Scandicin selitys "hävikin vähentämisestä" perusteluna aamiaisen poistamiselle on silkkaa kusetusta!
Kyllähän hotelleilla on tilastotietoa siitä, paljonko aamiaista kuluu, eihän sitä niin voi ajatella, että jos on 100 vierasta ja 20 ei syö aamiaista, niin se 20 aamiaista menisi jätteeksi!
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
En enää käytä työmatkoilla Suomessa useinkaan 'hotelleja'. Useista kaupungeista löytyy edullisempi majoitus, vähintään hyvätasoinen, joka sisältä
Joko olet
A) yksinyrittäjä jonka katteesta majoituksen hinta on kokonaan pois jolloin tuo on ihan tolkun toimintaa tai
B) hullu.
Vierailija kirjoitti:
Hieman kuin se että nostetaan muovikassien hintaa kaupoissa poistaa ilmastonmuutosta, ainoa vaikutus on että kauppias rikastuu verotiedoissa enemmän.
Hieman kuin että jos kassi maksaa euron, niin niitä ostetaan vähemmän, jolloin muovin kulutus vähenee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi ohuesti verrata S- ja K.-ryhmien shrinklaatiopelleilyyn, jossa myydään tuotetta pienempänä, mutta samaan hintaan kuin aiempi isompi pakkaus. Malliesimerkkinä 400 g kahvipaketit ja tietenkin asiakastoiveena, kuka nyt jaksaa 500 g kahvipakettia keitellä, mutta 400 g on just sopiva..
S ja K ei taida tuottaa montaakaan tuotetta itse vaan kaikki tulevat ruokateollisuudelta. Kumpi sitten on kuluttajalle parempi vaihtoehto myydä 400 gramman paketti vanhalla hinnalla vai tehdä 500 gramman pakettiin hinnankorotus?
Voitko kuvitella tilannetta jossa S-kaupan ostojohtaja soittaa Pauligille, että tehkääs tytöt ja pojat Pressaa 400 gramman pakettiin ja
Mr. Paulig sanoo: Ei onnistu dude?
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ihan varma, ettei valmistetun ruoan määrään vaikuta mitenkään se, kuinka monta aamupalaa on ennalta ostettu?
Olen vakuuttunut, ettei uudistuksella ole merkittävää vaikutusta hävikin määrään, koska tähänkin asti se on ollut suoraan pois yrityksen laitteesta, eli sitä on pyritty minimoimaan. Hotellilla on pitkä kokemus siitä, paljonko aamiaisruokaa kuluu, kun hotellin täyttöaste on x, ja miten ajankohta, viikonpäivä, tapahtumat jne. vaikuttavat asiakaskuntaan ja siten aamiaisen menekkiin. Lisäksi ruokaa ei tosiaan edes saa säilyttää lämpimänä koko aamiaisaikaa, eli sitä joka tapauksessa lämmitetään/valmistetaan osissa menekin mukaan.
Koska aamiaista ei edelleenkään täydy ostaa sitovasti etukäteen (esim. edellisenä päivänä) eikä sitä ostaessa tarvitse määritellä, mitä syö ja paljonko, hotellissa täytyy edelleen osata arvioida ruuan menekki sekä valmistaa sitä pikkuhiljaa menekin mukaan.
Käytiin perheen kanssa päivä Tukholmassa -risteilyllä ja aloitettiin se Scandicin erinomaisella aamiaisella. Olin varannut aamiaiset neljälle etukäteen niin kuin suosittelivat, jotta osaavat varata ruokaa meillekin. Kun menin hotellin respaan ja sanoin, että olin varannut aamiaisen, mitään kysymättä työntekijä löi aamiaiset kassaan kolmelle sillä hetkellä näkyvissä olleelle ihmiselle. Eli ei tällä etukäteisvarautumisella ollut mitään merkitystä ainakaan sinä lauantaiaamuna.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan nähnyt miten paljon ihmiset jättävät lautasilleen ruokaa aamiaisella? Kerrankin katsoin kun lapsiperhe oli aamiaisella ja jättivät suurimman osan syömättä, kokonaisia meloniviipaleita, jogurttia, leipää. Siis kaikki biojätteeseen kun ei osata annostella ruokaa.
Tähän ei ole mitään vaikutusta sillä, otetaanko aamiainen huoneen hinnassa vai erikseen. Tämä hävikki vähenee erilaisin teoin, mm. poistamalla tarjottimen, pienentämällä lautasten kokoa ja asettelemalla ruoka tarjolle niin, että sitä on vaikeampi ottaa paljon kerralla. Ja tietysti valistamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ihan varma, ettei valmistetun ruoan määrään vaikuta mitenkään se, kuinka monta aamupalaa on ennalta ostettu?
Käytiin perheen kanssa päivä Tukholmassa -risteilyllä ja aloitettiin se Scandicin erinomaisella aamiaisella. Olin varannut aamiaiset neljälle etukäteen niin kuin suosittelivat, jotta osaavat varata ruokaa meillekin. Kun menin hotellin respaan ja sanoin, että olin varannut aamiaisen, mitään kysymättä työntekijä löi aamiaiset kassaan kolmelle sillä hetkellä näkyvissä olleelle ihmiselle. Eli ei tällä etukäteisvarautumisella ollut mitään merkitystä ainakaan sinä lauantaiaamuna.
Onhan se voinut, ja varmaan onkin vaikuttanut kokonaisuutena keittiössä. Jos varaus ei ole sitova, miksipä respa olisi lyönyt kassaan enemmän henkilöitä kuin syömään oli tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se voinut, ja varmaan onkin vaikuttanut kokonaisuutena keittiössä. Jos varaus ei ole sitova, miksipä respa olisi lyönyt kassaan enemmän henkilöitä kuin syömään oli tulossa.
Siis jos se respa ei "käyttänyt" meidän varausta sieltä järjestelmästä, niin hehän myivät aamiaisen kolmelle kadulta tulleelle ja joutuvat lisäksi varautumaan neljälle aamiaisen varanneelle? Toki saatettiin olla ainoa aamiaisvarauksen tehnyt seurue, mutta silloinhan se respa olisi tiennyt, että meitä piti olla neljä (se neljäs ihminen meni suoraan vessaan, koska eihän sitä tiskillä tarvittu maksamassa). Eli siis, käytännössä sitä respan tyyppiä ei kiinnostanut pätkääkään, montako aamiaista sinä päivänä myytäisiin, eli mitään täsmätilausta ei ollut olemassakaan tavallisena lauantaiaamuna.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Ne ottavat aamiaisen, jotka haluavat. Ihme vinkumista.
Varmaan se että huoneen hinta pysyy silti ennallaan ja päälle tulee lisänä aamiaismaksu. Eihän ongelmaa tietenkään olisi jos huoneen hintaa alennettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
. Kuvitteellinen hävikin vähentäminen on typerää hyvesignalointia ja totuuden peittelyä.
Kerro nyt spede miten tilausaamiainen ei täsmennä merkittävästi tarvearviota?
Eihän ne tiedä onko syömässä pieniä nuoria naisia vai joukkue painijoita
aamiaisbuffassa nostetaan pöytään ruokaa sitä mukaa kuin asiakkaat pöytää tyhjentää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakuuttunut, ettei uudistuksella ole merkittävää vaikutusta hävikin määrään, koska tähänkin asti se on ollut suoraan pois yrityksen laitteesta, eli sitä on pyritty minimoimaan. i
Ole vain vakuuttunut. Väärässä myös. Mutta sitä on vaikea käsittää... ja aika tekee tehtävänsä.
Anekdootti-ihminen kertoo, että mitä on kokenut itse, ja sitten kertoo, että tämä on miten hotelliketjun dynamiikka toimii. Melkein 300 hotellia ja mun fiilis kertoo miten bisnes toimii.
minä minä minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Ne ottavat aamiaisen, jotka haluavat. Ihme vinkumista.
Se on ongelma, että asiaa perustellaan tuollaisilla haistapaskaperusteilla, kuten että muka vähennetään hävikkiä.
Minä uskon täysin, että hävikki vähenee, kun tiedetään lähes tarkalleen kuinka paljon asiakkaita tulee aamupalalle, toisin kuin nykyään.
Eiköhän jollain Scandicin kokoisella ketjulla ole jo vuosikausien kokemuksella saatu tieto siitä mikä on normiaamupalamenekki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Kuvitteellinen hävikin vähentäminen on typerää hyvesignalointia ja totuuden peittelyä.
Koska:
a) Hotelleilla on jo hyvät tiedot siitä, mikä aamiaisen menekki erilaisissa tilanteissa on.
b) Ruokaa laitetaan joka tapauksessa esille pikkuhiljaa menekin mukaan.
c) Ei ole olemassa yhtä "tilausaamiaista", jonka kaikki syövät. Edelleen asiakkaista osa syö enemmän, osa vähemmän. Osa puuroa, osa munaa ja pekonia.
d) Aamiaisen voi ostaa vapaasti vielä sen alettua tai jättää tulematta paikalle, vaikka sen olisi ostanut.
Lue nyt Spede vastaukset, joita ketjuun on kirjoitettu. Tämän totuuden ovat muutkin kuin minä kertoneet moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi ohuesti verrata S- ja K.-ryhmien shrinklaatiopelleilyyn, jossa myydään tuotetta pienempänä, mutta samaan hintaan kuin aiempi isompi pakkaus. Malliesimerkkinä 400 g kahvipaketit ja tietenkin asiakastoiveena, kuka nyt jaksaa 500 g kahvipakettia keitellä, mutta 400 g on just sopiva..
S ja K ei taida tuottaa montaakaan tuotetta itse vaan kaikki tulevat ruokateollisuudelta. Kumpi sitten on kuluttajalle parempi vaihtoehto myydä 400 gramman paketti vanhalla hinnalla vai tehdä 500 gramman pakettiin hinnankorotus?
Voitko kuvitella tilannetta jossa S-kaupan ostojohtaja soittaa Pauligille, että tehkääs tytöt ja pojat Pressaa 400 gramman pakettiin ja
Mr. Paulig sanoo: Ei onnistu dude?
Miksi S-kaupan ostojohtaja ottaisi tuohon kantaa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne tiedä onko syömässä pieniä nuoria naisia vai joukkue painijoita
aamiaisbuffassa nostetaan pöytään ruokaa sitä mukaa kuin asiakkaat pöytää tyhjentää
Eikö sitä valmisteta? Vain nostetaan?
Lämmin tarjoiltu ruoka nostetaan takaisin kaappiin huomista varten?
Joo, eivät tilaukset tarkenna arvioita. Eivät. Koska muuttujia on, niin suuria lukuja ei voida arvioida, ei voida. Parempi data ei tuota parempia johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se että huoneen hinta pysyy silti ennallaan ja päälle tulee lisänä aamiaismaksu. Eihän ongelmaa tietenkään olisi jos huoneen hintaa alennettaisiin.
Luuletko ettei tuo erotu hintavertailussa, jos vierekkäin Sokos-hotelli ja Scandic? Sokos myy huonetta 160 euroon sis. aamiaisen ja Scandic 160 euroa+20 euroa aamiaisesta?
Varmaankin asiakkaat vaatineet maksulliseksi aamiaisen samoin kuin tuotteiden pienennyksen ja hintojen noston laadun kustannuksella muissakin asioissa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska:
a) Hotelleilla on jo hyvät tiedot siitä, mikä aamiaisen menekki erilaisissa tilanteissa on.
b) Ruokaa laitetaan joka tapauksessa esille pikkuhiljaa menekin mukaan.
c) Ei ole olemassa yhtä "tilausaamiaista", jonka kaikki syövät. Edelleen asiakkaista osa syö enemmän, osa vähemmän. Osa puuroa, osa munaa ja pekonia.
d) Aamiaisen voi ostaa vapaasti vielä sen alettua tai jättää tulematta paikalle, vaikka sen olisi ostanut.
Lue nyt Spede vastaukset, joita ketjuun on kirjoitettu. Tämän totuuden ovat muutkin kuin minä kertoneet moneen kertaan.
a) paremmat tiedot ovat paremmat tiedot
b) ei muuta tilannetta, mutta alku on paremmin tiedoin
c) ei muuta tilannetta
d) totta, marginaalinen vaikutus, joka häviää täysin, koska kohdat b ja c
Mene Scandicia johtamaan, jos tapasi tuottaa sairaasti enemmän massia. Vaan etpä mene, koska sinua taitavammat hotellijohtajat ovat tämän liikeen tehneet. Yhyy!
Scandicien aamupaloista ei kokemusta mutta Radissonista on ja se oli hyvä! On hintansa väärti, ainakin Helsingin Seasidessa.