Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas
Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.
Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olisikin ollut oma moka. Tosi ikävä juttu silti. Kaikki me tehdään virheitä. Toivottavasti ei menneet perheen viimeiset rahat tuohon virheeseen. Onhan se surullista jos odotettu loma ei toteudukaan. Mua ainakin riipaisee, kun ajattelen lasten pettymystä. Ymmärrän ettei kukaan korvaa, jos on itse tehnyt virheen, mutta tunnen silti myötätuntoa kyseistä perhettä kohtaan. Tällä palstalla on usein ihmisillä kamalan vahingoniloinen asenne. Ihan kuin nautittaisiin siitä, että toiselle käy huonosti. Onko ihmiset nykyään oikeasti näin empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia? Asenne, että oma vika kun yrittää etsiä halvinta mahdollista vaihtoehtoa, on myös mun mielestä ilkeä ja ylimielinen. On paljon perheitä, joilla raha on tiukassa, eikä halpojen vaihtoehtojen etsiminen ole mitään pihiyttä, vaan ainoa mahdollisuus, jos jotain kivaa haluaa tehdä. Olisi hyvä osata välillä asettua toisen ase
No hyvä! Kyllä se lohduttaa. Olisi ollut tosi kurjaa, jos vähävaraisen perheen säästöt olisi menneet hukkaan ja lasten loma pilalle. Ei silti kiva juttu, mutta ostavat sitten varmaan uudet lennot.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Nytkin tulevalle matkalle Booking.comista huone on 25 euroa/yö halvempi kuin hotelliketjun omilta sivuilta (Scandic-hotelli Tukholmassa). Bookingin hinta 55 €/yö, Scandicin jäsenalennushinta 80 €/ilman jäsenyyttä 90 €. Ja samanlainen huone kyseessä, minua ei haittaa vaikka huoneen sijainti tai näköala olisi huonompi, kuitenkin aamulla lähden hotellilta ja illalla tulen takaisin.
Mikä Scandiceista? Mielelläni tsekkaisin nuo hinnat (sisältyykö molempiin aamupala jne.) ihan mielenkiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo liput on tilannut? Ja millä tavalla?
oma syy ja valittaa sitten. hakee vaan syyllistä -aina- muista, tuo on se tyyppi,mitään vastuuta ei itse ota- nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos olisit joka kerta varannut bookingin kautta, olisit säästänyt sievoisia summia (toki riippuu siitä, paljonko matkustat) bookingin oman keskittämisohjelman kautta. Minä en ole niin jalomielinen, että mietin hotellien katteita, vaan ihan omaa kukkaroa.
Enpä tiedä, minulla on aika mukavat ja rahanarvoiset pistesaldot parissakin hotelliketjussa. Itse olen kyllä juuri niin jalomielinen, etten mielelläni syö minkään palveluntarjoajan katetta maksamalla tuntuvan osan hinnasta jollekin kolmannelle osapuolelle jos vaihtoehtokin on olemassa. Ja kuten sanottu, olen melko varma, että suoraan varaaminen ja siten hotellille kannattavampana asiakkaana oleminen on myös oma etuni esimerkiksi huoneen sijainnin sekä kunto- ja varustelutason suhteen. Usemmankin kerran minulle on päivitetty varaamani huone ilman lisämaksua paremmaksi (kerran jopa saunalliseen sviittiin). En oi
Mua kiinnostaa, että missä hotelleissa on jotain kellarikerroksen ikkunattomia rupuhuoneita? Olen käyttänyt Bookingia ahkerasti varmaan 10 vuotta, ja aina saanut varsin kivat huoneet. Suurimmassa osassa hotelleja huoneet ovat aika standardoituja keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olisikin ollut oma moka. Tosi ikävä juttu silti. Kaikki me tehdään virheitä. Toivottavasti ei menneet perheen viimeiset rahat tuohon virheeseen. Onhan se surullista jos odotettu loma ei toteudukaan. Mua ainakin riipaisee, kun ajattelen lasten pettymystä. Ymmärrän ettei kukaan korvaa, jos on itse tehnyt virheen, mutta tunnen silti myötätuntoa kyseistä perhettä kohtaan. Tällä palstalla on usein ihmisillä kamalan vahingoniloinen asenne. Ihan kuin nautittaisiin siitä, että toiselle käy huonosti. Onko ihmiset nykyään oikeasti näin empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia? Asenne, että oma vika kun yrittää etsiä halvinta mahdollista vaihtoehtoa, on myös mun mielestä ilkeä ja ylimielinen. On paljon perheitä, joilla raha on tiukassa, eikä halpojen vaihtoehtojen etsiminen ole mitään pihiyttä, vaan ainoa mahdollisuus, jos jotain kivaa haluaa tehdä. Olisi hyvä osata välillä asettua toisen ase
Vahingonilo on kohdallaan silloin kun joku menee vinkumaan ja syyttämään omasta mokastaan muita. Sympatiaa saa vasta silloin kun tunnustaa että on itse mokannut. Jos syytät muita omasta mokastasi, saat ansaittua ivaa ja v* ttuilua.
Sympatian saaminen tässä tapauksessa edellyttää vastuunkantoa, ei sitä että soitetaan Iltalehteen ja syytetään muita.
Moka on tässä kohtaa se, ettei yksinkertaista virhettä saa korjattua vaikka sen korjaaminen ei ihmeitä vaatisi. Toki tää sai taas kerran nää suomen trumpistit kaivautumaan koloistaan länkyttämään että "mitäs teit virheen" vaikka ongelma ei edes ole tuossa. Just tuolla "haukutaan muita, viis mistään muusta" asenteesta trumppikin tuli valittua toiseen kertaan. Ja kuten arvata saattaa, veteli heti kärkeen päätöksiä joista nää trumppia äänestäneet saa itse kärsiä :D Sääli vaan ettei tuo kööri opi mitään ja tekee tasan saman virheen uudelleen ja uudelleen.
Virhettä ei korjata jos lippu ei sisällä muutosoikeutta. Lisämaksusta korjataan kyllä. Asiakkaalle jää vaihtoehdot joko maksaa korjaamisesta tai varata uusi lento.
Tähän tämä nykyinen lentojen hinnoittelu perustuu. Asiakas valitsee itse haluaako maksaa extraa muutosoikeudesta, lisämatkatavaroista, tietystä paikasta, aterioista. Halvin peruslippu ilman extroja sisältää lennon ja käsimatkatavaran, kaikki muu maksaa erikseen. Pakettimatkoissa muutosoikeus kuuluu mukaan pakettiin jos lähtöön on alle 21 vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos olisit joka kerta varannut bookingin kautta, olisit säästänyt sievoisia summia (toki riippuu siitä, paljonko matkustat) bookingin oman keskittämisohjelman kautta. Minä en ole niin jalomielinen, että mietin hotellien katteita, vaan ihan omaa kukkaroa.
Enpä tiedä, minulla on aika mukavat ja rahanarvoiset pistesaldot parissakin hotelliketjussa. Itse olen kyllä juuri niin jalomielinen, etten mielelläni syö minkään palveluntarjoajan katetta maksamalla tuntuvan osan hinnasta jollekin kolmannelle osapuolelle jos vaihtoehtokin on olemassa. Ja kuten sanottu, olen melko varma, että suoraan varaaminen ja siten hotellille kannattavampana asiakkaana oleminen on myös oma etuni esimerkiksi huoneen sijainnin sekä kunto- ja varustelutason suhteen. Usemmankin kerran minulle on päivitetty varaamani huone ilman lisämaksua pa
Mua kiinnostaa, että missä hotelleissa on jotain kellarikerroksen ikkunattomia rupuhuoneita? Olen käyttänyt Bookingia ahkerasti varmaan 10 vuotta, ja aina saanut varsin kivat huoneet. Suurimmassa osassa hotelleja huoneet ovat aika standardoituja keskenään.
Ei kait suomessa mitään kellarihuoneita ole. Laivalla voi joskus halvimmilla lipuilla joutua sinne pinnan alaisiin hytteihin joissa ei tietenkään ole ikkunoita.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa hotelleista saman huoneluokituksen huoneiden välillä on eroja huoneen sijainnissa, koossa ja kuntotasossa (esim. osa huoneista saneerattu lähivuosina jne.). Huomaat tämän itsekin jos alat varaamaan suoraan hotellilta, sitä ennen et vain tiedä paremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait suomessa mitään kellarihuoneita ole. Laivalla voi joskus halvimmilla lipuilla joutua sinne pinnan alaisiin hytteihin joissa ei tietenkään ole ikkunoita.
Ikkunattomia huoneita on monissa suomalaisissa hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, minulla on aika mukavat ja rahanarvoiset pistesaldot parissakin hotelliketjussa. Itse olen kyllä juuri niin jalomielinen, etten mielelläni syö minkään palveluntarjoajan katetta maksamalla tuntuvan osan hinnasta jollekin kolmannelle osapuolelle jos vaihtoehtokin on olemassa. Ja kuten sanottu, olen melko varma, että suoraan varaaminen ja siten hotellille kannattavampana asiakkaana oleminen on myös oma etuni esimerkiksi huoneen sijainnin sekä kunto- ja varustelutason suhteen. Usemmankin kerran minulle
Ei kukaan "joudu" autokannen alapuolisiin c-hytteihin, vaan ne valitaan ihan itse. Kyselin noista ikkunattomista rupuhuoneista, kun täällä joku tai jotkut esittävät faktana, että booking kautta varattuna saa rupuhuoneita, jopa kellarista ilman ikkunaa. Mulla taas ollut useampi sata hotelliyöpymistä bookingin kautta eri maissa ja hotelleissa, ja aina on ollut varsin kiva huone, joten vähän kyseenalaistan ruputeorian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa hotelleista saman huoneluokituksen huoneiden välillä on eroja huoneen sijainnissa, koossa ja kuntotasossa (esim. osa huoneista saneerattu lähivuosina jne.). Huomaat tämän itsekin jos alat varaamaan suoraan hotellilta, sitä ennen et vain tiedä paremmasta.
Mielenkiintoinen teoria. Jos itse olen ollut tyytyväinen huoneen kokoon, laatuun, varusteluun, siisteystasoon, äänieristykseen, maisemaan jne, niin ehkäpä rohkenen jatkossakin luottaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua miten itseriittoinen kommentti! Niillä saneerauksilla ei esim kaupunkilomalla ole mitään väliä. Hotellissa käydään nukkumassa. Kuhertelulomat puolestaan valitaan ihan jostain muusta kuin Scsndicin sivustolta. Näihin ketjuun kuulumattomiin pikkuhotelleihin taas Booking on erinomainen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän poikkeus kuin sääntö
Vierailija kirjoitti:
Joskus muistan varoitellun, että lentolipun nimen pitää olla myös tasan tarkkaan se, mikä on passissa. Että ei mitään kutsumanimiä tai taiteilijanimiä lentolippuun.
Aivan. Näin on. Ja juuri siinä järjestyksessä ne nimet, miten passissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen teoria. Jos itse olen ollut tyytyväinen huoneen kokoon, laatuun, varusteluun, siisteystasoon, äänieristykseen, maisemaan jne, niin ehkäpä rohkenen jatkossakin luottaa siihen.
Joo, ei kaikki tarvitse parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua miten itseriittoinen kommentti! Niillä saneerauksilla ei esim kaupunkilomalla ole mitään väliä. Hotellissa käydään nukkumassa. Kuhertelulomat puolestaan valitaan ihan jostain muusta kuin Scsndicin sivustolta. Näihin ketjuun kuulumattomiin pikkuhotelleihin taas Bookin
Jep. Uskon kyllä, ettei laadulla ole sinulle juurikaan merkitystä, vaan ainoastaan hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Nytkin tulevalle matkalle Booking.comista huone on 25 euroa/yö halvempi kuin hotelliketjun omilta sivuilta (Scandic-hotelli Tukholmassa). Bookingin hinta 55 €/yö, Scandicin jäsenalennushinta 80 €/ilman jäsenyyttä 90 €. Ja samanlainen huone kyseessä, minua ei haittaa vaikka huoneen sijainti tai näköala olisi huonompi, kuitenkin aamulla lähden hotellilta ja illalla tulen takaisin.
Mikä Scandiceista? Mielelläni tsekkaisin nuo hinnat (sisältyykö molempiin aamupala jne.) ihan mielenkiinnosta?
Scandic Skärholmen, halvimmat hinnat on ilman aamiaista, Bookingin kautta aamiaisen kanssa huone 71 €. Olen Genius-jäsen Bookingissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän poikkeus kuin sääntö
Käsittääkseni en väittänyt, että ikkunattomat huoneet olisivat Suomen hotelleissa jokin normi saati sääntö.
Tää on ihan totta. Mulla on jäsenyyksiä (liity ilmaiseksi -tyyppisiä) moneen hotelliketjuun, kuten Scandic, IBIS, Holiday inn. Uusi miesystävä taas matkustellut paljon ja aina bookingin kautta varaten. Nyt kun suunnitellaan syksyn kiertomatkaa keski-eurooppaan, Booking tarjoaa hänelle ihan eri hintoja mitä mulle noi hotellien omat kantis-ohjelmat. Ja jopa booking tarjoaa hänelle halvemmat hinnat mitä jos mä käyn omasta profiilista katsomassa! Eli ollaan sovittu, että hän varaa hotellit, tulee paljon säästöä sitä kautta.