Scandicin selitys "hävikin vähentämisestä" perusteluna aamiaisen poistamiselle on silkkaa kusetusta!
Kyllähän hotelleilla on tilastotietoa siitä, paljonko aamiaista kuluu, eihän sitä niin voi ajatella, että jos on 100 vierasta ja 20 ei syö aamiaista, niin se 20 aamiaista menisi jätteeksi!
Kommentit (394)
"Aika vähäistä lienee "yllätysvieraat" hotelliaamiaisilla. Tietenkin myös sellaisia varten varataan jonkin verran raaka-aineita. Olen silti sataprosenttisen varma, että se vaikuttaa hotellikeittiön raaka-ainehankintoihin ja resurssointiin, että onko esim. täyteen varatussa hotelissa 90% majoittujista ostanut aamupalan, vai vain 40%."
Luuletko oikeasti, että se aamiaisen menekki suhteessa yöpyjien määrään, ajankohtaan, viikonpäivään ja yöpyjien tyyppiin (esim. onko kaupungissa menossa oopperajuhlat vai lätkäturnaus) vaihtelee niin paljon, että sitä ei hotellissa tiedetä ilman ennakkovarauksia? Luuletko tosiaan, ettei aamiaisen määrään vaikuta kuin syöjien lukumäärä niin, että kun se on tiedossa, osataan varata tismalleen oikea määrä ruokaa?
Varmaan se että ihmiset ostaa aamiaisen niin syö sit paremmin eikä tuu hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Minulla on aina hakuehtona, että aamiainen kuuluu hintaan.
Mulla päinvastoin. Matkakohteissa on yleensä paljon kivempiakin aamiais- tai brunssipaikkoja kuin hotellin ruokala.
Vierailija kirjoitti:
"Aika vähäistä lienee "yllätysvieraat" hotelliaamiaisilla. Tietenkin myös sellaisia varten varataan jonkin verran raaka-aineita. Olen silti sataprosenttisen varma, että se vaikuttaa hotellikeittiön raaka-ainehankintoihin ja resurssointiin, että onko esim. täyteen varatussa hotelissa 90% majoittujista ostanut aamupalan, vai vain 40%."
Luuletko oikeasti, että se aamiaisen menekki suhteessa yöpyjien määrään, ajankohtaan, viikonpäivään ja yöpyjien tyyppiin (esim. onko kaupungissa menossa oopperajuhlat vai lätkäturnaus) vaihtelee niin paljon, että sitä ei hotellissa tiedetä ilman ennakkovarauksia? Luuletko tosiaan, ettei aamiaisen määrään vaikuta kuin syöjien lukumäärä niin, että kun se on tiedossa, osataan varata tismalleen oikea määrä ruokaa?
Luulen, tai alalla toimivana paremminkin tiedän.
Hankala rasti siirtyä normaaliin käytäntöön, joka on ihan perusasia lähes kaikkialla maailmassa. Itkua ja parkuahan se aiheuttaa, kun kaikki muutos on aina pahasta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Aamiaisen menekki tulee todennäköisesti selvästi laskemaan kun se hinnoitellaan erikseen. Kuten tästäkin ketjusta näemme, monelle joku muutama euro on suorastaan elämän ja kuoleman kysymys. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomennus on se, että se hinta, mikä oli aiemmin aamupalalla on nyt se hinta ilman aamupalaa ja se aamupala maksaa lisää. Hinnankorotus tämä on eikä mitään muuta.
Itse menene seuraavaksi kilpailijalle yöksi.
Eikä ole, vaan hinta ilman aamupalaa on se mitä hinta ilman aamupalaa oli ennenkin ja se aamupalan sisältävä vaihtoehto poistui.
Ja kun se aamupalan sisältävä vaihtoehto poistuu, me tiedetään, ettei dynaaminen hinnoittelu nosta aamupalatonta hintaa samalle tasolle, koska...?
Vierailija kirjoitti:
Hankala rasti siirtyä normaaliin käytäntöön, joka on ihan perusasia lähes kaikkialla maailmassa. Itkua ja parkuahan se aiheuttaa, kun kaikki muutos on aina pahasta. 😂
Muutoksen perustelut tässä lähinnä tökkivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomennus on se, että se hinta, mikä oli aiemmin aamupalalla on nyt se hinta ilman aamupalaa ja se aamupala maksaa lisää. Hinnankorotus tämä on eikä mitään muuta.
Itse menene seuraavaksi kilpailijalle yöksi.
Eikä ole, vaan hinta ilman aamupalaa on se mitä hinta ilman aamupalaa oli ennenkin ja se aamupalan sisältävä vaihtoehto poistui.
Ja kun se aamupalan sisältävä vaihtoehto poistuu, me tiedetään, ettei dynaaminen hinnoittelu nosta aamupalatonta hintaa samalle tasolle, koska...?
Hinnat nousevat aina jollakin aikavälillä. Oleellisinta on kilpailukyky muihin toimijoihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Sama itsellä. Jos reissulla ostaa aamiaistarpeet itse, niin helposti rahaa menee reilusti se 20 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoksen perustelut tässä lähinnä tökkivät.
Kyllä tuo muutos varmasti hävikkiä vähentää. Kun aamupala on kuulunut aina huoneen hintaan, vääntäytyvät sellaisetkin syömään joille sillä aamupalalla ei olisi ollut merkitystä ja jotka eivät sitä lisämaksullisena ota. Sitten mätetään lautaselle kaikkea mahdollista "kun kerran maksettu on".
Vierailija kirjoitti:
Nehän vielä sanoi ettei toi muuta mitään :D Kusetukselta haiskahtaa vaikka normaalisti uskon kaikista hyvää. Kyllähän niiden joka tapauksessa pitää varautua jos ne kaikki asiakkaat haluavatkin ostaa aamulla sen aamiaisen.
Et sinä usko kaikista hyvää. Ole rehellinen. Ja tästä asiastakaan et ymmärrä mitään. Lisäksi siivoa kielesi ja käy urologilla (kusesta jauhaminen ja valitsemasi verbi-muoto viittaavat prostata ongelmiin, jos olet mies, jos nainen syytä selvittää miksi sinulla on jatkuvasti tuo tunne)
Homma on aivan selvä ja käytössä ja monissa hotelleissa Suomessakin. On siis huonehinta ilman aamiaista ja ostat siten aamiaisen erikseen, jos sen syöt. Ja sitten on paketteja, joihin kuuluu huone+aamiainen, jne. - Olin juuri tämmöisessä hotellissa Suomessa, ja paketoidussa hinnassa huone&aamiainen oli hieman halvempi kuin erikseen ostettuina. - Monille nykyinen pakettihinnoittelu on turhasta maksamista, koska aamiaisella ei kuitenkaan käydä.
Kuvittelitko todellakin, että aamiainen olisi ilmainen? Ei todellakaan. Ei ole ilmaista ruokajakelua hotelleissa, ei.
Linkittäisikö joku mulle sivun, jossa näkyy Scandicin aamupalan hinta majoittuvalle vieraalle? Itse en onnistu löytämään sillä lailla selkeästi, että sanottaisiin, että hinta on tämä. Sehän nimittäin ei helpota vertailua, että joutuu varauksista käydä aina laskemassa, mikä se aamiaisen hinta per syöjä onkaan. Mikä on käytäntö muissa hotelleissa, joissa aamiainen ei kuulu hintaan koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama itsellä. Jos reissulla ostaa aamiaistarpeet itse, niin helposti rahaa menee reilusti se 20 €.
Miksi sen pitää kuulua hintaan eikä voi lisämaksullisena ottaa? Kunhan se loppuhinta pysyy järkevänä muihin vaihtoehtoihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulle palautuu jatkossa kaikki samat hotellit kuin nykyäänkin. Kaikilla hotelleilla kun on hakupalveluissa myös se aamupalallinen vaihtoehto. 😂
Vierailija kirjoitti:
Linkittäisikö joku mulle sivun, jossa näkyy Scandicin aamupalan hinta majoittuvalle vieraalle? Itse en onnistu löytämään sillä lailla selkeästi, että sanottaisiin, että hinta on tämä. Sehän nimittäin ei helpota vertailua, että joutuu varauksista käydä aina laskemassa, mikä se aamiaisen hinta per syöjä onkaan. Mikä on käytäntö muissa hotelleissa, joissa aamiainen ei kuulu hintaan koskaan?
Katsoin muutaman Helsingistä (Scandicin omilta sivuilta), niin ainakin niissä aamupala maksaa 15€ majoittujalle.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä joku Scandicin uudistuksesta vastaava jankuttamassa läskeistä suomalaisista kun ei millään meinaa ymmärtää, miksi ihan ymmärrttävästi tähän uudistukseen suhtaudutaan negatiivisesti?
Palvelun heikentymistä tämä on tasan tarkkaan ja kertoo että Scandicilla ei mene taloudellisesti kauhean hyvin.
Palvelun parantamista tämä on tasan tarkkaan, kun enää ei (lopuissakaan Scandiceissa) ole pakko ostaa aamupalaa osana majoittumista. Vaikket ehkä pysty uskomaan, niin ei se huoneen hintaan sisältyvä aamupala ole koskaan ollut ilmainen lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulle palautuu jatkossa kaikki samat hotellit kuin nykyäänkin. Kaikilla hotelleilla kun on hakupalveluissa myös se aamupalallinen vaihtoehto. 😂
Tämä oli juuri se tarkoituskin. Verrataan omenoita omenoihin eli muihin vaihtoehtoihin joilla huoneen hintaan sisältyy automaattisesti aamiainen.
Scandic alkaakin yhtäkkiä erottua kalleimpana muista mitäänsanomattomista ketjuhotelleista joissa ei ole mitään erikoista mutta hinta silti kuin omalta parvekkeelta olisi näköala Pyhän Markuksen torille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, tai alalla toimivana paremminkin tiedän.
Et tiedä. Yllätysvieraat toki voidaan ruokkia. Hotelli ei osta tarpeita vain yhtä aamiaistarjoiua varten kerralla. Ylläreitten sattuessa, voi toki loihtia tavaraa pöytään sieltä, missä ne on asianmukaisessa säilytyksessä. Ei kestä ikuisuutta kuumentaa prinssimakkaroita lisää. - sen sijaan edellisen päivän tarjoilussa olleita ei oikein voi laittaa uudelleen tarjolle.
Uudistus on mielestäni hyvä. Ja kaikkien etu. Ei voi olla liian vaikeaa valita semmoista vaihtoehtoa, joka sopii itselle. On paljon ihmisiä, joilla ei todellakaan ole aikaa hotellin ravintolassa istuskeluun tai jota eivät yleensäkään välitä syödä aamulla. Turha heidän on maksaa huonehinnassa aamiaisesta (ei, aamiainen ei ole ilmainen, vaan se on lisätty huonehintaan).
Tämmöinen hinnoittelu on jo olemassa useissa Helsingin hotelleissa, ja se on hyvä. Ja kuten sanottu, ulkomailla ihan tavallista. Nykyään muutenkin erilaisia hintavaihtoehtoja tarjolla (maksa etukäteen, maksa paikanpäällä, peruutus mahdollinen/ei mahdollinen, aaminen sisältyy/ei sisälly) joten ei pitäsi olla liian vaikeaa valita.
Sokos hotellithan on ollut jo pitkään kalliimpia vaikka molempiin on kuulunut aamiainen. Mut juntti menee ässään kun saahan sieltä bonusta... Toisaalta logiikka on pettämätön, maksat enemmän saat enemmän bonusta ;)