IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Uskovainen ei mieti mitä minä haluan, vaan Jumalan tahtoa. Ihminen on lihassaan sielunvihollisen vallassa ja haluaa paljon väärää. Jos omien halujen mukaan mennään, niin ei pitkään mahda pysyä usko tärkeimpänä.
Soisin jokaisen äidin saavan terveydenhoitoa. Jos terveys ei kestä raskautta, niin uskotaan lääkäriä ja ehkäistään. Riippumatta lasten määrästä. Kuten muunkin terveydenhuollon kohdalla, asiantuntijan hoitoon voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ilman liittoa ihminen ei ole Jumalan kuva."
Ei nouse Raamatusta tämä erikoinen tulkinta. Sanoihan Paavalikin, että parempi on pysyä naimattomana jos vain suinkin.
Siinä olet oikeassa että liitto on tärkeä, muttei avioliitto ole vaatimus. Kyse on liitosta Jumalan ja ihmisen välillä Jeesuksen kautta.
https://www.luterilainen.net/naimattomuus/
Tässä aiheeseen liittyvää hyvää pohdintaa.
Ymmärsit virheellisesti. Kuten sanottu, sillä ei ole merkitystä keiden välillä liitto syntyy. Oleellista on kuitenkin liitto.
Ilman liittoa ihminen on yksin ja Jumalan kuva syntyy vain liiton kautta. Liiton edellytys on uskollisuus. Ilman uskollisuutta liitto särkyy ja ihminen Jumalan kuvana särkyy.
Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".
Tätä kutsutaan omavanhurskaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskovilla on lupa mainostaa omia menojaan, niin miksi eri mieltä olevilla ei saisi olla lupa mainostaa myös?
Kysyin tekoälyltä arviota suviseurojen kustannuksista:
Yhteensä Suviseurojen kulut voivat vaihdella 6000001000000+eurojen välillä, riippuen sijainnista, maastonvalmiudesta ja ulkoisista tekijöistä.
Eikö mielestäsi järjestäjällä, joka työt tekee ja tuon summan maksaa, ole oikeus määritellä saako tapahtumassa ulkopuoliset mainostaa?
Minä(jään) en ihan ole tavoittanut tämän tarratoiminnan tarkoitusta. Ilmeisesti tarkoitus on ollut jakaa tarroja, jotka muistuttaa sateenkaariväestön osuudessa vanhoillislestadiolaisuudessa sekä kannustavat ehkäisyyn.
Minä haluaisin tietää, mitkä on ne asiat, joita tällä sateenkaariasian esilletuomisella halutaan, siis ihan konkreettisesti. Halutaanko esim.
- että uskovaiset tervehtivät myös Jumalan terveellä?
- että uskovaiset hyväksyisivät samaa sukupuolta olevien parisuhteet kaikissa muodoissaan?
- olla itse uskovaisia?
- parantaa omaa asemaa ja ihmissuhteita esim. perhepiirissä?
En näe kohtaa yksi ja kaksi mahdolliseksi, jos ihminen ei selkeästi tee parannusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskovilla on lupa mainostaa omia menojaan, niin miksi eri mieltä olevilla ei saisi olla lupa mainostaa myös?
Voivathan he tehdä sen, mutta ei toisten juhlissa. Menkööt vaikka kauppatorille tai eduskuntatalon eteen tai sitokoot itsensä puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Uskovainen ei mieti mitä minä haluan, vaan Jumalan tahtoa. Ihminen on lihassaan sielunvihollisen vallassa ja haluaa paljon väärää. Jos omien halujen mukaan mennään, niin ei pitkään mahda pysyä usko tärkeimpänä.
Soisin jokaisen äidin saavan terveydenhoitoa. Jos terveys ei kestä raskautta, niin uskotaan lääkäriä ja ehkäistään. Riippumatta lasten määrästä. Kuten muunkin terveydenhuollon kohdalla, asiantuntijan hoitoon voi luottaa.
On kyllä ihan tervettä suoda naisen säilyttää oma toimijuus omaan elämäänsä, lastensa elämään ja kehoonsa nähden eli ei vaan sokeasti luoteta ensin Jumalaan ja sitten lääkäriin, vaan tehdään päätös ihan itse, omaa omaatuntoa kuunnellen.
Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan tervettä suoda naisen säilyttää oma toimijuus omaan elämäänsä, lastensa elämään ja kehoonsa nähden eli ei vaan sokeasti luoteta ensin Jumalaan ja sitten lääkäriin, vaan tehdään päätös ihan itse, omaa omaatuntoa kuunnellen.
Omatunnon ääni voi joskus olla väärä, siksi täytyy kääntyä Jumalan puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan ääni on siellä omassatunnossa. Ihmisen psyykelle on kuitenkin terveellistä pitää mielessä, että hän itse valitsee kuunnella Jumalan ääntä. Jos antaa kaiken elämässään itsensä ulkopuolelle, masentuu, uupuu ja kadottaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Ja rakastavasti heittää syntisen ikuisiksi ajoiksi kärsimään siihen tuliseen järveen, joka on varattu perkeleelle ja hänen kätyreilleen, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys, eikä mato kuole.
Rakkaudella.
Jotain transtarrojahan siellä oli levitetty. Aktivistit transosastoa, eivät homoja, kuten arvelinkin. Nykyään nämä touhuavat kaikenlaista ja suuri yleisö luulee, että se on jotain homojen tekemää.
Vierailija kirjoitti:
Jotain transtarrojahan siellä oli levitetty. Aktivistit transosastoa, eivät homoja, kuten arvelinkin. Nykyään nämä touhuavat kaikenlaista ja suuri yleisö luulee, että se on jotain homojen tekemää.
Mitään ei ole levitetty missään, kun aikakonetta ei ole keksitty. Toivottavasti ei myöskään levitetä ja keksivät tarroille uusiokäyttöä.
Tarrat kyllä pelottavat, mutta liikkeen sisällä toimivat lapsir*iskarit eivät. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatunnon ääni voi joskus olla väärä, siksi täytyy k
Niin. Itse jäin miettimään eroja, koska toisille omatunto kertoo että voi tehdä toista, yhdelle yhtä. Ja joskus tilaisuus tekee niin sanotusti varkaan. Toki asioista osa on ehkä juuri sitä syömistä ja juomista, mistä Paavali neuvoi olemaan kiistelemättä ja toimimaan toinen toistaan kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omantunnon ääni ei ole koskaan väärässä, koska se on Jumalan ääni. Se voi olla vain silloin väärässä, kun se mitä pitää "omatuntona" ei todellisuudessa ole sitä.
Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Joh. 10:27
Vierailija kirjoitti:
Tarrat kyllä pelottavat, mutta liikkeen sisällä toimivat lapsir*iskarit eivät. Huhhuh.
Ei kai tarrat ketään pelota.
Mainitsemasikaltaiset ihmiset sen sijaan pelottaa.
Se ei silti tarkoita, että tarrojen liimailu olisi ihan fine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ehkä jäin itse miettimään, mitä tällä tempauksella tarkalleen ottaen halutaan saavuttaa. Halutaanko siis saada tätä homoseksuaalien asemaa ja oloa liikkeessä näkyvämmäksi, vai helpottaa kuviota? Halutaanko, että homouden toteuttaminen hyväksyttäisiin? En ole kerennyt perhetyä.
Ymmärrän että monella voi olla todella vaikeaa olla, koska perinteisesti ajatellaan että homouden toteuttaminen ei ole ok. Samaan aikaan ajattelen keskusteluja, joissa on todettu homouden olevan synnynnäinen ominaisuus ja myös, että homokin voi olla uskovainen. Ja tästä aasinsiltana totean, että jos homous ajatellaan synnynnäisenä asiana, niin aina vaikea on vastustaa tuollaista, ja miten ajatellaan Jumalan luomistyötä silloin, kun Jumala ei kuitenkaan tee virheitä. 🤔
<
"Ei kaikki mitä Raamatussa tapahtuu, ole oikein, eikä sitä noilla kertomuksilla haeta. "
Tämä! Se että Raamatussa kerrotaan kauheuksista, esim. orjuudesta, ei tarkoita että se olisi Jumalan tahtoma asia. Se kertoo ihmisen syntisyydestä, ja sitä Raamattu on täynnä. Mihin me Jeesusta tarvitsisimme, jos olisimme hyviä? Ja ei, tämä ei oikeuta synnin tekemistä, vaan sitä valitettavasti tapahtuu, vaikka koittaisimme sitä karttaakin.
Vähän myötähävettää kun ihmiset kommentoivat, eivätkö ymmärrä yhtään, miten kristinuskossa asiat oikeasti ovat. Jakavat omia vääriä tulkintojaan, ja sitten taas jotkut muut luulevat, että näinkö kamalasti asiat onkin, enpä haluaisi olla uskova.
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan uskalla käydä Saksassa, koska siellä on kaikki yhä n a t s eja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rakastavasti heittää syntisen ikuisiksi ajoiksi kärsimään siihen tuliseen järveen, joka on varattu perkeleelle ja hänen kätyreilleen, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys, eikä mato kuole.
Rakkaudella.
Jumala haluaa kaikkien ihmisten pelastuvan. Siihen on ihan yksinkertainen keino.
Totta kai saa mainostaa. En minä kuitenkaan menisi vaikka esikoislestadiolaisten seuroihin mainostamaan Suviseuroja tai rauhanyhdistyksen seuroja, kuten en menisi myöskään osoittamaan mieltäni moskeijaan tai maihin, joissa islam vaikuttaa merkittävästi.
Varmasti erinäköisestä asioiden esille tuomisesta keskustellaan muutenkin, mutta minusta olennaista on miettiä, missä näitä asioita tuodaan esille.