Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas

Vierailija
26.06.2025 |

Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.

Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?

Kommentit (309)

Vierailija
201/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mistä ihmeestä järjestelmä voisi heittää sanan "poika" etunimikentään? Sukupuoli valitaan alasvetovalikosta, jossa on vaihtoehtoina mies ja nainen tai male-female, ei mitään poikaa."

Varauksessa on valittu ikä ja sukupuoli eli alaikäinen mies. Jonkun tietokonevirheen takia järjestelmä voisi näiden tietojen perusteella etunimeksi laittaa poika. Sukupuolinimikkeethän on noilla sivuilla yleensä suomeksi neiti, rouva, Herra jne.

Minulle on muuten aikoinaan käynyt niin että olin varaamassa iltalentoa ja tarkistin moneen kertaan että varaus oli oikein ennen hyväksymistä. Kuitenkin varausvahvistuksessa oli sitten saman päivän aamulento. Eikä ollut mistään kellonajan am tai pm väärinymmärryksestä kyse. Lentoyhtiön nettisivuilta tein varauksen ja olin yhteydessä asiakaspalveluun että lento on nyt väärin varattu. Sieltä ei muuta apua saanut kuin että olisi pitänyt omalla rahalla ostaa uudet lennot. Mitään kuvakaapp

Menehän sinne sivulle katsomaan niin näet ihan omin silmin, että vaihtoehtoina sukupuolelle on MIES tai NAINEN. Ei poika, ei rouva, ei herra, ei ananas, ei koira. Mies tai Nainen. That's it. 

Vierailija
202/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan lennot suoraan lentoyhtiöstä ja hotellien omilta sivuilta hotellit. Booking suurin kusettaja.

Booking toimii hotellivarauksissa hyvin. Lennot varaan erikseen.

Mä olen siirtynyt varaamaan suoraan hotellien sivustoilta, koska yleensä hinta on lähes sama tai parempikin jos on kantis. Yleensä hyvät peruutusehdot jne. Ja en tiedä onko siinä perää että nämä Bookingin, Hotelsin, Trivagon kautta tulleet saavat huonompia huoneita. 

Siinä on todellakin perää, ja välityssivujen kautta varanneet ovat muutenkin b-luokan asiakkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lentoyhtiö voisi vähän käyttää maalaisjärkeä ja antaa armoa 

Lentoyhtiö ei siitä päätä. Kyseessä on virallinen matkustusasiakirja, lentolippua ei myöskään voida luovuttaa toiselle henkilölle.

Aina (ennen) on lentoyhtiöt vaihtaneet nimen ja lippu on luovutettu toiselle. Se kyllä on maksanut. Riisutit halpalennot ovat pilanneet lentämisen. Kaikin puolin. 

Enkä nykyajan ihmiset ei muista kuinka paljon järkevämpää matkustaminen oli kun liput oli kalliita ja palvelu toimi. Edelleen voi ostaa lippuja kaikilla herkuilla. Se maksaa. Esim ne erikoispaikat 100e suunta. 

Aiemmin lennot maksoi moninkertaisesti.1980-luvulla 1600 euroa (nykyrahaksi muutettuna

Samaa mieltä, en kaipaile kalliiden lentolippujen aikaan. Musta on ihan reilu diili, että maksaa vain siitä palvelusta, mitä käyttää. Mulle sopisi vallan mainiosti esim, että kaukolennoilla hintaan kuuluvat ateriat olisivat maksullisia, ja jos ei olisi aterioita, olisi halvempi lippu. 

Vierailija
204/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ihmeellistä touhua jos ei virhettä voi korjata. Sen vielä ymmärrän ettei henkillöä voi muuttaa toiseksi...Onko noilla nyt mahdollista edes ostaa sitten lapselle uusi lippu? Ettei jää koko matka väliin...Vai onko ns "loppuunmyyty" ettei onnistu....

Miten voi olla loppuunmyyty siten että kun henkilö nimeltä Poika jää lennolta pois, tämän äidin jälkeläinen ei mahdu?

Vierailija
205/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kohta Iltalehden artikkelissa on hyvin valaiseva:

"Hän täsmentää myös, että pojan sukunimi ja syntymäaika olivat varauksessa oikein"

Jostain syystä ei kuitenkaan täsmennä, että etunimi oli varauksessa oikein. Miksiköhän?

Koska juuri se etunimi oli väärin. Sitä tuo uutinen koski. Ei kovin hyvä luetunymmärrys siellä?

Vierailija
206/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavana päivänä huomasin, että varauksessa 11-vuotiaan poikani etunimen kohdalla luki virheellisesti poika.

Nyt en oikein ymmärrä. Kun liput on maksettu, siitä saa itselleen pdf:n. Miten se voi muuttua seuraavana päivänä toiseksi? 

Vierailija
207/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan lennot suoraan lentoyhtiöstä ja hotellien omilta sivuilta hotellit. Booking suurin kusettaja.

Minä ostan lennot ja hotellit sieltä mistä halvimmalla saan. Tietysti jos on vieras sivusto kyseessä niin täytyy etukäteen tutkia onhan varmasti luotettava yms. Näissä säästää jo ihan kivasti kun matkustuspäiviä on vuodessa noin 80. Booking.comin kanssa ei ole muuta ongelmaa ollut kuin kerran hotelli, jonka varauksen olin perunut ajoissa, oli kortilta veloittanut ensimmäisen yön hinnan. Yhteys bookingiin ja asia korjaantui saman tien.

Vierailija
208/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan varasin päin hlvttiä pitkän matkan junalipun. Fiksusti säästin ja ostin lipun, jolla ei muutosoikeutta. Ei auttanut vaikka soitin palveluun, ja pyysin muuttamaan lipun tietoja. Uusi lippu se vaan piti ostaa.

Mutta sentään ymmärsin että itse mämmäsin homman, myönsin itselleni virheeni enkä edes pienissä ajatuksissani keksinyt lähteä johonkin iltalehteen painostamaan VRrää.

Kertoo aika paljon tietystä ihmislajista jotka sössii itte asiansa ja sitten vinkuu mediassa että muiden syy muiden syy.

Vierailija
209/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kerran jenkeissä lentäessä ollut lentolipussa sukunimenä Jarvinen, kun se olisi pitänyt olla Jaervinen. Oma moka tuokin oli, mutta lähtöselvityksessä vaan todettiin, että lentohenkilökunta voi estää pääsyn koneeseen tuon takia. Onneksi eivät estäneet ja pääsin lennolle.

Jännä. Olen aina ollut siinä luulossa, että lentolipussa olevan nimen pitää vastata 100% sitä nimeä, mikä on passissa. Sulla on passissa Järvinen, ei Jaervinen. Ihme typerää logiikkaa jenkeillä, jos niin on ollut. Et itse mokannut todellakaan mitään, kun laitoit nimesi aivan oikein. Enemmän ongelmia voisi tulla siitä, jos passissa Järvinen ja lipussa Jaervinen.

Kun noissa systeemeissä virallinen tapa on kirjoittaa se ä ae. Haemaelaeinen oli tuttu näky talviolympialaisten tuloslistoilla.

No 80-luvulla ehkä. Ei enää nykyisin. 

Vierailija
210/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen siirtynyt varaamaan suoraan hotellien sivustoilta, koska yleensä hinta on lähes sama tai parempikin jos on kantis. Yleensä hyvät peruutusehdot jne. Ja en tiedä onko siinä perää että nämä Bookingin, Hotelsin, Trivagon kautta tulleet saavat huonompia huoneita. 

Siinä on todellakin perää, ja välityssivujen kautta varanneet ovat muutenkin b-luokan asiakkaita.

Sinänsä mulle ihan sama, jos saan bookingin kautta huoneen selvästi halvemmalla, vrt varaamalla suoraan hotellista. Usein kun olen tehnyt vertailua, on booking ollut halvin. Ja kun sitä käyttää paljon, tulee yhä halvemmaksi. Välillä olen jopa ottanut suoraan hotelliin yhteyttä ja kysynyt tarjousta, ja aina hinta ollut bookingia kalliimpi. Mulle ihan sama, vaikka olisin hotellissa joku c-luokan asiakas. Bookingin kautta voin halutessani itse upgreidata huoneen. Hotelliaamupalasta en edes halua maksaa, sillä mieluummin kiertelen paikallisissa kahviloissa kokeilemassa erilaisia aamupaloja.

Vierailija
211/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän täsmentää myös, että pojan sukunimi ja syntymäaika olivat varauksessa oikein"

Jostain syystä ei kuitenkaan täsmennä, että etunimi oli varauksessa oikein. Miksiköhän?

Koska juuri se etunimi oli väärin. Sitä tuo uutinen koski. Ei kovin hyvä luetunymmärrys siellä?

No miksi sitten hyväksyi ja maksoi varauksen, vaikka tiedot olivat päin persettä?

Vierailija
212/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu ettei "järjestelmävirh" esim siirtänyt osoitetta tai puhelinnumeroa sukunimeksi :D

Vierailija
213/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä mulle ihan sama, jos saan bookingin kautta huoneen selvästi halvemmalla, vrt varaamalla suoraan hotellista. Usein

Jep. Toiset hakevat halpuutta, toiset laatua.

Vierailija
214/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Veli ja Sisko etunimiä, mistä ne tietää mitä Poika on. Boy voi olla koiran nimi tai joku Boy George

On Poikakin etunimi mutta mitä tarkoitat?

Jopa naisilla on etunimenä Poika. Mikähän ajatus vanhemmilla on ollut kun nimeä on mietitty?

Vierailija
215/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menehän sinne sivulle katsomaan niin näet ihan omin silmin, että vaihtoehtoina sukupuolelle on MIES tai NAINEN. Ei poika, ei rouva, ei herra, ei ananas, ei koira. Mies tai Nainen. That's it."

Mutta itse varausjärjestelmässä, jonka kaikki tiedot ei lentoja varaaville asiakkaille näy, voidaan alaikäinen mies henkilöidä pojaksi. Ja jonkun virheen takia voisi olla mahdollista että järjestelmä laittaa tämän etunimen paikalle.

Vierailija
216/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Menehän sinne sivulle katsomaan niin näet ihan omin silmin, että vaihtoehtoina sukupuolelle on MIES tai NAINEN. Ei poika, ei rouva, ei herra, ei ananas, ei koira. Mies tai Nainen. That's it."

Mutta itse varausjärjestelmässä, jonka kaikki tiedot ei lentoja varaaville asiakkaille näy, voidaan alaikäinen mies henkilöidä pojaksi. Ja jonkun virheen takia voisi olla mahdollista että järjestelmä laittaa tämän etunimen paikalle.

Joo joo, ihan mahdollista tosiaan, että kaikilla muilla se järjestelmä toimii oikein, mutta yhdellä ihan väärin. 😂

Vierailija
217/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan lennot ja hotellit sieltä mistä halvimmalla saan. Tietysti jos on vieras sivusto kyseessä niin täytyy etukäteen tutkia onhan varmasti luotettava yms. Näissä säästää jo ihan kivasti kun matkustuspäiviä on vuodessa noin 80. Booking.comin kanssa ei ole muuta ongelmaa ollut kuin kerran hotelli, jonka varauksen olin perunut ajoissa, oli kortilta veloittanut ensimmäisen yön hinnan. Yhteys bookingiin ja asia korjaantui saman tien.

Mullakin vain hyviä kokemuksia booking.comista ja vuosien varrella olen paljon käyttänyt. Olen joutunut jopa asioimaan heidän aspan kanssa, ja sekin oli itseasiassa ihan myönteinen kokemus. Vahvalla intialaisella aksentilla englantia puhuva kaveri, mutta kohtelias, asiallinen ja saatiin homma hyvin hoidettua. En myöskään ole kokenut hotelleissa olevani b-luokan asiakas. 

Vierailija
218/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana päivänä huomasin, että varauksessa 11-vuotiaan poikani etunimen kohdalla luki virheellisesti poika.

Nyt en oikein ymmärrä. Kun liput on maksettu, siitä saa itselleen pdf:n. Miten se voi muuttua seuraavana päivänä toiseksi? 

Osa toimistoista lähettää varaustiedot vasta myöhemmin. Ensin tulee vain vahvistus että varaus tehty ja itse lentoliput vasta myöhemmin.

Vierailija
219/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on käsittämätöntä selittämistä, ettei nimeä voi vaihtaa. Voit ostaa vaihtokelpoisen lipun ja se on vain koneelle näpyttely. Siinä se. Silti näiden peruutusoikeudettomien kanssa pelataan tätä peliä. Onneksi se vaihto kyllä onnistuu lähes poikkeuksetta lisäkorvauksesta. Ainakin Suomessakin on laissa, ettei ihmistä saa inhimillisestä virheestä rangaista liikaa. Sitähän tämä on. 

Ja olen itse tehnyt takavuosina saman virheen. Olen valehtelematta tilannut lentoliput 40 kertaa elämässäni ja niinpä onnistuin saamaan oman nimeni väärin lippuun. Toinen lentoyhtiö vaihtoi ilman lisämaksua nimen suitsait, mutta Finskin kanssa oli pohdintaa ja he tietysti halusivat siitä rahaa. Oli kyllä outoa, kun halpalentoyhtiö suostui vaihtoon heti, mutta laatuyhtiölle Finnairille asia oli vaikeampaa ja piti maksaa erikseen. 

En ymmärrä teidän ilkkumista asialle. Tekevälle sattuu. Yleensä juuri niille, jotka tekee asioita rutiinin

Halvinta lippua et tasan tarkkaan saa esim. luovuttaa jollekulle muulle Finskilläkään.

Vierailija
220/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenneltiin just ees taas viime- ja tällä viikolla euroopassa. Passeja ei kysytty kertaakaan kummassakaan päässä. Tämä on toinen kerta lyhyen ajan sisään, kun passeja ei tarkasteta koko matkan aikana. Eli perhe voisi mennä riskillä ja olla ihan hyshys koko ongelmasta, toivoen parasta.

Olen itse onnistunut tekemään myös sen mokan lentolippuja isolle perheelle varatessani, että kirjoitin lentolippuun jokaiselle vain yhden etunimen. Sen jälkeen panikoin kun luin, että lentolipussa tulee olla täsmälleen sama nimi kuin passissa. Tällä reissulla passit kysyttiin mutta etunimien vähyys ei koitunut ongelmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan