuissa. Ä=ae ei todellakaan ole kaikissa kielissä vakiintunut käytäntö. Esim jos passissa oleva nimi Hämäläinen olisikin lippuun kirjoitettu Haemaelaenen, voisi esim Aasiassa tulkinta olla, että tuohan on ihan eri nimi ja ihminen, eikä asiaa lennolle.
Tässä ehkä ongelmana on se, että liput on varattu toisen varausyhtiön kautta, ei siis lentoyhtiön kautta (mikäli ymmärsin tekstistä oikein). Silloin se lentoyhtiö ei voi oikein tehdä mitään, vaan kaikki muutos- tai korjauspyynnöt pitää tehdä sen tahon kautta, minkä kautta varaus on tehty. Sama homma, jos varaukseen haluaisi lisätä palveluita, esim. matkatavaroita etukäteen. Ja niillä tahoilla ei saata olla halua tai edes niin toimivaa asiakaspalvelua, että ottaisivat tuollaisen asian hoitaakseen ajoissa.
Näitä varauspalveluitahan on paljon, esim. Kiwi, ja usein mainostavat itseään edullisten lentojen välittäjänä, mutta kannattaa verrata kokonaishintaa lentoyhtiön sivuilta löytyvään. Usein se hinta nousee paljon, jos haluaa esim. flex-lipun tai sis. ruumaan menevät matkalaukut varaukseen. Kannattaa ainakin selvittää, miten lipun tai lipun tietojen muuttaminen toimii ja mitä se maksaa. Lentoyhtiön kautta varatessa on myös se etu, että heillä on oma asiakaspalvelu ja yleensä nimen muuttaminen kyllä onnistuu (lentolipusta riippuen) maksua vastaan, ja lentolipun voi jopa siirtää toiselle nimelle. Aina ei kannata varata sen halvimman tahon kautta, koska jos sattuu joku virhe (olipa se sitten matkustajan tai varausjärjestelmän toimesta), niin sen selvittelyyn voi mennä aikaa ja rahaa.
Tämä on käsittämätöntä selittämistä, ettei nimeä voi vaihtaa. Voit ostaa vaihtokelpoisen lipun ja se on vain koneelle näpyttely. Siinä se. Silti näiden peruutusoikeudettomien kanssa pelataan tätä peliä. Onneksi se vaihto kyllä onnistuu lähes poikkeuksetta lisäkorvauksesta. Ainakin Suomessakin on laissa, ettei ihmistä saa inhimillisestä virheestä rangaista liikaa. Sitähän tämä on.
Ja olen itse tehnyt takavuosina saman virheen. Olen valehtelematta tilannut lentoliput 40 kertaa elämässäni ja niinpä onnistuin saamaan oman nimeni väärin lippuun. Toinen lentoyhtiö vaihtoi ilman lisämaksua nimen suitsait, mutta Finskin kanssa oli pohdintaa ja he tietysti halusivat siitä rahaa. Oli kyllä outoa, kun halpalentoyhtiö suostui vaihtoon heti, mutta laatuyhtiölle Finnairille asia oli vaikeampaa ja piti maksaa erikseen.
En ymmärrä teidän ilkkumista asialle. Tekevälle sattuu. Yleensä juuri niille, jotka tekee asioita rutiininomaisesti. Ehkä se ärsyttää, että joku "pääsee" matkalle vai oletteko muutenkin vahingoniloisia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Joskus muistan varoitellun, että lentolipun nimen pitää olla myös tasan tarkkaan se, mikä on passissa. Että ei mitään kutsumanimiä tai taiteilijanimiä lentolippuun.
Ja paluupäivä kannattaa olla oikein. Senkin korjaaminen maksaa.
T: tämän mokan itse tehnyt
Minkä ihmeen takia noita varaussivustoja käytetään vaikka niistä varoitetaan jatkuvasti??? Suoraan lentoyhtiöltä tai hotellista varaukset, ei kolmannen osapuolen kautta KOSKAAN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhe intialaisen matkatoimiston kautta. Mitä tästä opimme?
Ei ole intialainen matkatoimisto! Flightnetwork on ruotsalainen, mistä keksit että olisi intialainen?
On mikä on, niin kun lukee esim. TripAdvisorista kommentteja ko. yhtiöstä, niin ainakin itse ostaisin liput jostakin muualta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjottakaa googleen FLIGHT NETWORK arvotelut. Satoja arvosteluja, keskiarvo 1/5. Kun huonompaa kuin yksi ei voi antaa. TÄMÄ. Lukekaa ensin arvostelut!
23000 arvostelua ja 3,3/5 arvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin netin kautta Finnairin liput ja kirjoitin vaimon nimen väärin. Helsinki-Vantaalla ei sitten tietenkään automaatti passin perusteella varausta löytänyt. Finnairin virkailija sen ystävällisesti korjasi hetkessä oikeaksi.
Näinhän sen pitäiskin toimia eikä siten että virheen jälkeen länkytetään vaan koko netin voimin että mitäs teit virheen ja ketään ei kiinnosta miten se korjataan. Varsinkaan lentoyhtiöitä.
Ensinnäkin kyseinen äiti ei ole ostanut lippuja lentoyhtiöltä vaan intialaisesta puljusta luultavimmin ilman mitään muutosturvaa.
Esimerkin miehellä oli Finnairin liput, joissa on muutosturva. Näin ollen menet passin kanssa lentoasemalla Finnairin tiskille ja asia hoituu.
Tämä on erona Temussa ja kotimaisessa firmassa myös lentolippujen kohdalla.
Oma kommenttihokemisesi on sitä temukommentointia kun keskustelun sijaan jankutat vaikka vuorokauden ympäri yhtä ja samaa argumenttia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kerran jenkeissä lentäessä ollut lentolipussa sukunimenä Jarvinen, kun se olisi pitänyt olla Jaervinen. Oma moka tuokin oli, mutta lähtöselvityksessä vaan todettiin, että lentohenkilökunta voi estää pääsyn koneeseen tuon takia. Onneksi eivät estäneet ja pääsin lennolle.
Jännä. Olen aina ollut siinä luulossa, että lentolipussa olevan nimen pitää vastata 100% sitä nimeä, mikä on passissa. Sulla on passissa Järvinen, ei Jaervinen. Ihme typerää logiikkaa jenkeillä, jos niin on ollut. Et itse mokannut todellakaan mitään, kun laitoit nimesi aivan oikein. Enemmän ongelmia voisi tulla siitä, jos passissa Järvinen ja lipussa Jaervinen.
Kun noissa systeemeissä virallinen tapa on kirjoittaa se ä ae. Haemaelaeinen oli tuttu näky talviolympialais
Kyllä ääkkösvirheet on menneet läpi vaikka mitkä. Lapsella kanssa sukunimi, missä 3 äätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääkköset tekee poikkeuksen. Jos katsot passia niin siinä on koneluettavaosuus jossa lukee jaervinen. Lentoyhtiöittäin tuo ä kirjoitetaan joko a tai ae lippuun.
Tää on tätä kun ihmiset ostaa Temusta halvinta mitä saa. Menee ihan hyvin niin kauan kun menee hyvin. Mutta kun tulee ongelmia, kukaan ei auta, ei palvele, ei voi palauttaa, ei kiinnosta, olet ongelmasi kanssa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhe intialaisen matkatoimiston kautta. Mitä tästä opimme?
Ei ole intialainen matkatoimisto! Flightnetwork on ruotsalainen, mistä keksit että olisi intialainen?
Jep
Flight Network is owned by Etraveli Group, a Swedish travel technology company. Etraveli Group acquired Flight Network in August 2019
Annoin alapeukun, koska tekstissä otetaan esille äitien tekemä työ, mikä ei liity mitenkään tapahtuneeseen.
Kun on tottumaton matkailija kannattaa käyttää valmismatkoja, joissa opas mukana. Turvallista. Ja välttää kaikkia ulkomaalaisia agenttifirmoja jotka myy halpoja lentoja ja hotelleja- niissä on aina riski!
No, itsellekin käynyt muutama kämmi, ihan omasta syystä. Ja myös että laittanut rahat huijarifirmaan. Kannattaa lukea googlesta toisten arvostelut.