Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa, että on muitakin miehiä, joita ei kiinnosta rakennella terasseja yms.?

Vierailija
23.06.2025 |

Haaveilen terassista ja paljusta tai porealtaasta, seinien maalaamisesta tai tapetoinnista ym. Harmi vaan, että joutuisin suorittaa kaikki tällaiset yksin siitä huolimatta, että mies on rakennusalan insinööri. Ei varmaan tarvitse mainita, että talommekin on avaimet käteen -valmispaketti. Some on täynnä näitä tarinoita, kun vaimo haaveilee ja suunnittelee kaikenlaista ja mies sitten reippaasti toteuttaa, ja samoin tuntuu, että tutut ympärillä puhuvat jatkuvasti tällaista. Kuvittelenko vaan? Onko muillakin miehiä, jotka eivät näitä halua ja viitsi toteutella? Ymmärrän, että kyse lienee siitä, ettei vapaa-ajalla huvita tehdä sitä, mitä tekee työkseen 8h/pv, mutta silti vähän harmittaa.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kätevä ja ryhtyvä mies,joka osaa kaikenlaista. Tiedän hyvin, että hän on pienessä vähemmistössä. Arvostan häntä valtavasti. Yritän olla itse projekteissa mahdollisimman paljon mukana ja avuksi. Mutta ellen osaa, teen sitten vaikka jotain häntä ilahduttavaa kiitokseksi. 

Vierailija
82/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee takapihalle hirsirakennus työtilaksi. Viereen istutuslaatikoita viljelyyn. Ihana kesälomalla sisustaa ja laittaa kasvit. Mulla on ihana mies. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitalo "lahoaa" paikoilleen, koska edes perus kunnossapitoa ei ole. Muinoin haaveilin terassista ym., mutta sitten totesin sen olevan utopiaa. Edes tapettien vaihto ei onnistu. Itse maksamalla sain keittiöön uudet pöytätasot eli ostin tasot ja maksoin työmiehen.  Pienellä hoitajan eläkkeellä en enempään pysty. Haluaisin muuttaa kerrostaloon, mutta mies ei suostu. Hän ei näe tilanteessa mitään ongelmaa. Suren tilannetta ja olen vähän kateellinen remonttireiskojen vaimolle. 

Vierailija
84/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei rakenna mitään ja jos aloittaa niin ei saa niitä loppuun. On varakas, mutta ei halua maksaa työmiehille kun kuulemma itse osaa paremmin. No niin. Eli talo täysin kaukana siististä ja tontti ihan hirveässä kunnossa. Mua hävettää kutsua ketään kylään, edes lasten kavereita.

Kuulemma tämäkin vaimon syytä. Minä kuulemma kasaan joka paikkaan roskia. Olen pyytänyt roskalavaa tontille jo viimeset 5 vuotta. Ei käy kuulemma liian kallista. Mutta 5000e kitaran voi sitten ostaa mielenjohteesta kun siinä on se norsunluu jotain

Joo, 3 lasta ja mies eli 4 lasta josta huolehtia 24/7, samoin isovanhemmat 24/7. Eläimet laitoin jo pois kun sanoin, etten jaksa enää. Siitäkin suuttui. Mutta vaimo on niin hankala että..

Etkö osaa itse tilata jätelavaa? Ihan samalla vaivalla millä kirjoitit ton viestin olisit jo googlettamalla löytänyt toimijan, joka sen lavan teille tuo, soittanut sinne ja sopinut jo aikataulutkin 

Vierailija
85/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet ap. ymmärtänyt jotakin väärin. Jos puolisosi on rakennusinsinööri, niin ei hänellä välttämättä ole kädentaitoja rakentamiseen, vaan koulutus antaa valmiudet rakentamisen suunnitteluun, kuten lujuuslaskelmiin, piirustuksiin, lupamenettelyihin, työnjohtoon, hallintoon jne. Jos haluaa rakennuspalveluita, niin se on kirvesmies/rakentaja.

Ihan sama lääkärillä, harva lääkäri hallitsee vaipan vaihtamisen tai verinäytteen oton. 

Vierailija
86/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan osalla miehillä tökkii tuo että vain toteutetaan niitä vaimon suunnitelmia ja unelmia. Oman kokemuksen mukaan homma toimii paljon paremmin kun niistä tulee yhteisiä unelmia ja mies saa toteuttaa itseään. Olen huomannut että kun mies saa hankkia projektin yhteydessä jonkun uuden hienon työkoneen ja ostaa jonkun muun hänestä hienon asian (vaikka uuden grillin sinne uudelle terassille), projektista tulee miehellä paljon mielekkäämpi.

Meillä muutenkin mies kyllä varsin innokas nikkaroimaan ja mielellään kohentaa kotia ja mökkiä. Mutta luulen että jos vain toteuttaisi minun unelmiani niin innokkuus olisi paljon vähäisempi.

Vierailija
87/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt olet ap. ymmärtänyt jotakin väärin. Jos puolisosi on rakennusinsinööri, niin ei hänellä välttämättä ole kädentaitoja rakentamiseen"

Tämä on totta. Toisaalta ammatti antaa valmiudet oppia aika nopeasti monen asian käytännön toteutus kun on jo teoreettiset taidot siitä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja mitä materiaaleja yms. yleensä käytetään.

Oma mieheni on arkkitehti ja aina ollut kätevä rakentamaan ja korjaamaan myös käytännössä. Kun kysyn että mistä osaa jonkun asian tehdä niin sanoo usein katsoneensa netistä tai youtubesta. Mutta kun tietää asiat usein periaatteessa valmiiksi niin ei tarvitse kuin katsoa jotkut vinkit siihen miten se sitten käytännössä tehdään ja osaa saman tien homman.

On tehnyt meillä monet sellaiset hommat joita en tiennyt että tavallinen ihminen edes voi tehdä (enkä nyt puhu mistään luvanvaraisista hommista vaan aika vaikeista hommista).

Vierailija
88/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies 42v eikä paljoa kiinnosta rakentelu. Siksi asunkin kunnalla vuokralla rivitalossa. Kyllä tästä helppoudesta mielusti maksaa sen vuokran hinnan. Huoltofirma hoitaa kaiken nikkaroinnin täällä päin.

Vierailija
89/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan osalla miehillä tökkii tuo että vain toteutetaan niitä vaimon suunnitelmia ja unelmia. Oman kokemuksen mukaan homma toimii paljon paremmin kun niistä tulee yhteisiä unelmia ja mies saa toteuttaa itseään. Olen huomannut että kun mies saa hankkia projektin yhteydessä jonkun uuden hienon työkoneen ja ostaa jonkun muun hänestä hienon asian (vaikka uuden grillin sinne uudelle terassille), projektista tulee miehellä paljon mielekkäämpi.

Meillä muutenkin mies kyllä varsin innokas nikkaroimaan ja mielellään kohentaa kotia ja mökkiä. Mutta luulen että jos vain toteuttaisi minun unelmiani niin innokkuus olisi paljon vähäisempi.

Eihän sukupuoli anna valmiuksia rakentamiseen, vaan siihen tarvitaan kädentaitoja tai koulutusta, missä niit opetetaan ja rakennusinsinöörillä ei koulutuksessa opeteta. Rakennusinsinööri osaa suunnitella terassin, kun joku muu sen toteuttaa. Ihan sama esim. ravintoterapeutilla, tietää kaiken ravinnosta, mutta ei välttämättä osaa kokata hyvää ruokaa. 

Vierailija
90/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi väliin:

Siksi toivoisin näiden toteuttamista nimenomaan mieheltäni, koska hänellä olisi koulutuksensa ja ammattinsa puolesta siihen taitoa toisin kuin minulla. Minä olen opettaja, ja vastaan perheessämme enemmän lastenkasvatuksesta, harrastuksista, vaatetuksesta, ruoasta ja siivouksesta. Toki mieskin noita toteuttaa ja samalla tavoin minä parhaani mukaan auttaisin rakennushommissa. Oma palkkani yksin ei valitettavasti näihin riitä, eikä olisi minusta asiaankuuluvakaan kustantaa yksin asioita, joita mieskin sitten kuitenkin käyttäisi. Hän ei myöskään halua, että palkkaamme työntekijöitä yhdessä, sillä itse tekemällä tulee edullisemmaksi, muttei sitten kuitenkaan halua tehdä itsekään.

Ja uskalsin nyt tässä aloituksessa puhua stereotypisesti unelmoivista vaimoista ja rakentelevista miehistä, sillä niin päin se nyt paljolti näyttää tosielämässä ainakin vielä tällä hetkellä menevän.

Vierailija
91/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on pahimpia. Lyhyet päivät ja pitkät lomat. Ehtivät uneksia ja suunnitella mitä miehen neljän viikon kesälomalla voisi rakentaa. Olen seurannut näitä useamman kerran sivusta.

Se mieskin haluaa tehdä lomalla omia juttuja ja levätä.

Vierailija
92/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penikselläkö terassi rakennetaan?

Vierailija
93/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen yhden pariskunnan, joissa kumpikin on kätevä käsistään ja haluaa tehdä kaikenlaista. Heidän koti on todella ihana ja saatu aikaan ihan pikkurahalla. Meillä taas ei ole mitään niin pientä tai isoa korjaushommaa, jonka mies suostuisi tekemään vaikka osaisi. Minä teen pikkuhommia ja mies kiukuttelee myöhemmin, että olisi hän sen tehnyt. Ei olisi.

Vierailija
94/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tämähän on hyvä uutinen, että kotona ei tarvitse tehdä mitään, mistä ei tykkää. Inhoan kotitöitä, joten en jatkossa niitä tee muuten kuin itseni hyväksi. Mies saa tehdä itse tai ostaa palvelut, jos haluaa.

Vierailija
95/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toisesta ääripäästä. Mies joka ihan itse keksii KOKO AJAN jotain projektia jonka haluaa toteuttaa. Kaikki asunnotkin on pitänyt ostaa sellaisina että hän on saanut räjäyttää kaiken atomeiksi ja rakentaa uudelleen. Aina kun saa yhden proggiksen valmiiksi, mielessä on jo kymmenen uutta. 

Alussa ihastuin siihen reippauteen mutta nyt on alkanut vähän rasittaa kun ei koskaan, todellakaan koskaan, jaksa olla paikoillaan hetkeäkään. Ja kuitenkin on nyt vanhemmiten niin vaivainen ja rasittunut ja väsynyt koko ajan muutenkin. 

Jos jollain olis tällaiseen jotain vinkkiä niin kuuntelen! 

Vierailija
96/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että eivät rakenna. Ei-ammatilliset rakennelmat ovat turvallisuusuhka.

Rahanmenoakin saattaa olla luvassa, kun rakennelmia korjataan ja fiksaillaan uudestaan. Joskus teetetään ammattilaisella alusta koko hökötys.

No ei se rakentaminen, ainakaan terassin tai perusmökin, mitään raketti tiedettä ole. Normaaliälyinen ja kykyinen pystyy niitä tekemään ilman mitään turvallisuus uhkia. 

Turvallisuus uhkia ovat kaikessa nuukailevien ( käytetään vääriä materiaaleja kun ilmaiseksi saadaan. Tingitään perustuksista. Ei piitata paloturvallisuus määräyksiä. Jne) tekeleet. Yhdistettynä siihen, että ei osata mitään. Osaavia ei ammattilaisia on paljonkin. Tekevät monesti parempaa jälkeä kuin ammamiehet urakalla, kun ei ole niin väliä paljonko projektiin menee aikaa.

Ammattilaisilla kun tuntuu usein olevan tärkeintä se, että oma osuus valmistuu äkkiä. Ei mietitä, että miten omat tekemiset vaikeuttaa seuraavan työvaiheen tekijöiden töitä. Jos teettäisin mökin, niin ottaisin porukan, joka tekee homman alusta loppuun. Ja hyvän valvojan, joka hoitaa hommansa. Ja vielä sellaisen porukan, jonka aiempiin tuotoksiin pääsee tutustumaan. Rakennusporukoitakin kun on monen lasia ja tasoisia. Eli en ketjuttaisi eri vaiheita sieltä täältä haalituille tekijöille.

Konditionaali siksi, kun teen itse kaikki. Mutta naapureiden ja tuttavien teettämä mökkiprojekteja kun olen sivusta seurannut niin monen moista suharia tuntuu alalla olevan. Paras lopputulos on yleensä ollut kun sama ryhmä tekee homman alusta loppuun.

Vierailija
97/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei rakenna mitään ja jos aloittaa niin ei saa niitä loppuun. On varakas, mutta ei halua maksaa työmiehille kun kuulemma itse osaa paremmin. No niin. Eli talo täysin kaukana siististä ja tontti ihan hirveässä kunnossa. Mua hävettää kutsua ketään kylään, edes lasten kavereita.

Kuulemma tämäkin vaimon syytä. Minä kuulemma kasaan joka paikkaan roskia. Olen pyytänyt roskalavaa tontille jo viimeset 5 vuotta. Ei käy kuulemma liian kallista. Mutta 5000e kitaran voi sitten ostaa mielenjohteesta kun siinä on se norsunluu jotain

Joo, 3 lasta ja mies eli 4 lasta josta huolehtia 24/7, samoin isovanhemmat 24/7. Eläimet laitoin jo pois kun sanoin, etten jaksa enää. Siitäkin suuttui. Mutta vaimo on niin hankala että..

Etkö osaa itse tilata jätelavaa? Ihan samalla vaivalla millä kirjoitit ton viestin olisit jo googlettamalla löytänyt toimijan, joka s

Ja kuunnella sitten miehen, raivoamista, itkua ja valitusta seuraavan vuoden siitä, kuinka kalliiksi jätelava tuli, vaikka maksan sen itse.

t. Eri, mutta sama tilanne.

Vierailija
98/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sanoisin vaimolle, että "Siinäpähän rakennat. Ja maksat."

Ei voisi vähempää kiinnostaa joku terassi, saati sellaisen rakentaminen.

Jep. akat vois rakentaa itse ees jotain.

Vierailija
99/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rakennusinsinööri osaa suunnitella terassin, kun joku muu sen toteuttaa."

Rakennusinsinööri osaa myös rakentaa terassin huomattavasti todennäköisemmin kuin vaikka keskiverto leipuri. Rakennusinsinööri tietää mitä materiaalia menee mihinkin, mitä kiinnitetään mitenkin ja miten kaikki pysyy kasassa. Siitä on aika lyhyt matka siihen käytännön toteutukseen. Terassit yms. pienet hommat ovat lopulta hyvin suoraviivaisia ja helppoja kun vain tietää ihan perusasiat.

Vierailija
100/139 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä löytyy. Ei voisi vähempää kiinnostaa alkaa tekemään lomilla ja vapaa-aikana lisää töitä.

Voi yrittää ostaa jonkun tekemään näitä asioita, mutta jos et tunne hyvää remonttimiestä niin saat helposti vain huonoa työtä ostettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi