Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tappoiko äitiys ystävyyssuhteeni, vai olivatko ne alunperinkään aitoja?

Vierailija
25.06.2025 |

Ennen lapsia minulla oli tiivis ystäväpiiri. Kävimme ulkona, matkustelimme, jaoimme kaiken. Sitten sain ensimmäisen lapseni, ja kaikki muuttui. Lapsettomat ystävät eivät enää kutsuneet minua mukaan, koska 'olet varmaan väsynyt' tai 'ei sinne voi lasten kanssa tulla'. Yhteydenpito jäi täysin minun varaani.

Nyt vuosia myöhemmin huomaan, että minulla ei ole enää juuri ketään jäljellä vanhoista ystävistäni. Olen yksinäisempi kuin koskaan. Syytänkö hormoneja ja ruuhkavuosia, vai paljastiko lasten saaminen vain sen, mitkä ystävyyssuhteet olivat oikeasti aitoja ja mitkä vain ajanvietettä? Onko muilla käynyt näin? Miten olette löytäneet uusia ystäviä aikuisiällä?

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jotakuta EI voi kiinnostaa lapset? Yhteiskunnan tulevaisuus, kulttuurin keskiö? Valtava kehityskaari kaikilla saroilla, oppiminen, luovuus? Yhteiskunta ilman lapsia ei ole edes olemassa

Ymmärrän kyllä sen jos ei halua hoitaa lapsia, mutta outo ihminen jos ei kiinnosta millään tavalla, jotenkin sokea.

Tässä on nyt kaksi ihan eri asiaa: 1. lapset ja lapsuus yleisesti ja 2. jonkun ystävän lapset. Mielelläni osallistuisin keskusteluun, jonka aiheena on lapset ja lapsuus kansallisromanttisessa taiteessa, mutta ei mua kauheasti kiinnosta jannicajessican kiukkukohtaus ennen Prismaan lähtöä.

Ei kai niistä kiukkukohtauksista yleensä erityisesti keskustella.. "olipa kiukkuinen kohtaus, huh! Anteeksi että ollaan muutama minuutti myöhässä" "Heh, ei se mitään kun sellaista se on lasten kanssa." -- ja puheen

Näissä on se ongelma, että olemalla myöhässä perhesyistä osoitetaan ystävälle, että et sinä ole enää yhtä tärkeä kuin ennen. Ystävä kokee, että hän kelpaa seuraksi silloin, kun ei ole niin tarkkaa, ollaanko ajoissa vai ei. Tietenkin sitä ymmärtää, että lasten kanssa elämä ei mene juuri niin kuin suunniteltiin, mutta mielessä käy, että hei, minä panostin tähän tapaamiseen, sovittelin aikatauluja jne. ja sinä et edes yrittänyt suunnitella päivääsi niin, että olisit ollut ajoissa.

Vierailija
102/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, sinun suhteesi äitiyteen on tuo...olipa jotenkin tylysti sanottu. 

- eri

No hän itse kyllä kirjoitti todella tylysti olevansa itse sillä lailla tärkein ihminen, että DUMPPAA kaikki ystävät, joiden seurassa joutuu kohtaamaan oman lapsettomuutensa. Siis ei vain niitä, jotka lällättelevät hänen elämänsä merkityksettömyyttä (mikä onkin törkeää), vaan ilmeisesti myös ne, joilla vain ei ole tätä traumaa omassa elämässään, eli on lapsia ja se näkyy elämässä. Tai siltä se kuulosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi myös niin, että saatuani lapsen (ensimmäisenä ystäväpiiristä), yhteydenpito hiipui. Olin itse aktiivinen pitämään yhteyttä, mut silti minua ei enää kutsuttu samalla tavalla mukaan. Lisäksi minulle ei järjestetty esim. babyshowereita, mitä myöhemmin näin, että muille ystäville järjestettiin. Instagramista sain nähdä kun kaverini hehkuttivat toisiaan yhteisillä reissuilla. Katkaisin sitten itse välit koko ystäväpiiriin kokonaan. Helpotti, mutta samalla olen nyt yksinäisempi kuin koskaan. Parempi kuitenkin näin, kuin pitää yllä illuusiota ystävistä, joita ei oikeasti ollut, ainakaan siinä ystävyyden loppumetreillä.

Mulla lähes sama. Itsellä paha olo kun en kelpaa mihinkään 

Vierailija
104/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun ystävyyssuhteisiin ole vaikuttanut onko lapsia vai ei, ja kenellä. Mutta ihan samoja asioita on tehty kuin ennenkin, ja pikkuhiljaa muutkin sai lapsia, ei siinä ole mitään outoa. Nyt mun esikoinen on naimisissa ja joillain ystävillä on jo lapsenlapsia, sekin tulee tässä sitten vähän eri tahtiin, mutta ei me edelleenkään vaan lapsista puhuta, kuten ei ennenkään.Aina ollaan puhuttu puolisoista, sukulaisista, ystävistä, politiikasta, työstä jne. aivan kaikesta, ja toki joskus kun jotain erikoista on ollut, myös lapsista.

Tosin mun ystävistä ei kukaan ole koskaan ollut mikään pinnallinen bilettäjä-bimbo.

Vierailija
105/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ystävyyssuhteisiin ole vaikuttanut onko lapsia vai ei, ja kenellä. Mutta ihan samoja asioita on tehty kuin ennenkin, ja pikkuhiljaa muutkin sai lapsia, ei siinä ole mitään outoa. Nyt mun esikoinen on naimisissa ja joillain ystävillä on jo lapsenlapsia, sekin tulee tässä sitten vähän eri tahtiin, mutta ei me edelleenkään vaan lapsista puhuta, kuten ei ennenkään.Aina ollaan puhuttu puolisoista, sukulaisista, ystävistä, politiikasta, työstä jne. aivan kaikesta, ja toki joskus kun jotain erikoista on ollut, myös lapsista.

Tosin mun ystävistä ei kukaan ole koskaan ollut mikään pinnallinen bilettäjä-bimbo.

Miksi on jotenkin hienompaa puhua puolisoista, ystävistä tai työstä kuin lapsista?

Vierailija
106/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on jotenkin hienompaa puhua puolisoista, ystävistä tai työstä kuin lapsista?

Luettiin kyllä tosi eri tavoin tuo kommentti. Minusta pointti oli se, että puheenaiheissa ei ole suuria muutoksia eikä tabuja, tai sellaisia mihin kukaan jumittuisi

Vierailija
107/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sillon eri ystävät, kun lapset oli alaikäisiä. Enää meillä ei ole mitään yhteistä. En jaksa kauheasti tavata pienten lasten vanhempia. Se aika meni jo. 

Vierailija
108/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ystävä sai lapsen, ja vannotti raskausaikana, että pyydän normaalisti mukaan kaikkeen, mihin ennenkin. Näin tein, ja tarjosin apuani joka välissä missä vain pystyin auttamaan. Sain haukut ja katkaisi välit, koska kuulemma yritän viedä huomiota hänen perheeltään.

Vierailija
109/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on käynyt niin että sinusta tuli äitiyden myötä huonoa seuraa. Kaikille ei käy niin, ehkä noin puolet äideistä pitävät omat aivonsa paikallaan myös synnytyksen jälkeen. Puolelta ne jäävät synnärille ja sellaisten kanssa ei hullukaan vietä vapaa-aikaansa ellei jostain syystä ole pakko.

Äitiviha näkyväksi.

Niinkuin jotkut ryyppyjutut, parisuhdedraamat tms. on jotenkin jalompia keskusteluaiheita. Koska niistähän puolet lapsettomista keskustelee. 

Voi olla. Itse en tunne ainuttakaan lapsetonta ihmistä joka jauhaisi ystävää/ystäviä tavatessaan vain ja ainoastaan ryyppäämisestä tai parisuhdedraamasta. Itseasiassa valtaosa tuntemistani lapsettomista ei ryyppää ollenkaan ja ovat pitkissä parisuhteissa. Ehkä sinun piireissäsi nuo aiheet ovat tuttuja, kunnes vihdoin hankitaan ne lapset pelastamaan kadotukselta.

Mutta tosiaan, tunnen äitejä jotka eivät osaa puhua mistään muusta kuin lapsista.

Vierailija
110/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaan yhä harvemmalla on ystäviä. Myös niillä lapsettomilla. Sinulla taas kun lapsesi kasvaa on edes jotain seuraa heistä. Moni lapseton tulee olemaan viimeistään 50 vuotiaana täysin ilman kavereita. Mitä he tietenkään eivät ikinä uskoisi vielä edes siinä 45 vuoden iässä. 

muutama poikkeus ei tätä trendiä muuta. Yksinäisyys tulee olemaan monelle se normi.

Pelottavaa. Normaaleilla ihmisillä on elämänkestäviä ystävyys- ja kaverisuhteita. Sinun piti tehdä lapsia itseäsi viihdyttämään kun muut eivät seuraasi suostu. Aikamoinen taakka lapsille.

Vierailija
111/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on, että ystävyyteen yleensä tarvitaan tietynlainen sama elämän vaihe. Tavallisestihan ystävät löytyvät opiskelu- ja harrastuspiireistä ja tyypillisesti tällaisena aikana hengailu yhdessä paljon onnistuu siksi, koska siihen on paljon aikaa, kiinnostusta ja energiaa. Juuri tästä syystä aikuisena on vaikeampi solmia pysyviä ystävyyssuhteita, koska useimmilla on jo ns. "valmiit" elämät omine sääntöineen, puolisoineen ja piireineen. Ollaan niin eri elämäntilanteissa.

Joten kyse ei ole aina siitä etteikö ystävät olisi olleet oikeita ystäviä, mutta ette vain ole onnistuneet pitämään sitä yllä sellaisessa tasapainossa, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Tämä on kyllä aika surullinen puoli aikuisuudessa. Ystäville ei kaikilla oikein ole aikaa (ja aina niin kiinnostustakaan) ja toiset kaipaisivat heitä kipeästi.

Vierailija
112/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisitko sä lähtenyt lapsi mukana kavereiden kanssa matkalle? tai jättänyt lapsen hoitoon ja lähtenyt matkalle? Ajattelitko että lapsettomien kavereiden pitää lopettaa matkustelu keskenään koska sinä olet pattitilanteessa lapsesi kanssa matkaan lähdön suhteen?

Vierailija
113/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aloittaja ole tylsä, vaan se ystäväpiiri on jämähtänyt sinne samoihin kuvioihin kuin ihan nuorina aikuisina. Jämähtäneet ystävät haluavat uskotella itselleen olevansa toosiii dynaamisia ja elävänsä hirmu kiinnostavaa elämää, mutta aloittajan läsnäolo romahduttaa sen korttitalon. Lyö liikaa silmille, että tässä me taas suunnitellaan tätä neljättäkymmenettä samanlaista kivan trendikästä tyttöjen reissua, kun toisilla elämä menee oikeasti eteenpäin ja me vaan roikutaan terasseilla kiskomassa ananaslonkeroa. 

Tämä kommentti tuo hienosti esiin yhden hyvän syyn tiputtaa äiti-ihminen elämästä pois. Luullaan että muut haluavat sitä samaa ja ollaan siksi parempia ihmisiä. Koska koko elämä pyörii vain oman navan ja omien halujen ympärillä, eikä tajuta että ihmiset ovat erilaisia ja toivovat elämältään eri juttuja.

Mutta tällaiset tapaukset jotka haluavat ikuisesti olla teinejä eivät sitten ole ystävyyden arvoisia. Mieluummin sitä laittaa matka rahat perheen kanssa ressaamiseen ja tarjoaa lapsille matkustusta kuin elää teini elämää

Vierailija
114/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aloittaja ole tylsä, vaan se ystäväpiiri on jämähtänyt sinne samoihin kuvioihin kuin ihan nuorina aikuisina. Jämähtäneet ystävät haluavat uskotella itselleen olevansa toosiii dynaamisia ja elävänsä hirmu kiinnostavaa elämää, mutta aloittajan läsnäolo romahduttaa sen korttitalon. Lyö liikaa silmille, että tässä me taas suunnitellaan tätä neljättäkymmenettä samanlaista kivan trendikästä tyttöjen reissua, kun toisilla elämä menee oikeasti eteenpäin ja me vaan roikutaan terasseilla kiskomassa ananaslonkeroa. 

Tämä kommentti tuo hienosti esiin yhden hyvän syyn tiputtaa äiti-ihminen elämästä pois. Luullaan että muut haluavat sitä samaa ja ollaan siksi parempia ihmisiä. Koska koko elämä pyörii vain oman navan ja omien halujen ympärillä, eikä tajuta että ihmiset ovat erilaisia ja toivovat

Ymmärrän, ja vahvistit edelleen pointtiani. Ylimielisten, itsekkäiden ja paremmuudentuntoisten ihmisten kanssa en jaksa olla tekemisissä. Oli heillä lapsia tai ei.

Enkä minä ole teini vaikken lapsia hankikaan. Ikävä kyllä. Ikuinen nuoruus voisi olla hauskaa.

Vierailija
115/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisitko sä lähtenyt lapsi mukana kavereiden kanssa matkalle? tai jättänyt lapsen hoitoon ja lähtenyt matkalle? Ajattelitko että lapsettomien kavereiden pitää lopettaa matkustelu keskenään koska sinä olet pattitilanteessa lapsesi kanssa matkaan lähdön suhteen?

Mielummin lähden lasten ja puolison kanssa reissuun kun kavereiden. Kaverireissaaminen kuuluu teini ikään ja eläkeläisyyteen

Vierailija
116/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin lähden lasten ja puolison kanssa reissuun kun kavereiden. Kaverireissaaminen kuuluu teini ikään ja eläkeläisyyteen

Ap kuitenkin ilmeisesti kaipaa kavereitaan ja myös heidän kanssaan matkustelua, vaikka se ei käytännössä onnistukaan.

Vierailija
117/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä sitten on ongelma? Lapsettomat kaverit ei saisi matkustaa keskenään?

Vierailija
118/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta saa. Mielestäni keskustelu on typerää vouhotusta. Kyllä siinä ystävyyssuhteet katkeaa tai menee tauolle kun arvomaailmat ja elämäntilanteet eriytyvät. Turha sitä on itkeä valintojen maailma mitä arvottaa enemmän.

Vierailija
119/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta saa. Mielestäni keskustelu on typerää vouhotusta. Kyllä siinä ystävyyssuhteet katkeaa tai menee tauolle kun arvomaailmat ja elämäntilanteet eriytyvät. Turha sitä on itkeä valintojen maailma mitä arvottaa enemmän.

Kenellä katkeaa, kenellä ei. Hyvillä tyypeillä riittää kavereita ja ystäviä lisääntymisen jälkeenkin.

Vierailija
120/214 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kuitenkin ilmeisesti kaipaa kavereitaan ja myös heidän kanssaan matkustelua, vaikka se ei käytännössä onnistukaan

Osoittaa AP:ltä aikamoista itsekkyyttä. Niin perhettään kuin kavereita kohtaan nillittää tuollaista. Tai no jos nyt sitten on rajattomasti aikaa ja rahaa.

Ei tulisi mieleenkään lähteä itse reissuun jos lapset eivät pääsisi kanssa muutaman kerran vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän