Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsen muistitesteihin, mutta minulla ei ole omaisia, jotka voisivat täyttää kyselylomakkeen

Vierailija
23.06.2025 |

Olen siis keski-ikäinen ja kärsin selvästi heikentyneestä muistista. Pääsin monen vuoden vaatimisen jälkeen muistitesteihin, kun työkykynikin on heikentynyt selvästi. Nyt ongelmana on se, että siinä omaisen pitäisi myös täyttää kyselylomake, mutta minulla ei ole yhtään omaista. Asun yksin. Mitä tehdä? Työterveyslääkäri sanoi, ettei sitten voida epäillä muistisairautta, kun ei ole ketään omaista vahvistamassa asiaa. Tuntuu tosi epäreilulta, että tähänkö tämä tyssää! En voi siis saada hoitoa, joka auttaisi minua pärjäämään töissä vaan ajaudun väistämättä työkyvyttömyyseläkkeelle 20 vuotta liian aikaisin. Yksinäisyys myös lisää dementian riskiä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset täytä itse ja väitä että on vaikka äitisi?

Vierailija
2/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on työterveys, sulla varmaan on pomo/työkaveri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on työterveys, sulla varmaan on pomo/työkaveri?

Joo, mutta eivät he ole omaisia. 

Vierailija
4/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi. Tämä tulee olemaan tulevaisuudessa yhä useamman ongelma, kun ihmiset eivät enää pariudu ja yhä useampi asuu yksin. 

Vierailija
5/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta et sinä tule pääsemään millekään työkyvyttömyyseläkkeelle 20 vuotta ennen eläkeikää. Ei nykySuomessa.

Vierailija
6/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että kyllä, omainen täyttää lomakkeen, ja sitten täytät sen itse.

Vierailija
7/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että kyllä, omainen täyttää lomakkeen, ja sitten täytät sen itse.

Tällä vain sabotoi myöhempää hoitoa kun selvästi valehtelee. Kyllä niitä tutkimuksia voidaan tehdä myös ilman omaisten kyselyjä. 

Vierailija
8/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta et sinä tule pääsemään millekään työkyvyttömyyseläkkeelle 20 vuotta ennen eläkeikää. Ei nykySuomessa.

Voi olla, mutta työterveyden psykiatri oli jo sitä mieltä, että haetaan vaan kokoaikaiselle eläkkeelle, ei susta ole enää mihinkään, kun et opikaan mitään uutta. Olin eri mieltä ja vaadin, että saisin mennä vielä kokeilemaan työntekoa. Nyt olen 50% kuntoutustuella. Eli se ainakin myönnettiin määräaikaisesti. Ja joo Kelan vakuutuslääkärit nyt on mitä on eikä varmaan usko edes työterveyden psykiatria ja sanovat päätöksessä, että olen työkykyinen ja siitä vaan kokeilemaan jotain muuta työtä! 

Ap

Vierailija
9/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muistin testaaminen tuosta omaiskyselyn puuttumisesta kiinni jää. Työterveyshuollossa ei vielä ole kovin tavallista tutkia muistia muistisairauden kannalta. Jos lääkäri ei osaa viedä prosessia eteenpäin, pyydä lähete neurologin tai geriatrin konsultaatioon tai selvitytä asiaasi terveyskeskuksen kautta.

Vierailija
10/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen omaisen tarvi samassa taloudessa asua. Oisko esim sisko, veli, serkku, täti joka vois edes jotain vastailla. Ja sinä itse loput.

Vierailija
11/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen voi joku sukulainen, ystävä tai työtoveri täyttää. Tuskin lääkäri alkaa vastaajan henkilöllisyyttä varmistamaan. 

Minä olin samanlaisessa, eikä minulta kyselty omaisten kokemuksia. Pyysin sen sijaan omatoimisesti vaimoni mukaan lääkäriin kertomaan, miten unohtelen asioita. Hyvin lähti asiat etenemään.

Vierailija
12/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suomenkieltä osaat kirjoittaa paremmin kuin 90 % suomalaisista.

Mut tsemppiä testeihin! Itsellänikin on luokattoman huono muisti ja ikää on vajaa 50 vuotta.

Vierailija
13/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin omaisena mukana muistitesteissä. Ja mun piti oma lomake täyttää sillä aikaa kun äigiäni testattiin. Eli ei olisi onnistunut hänen huijata ja täyttää se mun lappu itse

Vierailija
14/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen omaisen tarvi samassa taloudessa asua. Oisko esim sisko, veli, serkku, täti joka vois edes jotain vastailla. Ja sinä itse loput.

Nokun ei ole sisaruksia, serkkuja, muitakaan lähisukulaisia eikä ketään, joka minut tuntisi hyvin tai edes välittäisi!

Ap

Vierailija
15/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sen voi joku sukulainen, ystävä tai työtoveri täyttää. Tuskin lääkäri alkaa vastaajan henkilöllisyyttä varmistamaan. 

Minä olin samanlaisessa, eikä minulta kyselty omaisten kokemuksia. Pyysin sen sijaan omatoimisesti vaimoni mukaan lääkäriin kertomaan, miten unohtelen asioita. Hyvin lähti asiat etenemään.

Sinulla on siis vaimo. Olet todella onnekas! Kaikilla ei ole yhtään ketään, edes ystävää.

Vierailija
16/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiselle annettaisiin suuri vastuu määritellä oletko muistisi kanssa ongelmista. Tuossa täytyy olla erehdys. Sinun pitää saada aika muistipoliklinikalle, vaadi lähete !

Vierailija
17/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin suomenkieltä osaat kirjoittaa paremmin kuin 90 % suomalaisista.

Mut tsemppiä testeihin! Itsellänikin on luokattoman huono muisti ja ikää on vajaa 50 vuotta.

Kiitos. Olen korkeastikoulutettu ja kompensoinut huonoa muistia älykkyydellä vuosia. En ole kykenevä koulutusta vastaaviin tehtäviin vaan en pärjää edes opistotasoisten kollegojeni tahdissa. 

Vierailija
18/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä pointti nyt unohtuu, jos todetaan muistisairaus sitä käsittääkseni voidaan lääkitä hidastamaan sairautta. 

Vierailija
19/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisiko mahdollista, että sinä et muista että sinulla on omaisia?

Vierailija
20/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä todella vaikeaa.