Lakimiehiä paikalla, onko mitään keinoa estää ettei lapseni joudu ottamaan lapsuudenperintöäni?
Purkukuntoinen talo, eli kotitaloni, jossa olen osakkaana. Oli ihan hyväkuntoinen silloin kun perin osuuden siitä enkä alaikäisten lasten takia olisi voinut luopua koska silloin talolla oli vielä arvoa. Leski jäi siihen ja eli vielä yli 20 vuotta. Emme ole jakaneet sitä, koska perintö kuitenkin palautuisi minulle, sillä veljellä ei ole lapsia eikä vaimoa. Siinä asuu nyt yksi henkilö vuokralla, mutta hän on jo vanha ja syksyllä muuttaa vanhusten asuintaloon jos saa paikan, eikä se ole enää talviasuinkelpoinen, nippa nappa siinä voi nytkään olla. Vuookra ei kata kuluja mitä meille tulee mutta tämä järjestely käy meille että talo on pysynyt asuttuna. Hän on sitä vähän pitänyt kunnossa mutta enää ei oikein jaksa, se on ollut lähes olemattoman vuokran ehtona että tekee pienet korjaukset ja pitää pihasta huolta. Sijainti on huono. Naapurit eivät saa parempikuntoisiaan talojaan myytyä - no yhdellä siinä se on kyllä ylihintainen, mutta naapurit kertoivat että yhtään katsojaa ei ole käynyt ja on ollut myynnissä jo monta kuukautta. Jos tuo talo periytyy lapsille, heille tulee kuluja siitä ja kumpikin asuu kaukana eikä ole kiinnostunut muuttamaan lähellekään. Kesäpaikaksi siitä ei ole, pieni tontti keskellä kylää ja lähialueella on useita rakentamattomiakin tontteja myytävänä. Tontin laskennallinen hinta ei kata purkukustannuksia, olen laskenut tämän. En ole itse kiinnostunut muuttamaan ko. paikkakunnalle tai ruveta kunnostamaan taloa enää tässä iässä, koska siinä on jyrkkiä portaita ja paljon kunnossapitoa.
Olen miettinyt että siirrän kaikki omaisuuteni miehen nimiin tai toisena vaihtoehtona myydään nykyinen asunto ja annetaan lapsille ennakkoperintöä, voitaisiin muuttaa jo vuokralle vanhuudenpäivien asuntoon. Ei täällä kuitenkaan enää vuosikausia tallata, ollaan yli 60. Veljeltä ei nyt mitään perintöä lapsille jää joten siitä ei tarvitse välittää.
En oikein löydä googlella tähän neuvoa.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Mikä vanhojen talojen kaatopaikka se mies on.
Et ymmärtänyt. Lapset on aikuisia ja jos he kieltäyvät minun perinnöstä, heidän ei tarvitse ottaa osuutta talosta. Mutta sitten he eivät saa osuutta tästä asunnostakaan. Meneekö se silloin muuten miehelle? Sittenhän asia on kunnossa, he säästyvät perintöverolta ja perivät sitten miehen, jos minä kuolen aikaisemmin. Ongelma on ratkaistu sillä, että minä kuolen ennen kuin mies.
Laita bensaa mikroaaltouuniin, laita viikkoajastimeen aika, laita mikron kelloon aikaa riittävästi. Laita ikkunat auki ja poistu lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisköhän sen talon ja tontin testamenttaamaan kunnalle jossa se sijaitsee🤔 nyt kannattaa kysyä lakimiestä apuun eikä yrittää saada tältä palstalta neuvoja.
Miksi kunta ottaisi sitä vastaa tai mikään muukaan taho vaikka testamenttaisikin?
Sen jälkeenhän se menisi valtiolle. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vanhojen talojen kaatopaikka se mies on.
Et ymmärtänyt. Lapset on aikuisia ja jos he kieltäyvät minun perinnöstä, heidän ei tarvitse ottaa osuutta talosta. Mutta sitten he eivät saa osuutta tästä asunnostakaan. Meneekö se silloin muuten miehelle? Sittenhän asia on kunnossa, he säästyvät perintöverolta ja perivät sitten miehen, jos minä kuolen aikaisemmin. Ongelma on ratkaistu sillä, että minä kuolen ennen kuin mies.
Niin ja meneekö osuus talostakin sitten miehelle, sitä en halua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisköhän sen talon ja tontin testamenttaamaan kunnalle jossa se sijaitsee🤔 nyt kannattaa kysyä lakimiestä apuun eikä yrittää saada tältä palstalta neuvoja.
Miksi kunta ottaisi sitä vastaa tai mikään muukaan taho vaikka testamenttaisikin?
Niin? Mitä valtio sillä tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Talo purkuun
Ei purku mitään auta metkittävästi. Maapohjan kiinteistövero menee silti vanhasta rakennuspaikasta. Sekin on pahimmillaan useita satasia, vaikka oltaisiin miten syrjäkylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se ei ole sinun eikä minun huoleni.
41, Kiitos. Tutkin tuota tarkemmin ja otan vielä yhteyttä lakimieheen. On aika alkaa laatia testamentti nyt eikä 15. päivä. Tämä on ongelman ratkaisu. Testamenttaan talon kunnalle, ehkä sille löytyy käyttöä. Se voisi olla hyvä paikka jollekin kuntoutusporukalle, rakennusoikeutta siinä on kyllä isollekin talolle. Jos siinä ei olisi niin hankala naapurusto, se voisi siinä mielessä mennä kaupaksi muutenkin.
Palokunnat voisivat ottaa harjoitellakseen talon poltettavaksi. Ennen ainakin vpk:t ottivat mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ottaisi vastaa. Mitään perintöä ei ole minkään tahon pakko ottaa vastaa. Siitä voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo, mutta ei minulta. '🤔'
Kirjoitin toisenlaisen kommentin.
Kyllä näissä tosi fiksujakin kirjoittaa ja
viisaita vinkkejä antaa kanssaveljelleen.
Ainoa mikä on varmaa on että lapset myydään velkaorjuuteen. Aikamoisen sopan olet keittänyt.
Miksi ette edes yritä veljesi kanssa löytää kiinteistölle ostajaa/ jotakuta jolle se kelpaa lahjoituksena? Miksi maksaa kiinteistöveroja vielä vuosikausia ja jättää/testamentata se jollekulle?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei mene kaupaksi jos hinta on kohdallaan? Voi olla ettei siitä saa juuri mitään, mutta joku paikallinen voi olla kiinnostunut tontista. Olisipahan sekin huoli pois.
5000 euroa hinnaksi niin takuulla joku ostaa. Tai otat ap juristin neuvomaan ja maksat sen 5 tonnia palkkaa. Itse mieluummin saisin rahaa kuin maksaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ottaisi vastaa. Mitään perintöä ei ole minkään tahon pakko ottaa vastaa. Siitä voi kieltäytyä.
Niin, mutta tajuatko, ääliö, että perinnöt, joilla ei ole saajaa, menevät valtiolle.
Miinus pitkästä aloituksesta. Perinnöstä voi aina kieltäytyä. Tosin käytännössä on muutakin perittävää kun purkuluntpinen talo. Joten tuskin lapsesi sitä tekee.
Kaiken omaisuuden siirtäminen puolison nimiin - miten se edesauttaa tässä asiassa. Lapset perivät vanhempansa.
Eiköhän lapsesi osaa päästä eroon tuosta lapsuudenkodistasi sitten aikanaan kun sen aika on.
Jos teillä on nyt rahaa/ omaisuutta käyttäkää se elämiseen. Jos omaisuutta ja rahaa on todella paljon ennakkoperintö tulee kyseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta tajuatko, ääliö, että perin
Kyllä ääliö se perinnön pitää valtionkin ottaa vastaan ja yhtä hyvin se voi siitä kieltäytyä. YMMÄRRÄTKÖ?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa talo myyntiin huutokaupat.comiin ja lähtöhinnaksi 100e. Kyllä sen joku ostaa.
Sitä ei voi laittaa myuntiin kun ap omistaa siitä vain osan.
Tässä sinulle alapeukuttajalle vähän kättä pidempää aiheesta:
"Jos testamentissa nimenomaan mainitaan mahdollisuudesta ottaa testamentti vastaan vain osittain ja testamentti sisältää lisäksi määräykset sijaantulosta, osittainen testamentista luopuminen lakimääräisenkin perillisen osalta on tehokasta. Myös sellainen lakimääräiselle perilliselle tehty testamentti, joka sisältää määräyksiä, jotka selvästi muokkaavat perillisen saantoa siitä, mitä se olisi perintökaaren mukaisen perintöoikeuden nojalla, lakimääräisen perillisen saamaa testamenttia pidetään verotuksessakin testamenttina ja osittainen luopuminen verotuksellisesti tehokkaalla tavalla on mahdollista.
Vaikka perittävä tekisi testamentin omille lakimääräisille rintaperillisilleen, saantoa voidaan silti verotuksessa pitää perintösaantona, eli saannon katsotaan testamentista huolimatta tulleen suoraan lakimääräisen perimyksen nojalla. Jotta saanto katsotaan verotuksessakin testamentiksi, sen pitää riittävästi erota siitä, mitä perillinen saisi suoraan lain nojalla. Myös se riittää, että testamentissa on määräys mahdollisuudesta ottaa perintö vastaan osittain sekä määräys sijaantulijoista."