Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
2861/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde on linkitetty tähän ketjuun useamman kerran. Se on lestadiolaisuutta tutkivan filosofian tohtorin ja tutkijan kirjoituksesta, mutta mitäpä sellainen on tekoälyyn verrattuna :)

En usko ennen kuin linkkaat vertaisarvioidusta tutkimuksesta oikean kohdan. Muuten on vaan sun mp.

Vierailija
2862/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska moni nykyään ehkäisee, miten heitä ei pakoteta, mutta muut pakotetaan? 

Ovatko nämä ehkäisevät perheet oikeita vanhoillislestadiolaisia? SRK:n kanta on, ettei ehkäisy ole sallittu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2863/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella surullista, kun joku ei osaa eikä uskalla asettaa omia rajojaan ja tehdä omia valintojaan. 

Vaikka itselläni on ollut monissa yhteyksissä vaikeuksia rajojeni puolustamisessa, on ollut selvä, että usko ja omatunto on niin yksityinen ja perustavanlaatuinen asia, että siinä rakennetaan ja pidetään rajat ihan itse. Kukaan ei voi minua vetää ulos uskosta eikä myöskään pakottaa toimimaan mitenkään. Valintani ovat omiani ja kannan niistä itse vastuun.

Niin. On todella surullista, että rajoja puolustetaan hirttouhkauksin ja kananmunia heittelemällä. 

Vierailija
2864/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo seksuaalivähemmistöt määritellään? Siis kelpaako uskon vuoksi tahattomasti selibaatissa olijat mukaan?

Heteroseksuaali ei kuulu seksuaalivähemmistöön. Bi- tai homoseksuaali sen sijaan kuuluu. Älähän leiki tyhmempää kuin olet. 

No esimerkiksi polyseksuaalit, siis ihmiset jotka ovat useamman ihmisen kanssa liitossa, kuuluvat seksuaalivähemmistöihin vaikka olisivatkin heteroseksuaaleja. Lisäksi seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nykyään myös kinkster-ihmiset kuten BDSM-ihmiset, joista iso osa on heteroseksuaaleja.

Joskus viime vuosituhannella seksuaalivähemmistöihin kuuluivat vain homot, lesbot ja bi-ihmiset. Mutta siitä ajasta on jo aika kauan.

"Siihen ymparistöön sopeutunut koskaan en,

tähän vahemmistöön kuuluu meistä jokainen."

Vierailija
2865/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella surullista, kun joku ei osaa eikä uskalla asettaa omia rajojaan ja tehdä omia valintojaan. 

Vaikka itselläni on ollut monissa yhteyksissä vaikeuksia rajojeni puolustamisessa, on ollut selvä, että usko ja omatunto on niin yksityinen ja perustavanlaatuinen asia, että siinä rakennetaan ja pidetään rajat ihan itse. Kukaan ei voi minua vetää ulos uskosta eikä myöskään pakottaa toimimaan mitenkään. Valintani ovat omiani ja kannan niistä itse vastuun.

Niin. On todella surullista, että rajoja puolustetaan hirttouhkauksin ja kananmunia heittelemällä. 

Eiköhän tässä vaiheessa kaikille ole jo selvää, että nuo oli vaan feikkausta. Vain pikkupoikien vesisuihkutus oli totta.

Vierailija
2866/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2801

Tekstiä ei voi lainata.

En tiedä mistä puhut koska sain parannuksem armon. Ei ollut uskovaista lapsuuskotia.

Minun tyyliini ei kuulu sulkea ketään mistään pois.

Mutta odotan kuitenkin reiluutta ja kunnioitusta sinulta. Katso esimerkkiä Niko Saarisesta.

Miten fiksu ihminen.

Minä ymmärrän häntä, koska itseänikin jänniti mennä eka kertaa Suviseuroihin.

Niko sanoi, että hän ei mene mainostamaan Suviseuroille omaa elämäntyyliään, vaan kunnioittaa toisten vakaumusta.

Itsellänikin oli juuri samanlainen asenne. Ja jännitti mennä Suviseuroille.

Sen sijaan sinua en ymmärrä ollenkaan.

Ihmettelen sitä, miksi itsenäistyminen on sinulle niin vaikeaa?

Sinä olet liittynyt VL vasta aikuisena. Silti jatkuvas

Jokainen vl-perheeseenkin syntynyt liittyy uskoon vasta vartuttuaan, koska se on omakohtainen usko, jota pidetään aktiivisesti elossa.

Ja joo, voin vain kuvitella, että monelle on kipeä paikka, kun tulee vastaan sen asian kanssa, että ei tällaista ratkaisua tee, vaikka on sen keskellä kasvanut. Osalta sitten puuttuu ymmärrys siitä, miten muut uskovat ja mitä he kokevat ja hän ehkä ajattelee jotenkin uskon olevan elämäntapa ja yhteisö, eikä tarvitse valita olla ulkona tai sisällä.

Jokainen vanhempi on muutakin kuin uskonsa ja vanhemmuutta tulisi riittää ihan kaikille perheen lapsille.

Nykypäivänä on jo ihan normaalia, että lapsuuskotona osa lapsista uskoo ja osa ei ja myös se ei sallitaan.

Etkö näe mitään ristiriitaa noissa puheissa, että "jokainen valitsee vasta aikuistuttuaan". Vanhoillislestadiolaisiin perheisiin syntyvät lapset altistuvat vauvoista alkaen VL opeille. On pelkkää sanahelinää väittää, että he tekisivät (noista opeista vapaita) päätöksiä vasta aikuisena ja, että siihen päätökseen ei liittyisi muitakin asioita (kuten yhteisöön ja perheeseen kuuluminen) kuin vain henk. koht. usko. Ja jos on lapsesta asti peloteltu helvetillä, voi myös kysyä kuinka "vapaa" nuori on päätöksiä tehdessään.

Vierailija
2867/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin ateistiperheen lapset kasvatetaan neutraalisti ja heille opetetaan myös erilaisista uskonnoista vaihtoehtoina :D

p.s. Ei meillä pelotella lapsia

Vierailija
2868/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eiköhän tässä vaiheessa kaikille ole jo selvää, että nuo oli vaan feikkausta. Vain pikkupoikien vesisuihkutus oli totta."

Tämäkin on yhteisössä eläneelle niin tuttu piirre! Tässä näemme esimerkin siilipuolustuksesta eli epäuskoisten  mustamaalauksesta: ne valehtelee, ne teeskentelee, ne haluaa vaan julkisuutta, ne provosoi, ne tekee kaiken pahan ja siksi liikkeen ulkopuolelta tulevaa tietoa ei kannata uskoa. Niitä voi vähätellä, kyseenalastaa ja ne on moraalittomia. Itseenpäin ei tietenkään pystytä silmiä kääntämään, kun on lapsesta saakka kasvanut tähän. 

Myös ne kivantuntuiset vl-työkaverit osallistuu tähän ja käyttävät puheenvuoroissaan esimerkkinä armosta osattoman työkaverin tilannetta. Ennenkuin joku on toteamassa eipäs, niin enimmäkseen tämä tapahtuu annetaan ymmärtää-tavalla ei siis noin suoraan puhumalla kuten nyt lainauksessa.

Vierailija
2869/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkin ateistiperheen lapset kasvatetaan neutraalisti ja heille opetetaan myös erilaisista uskonnoista vaihtoehtoina :D

Niin no ateistiperheissä tuskin on kovin paljon lapsia, jotka aikuistuttuaan tuntevat olevansa elämänkatsomuksensa vuoksi "tahattomasti lapsettomia". Ateismiin usein myös liittyy tietty ajattelun vapaus. Itse kannatan kouluihinkin juuri tuota, että tunnustuksettomasti tutustutaan ERI uskontoihin. Eli sinäkin toivoisit tuollaista eri uskonnoista opetusta myös VL lapsille? 

Vierailija
2870/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei puhuta helvetistä?

Vierailija
2871/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, meillä puhutaan Rakkaasta Taivaan Isästä.

Vierailija
2872/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaahan päätösseuroja

kesaseuraradio.fi

Vierailija
2873/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän todella islamissa tehdään. Jos et pysy uskossa, kuolema uhkaa. Aivopesua pahimmillaan. Ei missään muussa uskonnossa ole samaa kuria. 

Vierailija
2874/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, meillä puhutaan Rakkaasta Taivaan Isästä.

OK. Eli seuroilla ei kukaan maininnut helvettiä. Vain taivaan Isän. 

Vierailija
2875/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän todella islamissa tehdään. Jos et pysy uskossa, kuolema uhkaa. Aivopesua pahimmillaan. Ei missään muussa uskonnossa ole samaa kuria. 

Viimeisin uutinen, kuvien kera, oli, että vl-lapset ja nuoret on opetettu tähän. 

Vierailija
2876/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on kuvia? 

Vierailija
2877/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2801

Tekstiä ei voi lainata.

En tiedä mistä puhut koska sain parannuksem armon. Ei ollut uskovaista lapsuuskotia.

Minun tyyliini ei kuulu sulkea ketään mistään pois.

Mutta odotan kuitenkin reiluutta ja kunnioitusta sinulta. Katso esimerkkiä Niko Saarisesta.

Miten fiksu ihminen.

Minä ymmärrän häntä, koska itseänikin jänniti mennä eka kertaa Suviseuroihin.

Niko sanoi, että hän ei mene mainostamaan Suviseuroille omaa elämäntyyliään, vaan kunnioittaa toisten vakaumusta.

Itsellänikin oli juuri samanlainen asenne. Ja jännitti mennä Suviseuroille.

Sen sijaan sinua en ymmärrä ollenkaan.

Ihmettelen sitä, miksi itsenäistyminen on sinulle niin vaikeaa?

Sin

Etkö näe mitään ristiriitaa noissa puheissa, että "jokainen valitsee vasta aikuistuttuaan". Vanhoillislestadiolaisiin perheisiin syntyvät lapset altistuvat vauvoista alkaen VL opeille. On pelkkää sanahelinää väittää, että he tekisivät (noista opeista vapaita) päätöksiä vasta aikuisena ja, että siihen päätökseen ei liittyisi muitakin asioita (kuten yhteisöön ja perheeseen kuuluminen) kuin vain henk. koht. usko. Ja jos on lapsesta asti peloteltu helvetillä, voi myös kysyä kuinka "vapaa" nuori on päätöksiä tehdessään.

Jokainen alaikäinen, jota ei ole huostasnotettu, altistuu lapsuusperheensä arvoille ja toiminnoille. Maailma nyt vaan toimii niin. Sieltä perheestä on sitten tarkoitus lähteä elämään omaa elämää. Aika älytöntä pitää uskovaista perhettä lähtökohtaisesti kelvottomana kasvualustana. Kaikki muut vanhemmat kuin vl tarjoavat lapselle ideaalin, neutraaöin ja turvallisen kasvun? Arvottomuuskin voi luoda turvattomuutta.

En näe helvetillä pelottelun olevan tätä päivää eikä sitä harrasteta ainakaan seurapuheissa. En jaksa uskoa, että tervepäiset vl-vanhemmat tänä päivänä pelottelisivat lapsiaan helvetillä. Lapset saavat vapaasti valita, vanhemmat toki toivovat, että valitsisivat uskon.

Vierailija
2878/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska moni nykyään ehkäisee, miten heitä ei pakoteta, mutta muut pakotetaan? 

Ovatko nämä ehkäisevät perheet oikeita vanhoillislestadiolaisia? SRK:n kanta on, ettei ehkäisy ole sallittu. 

Ei niitä pois ole potkittu.

Vierailija
2879/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ateistiperheissä tuskin on kovin paljon lapsia, jotka aikuistuttuaan tuntevat olevansa elämänkatsomuksensa vuoksi "tahattomasti lapsettomia". Ateismiin usein myös liittyy tietty ajattelun vapaus. Itse kannatan kouluihinkin juuri tuota, että tunnustuksettomasti tutustutaan ERI uskontoihin. Eli sinäkin toivoisit tuollaista eri uskonnoista opetusta myös VL lapsille? 

Totta kai toivon tunnustuksetonta opetusta, missä kerrotaan eri uskonnoista. Yleissivistys ei ikinä ole negatiivinen asia. Koti hoitaa uskonnollisen kasvatuksen. En ole koskaan kouluaikanani mieltänyt, että uskonnontunti olisi ollut muuta kuin tiedon jakamista oppilaille. Silliin en ollut vl, nyt olen.

Vierailija
2880/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin ihan erilaista rajojen laittoa. Sitä, että valitsetko ITSE toimia uskosi mukaisesti vai alistutko siihen, kun kuvittelet jonkun vaativan sitä. Ihmisen ei ole hyvä ulkoistaa omaa toimijuuttaan kokonaan. Eli tekee itse tietoisesti päätöksen seurata jotain oppia, pitää mielessä perääntymisen mahdollisuuden ja kyseenalaistaa asiat. Näin kantaa myös itse vastuun siitä miten uskoo, eikä syytä siitä ympäristöään.

Vl

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi