Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni keski-ikäinen ei harrasta juoksua tai muuta kuntolikuntaa?

Vierailija
23.06.2025 |

Liikunta on lääke

Kommentit (257)

Vierailija
81/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun huomattiin, että juoksu nostaa älykkyyttä alkoivat tutkijat juoksemaan.

Tanssi vielä parempi, tutkitusti. Siinä kun pitää pitää ajatukset koossa, askelet, koreografia

Neulominen paras.

Vierailija
82/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitääkin keventää fyysistä harjoittelua peri- ja menopaussissa. Juoksu -> kävely,  60 min -> 30 min, jne.

Ei pidä, vaan lisätä liikuntaa. Toki, jos haluaa päästä selittelemään painonnousua vaihdevuosilla, niin voi toimia juuri tuolla mainitsemallasi tavalla. Ja totta kai lisätä leipominen lähes päivittäiseen repertuaariin ja kaloreiden lisääminen muutoinkin. Ja syy lihomiseen on ikä ja vaihdevuodet, se kannattaa muistaa.

Ei pidä lisätä, vaan liikkua kevyemmin ja eri tavalla kuin ennen. Liikkumisella on hyvin vähäinen vaikutus painonlaskuun, eikä tämä fakta muutu miksikään menopausaalisilla naisilla. Päinvastoin, liian kova treenaaminen nostaa painoa menopaussissa.

Tässä ketjussa keskustellaan vain liikkumisesta, mutta

Ihan tieteellisesti todistettu, että liikunta ei vaikuta painonpudotukseen. Se, mihin liikunta vaikuttaa, on kehonkoostumus ja mieliala. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kardiologi kielsi aikanaan juoksemisen. Sain juoksemisen aikana rytmihäiriöitä, jotka tutkittiin, ja ne oli ns. Pahoja.

Olen mökillä ja viimeisen parin viikon aikana klapittanut pari kuusipuuta, pinonnut ne, kyykkinyt tuntutolkulla kitkemässä rikkaruohoja, ja kun kävelen tontilla päivän aikana, niin saan plakkariin useita kilometrejä. 

n56

Vierailija
84/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu vahvistaa sydäntä ja verenkiertoa mitä kävely ei tee. Samoin keskivartalon lihakset vahvistuvat ja auttavat inkontinenssiin jos sellaisesta kärsii. Juoksu nostaa myös hormonitasoja ainakin miehillä mikä on tietysti huono uutinen seksikielteisille mammoille.

Näinhän se on. Ei tarvitse edes juosta, vaan hölkkääminen riittää. Sohvaperuna tietysti väittää, että kävely olisi yhtä tehokasta. Tietty jos on ylipainoinen niin hien saa pintaan kävelemällä vaikka parkkipaikalle. Eikä kävely korvaa voimaharjoittelua. Kävelyn pitäisi olla normaalille ihmiselle aivan arkinen asia, eikä mikään varteenotettava kuntoilun muoto ellei ole vakavasti sairas.

Juoksuko sitten korvaa voimaharjoittelun? Kävely parantaa terveyttä aivan yhtä tehokkaasti kuin juoksu. Ihan tutkittu juttu.

Ei korvaa. Mistä ihmeestä niin päättelet? Monille kävely on ainoa ns. liikuntamuoto. 

Vierailija
85/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähipiirissä iso osa juoksee maratoneja, treenaa triathlonille, pyöräilee, suppaa tai meloo näin kesällä, käy salilla, harrastaa avovesiuintia, hiihtää ja retkiluistelee talvisin tai käy jossain höntsäjoukkueessa pelaamassa säbää/korista/futista. Siis myös ne ruuhkavuosia elävät ja uraa tekevät vanhemmat, joiden lapsetkin harrastaa. En tunne oikeastaan ketään 30-50-vuotiasta, joka ei aktiivisesti liikkuisi säännöllisesti.

Sama. Tää on aika vahva sosiaaliluokkakysymys. 

Samaa olin tulossa sanomaan. Lapsen urheilukavereiden vanhemmista 90% on itse lenkillä tai salilla silloin, kun lapset on treeneissä. Kaikki koulutettuja ja ns. asiantuntijatöissä.

Joo. Ei ole meidän työpaikalla yhtään ylipainoista. Kaikilla tav

Sama täällä. Lisäksi kaikki vauvapalstailevat työajalla. 

Vierailija
86/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun on aloittanut ihminen, joka on a) nuorehko b) kaikin puolin terve c) ei elä ruuhkavuosia.  Mistä tiedän? Siitä, että olin nuorena yhtä naiiivi.

Vierailija
87/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät mitä kukakin harrastaa? Itse harrastan monta kertaa viikossa lihasjumppaa kotona, mutta enpä tästä esim.töissä tule juuri avautuneeksi. Olen toki normaalipainoinen, mutta kyllä moni normaalipainoinen on myös harrastamatta. Ja tunnen lihaviakin, jotka harrastavat paljonkin liikuntaa. Kysytkö kaikilta mitä he harrastavat..

N40

Vierailija
88/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse saa kävelemällä sykettä nousemaan peruskuntotasolle, joka kehittäisi sydäntä ja verenkiertoelimistöä. Ehkä jyrkkiä mäkiä kävellessä? Osteoporoosiin toki tepsii kävelykin. En siis usko, että kävely kohottaa kuntoa kenelläkään. Se varmaankin rentouttaa, edistää aineenvaihdunnan toimintaa ja ylläpitää kävelyssä vaadittavia asentolihaksia - mutta lihaskato syö nekin lihakset, jos elämään ei kuulu muuta liikuntaa.

Terveisin pyöräilijä.

Jos mä kävelen ylämäessä ohi hitaammasta hölkkääjästä, eikä kunto tällä treenillä nouse, niin hölkkääjän kunto kai sitten huonontuu. Ei siis kannata hölkätäkään.

Vierailija
89/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitääkin keventää fyysistä harjoittelua peri- ja menopaussissa. Juoksu -> kävely,  60 min -> 30 min, jne.

Sitä on kompensoitava painon nostamisella mitä naiset tekeekin. Säilyy tasapaino.

Liikkumisella on hyvin vähäinen vaikutus painon putoamiseen. Tehokkainta on syödä oikein ja menopaussissa tämä tarkoittaa -200 kalaa vuorokaudessa verrattuna ennen menopaussia. 

Kulutus nousee ja himo kunnon ruokaan kasvaa. Juoksijat syö aivan jumalattomasti eikä se missään näy.

Aino Korhonen
90/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! 😎 Tää on hyvä kysymys! Mun mielestä moni keski-ikäinen skippaa juoksun tai muun treenin, koska arki vie niin saamarin paljon aikaa. Perhe, duuni, ja kaikki miljoona muuta hommaa ei vaan jää energiaa lähteä hikoilemaan. Itsekin oon välillä ihan poikki, kun lapset ja koti vie kaiken mehun.

Mut silti yritän pitää kiinni siitä, että liikun ja pidän huolta terveydestä. Viime aikoina oon innostunu uinnista tosi paljon mikään muu laji ei oo koukuttanu samalla tavalla! 😍 Jotta saisin itteni raahattua altaalle säännöllisesti, ostin superkivan uikkarin Mad Wavelta. Se on niin nätti, että nyt pelkään lihovani, koska en haluu et tää jää kaappiin lojumaan! 😂

Vierailija
91/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät mitä kukakin harrastaa? Itse harrastan monta kertaa viikossa lihasjumppaa kotona, mutta enpä tästä esim.töissä tule juuri avautuneeksi. Olen toki normaalipainoinen, mutta kyllä moni normaalipainoinen on myös harrastamatta. Ja tunnen lihaviakin, jotka harrastavat paljonkin liikuntaa. Kysytkö kaikilta mitä he harrastavat..

N40

Minäkin mietin tätä. Äidilläni on kotona sekä kävelymatto ja kuntopyörä ja hän aloittaa joka päivänsä polkemalla 4 km, kävely tapahtuu iltapäivällä. Ps. anoppi on 80 v eikä ole ikinä eläessään käynyt ulkona juoksemassa.

Vierailija
92/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on kompensoitava painon nostamisella mitä naiset tekeekin. Säilyy tasapaino.

Liikkumisella on hyvin vähäinen vaikutus painon putoamiseen. Tehokkainta on syödä oikein ja menopaussissa tämä tarkoittaa -200 kalaa vuorokaudessa verrattuna ennen menopaussia. 

Kulutus nousee ja himo kunnon ruokaan kasvaa. Juoksijat syö aivan jumalattomasti eikä se missään näy.

Ruoan määrällähän ei ole merkitystä, vaan syödyillä kaloreilla. Voi syödä jumalattomasti, mutta kalorit jäävät silti vähäisiksi.

Vierailija
93/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N40

Minäkin mietin tätä. Äidilläni on kotona sekä kävelymatto ja kuntopyörä ja hän aloittaa joka päivänsä polkemalla 4 km, kävely tapahtuu iltapäivällä. Ps. anoppi on 80 v eikä ole ikinä eläessään käynyt ulkona juoksemassa.

Siis mieheni äidillä eli anopilla

Vierailija
94/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun on aloittanut ihminen, joka on a) nuorehko b) kaikin puolin terve c) ei elä ruuhkavuosia.  Mistä tiedän? Siitä, että olin nuorena yhtä naiiivi.

En ole aloittaja, mutta samoilla linjoilla hänen kanssa. Olen 37-vuotias. Minulla on hankala astma, jonka hoitotasapaino on radikaalisti PARANTUNUT juoksuharrastuksen myötä. Elän keskellä ruuhkavuosia ja jokainen päivä on aikatauluttamista. Silti valitsen säännöllisen juoksemisen, koska vaihtoehto olisi todella paljon huonompi. Joskus väsyttää ja ottaa päähän, kun pitää olla menossa aamusta iltaan, mutta en enää ikinä halua olla se ihminen, joka hengästyy portaita kulkiessa tai koiran kanssa lenkillä ollessa. Kolme kertaa viikossa juoksua, yksi kuntosali ja yhtenä päivänä muuta liikuntaa. Jokainen päivä on sen arvoinen, vaikka kiire on.

Vierailija
95/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnelliseen vanhuuteen tarvitaan vireä mieli ja vahvat reidet. 

Vierailija
96/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä. Äitini eli 85-vuotiaaksi asti terveenä ilman juoksulenkkejä. 

Vierailija
97/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi juosta? Ei minulla ole kiire minnekään. Puutarhanhoito ja pihatyöt ovat kropalle parempaa liikuntaa. Tai kävely lähikauppaan.

Vierailija
98/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on iskutuslaji. Se ei sovi läskeille, ne hajottaa sillä vaan nivelet.

Vierailija
99/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kanavalla on hyviä minijumppia! 

https://youtube.com/@workoutbody?si=Df4GkTcM7kVm66kd

Vierailija
100/257 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en ole fysiikaltani juoksija.

Sama homma mulla ,  olen fysiikaltani kaljan tissuttelija.