Masentaa, olen ensimmäistä kertaa elämässäni työtön
Ihan luuseri olo, työhakemuksiin tullut vain hylkääviä vastauksia. Rahaakaan ei ole, että voisi tehdä jotain mieltä piristävää. En jaksa vaan makoilla kotona vaan haluan töihin :( 20 vuotta olen ollut työelämässä ja nyt näin.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hyväksynyt jo sen, että tuskin tulen työllistymään enää koskaan. Olen 35-vuotias nainen viestinnän alalta. Joojoo ei tarvi tulla sanomaan että mitäs läksit. Tätä ennen olen ollut vain yhden pätkän työttämänä: 6 kk. v. 2022. Nyt sitten tämän vuoden tammikuussa tuli potkut viimeisimmästä työpaikasta ja nyt on puoli vuotta odoteltu vaan nälkäkuolemaa.
Ero edelliseen työttömyysjaksoon on se, että en ole saanut tämän puolen vuoden aikana yhtäkään työhaastattelukutsua. Viimeksi lampsin niissä jatkuvasti. Tänä päivänä ei enää edes tule niitä "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" -viestejä. Tosiasia on se, että viestinnän, journalismin ja samoin esim. kirjanpidosta häviävät kaikki ihmisten tekemät työt 1-3 vuoden sisällä.
Alan vaihtaminenkin on tehty käytännössä mahdottomaksi, koska aikuiskoulutuksesta on karsittu. Jos on jotain aikaisempia tutkintoja, ei voi suorittaa kuin kursseja ja tutkinnon osia. Se toimii vain, jos täydennät aikaisempaa osaamistasi, mutta kokonaan uuden alan haltuun ottoon se ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kissalle tai koiralle koti. Kodittomia on ympäri suomen eläinsuojelu-yhdistyksissä. Taatusti saat seuraa, pyyteetöntä rakkautta, tekemistä, sisältöä ja liikuntaa elämääsi.
Oletko hullu? Ei todellakaan ole työttömällä varaa pitää lemmikkiä.
Ei ole varaa, jos menee kurkusta alas ja savuna ilmaan. Muuten kyllä on. Itsellänikin on koira, ihan vakuutuksien kanssa. Teenkin perinteiset ruuat itse, enkä tuhlaa mihinkään muutenkaan. Koira syö kotiruokaa ja nappuloita.
En käytä alkoholia, polta tupakkaa tai omista edes autoa. Mulla on teini-ikäinen lapsi elätettävänä ja opintolainat maksamatta enkä ikimaailmassa uskaltaisi ottaa koiraa, ostohintakin on jo lähemmäs tuhat euroa!
Minua auttoi kun aloin miettiä, mitä kaikkea sellaista voisin nyt tehdä, mihin työssä ollessa ei ollut aikaa eikä voimia. Olin jo pitkään alunnut tehdä käsitöitä ja järjestää vaatehuoneen uusiksi. Laitoin myös pihalle kasvimaan ja aloin harrastaa joka päivä tunnin liikuntaa.
Jouduin puoli vuotta sitten työttömäksi ensimmäistä kertaa elämässäni yli 30 vuoden työssäolon jälkeen. Vaikka näin ei ehkä saisi ääneen sanoa, niin elämä on nyt paljon parempaa kuin töissä ollessa. Haen kyllä töitä kuten kuuluukin, koska haluan saada korvaukset, joiden maksuihin olen kymmenien vuosien ajan osallistunut, mutta oikeasti en kaipaa takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minua auttoi kun aloin miettiä, mitä kaikkea sellaista voisin nyt tehdä, mihin työssä ollessa ei ollut aikaa eikä voimia. Olin jo pitkään alunnut tehdä käsitöitä ja järjestää vaatehuoneen uusiksi. Laitoin myös pihalle kasvimaan ja aloin harrastaa joka päivä tunnin liikuntaa.
Jouduin puoli vuotta sitten työttömäksi ensimmäistä kertaa elämässäni yli 30 vuoden työssäolon jälkeen. Vaikka näin ei ehkä saisi ääneen sanoa, niin elämä on nyt paljon parempaa kuin töissä ollessa. Haen kyllä töitä kuten kuuluukin, koska haluan saada korvaukset, joiden maksuihin olen kymmenien vuosien ajan osallistunut, mutta oikeasti en kaipaa takaisin töihin.
Vähän eri juttu jäädä iäkkäänä ja pitkän työuran jälkeen työttömäksi, kun on jo saanut hankittua pihat ja talot, joita laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse oli 48 vuotta työelämässä kun jäin ensimmäistä kertaa työttömäksi. Tiesin jo heti ettei töitä enää saa, 7 vuotta työttömänä, kohta eläkkeellä. Yritä vaan, olet vielä nuori, ehkä tärppää.
Olit siis jo 10- vuotiaana työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa niin samassa tilanteessa on moni muukin eikä tähän tilanteeseen helpotusta ole näkyvissäkään. Kannattaa käyttää aikaansa tekemällä sellaisia mielekkäitä juttuja jotka eivät vaadi ihan valtavasti rahaa. Voit vaikka opiskella uutta kieltä, tehdä aivojumppaa ristikoita tekemällä, jne. Onko kotona jotain rästihommia esim. maalaustyötä jota voisit itse hoidella. Ei ainakaan kannata murehtia enempää tilannetta jolle ei voi nyt mitään. Suomessa on heikot talousajat.
Suomessa on aina heikot talousajat, ollut koko elämäni, olen keski-ikäinen. Muut maat on siitä kummallisia, että niissä ei niinkään ole juuri koskaan heikot talousajat, vaikka olisi mikä suhdanne. Mutta Suomessa on ilmeisesti niin paha korruptio ja rahaa virtaa aina joillekin eturyhmittymille, jotka lobanneet puolueet, että kansa pysyy aina köyhänä, eikä sillä ole normaalia eurooppalaista ostovoimaa, joka ensisijaisesti pitäisi talouden käynnissä, vaikka joku teollisuus pätkisikin viennin osalta. Vientiähän aina ylistetään Suomessa - ikään kuin juuri se toisi rahan Suomeen, eikä ihmisten tavallisella ostovoimalla päivittäisiin hankintoihin olisi mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on kun tekee työstä koko elämän tarkoituksen.
Ei mulle työ ole mikään elämän tarkoitus. Haluan vaan rahaa, jotta voin vapaa-aikana elää sitä elämää muutenkin kuin istumalla kotona, syömällä kaurapuuroa ja käymällä kirjastossa. Elämä on ankeaa, kun ei ole rahaa.
T. Työtön
Tule pois sieltä kaupungista. Liha tulee metsästä, kala merestä, kasvikset omasta maasta. Kalalla voi ostaa kananmunia, jne Harrastukset, ystävät, jne.
T työtön
Miten saat ilmaiseksi kasviksia omasta maasta ja pidettyä kanoja? Metsästys ja kalastus eivät myöskään ole mitään kovin halpoja harrastuksia.
Ei tietenkään saa mitään eikä voi mitään.Ihan sama mitä työttömille ehdottaa,aina keksitään syitä miksi ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on kun tekee työstä koko elämän tarkoituksen.
Ei mulle työ ole mikään elämän tarkoitus. Haluan vaan rahaa, jotta voin vapaa-aikana elää sitä elämää muutenkin kuin istumalla kotona, syömällä kaurapuuroa ja käymällä kirjastossa. Elämä on ankeaa, kun ei ole rahaa.
T. Työtön
Tule pois sieltä kaupungista. Liha tulee metsästä, kala merestä, kasvikset omasta maasta. Kalalla voi ostaa kananmunia, jne Harrastukset, ystävät, jne.
T työtön
Miten saat ilmaiseksi kasviksia omasta maasta ja pidettyä kanoja? Metsästys ja kalastus eivät myöskään ole mitään kovin halpoja harrastuksia.
Ei tietenkään saa mit
Kaikkeen tarvitaan rahaa enkä mä ainakaan uskaltaisi laittaa ruokarahoja siemeniin ja lannotteisiin ja sitten kuukauden kuluttua todeta, että koko sato on kaksi porkkanaa ja kolme tomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri juttu jäädä iäkkäänä ja pitkän työuran jälkeen työttömäksi, kun on jo saanut hankittua pihat ja talot, joita laittaa.
Olihan ap:kin ollut 20 vuotta töissä. Kyllä siinä ajassa jo ehtii yhden talon maksaa, jos osaa mitoittaa hankinnat tulojensa mukaan. Ihme heinäsirkkameininkiä, jos ei yhtään ole jäänyt rahaa säästöön.
Amatööri.