Iltalehti: Äidin painajainen - lentolipun myyjä laittoi pojan nimeksi "poika" ja 2 500 euroa meni vessasta alas
Saija Tarro varasi lennot perheelleen Sardiniaan, mutta poikansa lentolipussa luki etunimen kohdalla virheellisesti "poika". Lentoyhtiö Lufthansa ja välittäjä Flight Network eivät suostuneet korjaamaan virhettä, ja perheen 2 500 euron loma on vaarassa peruuntua kokonaan. Lentoyhtiö vetoaa siihen, että lippua ei voi muuttaa, koska se on virallinen asiakirja. Saija yritti yhteydenottoja useaan kertaan turhaan. Nyt hän odottaa paitsi lomansa kohtaloa myös isoa puhelinlaskua.
Kun tavallinen suomalainen äiti ostaa perheelleen lentoliput, järjestelmä tekee virheen ja silti vastuu jää kokonaan asiakkaalle. Lapsen nimi muuttuu "pojaksi" ja lentoyhtiö vain levittää kätensä: "Ei voi mitään." Miten on mahdollista, että tällaisessa byrokraattisessa koneistossa ei ole enää yhtään inhimillisyyttä? Pankkikortin saa peruttua yhdellä klikkauksella, mutta lentolippua ei voi muuttaa, vaikka siinä lukee selvästi "poika" eikä lapsen oikea nimi. Jos kyseessä olisi ollut liikematkustaja bisnesluokassa, olisiko järjestelmä yhtäkkiä toiminutkin? Tässä maassa äidit tekevät ihmeitä, että perhe pääsee edes kerran vuodessa lomalle ja sitten systeemi kusee niskaan. Miksi tavallinen asiakas on aina ainoa, joka kantaa riskin?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa, että missä hotelleissa on jotain kellarikerroksen ikkunattomia rupuhuoneita? Olen käyttänyt Bookingia ahkerasti varmaan 10 vuotta, ja aina saanut varsin kivat huoneet. Suurimmassa osassa hotelleja huoneet ovat aika standardoituja keskenään.
Suurimmassa osassa hotelleista saman huoneluokituksen huoneiden välillä on eroja huoneen sijainnissa, koossa ja kuntotasossa (esim. osa huoneista saneerattu lähivuosina jne.). Huomaat tämän itsekin jos alat varaamaan suoraan hotellilta, sitä ennen et vain tiedä paremmasta.
Tämä on oikeasti niin naurettava kommentti. Ilmeisesti joitain harmittaa ihan todella, että on tullut vuosien varrella maksaneeksi ylihintaa, kun on niin kiva saada hotellille mahdollisimman hyvät katteet. 🙄
Tiedoksi, että bookingin kautta voi myös upgreidata huoneita. Sieltä on myös todella kätevä nähdä kuvin, kuvailuin ja arvosteluin, että mikä on esim standard, comfort, tai premium huoneiden välinen ero, ja sitten päättää itse mistä on valmis maksamaan. Mulle ei esim tuota mitään lisäarvoa, jos standardista hienompi huone on 2 m isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olisikin ollut oma moka. Tosi ikävä juttu silti. Kaikki me tehdään virheitä. Toivottavasti ei menneet perheen viimeiset rahat tuohon virheeseen. Onhan se surullista jos odotettu loma ei toteudukaan. Mua ainakin riipaisee, kun ajattelen lasten pettymystä. Ymmärrän ettei kukaan korvaa, jos on itse tehnyt virheen, mutta tunnen silti myötätuntoa kyseistä perhettä kohtaan. Tällä palstalla on usein ihmisillä kamalan vahingoniloinen asenne. Ihan kuin nautittaisiin siitä, että toiselle käy huonosti. Onko ihmiset nykyään oikeasti näin empatiakyvyttömiä ja pahantahtoisia? Asenne, että oma vika kun yrittää etsiä halvinta mahdollista vaihtoehtoa, on myös mun mielestä ilkeä ja ylimielinen. On paljon perheitä, joilla raha on tiukassa, eikä halpojen vaihtoehtojen etsiminen ole mitään pihiyttä, vaan ainoa mahdollisuus, jos jotain kivaa haluaa te
Kyllä se vaatii helpostikin ihmeitä, se vähän riippuu. Ainakaan halvimmissa Finnairinkaan lippuluokissa sinä et saa vaihdettua lippuun merkittyä matkustajaa.
Äänestääkö Finnair sinun mielestäsi siis Trumpia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Nytkin tulevalle matkalle Booking.comista huone on 25 euroa/yö halvempi kuin hotelliketjun omilta sivuilta (Scandic-hotelli Tukholmassa). Bookingin hinta 55 €/yö, Scandicin jäsenalennushinta 80 €/ilman jäsenyyttä 90 €. Ja samanlainen huone kyseessä, minua ei haittaa vaikka huoneen sijainti tai näköala olisi huonompi, kuitenkin aamulla lähden hotellilta ja illalla tulen takaisin.
Mikä Scandiceista? Mielelläni tsekkaisin nuo hinnat (sisältyykö molempiin aamupala jne.) ihan mielenkiinnosta?
Scandic Skärholmen, halvimmat hinnat on ilman aamiaista, Bookingin kautta aamiaisen kanssa huone 71 €. Olen Genius-jäsen Bookingissa.
Minulle tuo maksaisi bookingin kautta 76€ ilman aamiaista ja Scandicin omien sivujen kautta täsmälleen saman 76€ (jäsenhinta 68€).
Onkohan tässä tarinassa kielimuuri vai ymmärrysmuuri vai molemmat? Aika guru saa myös olla jos etunimikenttään saa siirrettyä vetovalikon vaihtoehdot tuosta noin vaan. Olisin varmaan itsekin yrittänyt kysyä muutosmahdollisuutta ja (inhimillisen) virheen korjausta. Tosin lipun tiedot pitäisi tarkistaa heti ainakin äkkilähdöissä eikä vasta seuraavana päivänä.
Tämän takia en käytä varaussivustoja enkä välikäsiä. Yhtä suomalaista matkatoimistoa käytän pari kertaa vuodessa, risteilyt varaan suoraan laivayhtiön sivuilta. Lentolipussa on operating carrier eli vaikka ostat kotimaisen lipun niin reitti saatetaan lentää toisen yhtiön koneella. Myöskään matkatavarat eivät joka pompulla siirry, ainoastaan (yleensä) silloin kun kaikki pätkät on kirjoitettu yhdelle ja samalle lipulle.
Lukekaa ihmiset se pieni präntti! Sinällään lapsellista ulista tällaista lehdissä, aika noloa lapsillekin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa, että missä hotelleissa on jotain kellarikerroksen ikkunattomia rupuhuoneita? Olen käyttänyt Bookingia ahkerasti varmaan 10 vuotta, ja aina saanut varsin kivat huoneet. Suurimmassa osassa hotelleja huoneet ovat aika standardoituja keskenään.
Suurimmassa osassa hotelleista saman huoneluokituksen huoneiden välillä on eroja huoneen sijainnissa, koossa ja kuntotasossa (esim. osa huoneista saneerattu lähivuosina jne.). Huomaat tämän itsekin jos alat varaamaan suoraan hotellilta, sitä ennen et vain tiedä paremmasta.
Tämä on oikeasti niin naurettava kommentti. Ilmeisesti joitain harmittaa ihan todella, että on tullut vuosien varrella maksaneeksi ylihintaa, kun on niin kiva saada hotellille mahdollisimman hyvät katteet. 🙄
Tiedoksi, että bookingin kautta voi myös upgreidata hu
En ole maksanut ylihintaa, vaan samaa hintaa kuin ihmiset noiden huijarifirmojen kautta maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on hienoa, että saat upgreidattua sen rupuhuoneesi kalliimman hintaluokan huoneeksi maksamalla lisää (ja edelleen se on omassa huoneluokassaan sieltä surkeimmasta päästä, koska välitysfirma vetää huoneen hinnasta kymmeniä prosentteja välistä). 😂
Muutama vuosi sitten meillä kävi niin, että miehen kolmas nimi meni sukunimikenttään. Huomattiin se vasta päivää ennen lentoa. Oltiin ostettu liput olikohan supersavers. He ilmoittivat, että tarvitsevat luvan Lufthansalta. Soitettiin sinne ja he sanoivat, että pyyntö täytyy tulla välittäjältä. Tämä catch-22 pyöri ja pyöri ilman tulosta ja jouduimme ostamaan miehelle uuden lipun lentokentältä juuri ennen lentoa.
Paras oli, että paluupäivän edellisenä iltana huomasimme, että miehelle oli sitten vain menolippu myyty 😄 Jouduttiin vielä ostamaan paluulippu erikseen, kun oliin luultu, että tottahan hänelle muutettiin myös paluulippu. Miehen liput tulivat maksamaan saman verrain kuin meidän neljän liput.
Tämän jälkeen olen ostanut liput suoraan lentoyhtiöltä ja muutosoikeudella.
Eu alueen lennoissa ei nykyään kysytä henkkareita eikä passia. Riittää kun menee lentokentälle, laittaa itse palvelu automaatilla matkalaukun ruumaan. Menee turvatarkastuksesta läpi näyttämällä boarding passia jossa on tämä väärä etunimi. Menee lähtöportille jossa tarkastetaan lentolippu , passia ei siellä kysytä. Eli:
Turhaa porua ja eikun matkaan väärällä nimellä!!
Lipuissa lukee siis Poika Möttönen ja Av-mamma Möttönen. Eikun nimiä muuttamaan ja matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kohta Iltalehden artikkelissa on hyvin valaiseva:
"Hän täsmentää myös, että pojan sukunimi ja syntymäaika olivat varauksessa oikein"
Jostain syystä ei kuitenkaan täsmennä, että etunimi oli varauksessa oikein. Miksiköhän?
Koska juuri se etunimi oli väärin. Sitä tuo uutinen koski. Ei kovin hyvä luetunymmärrys siellä?
No miksi sitten hyväksyi ja maksoi varauksen, vaikka tiedot olivat päin persettä?
Ei huomannut virhettä ennen sitä. Tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran pitää ymmärtää että se ovi työnnetään koneesta ulos eikä vedetä sisään. Erässä lento-onnettomuudessa moni kuoli kun tulipalon tullessa sisälle jätetty ovi tukki varauloskäynnin. Niin, luotan kyllä enemmän siinä paikalla 70 vuotiaaseen mieheen siinä kohdassa kuin parikymppiseen neitokaiseen joka ei edes ymmärrä mikä on varauloskäynti.
Yksilökohtaisia eroja. Joku parikymppinen voi nainen olla vahva ja valveutunut. Joku seitsemänkymppinen mies voi olla alkavasta dementiasta kärsivä (ilman, että sitä heti huomaa!) ja vaikka kremppaa nivelissä niin, ettei lihasvoimaa pysty hyödyntämään väännöissä.
Toisaalta jotkut 70-vuotiaat tekee vielä täysillä hyvin fyysisiä töitä, ja käyvät kymmenen vuotta nuoremmasta.
Hankala on pelkkien esitietojen perus
Siinä pitää osata sujuvasti vähintäänkin englantia ja koneen lähtömaan kieltä. Pitää ymmärtää mitä lentohenkilökunta ohjeistaa ja osata auttaa muita. Ja olla valmis poistumaan viimeisenä.asikkaana. ihmiset ei vain lue niitä mitä siihen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Eu alueen lennoissa ei nykyään kysytä henkkareita eikä passia. Riittää kun menee lentokentälle, laittaa itse palvelu automaatilla matkalaukun ruumaan. Menee turvatarkastuksesta läpi näyttämällä boarding passia jossa on tämä väärä etunimi. Menee lähtöportille jossa tarkastetaan lentolippu , passia ei siellä kysytä. Eli:
Ei se nyt ihan näin mene. Please check your facts!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin viime elokuussa kun viimeksi lensin Espanjasta Suomeen, niin vielä portilla ennen koneeseen nousua tarkistettin liput sekä passit ja varmistettiin että niiden tiedot vastasivat toisiaan.
Lensin kreikkaan muutama päivä sitten eikä kysytty passia missään vaiheessa. 100% faktaa.
Jos koodissa olisi vika, olisi aika monen sadan muunkin, etunimenä poika tai tyttö tjst, tiedot virheellisesti nyt jokaisessa lipussa huhhoijaa!
siitä tulee myös joko tilausvahvistus tai lippunsuoraan.. kummastakin näkee heti, onko tiedot oikein vai ei
Elämme sellaista aikaa, että jos joutuu ulkomaiden tulliin ihmeteltäväksi, niin voi olla pääsy kortilla koneeseen, jos matkustajan nimi lipussa on eri kuin passissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyyppi on todennäköisesti niitä samoja, jotka eivät asioi Lidlissä, koska siellä myydään heidän mielestään vain ulkomaisia tuotteita. Sitten hän käy Citymarketissa ostamassa samojen valmistajien tutummin brändättyjä ulkomaisia tuotteita, koska pitää keskittää. Sellainen epäluuloinen liikaa maksava vanhus.
Äiti on tehnyt mokan ja syyttää nyt firmaa. Firma bookkaa liput tasan sillä nimellä, jonka käyttäjä lippuja varatessaan antaa, ei sinne itsestään ilmesty mitään vääriä nimiä. Lippumuutoksista peritään aina maksu.
Ei ole ikinä lippua kyylätty onko nimi oikein. Eikä vertailtu passia ja lippua. Ehkä nopeesti katsovat että ikä ok, onko lapsi vai aikuinen. Eihän nykyään enää aina erota onko mies vai nainen. Toivottavasti Saija tulee kertomaan miten meni.
No, mut soitti perään ja pyysi.
Tuo on joku inhimillinen virhe.
Ei ole matkan muutos.