Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas

Vierailija
26.06.2025 |

Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.

Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten tolla aloituksella voi olla noin monta yläpeukkua? 

Vierailija
222/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauaksi on tultu siitä ajasta, kun ihmiset sai oikeasti ja aidosti asiantuntevaa palvelua ja asiakkaita vielä pidettiin tärkeinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan lennot suoraan lentoyhtiöstä ja hotellien omilta sivuilta hotellit. Booking suurin kusettaja.

Minä ostan lennot ja hotellit sieltä mistä halvimmalla saan. Tietysti jos on vieras sivusto kyseessä niin täytyy etukäteen tutkia onhan varmasti luotettava yms. Näissä säästää jo ihan kivasti kun matkustuspäiviä on vuodessa noin 80. Booking.comin kanssa ei ole muuta ongelmaa ollut kuin kerran hotelli, jonka varauksen olin perunut ajoissa, oli kortilta veloittanut ensimmäisen yön hinnan. Yhteys bookingiin ja asia korjaantui saman tien.

Mullakin vain hyviä kokemuksia booking.comista ja vuosien varrella olen paljon käyttänyt. Olen joutunut jopa asioimaan heidän aspan kanssa, ja sekin oli itseasiassa ihan myönteinen kokemus. Vahvalla intialaisella aksentilla englantia puhuva kave

Et vain tiedä paremmasta.

Vierailija
224/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat taas pätemässä vaikka eivät tiedä softakehityksestä tai varausjärjestelmistä pätkääkään. 🥱🥱🥱

Vierailija
225/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana päivänä huomasin, että varauksessa 11-vuotiaan poikani etunimen kohdalla luki virheellisesti poika.

Nyt en oikein ymmärrä. Kun liput on maksettu, siitä saa itselleen pdf:n. Miten se voi muuttua seuraavana päivänä toiseksi? 

Osa toimistoista lähettää varaustiedot vasta myöhemmin. Ensin tulee vain vahvistus että varaus tehty ja itse lentoliput vasta myöhemmin.

Minulla on juuri siinä vahvistuksessa ne tiedot myös olleet josta on voinut tarkastaa, että tiedot ovat oikein. 

Vierailija
226/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauaksi on tultu siitä ajasta, kun ihmiset sai oikeasti ja aidosti asiantuntevaa palvelua ja asiakkaita vielä pidettiin tärkeinä. 

Kyllä tuota vieläkin saa rahalla. Äärimmäisyyksiin viety halpuutus tuottaa sitten toisenlaisen lopputuloksen.

Vierailija
227/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenneltiin just ees taas viime- ja tällä viikolla euroopassa. Passeja ei kysytty kertaakaan kummassakaan päässä. Tämä on toinen kerta lyhyen ajan sisään, kun passeja ei tarkasteta koko matkan aikana. Eli perhe voisi mennä riskillä ja olla ihan hyshys koko ongelmasta, toivoen parasta.

Olen itse onnistunut tekemään myös sen mokan lentolippuja isolle perheelle varatessani, että kirjoitin lentolippuun jokaiselle vain yhden etunimen. Sen jälkeen panikoin kun luin, että lentolipussa tulee olla täsmälleen sama nimi kuin passissa. Tällä reissulla passit kysyttiin mutta etunimien vähyys ei koitunut ongelmaksi.

Kyllähän yksi etunimi yleensä ottaen riittää.

Vierailija
228/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan lennot suoraan lentoyhtiöstä ja hotellien omilta sivuilta hotellit. Booking suurin kusettaja.

Minä ostan lennot ja hotellit sieltä mistä halvimmalla saan. Tietysti jos on vieras sivusto kyseessä niin täytyy etukäteen tutkia onhan varmasti luotettava yms. Näissä säästää jo ihan kivasti kun matkustuspäiviä on vuodessa noin 80. Booking.comin kanssa ei ole muuta ongelmaa ollut kuin kerran hotelli, jonka varauksen olin perunut ajoissa, oli kortilta veloittanut ensimmäisen yön hinnan. Yhteys bookingiin ja asia korjaantui saman tien.

Mullakin vain hyviä kokemuksia booking.comista ja vuosien varrella olen paljon käyttänyt. Olen joutunut jopa asioimaan heidän aspan kanssa, ja sekin oli itseasiassa ihan myönteinen kokemus. Vah

No kerro vinkkejä, miten voi saada vielä halvemmalla ja näppärästi haettua ja varattua hotellihuoneita mitä bookingin kautta? Omat kokemukset ottaa suoraan yhteyttä hotelliin tarjouksesta ovat aina olleet selvästi kalliimpia ja huonompia mitä bookingin kautta. Jos on joku parempi järjestelmä, niin toki olen kiinnostunut.

Vierailija
229/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän usein Schengen -alueella. Teen check-in:n aina netissä. Kukaan ei ole ikinä kysynyt mun henkkareita, että onko lipussa varmasti oikea nimi. 

Vierailija
230/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän sama kuin yläasteella kaveri yritti väärentää poissaolotodistukseen äitinsä nimen, mutta kirjoittikin vahingossa omansa.

Tämän takia ne lentolippujen kentät katsotaan kahteen kolmeen tai neljään kertaan läpi.

Vierailija
231/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran pitää ymmärtää että se ovi työnnetään koneesta ulos eikä vedetä sisään. Erässä lento-onnettomuudessa moni kuoli kun tulipalon tullessa sisälle jätetty ovi tukki varauloskäynnin. Niin, luotan kyllä enemmän siinä paikalla 70 vuotiaaseen mieheen siinä kohdassa kuin parikymppiseen neitokaiseen joka ei edes ymmärrä mikä on varauloskäynti.

Yksilökohtaisia eroja. Joku parikymppinen voi nainen olla vahva ja valveutunut. Joku seitsemänkymppinen mies voi olla alkavasta dementiasta kärsivä (ilman, että sitä heti huomaa!) ja vaikka kremppaa nivelissä niin, ettei lihasvoimaa pysty hyödyntämään väännöissä. 

Toisaalta jotkut 70-vuotiaat tekee vielä täysillä hyvin fyysisiä töitä, ja käyvät kymmenen vuotta nuoremmasta. 

Hankala on pelkkien esitietojen perusteella sanoa kuka soveltuu hätäuloskäynnin eteen.

Minu 70v faija on fyysisissä hommissa kovempi kuin siskon 30v poika.

Vierailija
232/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ihmeellistä touhua jos ei virhettä voi korjata. Sen vielä ymmärrän ettei henkillöä voi muuttaa toiseksi...Onko noilla nyt mahdollista edes ostaa sitten lapselle uusi lippu? Ettei jää koko matka väliin...Vai onko ns "loppuunmyyty" ettei onnistu....

Miten voi olla loppuunmyyty siten että kun henkilö nimeltä Poika jää lennolta pois, tämän äidin jälkeläinen ei mahdu?

Koska lennot ylibookataan. 

Vierailija
233/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sontaa. 

Flight Network näyttää olevan sivusto, jolta voit etsiä halvimpia lentoja, ja ne ovat sitten yhtiöiltä ympäri maailmaa miljoonalla välilaskulla. Eli tämä äitihahmo on tehnyt tämän naurettavan mokansa ihan itse. Kannattiko lähteä lehtiin asti nolaamaan itsensä? 

Ja AP - kyllä, businessluokassa voit todennäköisesti vaihtaa tai perua lippua, koska se kuuluu hintaan. Se kuuluu hintaan myös kalleimmassa Flex-tason economyluokan lipussa. 

...sivusto jolta voit etsiä halvimpia lentoja. No niin, jos ottaa minkä tahansa palvelun tai tuotteet hankkimisessa näitä halvimpia vaihtoehtoja, on suuri riski että iskee kätensä p/\skaan, niin se vaan on. Näillä toimijoilla on työntekijät varmaan jotain ylityöllistettyjä kehitysmaalaisia jotka ei tajua, eikä ummarra, ja minkään asian setviminen on hyvin vaikeaa, jne. 

Vierailija
234/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti itse on kirjoittanut sinne ja sit syyttää muita. 

Kyllä ne lipuihin tulevat nimet kirjoitettaan ihan itse jonnekin varaussivustoon ja sieltä ne siirtyy

Ootpa tyhmä. Ei se äiti ole kirjoittanut sanaa poika, vaan se on tullut vetovalikosta, jonka jälkeen on tapahtunut bugi.

Vierailija
235/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tunkee itsensä joka paikkaan. Se tunnistaa kielen, jota käytetään. Työsähköposteissa on nykyään "automaattivastausvaihtoehdot", joita tekoäly, (jota en itse ole missään vaiheessa sinne manannut) ehdottaa. Esim. Pirkko lähettää sulle työsähköpostin, jossa kertoo tehneensä asian A. Tähän sinun työsähköpostisi AI-puuhapete tyrkyttää automaattivastausta "Hienoa" tms. Jos Pirkko on viestissään esittänyt kysymyksen, niin AI-puuhapete tunnistaa kysymysmerkin ja tarjoaa vastauksiksi "Kyllä, kiitos" tai "Ei kiitos". Sitten sormesi painaa puolivahingossa jotain välilyöntinäppäintä ja näin on Pirkko saanut vastauksen, jonka tekoäly muotoili. 

Jos Pirkko kirjoittaisi viestinsä saksaksi tai englanniksi, AI muotoilisi vastauksen näillä kielillä.

Sama vika koskee luultavasti kaikenmaailman nettilomakkeitakin. Kun kirjoitat henkilötietojasi, AI päättelee, että esim. Mielikki Rahikainen on suomalainen nimi, täten hän on nainen. Jos Mielikin poika on syntymäajan perusteella alaikäinen, hän on tekoälyn tulkinnan mukaan poika. 

Itselleni on kaiken kukkuraksi lukuisia kertoja tullut ilmoitus: ota nyt käyttöösi X tai Y, arvostele ostamasi tuote, tms. Sitten otan omasta mielestäni käyttöön X:n ja Y:n, kirjoitan pitkät rimpsut arvosteluja ja kuvittelen tehneeni kaikki oikein.

Seuraavalla viikolla saan samat ilmoitukset samoilta tahoilta: ota nyt käyttöösi jne. arvostele tuote. Juurihan minä ne otin käyttööni ja arvostelin. No, ilmeisesti en. Eivät ole menneet perille. 

Joten kyllä: uskon järjestelmävirheeseen. Henkilö on voinut näpytellä poikansa nimen, jonka lomake "nielaisee". Sitten systeemi menee kuvitteelliseen paniikkiin ja korvaa etunimen sanalla "poika", koska tekoäly tunnistaa, että varauksen on tehnyt suomalainen, alaikäinen XY-kromosomiparilla varustettu ihmisolento. 

Kaikki toimii nykyisin vähän sinne päin ja evästeet hyväksymällä hyväksyt myös tekoälyn, joka "huonolla suomellaan" sotkee vielä entisestään varauksesi. 

Vierailija
236/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten linkkiä saanut aloitukseesi.

Vierailija
237/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro vinkkejä, miten voi saada vielä halvemmalla ja näppärästi haettua ja varattua hotellihuoneita mitä bookingin kautta? Omat kokemukset ottaa suoraan yhteyttä hotelliin tarjouksesta ovat aina olleet selvästi kalliimpia ja huonompia mitä bookingin kautta. Jos on joku parempi järjestelmä, niin toki olen kiinnostunut.

Todella moni hotelliketju takaa nykyään yhtä halvan hinnan omien sivujensa kautta kuin mitä välityspalvelut tarjoavat. Tietysti voi olla mahdollista, että välityspalvelulle bulkkina myytyjä rupuhuoneita on vielä siellä välityspalvelussa saatavilla siinä kohtaa kuin hotellilta ne on jo loppu. Omat kokemukset ovat, että välitysfirmojen kautta huoneen saa samaan hintaan kuin hotellilta suoraan, mutta välityspalvelun kautta otettuna se huone on huoneluokassaan huonoimmasta päästä (vanhempi, huonompi sijainti, pienempi jne.).

Vierailija
238/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti itse on kirjoittanut sinne ja sit syyttää muita. 

Kyllä ne lipuihin tulevat nimet kirjoitettaan ihan itse jonnekin varaussivustoon ja sieltä ne siirtyy

Ootpa tyhmä. Ei se äiti ole kirjoittanut sanaa poika, vaan se on tullut vetovalikosta, jonka jälkeen on tapahtunut bugi.

Joo, ihan varmasti. Sen jälkeen "tapahtui bugi". 😂🤣

Vierailija
239/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä". Mikä ihmeen kommentti tuo oli? Ja miten liittyy asiaan?

Vierailija
240/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä joku muunsukupuolijuttu tai vastaava sekoilu. 😟

Huokaus. Lue juttu. EI liity mitenkään muunsukupuolisuuteen (joka ei sekoilua).