Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä vaivaa, kun he lähettävät Whatsapp -viestejä yöllä?

Vierailija
25.06.2025 |

Huomasin nyt aamulla, että eräs henkilö oli lähettänyt minulle yöllä klo 01 viestin, jossa ihan vaan  kysyy kuulumisiani, kun hän tietää, että olen nyt kesälomalla Helsingissä käymässä. Onneksi pidän aina yöllä puhelinta äänettömänä, niin en herännyt.

Eikö tuo ole vähän outoa, että yöllä lähetetään viestejä? Eikö tuonkin viestin olisi voinut lähettää vaikka aamulla klo 9? Entä jos olisin unohtanut laittaa puhelimen äänettömälle, niin minähän olisin herännyt siihen piippaukseen ihan turhaan. Tuntuu, että nykypäivänä ollaan oikeasti tosi itsekkäitä eikä yhtään ajatella muita.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se akku kulu normitilassakaan, jos sovellukset kiinni ja et avaa näyttöä

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu viestintäetiketti olevan hukassa. Minusta on epäkohteliasta olettaa toisten puhelinasetusten olevan kohdillaan, jos ei oikeasti tiedä miten asia on.

Minulla on työnumero ja yksityisnumero. Joskus joku soitti minulle työasioissa siinä 19-20 pintaan ja kuivasti totesin, etten pidä tähän aikaan tulevista työpuheluista, viestien lähettäminen on ok. Soittaja vaan totesi että eipäs hän ajatellutkaan asiaa, itse kun juuri on ajelemassa töistä kotiin. 

Itsekin teen päivystystyötä, mutta jätin toteamatta että no sopii mulle tällanenkin järjestely, mutta pidäpä puhelimessa äänet päällä kun soitan sinulle ajellessani työkeikalta kotiin su-ma yönä klo 3.

Jos tekee päivystystyötä, niin mun mielestä pitää tietenkin vastata päivystysaikana tuleviin puheluihin. Mä pidän kännykkäni äänettömänä öisin (ja monesti muulloinkin virka-ajan ulkopuolella) paitsi niinä viikkoina, kun olen päivystäjä. Mutta mulle maksetaankin siitä päivystämisestä. En mä seuraa vapaa-ajallani sähköpostejakaan, mutta päivystysviikoilla seuraan myös vapaa-ajalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on ollut älypuhelin kohta pari vuotta, mutta en tiennyt ettei akku kulu lentotilassa. Kiitos tästä tiedosta, sille on käyttöä."

Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Voit esimerkiksi ladata Netflixistä offlineen sarjoja ja katsoa niitä lento tilassa. Tietenkin akku kuluu kun katsot videoita.

Kiva kun kerroit itsestään selvän asian.

Tiesitkö muuten, että jos televisio ei ole seinässä, se ei kuluta verkkosähköä?

Jos laitat puhelimen lentotilaan ja et tee puhelimella yhtään mitään, tietenkään akku ei silloin kulu.

Vierailija
104/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenkuntakertaisen määrän kuitenkin verrattuna tilanteeseen, jossa puhelin on lentotilassa, eikä sitä käytetä. Kas kun normaalitilassa puhelin kuitenkin vähän väliä keskustelee tukiasemien kanssa: Whatsapp kyselee parin sekunnin välein, onko uusia viestejä, kuten tekevät muutkin "kiinni olevat" pikaviestimet, Google hakee säätietoja, melkein joka sekunti puhelin tekee jotain, mikä edellyttää radiolähettimen käyttöä, ja vastaavasti joka kerta joku ohjelma tekee selkäsi takana jotain, nekin jotka muka ovat kiinni.

Kun puhelimen laittaa lentotilaa, estyvät kaikki nämä automaattiset pikku operaatiot, ja ohjelmilla ei oikeasti ole mitään tekemistä, joten ne eivät syö juuri ollenkaan CPU-aikaa eivätkä sähköä.

Vierailija
105/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksia ei voi sulkea.

Miten luulet, että Whatsapp-viestit tulevat puhelimeesi, vaikka Whatsapp on "suljettu"? Vastaus: jos se on asennettu puhelimeesi, se on käynnissä.

Vierailija
106/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksia ei voi sulkea.

Miten luulet, että Whatsapp-viestit tulevat puhelimeesi, vaikka Whatsapp on "suljettu"? Vastaus: jos se on asennettu puhelimeesi, se on käynnissä.

Pakota lopetus

Vierailija
107/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit soittanut sille klo 6 ja kertonut kuulumisia.

Mulle olisi ihan yksi ja sama jos joku soittaisi kello 6 aamulla, koska mulla on puhelin äänettömällä yöllä.

Vierailija
108/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenkuntakertaisen määrän kuitenkin verrattuna tilanteeseen, jossa puhelin on lentotilassa, eikä sitä käytetä. Kas kun normaalitilassa puhelin kuitenkin vähän väliä keskustelee tukiasemien kanssa: Whatsapp kyselee parin sekunnin välein, onko uusia viestejä, kuten tekevät muutkin "kiinni olevat" pikaviestimet, Google hakee säätietoja, melkein joka sekunti puhelin tekee jotain, mikä edellyttää radiolähettimen käyttöä, ja vastaavasti joka kerta joku ohjelma tekee selkäsi takana jotain, nekin jotka muka ovat kiinni.

Kun puhelimen laittaa lentotilaa, estyvät kaikki nämä automaattiset pikku operaatiot, ja ohjelmilla ei oikeasti ole mitään tekemistä, joten ne eivät syö juuri ollenkaan CPU-aikaa eivätkä sähköä.

Jos akku kuluu yön aikana itsekseen niin on aika hankkia uusi puhelin.

Vierailija
109/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkistan viestit tuntia ennen työvuoron alkua se voi maksaa ihmishengen. 

Älä sitten tarkista, jos se niin vaarallista on.

Voit myös tarkistaa ne heti klo 8 kun heräät. 

Vierailija
110/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen käyttöohjeista löytyy varmaan tieto miten eri sovellusten ilmoitukset saa tarvittaessa laitettua äänettömälle, esim. yön ajaksi.

Vierailija
111/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huomannut sinun olevan vielä hereillä, eikä WA näytä kuka on linjoilla. 

Siis että WA mahdollistaa sen muiden paikallaolon kyttäyksen, kamala ominaisuus. 

Sä voit laittaa itseltäsi paikallaolon näkymisen pois päältä, silloin et myöskään näe muidenkaan paikallaoloa. Problem solved?

Vierailija
112/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on ollut älypuhelin kohta pari vuotta, mutta en tiennyt ettei akku kulu lentotilassa. Kiitos tästä tiedosta, sille on käyttöä."

Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Voit esimerkiksi ladata Netflixistä offlineen sarjoja ja katsoa niitä lento tilassa. Tietenkin akku kuluu kun katsot videoita.

Kiva kun kerroit itsestään selvän asian.

Tiesitkö muuten, että jos televisio ei ole seinässä, se ei kuluta verkkosähköä?

Jos laitat puhelimen lentotilaan ja et tee puhelimella yhtään mitään, tietenkään akku ei silloin kulu.

Joo näköjään pitää kertoa, kun aiemmat kommentoijat eivät tajunneet itsestäänselvää asiaa.

Vierailija
113/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan aina puhelimen yöksi äänettömälle ja lentotilaan osittain juurikin tästä syystä. Ja oletan että kaikki järkevät ihmiset tekevät myös näin, siksi saatan ihan hyvin lähetellä viestejä ihmisille keskellä yötä asian tullessa mieleen jotta saan sen pois mielestäni.

Kukaan järkevä ihminen ei laita puhelintaan lentotilaan yöksi, miksi laittaisi?

Montakin hyvää syytä. Tässä kaksi:

1) Kukaan, KUKAAN, ei pääse häiritsemään puhelintasi, vaikka jokin asetus olisi unohtunutkin pois päältä.

2) Lentotilassa akku ei kulu. Aamulla puhelimessa on sama prosentti akkua kuin nukkumaan mennessäsi, tai korkeintaan yksi vähemmän.

Ethän sinä voi soittaa edes hätäpuhelua heti jos jotain tapahtuu. Äly hoi!

Puhut paskaa. EU vaatii, että kun

Akku ei kulu :D Sähkö onkin niin kallista ettei puhelinta voi LADATA. Ja jos ei OSAA käyttää puhelimensa asetuksia niin viisain sulkea se koko vekotin. Jessus mitä mämmikouria ja vielä muka työelämässä. 

Vierailija
114/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei tule mieleenkään miettiä kellonaikaa, kun lähetän viestejä WhatsApilla. Mulla on ystäviä eri aikavyöhykkeillä ja moni reissaa, niin en usein edes tiedä missä päin maailmaa kukin milloinkin on ja itsekin matkustelen paljon. Oletan, että ihmiset ovat sen verran älykkäitä, että osaavat laittaa WhatsApp-viestit äänettömälle, jos eivät halua kuulla niitä.

Vierailija
115/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit soittanut sille klo 6 ja kertonut kuulumisia.

Voi minulle soittaa 0600, mutta puhelin on automaattisesti 2200-0800 välisen ajan äänettömällä eli en ole vastaamassa vaikka hereillä saatan ollakin.

Vierailija
116/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin kuluu.

Vierailija
117/117 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini tekee tätä myös. Vaikka tietää että mun työt alkaa vasta 8-9 ja että herään aikaisintaan 7.30, hän laittaa viestiä kun lähtee itse töihin klo 5. Tai jos hän on vaikka lomalla, voi laittaa viestiä yhdeltä yöllä.

Seurauksena tästä on että olen mykistänyt hänen viestinsä. Hän sitten välullä ihmettelee kun en päiväsaikaankaan "kuule" hänen viestejään vaan huomaan ne sattumalta, joskus jopa vasta vuorokausi sen jälkeen kun on viestin laittanut. Mutta ei voi mitään, hänen kohdallaan ei ääniä voi pitää päällä.