Jos henkilö on työtön eikä saa palkkatöitä niin että verokirjalla palkattaisiin, niin tuomitsetko jos hän tekee "pimeää bisnestä" käteisellä
Eli jos kukaan ei palkkaa, niin onko sinun mielestäsi parempi että hän on passiivinen, vai että tekee bisnestä "pimeästi" käteisellä salaa ja saa tukia. Bisnes on sen verran pientä, ettei siitä voi tehdä pääasiallista veronalaista tulonlähettä (noin 800-1000e/kk...Vai pitäisikö hänen mieluummin olla passiivinen ja olla tekemättä mitään, odottaa vain?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa hyväksyn. Aikaisemmin en hyväksynyt. Työttömien syyllistäminen on mennyt niin pitkälle että hyväksyn kaiken toiminnan joka parantaa työttömän asemaa olkoon se vaikka pimeä työ.
Näin ajattelemalla sallit jokaiselle samat oikeudet. Ei kannata sitten valittaa mistään mitä tapahtuu.
Totta enkä valita.
Olen aina ihmetellyt pimeää työtä tekeviä, koska he hyötyvät samaan aikaan muiden ihmisten maksamista veroista.
Ihminen on tuolloin halveksittava rikollinen, kuka varastaa muilta rehellisiltä ja käyttää heitä hyväkseen. En pidä rikollisia ihmisinä. Ovat vain taakka yhteiskunnalle. Häpeäisin, jos edes tuntisin tuollaisen p a skakasan.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa hyväksyn. Aikaisemmin en hyväksynyt. Työttömien syyllistäminen on mennyt niin pitkälle että hyväksyn kaiken toiminnan joka parantaa työttömän asemaa olkoon se vaikka pimeä työ.
Sanojesi mukaan hyväksyt siis sen että hakkeroin sinun verkkopankkiisi, vien kaikki rahasi ja samalla otan vakuudettomia kulutusluottoja nimiisi niin paljon kuin lähtee ja siirrän nekin rahat itselleni talteen.
Et siis mene tekemään moisesta rikosilmoitusta ja tyytyväisenä makselet velkoja pankille. Olenhan työtön ja tuo parantaisi minun taloudellista asemaani.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on tuolloin halveksittava rikollinen, kuka varastaa muilta rehellisiltä ja käyttää heitä hyväkseen. En pidä rikollisia ihmisinä. Ovat vain taakka yhteiskunnalle. Häpeäisin, jos edes tuntisin tuollaisen p a skakasan.
Annahan sinäkin sitten puolet työvuoroistasi ap:lle, niin ei tarvitse enää tehdä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Annan vinkin. Ahven on kaupassa 35 euroa kilo fileenä. Alkakaa kalastaa ja opetelkaa fileoimaan ahventa koska sitä saa kalastamalla paljon suomen vesistöistä. Olen tienannut 500 euroa viikossa ahventa myymällä koska myyn sitä 20 euroa kilo. Aluksi tietty tarvii panostaa välineisiin sanotaan nyt 500 euroa ja vene. Mutta ekan kesän ja sykyn aikana ne maksaa itsensä takas. Aina löytyy joku tuttu joka ostaa ahventa. Minulla on ainakin 100 ostajaa kalalle.
Jos et ole ammattikalastaja, tuohan on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimuotoinen (0-200€) tai vaihtoehtoisesti tilapäinen "sivubisnes" on ok jos henkilö kuitenkin aktiivisesti etsii töitä itselleen, mutta 800-1000€ kuukaudessa on aika paljon. Eikö tuossa vaiheessa henkilö ole työllistetty?
Jos ansaitsee tuon verran veroprosentti olis aika lailla nollilla. Yrittäjänä ei taitaisi olla myöskään yel eikä edes alv velvollinen?
Tuollainen olisi maksimissaan sivutoimista yrittäjyyttä ja ongelma näissä on se, että työkkäri katsoo tällaisen keikkailunkin "täyspäiväiseksi yrittämiseksi" ellei psyty jotenkin heidän hyväksymillään tavoilla todentamaan kyseessä olevan sivutoiminen toiminta. Näitä on uutisoitu viime aikoina todella tiuhaan tahtiin, että työkkäri vie tuet sellaisiltakin, joilla ei ole mitään toimintaa, mutta on olemassa toiminimi. Todisteet ovat ihan hatusta vedettyjä eivätkä edes liity välttämättä toiminimeen. Eli tuo järjestelmä ontuu todella pahasti keisseissä, missä ihmisellä on mahdollisuus tienata ja osallistua sivutoimisesti, mutta ei täyspäiväisesti.
Tosin keikan antajan kohdalla mietin sitäkin, että jos he haluavat maksaa rahaa kassan vierestä niin se raha ei ole todennäköisesti heilläkään missään järjestelmässä kirjattuna. Jos olisi, niin heidän kannattaisi kirjata se omiinkin kuluihinsa. Eli jos tekijä haluaisi laskutaa, niin saisiko keikkaa? Noh anyway ei ole minun ongelmani.
Kunhan pitää moraalin mukana toiminnassa eikä muutu itsekkääksi kusipääksi, vaan esim. auttaa sitten kaveria hädässä "pimeästi" itsekin asiassa tai toisessa, kun tilanne tulee eteen, niin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annahan sinäkin sitten puolet työvuoroistasi ap:lle, niin ei tarvitse enää tehdä tuota.
Kyllä TUollaien ihminen joka tekee pimeetä työtä on alhainen rikollinen.
Ja EN voi antaa työvuorojani (minulla ei mitään työVUOROJA ole, itseasiassa ei ole edes työtä, enkä ole edes saanut mitään tukia tänä vuonna, enkä tule saamaan)
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt pimeää työtä tekeviä, koska he hyötyvät samaan aikaan muiden ihmisten maksamista veroista.
Jos sen tekee piheyttään tai pahuuttaan niin siinä onkin moraalinen ongelma. Mutta tilanteessa, missä toimeentulo on nuivaa eikä ole realistista mahdollisuutta tehdä sitä verollisesti koska vammaiset järjestelmät, niin silloin ongelma on järjestelmässä eikä tekijässä.
Vähän sama kun että pihatielläsi on roska niin soitatko siihen 1000e maksavan tiepalvelun sen siivoamaan vai nostatko sen itse roskikseen, vaikka periaatteessa asia ei sinulle kuulu ja roska on tienomistajan omaisuutta. Jos järjestelmä on niin raskas ja hankala, että se haittaa elämän toteutumista, se täytyy purkaa ja muuttaa. Siihen asti pitää vaan pärjäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja EN voi antaa työvuorojani (minulla ei mitään työVUOROJA ole, itseasiassa ei ole edes työtä, enkä ole edes saanut mitään tukia tänä vuonna, enkä tule saamaan)
Niinpä tietenkin. Perinteinen suun louksuttaja siellä taas mölisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos tosiaan tekee sen pahuuttaan ja itsekkyyttään, eli ettei halua maksaa veroja. Mutta jos ainoa mahdollisuus elää ihmisoikeuksien mukaista elämää on rikkoa lakia niin ne ajavat lain yläpuolelle.
Ihmisoikeuksiin kuuluu myös esim. oikeus tehdä työtä.
Tuomitsen noilla tuloilla. Joku pieni keikka joskus ok. Esim. Naapurin poika putsasi pienen taloni rännit, kun en itse pystynyt. Maksoin 40 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos tosiaan tekee sen pahuuttaan ja itsekkyyttään, eli ettei halua maksaa veroja. Mutta jos ainoa mahdollisuus elää ihmisoikeuksien mukaista elämää on rikkoa la
Eihän se ole AINOA mahdollisuus. Sitä työtä voi tehdä ihan verokortillakin, 0-tuntisopimuksella ja maksaa ne (vähäiset) verot, mitkä tuosta menee.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen aikana en syyllistä yhtään työtöntä, joka joutuu tekemään kovia päätöksiä.
Minä syyllistän, jos on vailla muiden tienaamista rahoista osaansa, vaikka pystyisi itsensä työllistämään tai elättämään muutenkin. Ei työttömyyskorvauksia ym. ole mikään pakko nostaa. Tyypillä on niin hyvät tulot, että monella hänen elämänsä kustantamiseen osallistuvalla ei ole. Hän voisi ilmoittaa tulonsa ja tehdä töitä vain verokortilla - ei se niin vaikeaa ole. Tulot voi ilmoittaa myös itse. Toki siinä vähenisi yhteisestä kassasta maksettava turva - turva, jota hän ei selkeästi tarvitse.
jos jokainen saa tienata tonnin ilman verorasituksia, niin sitten on ok. Yhdenvertaisuus tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietenkin. Perinteinen suun louksuttaja siellä taas mölisemässä.
Ensin kysytään mielipidettä. Kun sen kertoo on suun louskuttaja. Pitää siis olla vain samaa mueltä, vai?
Ap. En. Pimeä työn lisääntyminen on suoraa seurausta perskokkareiden politiikalle.
En tuomitse, mutta noin isoista summista puhuttaessa tuossa on kyllä aika isot riskit sekä tekijällä että työn teettämällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa palkkaa pimeästi 800-1000€ /kk( useampana kuukautena vuodessa, niin en ihan pinenä busineksinä pitäsi; jos kohta en erityisen suurenakaan. - Toistuvuus kertoisi, että työlle on ilmeine tarve, joten sitä vasten siitä pitäsi suorittaa myös palkan sivukut ja tehdä muutoin kuin pimeästi, niin kuin lähtökohtaisesti kaikki muukin palkkatyö
Sinkkumies
Ja tuosta palkasta kun maksaa ne sivukulut ja verot, käteen jää tasan nolla euroa tai menee miinukselle. Eiköhän hän olisi jo yrittäjä jos laskelmat sitä puoltaisi. Tuollainen vähäinen yrittäminen pitäisi olla täysin verovapaata jotta työttömyys vähenisi ja saataisiin edullisia palveluita esim vanhuksille ja pienituloisille.
Pitääkin laittaa ruokavirastoon viestiä, että sitä myydään elintarvikkeita ilman tarvittavia lupia.