Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas

Vierailija
26.06.2025 |

Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.

Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?

Kommentit (309)

Vierailija
241/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sontaa. 

Flight Network näyttää olevan sivusto, jolta voit etsiä halvimpia lentoja, ja ne ovat sitten yhtiöiltä ympäri maailmaa miljoonalla välilaskulla. Eli tämä äitihahmo on tehnyt tämän naurettavan mokansa ihan itse. Kannattiko lähteä lehtiin asti nolaamaan itsensä? 

Ja AP - kyllä, businessluokassa voit todennäköisesti vaihtaa tai perua lippua, koska se kuuluu hintaan. Se kuuluu hintaan myös kalleimmassa Flex-tason economyluokan lipussa. 

...sivusto jolta voit etsiä halvimpia lentoja. No niin, jos ottaa minkä tahansa palvelun tai tuotteet hankkimisessa näitä halvimpia vaihtoehtoja, on suuri riski että iskee kätensä p/\skaan, niin se vaan on. Näillä toimijoilla on työntekijät varmaan jotain ylityöllistettyjä kehitysmaalaisia jotka ei tajua, eikä ummarra, ja minkään asian setviminen on hyvin vaikeaa, jne. 

Halivimpaan mahdolliseen hintaan on mitään setvimistä ei edes yritetä, sillä liiketoimintamalli ei sitä mahdollista.

Vierailija
242/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipun ostajan kuuluu tarkistaa lipun tiedot, näin sen on pakko olla. 

Joo, tarkastaa kuuluu kyllä, mutta kun tässä tapauksessa sitä tarkastuksessa huomattua virhettä ei suostuta korjaamaan, toope. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tarkastaa kuuluu kyllä, mutta kun tässä tapauksessa sitä tarkastuksessa huomattua virhettä ei suostuta korjaamaan, toope. 

Toope, se tarkastaminen tehdään ennen varauksen hyväksymistä. Omia virheitä ei muut ala korjaamaan, ainakaan siinä tapauksessa kun on valittu bulkkia myyvä halpatoimittaja.

Vierailija
244/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tunkee itsensä joka paikkaan. Se tunnistaa kielen, jota käytetään. Työsähköposteissa on nykyään "automaattivastausvaihtoehdot", joita tekoäly, (jota en itse ole missään vaiheessa sinne manannut) ehdottaa. Esim. Pirkko lähettää sulle työsähköpostin, jossa kertoo tehneensä asian A. Tähän sinun työsähköpostisi AI-puuhapete tyrkyttää automaattivastausta "Hienoa" tms. Jos Pirkko on viestissään esittänyt kysymyksen, niin AI-puuhapete tunnistaa kysymysmerkin ja tarjoaa vastauksiksi "Kyllä, kiitos" tai "Ei kiitos". Sitten sormesi painaa puolivahingossa jotain välilyöntinäppäintä ja näin on Pirkko saanut vastauksen, jonka tekoäly muotoili. 

Jos Pirkko kirjoittaisi viestinsä saksaksi tai englanniksi, AI muotoilisi vastauksen näillä kielillä.

Sama vika koskee luultavasti kaikenmaailman nettilomakkeitakin. Kun kirjoitat henkilötietojasi, AI päättelee, että esim. Mielikki Rahikainen on suomalainen nimi, täten hän on

Tämä oli kyllä hauskin selitys tässä ketjussa. "Systeemi menee paniikkiin". 

Oikeasti, inhimilliset virheet ovat kaikkein todennäköisimpiä. Näistä meillä kaikilla on arjessa paljon esimerkkejä, että emme edes tajua. Joku saattaa laittaa sähköpostin loppuun "terveisin Pekka", vaikka itse on Mari ja vastaanottaja on Pekka. Tai Teams-kutsua hyväksyessä voi ajatella, että enpä todellakaan paina "lähetä vastaus heti", ettei lähettäjä saa turhaa spämmiä, mutta sitten kuitenkin painaakin "lähetä vastaus heti". Tai menee jumppaan klo 17, vaikka pitikin olla klo 19. Tai tuleekin äkillinen blackout, eikä muistakaan omaa pankkikortin pin-numeroa, etenkin esim ulkomailla, jos on käytössä näppäimistö, jossa turvallisuussyistä numerot vaihtaa joka kerta paikkaa. 

Vierailija
245/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon tämä hyvä oppitunti siitä, miksi kannattaa ostaa se hieman kalliimpi lippu (mielummin kotimaassa operoivalta toimijalta) jossa on muutos- ja/tai peruutusmahdollisuus.

Vierailija
246/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bookingista on montaa mielipidettä. Matkustan paljon ja käytän paljon myös Bookingia. Olen ylimmällä Genius-tasolla ja näin ollen hinta on lähes poikkeuksetta halvempi kuin suoraan hotellilta. Tykkään myös siitä, että voin valita otanko aamupalan vai en ja huoneluokkaa saa usein korotettua samaan hintaan.

Viimeksi olin Espanjassa ylimmän kerroksen kulmahuoneistossa Bookingin kautta, joten en allekirjoita heikompia huoneita. Toki hintaa ja laatua kannattaa vertailla varasi mitä kautta tahansa.

Lennot varaan aina suoraan lentoyhtiötä.

Vierailija
247/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro vinkkejä, miten voi saada vielä halvemmalla ja näppärästi haettua ja varattua hotellihuoneita mitä bookingin kautta? Omat kokemukset ottaa suoraan yhteyttä hotelliin tarjouksesta ovat aina olleet selvästi kalliimpia ja huonompia mitä bookingin kautta. Jos on joku parempi järjestelmä, niin toki olen kiinnostunut.

Todella moni hotelliketju takaa nykyään yhtä halvan hinnan omien sivujensa kautta kuin mitä välityspalvelut tarjoavat. Tietysti voi olla mahdollista, että välityspalvelulle bulkkina myytyjä rupuhuoneita on vielä siellä välityspalvelussa saatavilla siinä kohtaa kuin hotellilta ne on jo loppu. Omat kokemukset ovat, että välitysfirmojen kautta huoneen saa samaan hintaan kuin hotellilta suoraan, mutta välityspalvelun kautta otettuna se huone on huoneluokassaan huonoimmasta päästä (vanhempi, huonompi sijainti, pienempi jne.).

Hotelliketjujen kanta-asiakasohjelmat ovat kyllä tuttua, mutta paljon matkustavalle ne eivät välttämättä ole paras vaihtoehto. Toki silloin hyvä, jos joka vuosi menee samaan kohteeseen ja samaan tuttuun hotelliin. Mutta jos matkustaa paljon erilaisissa kohteissa, ja hakee hotelleilta tiettyjä speksejä (itselleni erittäin tärkeitä mm hyvä kuntosali, sijainti, edullisempi hinta ilman aamupalaa), on bookingin hakupalvelu aivan mainio. Lisäksi mitä useammin sitä kautta varaa, sen parempia tarjouksia saa keskittämällä. Koskaan en ole hotellista suoraan kysymällä saanut parempaa tarjousta mitä bookingin kautta. 

Vierailija
248/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin se tietenkin kirjoitetaan Jarvinen

No ei kirjoiteta vaan niin kuin passin koneluettavalla rivillä on eli Jaervinen.

Voi mennä läpi Jarvisenakin, yksi kirjain kai voi heittää, mutta en menisi kokeilemaan vaikka Trumpin rajavartioston tai vaikka Laosin rajavartioston kanssa.

Onko todellakin näin, vielä tällä vuosituhannella? Mikäli on, pahoittelen ja seison korjattuna. 

Vierailija
249/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lipun ostaneen henkilön itse tekemä inhimillinen virhe suostutaan korjaamaan, kun ostaa sellaisen lipun jossa on muutosmahdollisuus. Lipun myynyt tahokin varmasti korjaa tai vähintääkin korvaa sellaisen virheen, jonka HE ovat tehneet. Tässä ei kaikesta päätellen ole kyse sellaisesta.

Vierailija
250/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoon tämä hyvä oppitunti siitä, miksi kannattaa ostaa se hieman kalliimpi lippu (mielummin kotimaassa operoivalta toimijalta) jossa on muutos- ja/tai peruutusmahdollisuus.

Ihan kannattaa ostaa lentolippu lentoyhtiöltä suoraan.

Vierailija
251/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotelliketjujen kanta-asiakasohjelmat ovat kyllä tuttua, mutta paljon matkustavalle ne eivät välttämättä ole paras vaihtoehto. Toki silloin hyvä, jos joka vuosi menee samaan kohteeseen ja samaan tuttuun hotelliin. Mutta jos matkustaa paljon erilaisissa kohteissa, ja hakee hotelleilta tiettyjä speksejä (itselleni erittäin tärkeitä mm hyvä kuntosali, sijainti, edullisempi hinta ilman aamupalaa), on bookingin hakupalvelu aivan mainio. Lisäksi mitä useammin sitä kautta varaa, sen parempia tarjouksia saa keskittämällä. Koskaan en ole hotellista suoraan kysymällä saanut parempaa tarjousta mitä bookingin kautta. 

Kyllä minäkin välillä käytän noita hakupalveluna. Kun sopiva hotelli löytyy, varaan sen hotellin omilta verkkosivuilta. Hinta on joka kerta ollut samalla huonetyypillä sama kuin välityssivuston tarjoama hinta. On ihan selvä asia, että jossakin se näkyy kun välityspalvelun kautta tehty varaus on hotellille paljon(!) pienemmän katteen tuottava kuin heidän omien sivujensa kautta tehty.

Vierailija
252/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä. Mahdollisimman halvalla ostetaan, sitte sössitään ja sitte ruikutetaan. No, oppiihan olemaan.

Vierailija
253/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viking laivalla, yleensä hytissä on puhelinlaite jossa on myös radio. Nyt puhelinlaite oli kyllä mutta niin monimutkainen ettei saatu radiota kuuluviin. Sama television kanssa. Paljon täysin turhia älytoimintoja joilla ei tee mitään, muttei saanut myöskään edes sitä yksinkertaisinta perustoimintoa. Älyttömästi on älyttömyyttä.

Vierailija
254/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin välillä käytän noita hakupalveluna. Kun sopiva hotelli löytyy, varaan sen hotellin omilta verkkosivuilta. Hinta on joka kerta ollut samalla huonetyypillä sama kuin välityssivuston tarjoama hinta. On ihan selvä asia, että jossakin se nä

Toisaalta, jos olisit joka kerta varannut bookingin kautta, olisit säästänyt sievoisia summia (toki riippuu siitä, paljonko matkustat) bookingin oman keskittämisohjelman kautta. Minä en ole niin jalomielinen, että mietin hotellien katteita, vaan ihan omaa kukkaroa.

Vierailija
255/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro vinkkejä, miten voi saada vielä halvemmalla ja näppärästi haettua ja varattua hotellihuoneita mitä bookingin kautta? Omat kokemukset ottaa suoraan yhteyttä hotelliin tarjouksesta ovat aina olleet selvästi kalliimpia ja huonompia mitä bookingin kautta. Jos on joku parempi järjestelmä, niin toki olen kiinnostunut.

Todella moni hotelliketju takaa nykyään yhtä halvan hinnan omien sivujensa kautta kuin mitä välityspalvelut tarjoavat. Tietysti voi olla mahdollista, että välityspalvelulle bulkkina myytyjä rupuhuoneita on vielä siellä välityspalvelussa saatavilla siinä kohtaa kuin hotellilta ne on jo loppu. Omat kokemukset ovat, että välitysfirmojen kautta huoneen saa samaan hintaan kuin hotellilta suoraan, mutta välityspalvelun kautta otettuna se huone on huoneluokassaan huonoimmasta päästä (vanhempi, huonompi sijainti, pienempi jne.).

Minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Nytkin tulevalle matkalle Booking.comista huone on 25 euroa/yö halvempi kuin hotelliketjun omilta sivuilta (Scandic-hotelli Tukholmassa). Bookingin hinta 55 €/yö, Scandicin jäsenalennushinta 80 €/ilman jäsenyyttä 90 €. Ja samanlainen huone kyseessä, minua ei haittaa vaikka huoneen sijainti tai näköala olisi huonompi, kuitenkin aamulla lähden hotellilta ja illalla tulen takaisin.

Vierailija
256/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka olisikin ollut oma moka. Tosi ikävä juttu silti. Kaikki me tehdään virheitä. Toivottavasti ei menneet perheen viimeiset rahat tuohon virheeseen. Onhan se surullista jos odotettu loma ei toteudukaan. Mua ainakin riipaisee, kun ajattelen lasten pettymystä. Ymmärrän ettei kukaan korvaa, jos on itse tehnyt virheen, mutta tunnen silti myötätuntoa kyseistä perhettä kohtaan. Tällä palstalla on usein ihmisillä kamalan vahingoniloinen asenne. Ihan kuin nautittaisiin siitä, että toiselle käy huonosti. Onko ihmiset nykyään oikeasti näin empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia? Asenne, että oma vika kun yrittää etsiä halvinta mahdollista vaihtoehtoa, on myös mun mielestä ilkeä ja ylimielinen. On paljon perheitä, joilla raha on tiukassa, eikä halpojen vaihtoehtojen etsiminen ole mitään pihiyttä, vaan ainoa mahdollisuus, jos jotain kivaa haluaa tehdä. Olisi hyvä osata välillä asettua toisen asemaan, eikä aina vaan keskittyä virheiden osoitteluun ja tuomitsemiseen. Ei ole tarve lyödä lyötyä vielä lisää.

Vierailija
257/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, jos olisit joka kerta varannut bookingin kautta, olisit säästänyt sievoisia summia (toki riippuu siitä, paljonko matkustat) bookingin oman keskittämisohjelman kautta. Minä en ole niin jalomielinen, että mietin hotellien katteita, vaan ihan omaa kukkaroa.

Enpä tiedä, minulla on aika mukavat ja rahanarvoiset pistesaldot parissakin hotelliketjussa. Itse olen kyllä juuri niin jalomielinen, etten mielelläni syö minkään palveluntarjoajan katetta maksamalla tuntuvan osan hinnasta jollekin kolmannelle osapuolelle jos vaihtoehtokin on olemassa. Ja kuten sanottu, olen melko varma, että suoraan varaaminen ja siten hotellille kannattavampana asiakkaana oleminen on myös oma etuni esimerkiksi huoneen sijainnin sekä kunto- ja varustelutason suhteen. Usemmankin kerran minulle on päivitetty varaamani huone ilman lisämaksua paremmaksi (kerran jopa saunalliseen sviittiin). En oikein usko, että näin olisi käynyt jos olisi varannut jonkun hotels.comin tarjoushuoneen kellarikerroksesta.

Vierailija
258/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Menehän sinne sivulle katsomaan niin näet ihan omin silmin, että vaihtoehtoina sukupuolelle on MIES tai NAINEN. Ei poika, ei rouva, ei herra, ei ananas, ei koira. Mies tai Nainen. That's it."

Mutta itse varausjärjestelmässä, jonka kaikki tiedot ei lentoja varaaville asiakkaille näy, voidaan alaikäinen mies henkilöidä pojaksi. Ja jonkun virheen takia voisi olla mahdollista että järjestelmä laittaa tämän etunimen paikalle.

Eikä v* ttu voida :D

Meinaat vakavissasi että yksikään inkkarikoodari kirjoittaisi tietokannan rajapintaan koodinpätkän:

"if customer_age > 17 and customer_gender = female

then customer_name [customer_id + 1] #next seat over = "poika"

"

Vierailija
259/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka olisikin ollut oma moka. Tosi ikävä juttu silti. Kaikki me tehdään virheitä. Toivottavasti ei menneet perheen viimeiset rahat tuohon virheeseen. Onhan se surullista jos odotettu loma ei toteudukaan. Mua ainakin riipaisee, kun ajattelen lasten pettymystä. Ymmärrän ettei kukaan korvaa, jos on itse tehnyt virheen, mutta tunnen silti myötätuntoa kyseistä perhettä kohtaan. Tällä palstalla on usein ihmisillä kamalan vahingoniloinen asenne. Ihan kuin nautittaisiin siitä, että toiselle käy huonosti. Onko ihmiset nykyään oikeasti näin empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia? Asenne, että oma vika kun yrittää etsiä halvinta mahdollista vaihtoehtoa, on myös mun mielestä ilkeä ja ylimielinen. On paljon perheitä, joilla raha on tiukassa, eikä halpojen vaihtoehtojen etsiminen ole mitään pihiyttä, vaan ainoa mahdollisuus, jos jotain kivaa haluaa tehdä. Olisi hyvä osata välillä asettua toisen asemaan, eikä aina vaan keskittyä virheiden osoittelu

Nopealla googletuksella selviää äidin koulutus ja työpaikka, eli ei mistään yhteiskunnan vähäosaisesta todellakaan kyse, jos se nyt sinua lohduttaa. 

Vierailija
260/309 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka olisikin ollut oma moka. Tosi ikävä juttu silti. Kaikki me tehdään virheitä. Toivottavasti ei menneet perheen viimeiset rahat tuohon virheeseen. Onhan se surullista jos odotettu loma ei toteudukaan. Mua ainakin riipaisee, kun ajattelen lasten pettymystä. Ymmärrän ettei kukaan korvaa, jos on itse tehnyt virheen, mutta tunnen silti myötätuntoa kyseistä perhettä kohtaan. Tällä palstalla on usein ihmisillä kamalan vahingoniloinen asenne. Ihan kuin nautittaisiin siitä, että toiselle käy huonosti. Onko ihmiset nykyään oikeasti näin empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia? Asenne, että oma vika kun yrittää etsiä halvinta mahdollista vaihtoehtoa, on myös mun mielestä ilkeä ja ylimielinen. On paljon perheitä, joilla raha on tiukassa, eikä halpojen vaihtoehtojen etsiminen ole mitään pihiyttä, vaan ainoa mahdollisuus, jos jotain kivaa haluaa tehdä. Olisi hyvä osata välillä asettua toisen asemaan, eikä aina vaan keskittyä virheiden osoittelu

Vahingonilo on kohdallaan silloin kun joku menee vinkumaan ja syyttämään omasta mokastaan muita. Sympatiaa saa vasta silloin kun tunnustaa että on itse mokannut. Jos syytät muita omasta mokastasi, saat ansaittua ivaa ja v* ttuilua.

Sympatian saaminen tässä tapauksessa edellyttää vastuunkantoa, ei sitä että soitetaan Iltalehteen ja syytetään muita.