Miten nopeasti maksimaalista hapenottokykyä (VO2max) voi parantaa?
Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos jollain huonokuntoisella ollut tavoitteena parantaa maksimaalista hapenottokykyä, että millaisella treenillä ja kuinka nopeasti voi saada tuloksia aikaan...?
Itellä se on surkea, vain 26 ja haluaisin parantaa sitä. Minulla on garmin urheilukello, joka tuota mittaa.
Hengästyn kovasti kävelylenkeillä pienemmissäkin ylämäissä. Käyn vain muutaman kerran viikossa noin 3-4 kilometrin kävelylenkillä, joilla hengästyn ja tulee hiki. Maasto on vaihteleva ja on useita pieniä ylämäkiä ja yhdet portaat, jotka pyrin aina "juoksemaan" ylös.
Kommentit (20)
Olen käynyt vasta muutaman viikon. Sitä ennen oli pitkä tauko liikunnasta sairaudesta johtuen. Minulla oli joskus aikoinaan tuo vo2max 28, ja nyt oli laskenut tuohon 26. Haluaisin päästä edes siihen mikä oli lähtötilanne ennen sairautta, mutta en oikein tiedä, miten pääsen edes siihen. Painoakin on ihan älyttömästi. Elämäntapamuutosremontti on siis käynnissä ja haluan saada motivaatiota tähän tuota kuntoa kohentamalla.
Mä aloitin joulun aikaan ihan täysin rapakuntoisena keski-ikäisenä kävelylenkit ja 2 kertaa viikossa salitreenit. Hyvin hitaasti se VO2 max on noussut, nyt vasta alkaa vähän näkyä käyrissä nousua, en ole enää siellä ihan kaikkein huonoimmassa ryhmsäsä vaan toiseksi huonoimmassa :D
Jos olet nuori ja ylipainoa on niin hapenottokyvyn nostaminen on todella helppoa kun aloittaa treenaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin joulun aikaan ihan täysin rapakuntoisena keski-ikäisenä kävelylenkit ja 2 kertaa viikossa salitreenit. Hyvin hitaasti se VO2 max on noussut, nyt vasta alkaa vähän näkyä käyrissä nousua, en ole enää siellä ihan kaikkein huonoimmassa ryhmsäsä vaan toiseksi huonoimmassa :D
Hei mahtavaa, että oot saanut sitä nostettua! On varmasti motivoivaa! Kuinka pitkiä kävelylenkkejä teet? Itse en salille kehtaa mennä, mutta ajattelin jos kävelylenkkien lisäksi tekisin 1-2 kahvakuulatreeniä viikossa kotona. Mun täytyy aloittaa tämä liikunta rauhallisesti, jotta kroppa tottuu. Palautuminen on mulla niin heikkoa johtuen varmaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja fibromyalgiasta. 😔 Tiedän, että noihin liike on lääke, mutta pikkuhiljaa pitää ottaa näiden kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nuori ja ylipainoa on niin hapenottokyvyn nostaminen on todella helppoa kun aloittaa treenaamisen.
No, tuskin enää lasketaan nuoreksi. Olen 40v. Mutta toivottavasti kuntoa on mahdollista parantaa vielä tässä iässä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mahtavaa, että oot saanut sitä nostettua! On varmasti motivoivaa! Kuinka pitkiä kävelylenkkejä teet? Itse en salille kehtaa mennä, mutta ajattelin jos kävelylenkkien lisäksi tekisin 1-2 kahvakuulatreeniä viikossa kotona. Mun täytyy aloittaa tämä liikunta rauhallisesti, jotta kroppa tottuu. Palautuminen on mulla niin heikkoa johtuen varmaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja fibromyalgiasta. 😔 Tiedän, että noihin liike on lääke, mutta pikkuhiljaa pitää ottaa näiden kanssa.
ap
Aloitin ihan 10 minuutin kävelylenkeistä, minä nimittäin olen (vieläkin) sairaalloisen lihava, ja kävely rasittaa niveliä ja jalkateriä. Nykyään usein kävelen 30-60 minuuttia, mutta en salipäivinä, enkä jos on oikein huono sää kuten sataa kaatamalla.
Mä aloitin itse asiassa sillä salilla. Googlailin läskeihini kyllästyneenä kuntosaleja lähellä, ja löysin sieltä personal trainerin joka oli erikoistunut elämänmuutoksiin ja painonpudotukseen. Varasin ajan, ja hän teki mulle liikunta- ja ruokavalio-ohjelmat. 16 kg olen tähän mennessä laihtunut, ja homma jatkuu :) Salille tykkään mennä päivisin, lounastauolla, kun siellä on yleensä silloin lähinnä jokunen eläkeläinen, ei esim. nuoria jotka voisivat nauraa kun isomahainen täti treenaa :D
Vierailija kirjoitti:
Fartlek
Pieruleikittely sopii hapenottokyvyn parantamiseen vakavammin treenaavalle.
Aloittelijelle sopii paremmin normaali kunnon kohtentaminen, kävelemällä ja jos mahdollista juoksemalla välillä lyhyitä matkoja. Ensi vaiheessa on tarpeen kerätä kilometrejä, paraempi vauhti tulee sitten myöhemmin itsekseen. Itse aloitin näillä opeilla viitisen vuotta sitten rapakuntoisena vuosikymmenten juoksutauon jälkeen ja nyt vo2max on ikäryhmäni ylimmässä kategoriassa, ei tosin mikään huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fartlek
Aloittelijelle sopii paremmin normaali kunnon kohtentaminen, kävelemällä ja jos mahdollista juoksemalla välillä lyhyitä matkoja. Ensi vaiheessa on tarpeen kerätä kilometrejä, paraempi vauhti tulee sitten myöhemmin itsekseen. Itse aloitin näillä opeilla viitisen vuotta sitten rapakuntoisena vuosikymmenten juoksutauon jälkeen ja nyt vo2max on ikäryhmäni ylimmässä kategoriassa, ei tosin mikään huippu.
Mut on yllättänyt se että itsekin olen ikäryhmäni ylimmässä kun en nimenomaan ole mikään kestävyysurheilija ollut koskaan. Enemmän salitreenailija ja mailapelejä tulee jonkun verran pelattua. Kuinkahan luotettavia nuo kellojen arviot on? Mullakin on Garmin ja sen mukaan vo2max on 50 jolla on N40-49 ryhmässä ylimmässä kategoriassa aika selvästi. Ja mä olen tuon ikäryhmän yläpäässä.
Mee urheilukentälle ja kävele yksi kierros, hölkkää toinen kierros, sitten taas kävele yksi, hölkkää toinenja jatka tätä vaikka 20-30min
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuskin enää lasketaan nuoreksi. Olen 40v. Mutta toivottavasti kuntoa on mahdollista parantaa vielä tässä iässä?
ap
Aivan varmasti! Ja tuo vo2max on hapenottokyky per painokilo joten pieni painon pudottaminenkin kaiken järjen mukaan nostaa hapenoton maksimia ihan itsestäänkin.
Millaisia urheilukelloja teillä on?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Garmin Venu 2 plus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Garmin Venu 2 plus.
Unohdin laittaa, olen siis ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fartlek
Mut on yllättänyt se että itsekin olen ikäryhmäni ylimmässä kun en nimenomaan ole mikään kestävyysurheilija ollut koskaan. Enemmän salitreenailija ja mailapelejä tulee jonkun verran pelattua. Kuinkahan luotettavia nuo kellojen arviot on? Mullakin on Garmin ja sen mukaan vo2max on 50 jolla on N40-49 ryhmässä ylimm
Käytkö kuitenkin säännöllisesti (edes kerran kuussa) juoksemassa edes kilometrin? Mietin vain, mistä Garmin on saanut mitattua vo2maxin sinulta ja milloin. Itsekin samaa ikäluokkaa ja Garminin käyttäjä.
Garmin Forerunner 955. Oli melko edullinen kun ostin tarjouksesta, tosin kaikki tarpeelliset ominaisuudet löytyvät helvemmistakin malleista, esim kartalla ei tee mitään eikä kosketusnäytöllä juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fartlek
Mut on yllättänyt se että itsekin olen ikäryhmäni ylimmässä kun en nimenomaan ole mikään kestävyysurheilija ollut koskaan. Enemmän salitreenailija ja mailapelejä tulee jonkun verran pelattua. Kuinkahan luotettavia nuo kellojen arviot on? Mullakin on Garmin ja sen
En juokse koskaan. Kävelylenkeillä käyn joskus mutta kyllä tuo kello päivittää sen vo2maxin lähes joka päivä, jos mulla vaan joku liikuntasuoritus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fartlek
Mut on yllättänyt se että itsekin olen ikäryhmäni ylimmässä kun en nimenomaan ole mikään kestävyysurheilija ollut koskaan. Enemmän salitreenailija ja mailapelejä tulee jonkun verran pelattua. Kuinkahan luotettavi
Hmm.. Garmin mittaa vo2maxia vain juoksusta. Pyörään saa lisälaitteena polkimet, jotka mittaavat voimaa, ja myös sen perusteella Garmin voi laskea vo2maxin.
t. sama
No, en tiedä mistä se sen mittaa mutta jostain mittaa. Garmin Venu 3S mulla on.
Sain itse Garminin urheilukellon jouluna. Oma lähtötilanteeni oli sen mukaan hieman parempi (44) mutta muutamassa viikossa se nousi 50:een, jossa se on pysynyt nyt pitkään. Mulla oli taustalla ehkä puolen vuoden treenitauko.
Kauanko sä olet noilla sun lenkeillä käynyt?