Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakimiehiä paikalla, onko mitään keinoa estää ettei lapseni joudu ottamaan lapsuudenperintöäni?

Vierailija
22.06.2025 |

Purkukuntoinen talo, eli kotitaloni, jossa olen osakkaana. Oli ihan hyväkuntoinen silloin kun perin osuuden siitä enkä alaikäisten lasten takia olisi voinut luopua koska silloin talolla oli vielä arvoa. Leski jäi siihen ja eli vielä yli 20 vuotta. Emme ole jakaneet sitä, koska perintö kuitenkin palautuisi minulle, sillä veljellä ei ole lapsia eikä vaimoa. Siinä asuu nyt yksi henkilö vuokralla, mutta hän on jo vanha ja syksyllä muuttaa vanhusten asuintaloon jos saa paikan, eikä se ole enää talviasuinkelpoinen, nippa nappa siinä voi nytkään olla. Vuookra ei kata kuluja mitä meille tulee mutta tämä järjestely käy meille että talo on pysynyt asuttuna.  Hän on sitä vähän pitänyt kunnossa mutta enää ei oikein jaksa, se on ollut lähes olemattoman vuokran ehtona että tekee pienet korjaukset ja pitää pihasta huolta. Sijainti on huono. Naapurit eivät saa parempikuntoisiaan talojaan myytyä - no yhdellä siinä se on kyllä ylihintainen, mutta naapurit kertoivat että yhtään katsojaa ei ole käynyt ja on ollut myynnissä jo monta kuukautta. Jos tuo talo periytyy lapsille, heille tulee kuluja siitä ja kumpikin asuu kaukana eikä ole kiinnostunut muuttamaan lähellekään. Kesäpaikaksi siitä ei ole, pieni tontti keskellä kylää ja lähialueella on useita rakentamattomiakin tontteja myytävänä. Tontin laskennallinen hinta ei kata purkukustannuksia, olen laskenut tämän. En ole itse kiinnostunut muuttamaan ko. paikkakunnalle tai ruveta kunnostamaan taloa enää tässä iässä, koska siinä on jyrkkiä portaita ja paljon kunnossapitoa. 

Olen miettinyt että siirrän kaikki omaisuuteni miehen nimiin tai toisena vaihtoehtona myydään nykyinen asunto  ja annetaan lapsille ennakkoperintöä, voitaisiin muuttaa jo vuokralle vanhuudenpäivien asuntoon. Ei täällä kuitenkaan enää vuosikausia tallata, ollaan yli 60. Veljeltä ei nyt mitään perintöä lapsille jää joten siitä ei tarvitse välittää.

En oikein löydä googlella tähän neuvoa.

Kommentit (217)

Vierailija
21/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa talo myyntiin huutokaupat.comiin ja lähtöhinnaksi 100e. Kyllä sen joku ostaa.

Tuota hintaa torppaa siellä myydään. Eikä silti välttämättä mene kaupaksi. Näin erään lahtelaisen n. 30 neliön kerrostaloyksiön loppuhintana vajaa 14 tonnia, kun viimeksi sivulta seurailin huutokauppoja kesäkuun alussa.

Remonttiin menee heti kymppitonneja, sepä se juuri arveluttaa vanhan mörskän ostossa.

Homeongelma voi tuhota terveyden loppuelämäksi.

Vierailija
22/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä voi kieltäytyä. Mikä pakko tuollaista taloa on edes pitää lämpimänä? Antaa mädätå paikoilleen. Myy ja laita hinnaksi 1000€

Jos kieltäytyy, se menee lapsille.

Jakamataon pesä on aina tylsä. Käräjäoikeuteen voi tehdä yhteisomistuksen purkukanteen, jolloin joku osakas lunastaa ap:n osuuden tai vouti myy kohteen.

Ja todellakin voi myydä pilkkahinnalla vaikka purettavaksi.

Tontilla on arvoa ja sen sähkö-   vesi- ja viemäriliittymillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoat jollekin syrjäytyneelle tonnin välityspalkkiota siitä, että ottaa talon vastaan eurolla. Toinen vaihtoehto on kysyä siltä vuokralaiselta ottaisiko hän talon vastaan. Jos ei ota, pistäkää se pihalle.

Hän on hakemassa paikkaa vanhusten asuintalossa. Sellaisesta, missä asutaan itsenäisesti ja johon saa ostaa palvelut tarpeen mukaan. Eli on jo tavallaan ilmoittanut että sanoo vuokrasopimuksensä pian irti. Tuo olisi hyvä idea, maksaa jollekin joka ottaisi sen vastaan. Siinä on jo sen sortin naapureita, että sieltä voi löytyä joku joka tuntee jonkun. Tosin alueella on näitä autiotaloja jo vallattuna..

Vierailija
24/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä voi kieltäytyä. Mikä pakko tuollaista taloa on edes pitää lämpimänä? Antaa mädätå paikoilleen. Myy ja laita hinnaksi 1000€

Jos kieltäytyy perinnöstä, se siirtyy perintökaaren mukaan eli lapsille. Jos lapset ovat alaikäisiä, he eivät voi kieltäytyä perinnöstä eli p***a jää pyörimään perheeseen.

Olen ollut tuossa tilanteessa ja ärsyttää aina nämä perinnöstä kieltäytymiseen neuvojat. 

Vierailija
25/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä alaikäinen, ulkopuolinen edunvalvoja, joka katsoo perinnöstä kieltäytymisen olevan lapsen etujen mukaista. Täysi-ikäinen voi itse kieltäytyä perinnöstä.

Vierailija
26/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paikkaa ei asuttaisi, paljonko siitä on ihan pakollisia kuluja? 

Koita myydä jollain ihan pilkkahinnalla? 

Ainakin kiinteistövero

Vierailija
27/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin vaikka eurolla/kaupakustannuksilla purkukuntoisena. Maata ei tehdä ja joku voi sen ostaa kun halvalla saa.

Vierailija
28/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoittakaa se yhdessä kunnalle.

Vierailija
29/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vanhojen talojen kaatopaikka se mies on. 

Vierailija
30/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin täytyy kieltäytyä KOKO perinnöstä, eli ei lapset voi kieltäytyä ottamasta vain taloa.

Tämä on vain, jos ei ole tehty testamenttia, joka mahdollistaa ottamasta vastaan vain osan perintöä. Sen voi laatia myös avoimena siten, että perilliset voivat aikanaan päättää vapaasti, mitä ottavat vastaan ja mitä eivät. Eli ei ole pakko edes päättää itse, miten se menee. 

Oon itse juuri laatimassa testamenttia, ja siihen on tulossa tuo lauseke. En itse omista mitään ongelmallista, mutta onhan se silti hyvä antaa mahdollisimman paljon valinnanvapautta jälkeläisille. Jos heillä on lapsia niin sehän menee sitten esim osittain heille, jos niin haluavat.

Vierailija
31/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamenttaa se vaikka kunnalle ja muu omaisuus lapsille.

Vierailija
32/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytte eurolla jollekin. Olen myynyt todella monta huonokuntoista taloa, isovanhempieni ja heidän naimatromien sisartensa perintönä, ja kaikki on saatu menemään mutta mistään ei ole tullut 10 000 euroa enempää. Yksi mökki meni eurolla ja yksi talo 1000 eurolla. 

Laitatte nyt heti myyntiin kun talo ei vielä ole ollut yhtään talvea kylmänä. Mietitte asianajajaa vasta sen jälkeen kun olette myyneet taloa kesän ajan satasella. 

Vierailija
33/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat lahjana pois sen rytöläjän jollekin jo eläessäsi.

Vierailija
34/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä jakamaton kuolinpesä. Entä jos ap:n kuollessa veli on vielä elossa? Hänhän omistaa talosta puolet kp:n kautta. Ei toisen omaisuutta voi testamentata kenellekään. 

Vierailija
35/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan lakimiestä palkkaa, lisää kuluja. 

Et voi perikunnan taloa myöskään yksin myydä, pistäkää huutonettiin myyntiin veljen kanssa, että myytte eniten tarjoavalle, säästytte ainakin kiinteistöverolta. 

Osuuden perikunnasta voi myydä tai lahjoittaa, mieluiten tietty jollekin muulle pesän osakkaalle eli sille veljelle.

Vierailija
36/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tontilla on arvoa edes tonni tai kaksi, niin ovat täällä päin myyneet näitä arvottomia taloja sillä hinnalla tai ostaja on tinkinyt siitä hinnasta vielä talon purkukustannukset. Yksi vaihtoehto on purkaa itse se tönö tai antaa se VPK:lle poltettavaksi jolloin jää vain tontti mistä vähemmän riesaa kuin lahoavasta tönöstä. 

Vierailija
37/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin täytyy kieltäytyä KOKO perinnöstä, eli ei lapset voi kieltäytyä ottamasta vain taloa.

Tämä on vain, jos ei ole tehty testamenttia, joka mahdollistaa ottamasta vastaan vain osan perintöä. Sen voi laatia myös avoimena siten, että perilliset voivat aikanaan päättää vapaasti, mitä ottavat vastaan ja mitä eivät. Eli ei ole pakko edes päättää itse, miten se menee. 

Oon itse juuri laatimassa testamenttia, ja siihen on tulossa tuo lauseke. En itse omista mitään ongelmallista, mutta onhan se silti hyvä antaa mahdollisimman paljon valinnanvapautta jälkeläisille. Jos heillä on lapsia niin sehän menee sitten esim osittain heille, jos niin halua

Kun sinulla on arvoton kiinteistö, niin kannattaa varmuuden vuoksi laittaa testamenttiin että kenelle haluat kiinteistön menevän. Ketjussa on jo ehdotettu valtiota ja kuntaa. rahan arvoisen omaisuuden voit testamentata lapsille.

Vierailija
38/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisköhän sen talon ja tontin testamenttaamaan kunnalle jossa se sijaitsee🤔 nyt kannattaa kysyä lakimiestä apuun eikä yrittää saada tältä palstalta neuvoja.

Miksi kunta ottaisi sitä vastaa tai mikään muukaan taho vaikka testamenttaisikin?

Vierailija
39/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä tilanne on todella lamahenkinen. Talot muuttotappiokunnissa eivät tahdo mennä kaupaksi edes 500 - 5000 eurolla. Suomi on täynnä myytäviä okt:ja. Pysähtynyt koomatila..

Vierailija
40/217 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä roikuin vastaavassa tilanteessa 3 vuotta. Jarruna oli siskoni, joka asui talon naapurissa. Hän ei suostunut talon myyntiin (tuskin kukaan olisi ostanutkaan) eikä myöskään pesän jakoon. Hänellä oli taka-ajatuksena, että hänen lapsensa aikanaan rakentavat siihen talot. Siksi siellä piti myös pitää sähkösopimus voimassa, koska maaseudulla nuo sähköasiatkin ovat mutkikkaampia kuin kaupungissa.

Kp:n käteisvarat olivat loppu, joten maksatti minulla puolet kiinteistöverosta, sähkölaskuista, tienhoitomaksuista jne.

Viimein vaadin pesän jakoa. Lopulta hän suostui siihen, että lahjoitin talon hänelle.

Välimme menivät poikki. En ole käynyt paikkakunnalla 10 vuoteen. Tuttu kertoi, että sisko on jättänyt talon oman onnensa nojaan ja siinä kasvaa ympärillä vesakko eikä koko taloa näy.