IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista, kun joku ei osaa eikä uskalla asettaa omia rajojaan ja tehdä omia valintojaan.
Vaikka itselläni on ollut monissa yhteyksissä vaikeuksia rajojeni puolustamisessa, on ollut selvä, että usko ja omatunto on niin yksityinen ja perustavanlaatuinen asia, että siinä rakennetaan ja pidetään rajat ihan itse. Kukaan ei voi minua vetää ulos uskosta eikä myöskään pakottaa toimimaan mitenkään. Valintani ovat omiani ja kannan niistä itse vastuun.
Niin. On todella surullista, että rajoja puolustetaan hirttouhkauksin ja kananmunia heittelemällä.
Näinhän todella islamissa tehdään. Jos et pysy uskossa, kuolema uhkaa. Aivopesua pahimmillaan. Ei missään muussa uskonnossa ole samaa kuria.
Viimeisin uutinen, kuvien kera, oli, että vl-lapset ja nuoret on opetettu tähän.
Mitä järkeä on valehdella näin helposti tarkastettavasta asiasta. Ja vielä itse peukuttaa omaa kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista, kun joku ei osaa eikä uskalla asettaa omia rajojaan ja tehdä omia valintojaan.
Vaikka itselläni on ollut monissa yhteyksissä vaikeuksia rajojeni puolustamisessa, on ollut selvä, että usko ja omatunto on niin yksityinen ja perustavanlaatuinen asia, että siinä rakennetaan ja pidetään rajat ihan itse. Kukaan ei voi minua vetää ulos uskosta eikä myöskään pakottaa toimimaan mitenkään. Valintani ovat omiani ja kannan niistä itse vastuun.
Niin. On todella surullista, että rajoja puolustetaan hirttouhkauksin ja kananmunia heittelemällä.
Näinhän todella islamissa tehdään. Jos et pysy uskossa, kuolema uhkaa. Aivopesua pahimmillaan. Ei missään muussa uskonnossa ole samaa kuria.
Viimeisin uutinen, kuvien kera, oli, että vl-lapset ja nuoret on o
Somesta luin myös, että tarratoimikunnan telttaan oli viety kuollut kala ja teltassa nukkujaa oli heitetty tuolilla.
Toivottavasti tekevät rikosilmoitukset näistä! Jaksamista kaikille vl-liikkeen satuttamille.
Kyllä niitä uskonnottomien perheiden lapsia on, jotka tietoisesti ovat valinneet vl ja sitä kautta selibaatin, kunnes puoliso löytyy, sillä riskillä, ettei sitä löydy koskaan. Vaikka olisi taustalla parisuhteita, seksisuhteita tms. Se, ettei joku usko sellaisia olevan, ei poista niiden olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että tarrailijoita kohtaan on käyttäydytty epäasiallisesti, en usko kenenkään huvikseen tuollaista keksivän. Väärin tuollainen toiminta on, ei siinä auta Maamme-laulutkaan. Valitettavasti minua ei yllätä ihmisten ärsyyntyminen, mutta pahoillani kyllä olen, eihän tämmöinen ole uskovaisten käytöstä :( Toki tarranliimaajat voisivat liimailla tarrojaan jossakin muualla. Ihan kaunis sanoma niissä tarroissa inhimillisesti katsottuna oli, mutta eihän ne vl-kristillisyyden mukaista sanomaa ole.
Tuntuu hurjalta näin tarrojen tekstit lukeneena. Niissä mainitaan vain aivan perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia. Poikkeuksena rukous, että srk:n johtokunta saisi Jumalalta anteeksi, mikä taas ketjun mukaan on aivan vl-opin mukaista, ja srk:n johtokuntaa on myös kuulemma täysin ok kutsua erehtyväiseksi ja syntiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että tarrailijoita kohtaan on käyttäydytty epäasiallisesti, en usko kenenkään huvikseen tuollaista keksivän. Väärin tuollainen toiminta on, ei siinä auta Maamme-laulutkaan. Valitettavasti minua ei yllätä ihmisten ärsyyntyminen, mutta pahoillani kyllä olen, eihän tämmöinen ole uskovaisten käytöstä :( Toki tarranliimaajat voisivat liimailla tarrojaan jossakin muualla. Ihan kaunis sanoma niissä tarroissa inhimillisesti katsottuna oli, mutta eihän ne vl-kristillisyyden mukaista sanomaa ole.
Oli miten oli, mutta jos yleistää tarrojen liimailijoiden kohtaaman käytöksen lestadiolaisten käytökseksi, niin samalla logiikalla pitää yleistää myös suomalaiset lestadiolaisiksi.
Tämä siksi, että suomalaisista on suurempi osa lestadiolaisia, kuin lauantain seurapaikalla olijoista oli tarranliimaajia piinaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin uutin
Mitä järkeä on valehdella näin helposti tarkastettavasta asiasta. Ja vielä itse peukuttaa omaa kommenttia?
Linkki uutiseen on ketjussa sekin. En ihmettele, että haluat ummistaa silmäsi asialta, se tuntuu olevan lahkon tapa.
Tarkoitatko sitä kuvaa jossa oli pullo (omenamehua?) ja roiskeita penkillä (vettä?)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, mutta jos yleistää tarrojen liimailijoiden kohtaaman käytöksen lestadiolaisten käytökseksi, niin samalla logiikalla pitää yleistää myös suomalaiset lestadiolaisiksi.
Tämä siksi, että suomalaisista on suurempi osa lestadiolaisia, kuin lauantain seurapaikalla olijoista oli tarranliimaajia piinaamassa.
Ai että mitä kiemurtelua. Kyllä ne vieressä naureskelleet aikuisetkin lasketaan.
On se vaikeaa, kun maailma paha, siioni hyvä -rakennelma uhkaa sortua heti, kun silmiä edes hiukkasen raottaa.
Linkki uutiseen on ketjussa sekin. En ihmettele, että haluat ummistaa silmäsi asialta, se tuntuu olevan lahkon tapa.
OK. Itse en ole tästä ketjusta sellaista uutista huomannut. Voitko siis laittaa linkin uudestaan kun en sellaista ole huomannut, vai riippuiko uutisen sisältö niistä laseista, jotka päässä sen luit?
En minä tosin ole koko ketjua lukenut, eli täysin mahdollista on se, että multa on mennyt ohi. Mutta uutisia olen kuitenkin lukenut ja epäilen, että viittaat uutiseen, minkä olet tulkinnut ennakkoluulojesi vankina haluamallasi tavalla.
Täällä näyttää olevan pätevä päivystäjä ketjussa. Paukuttaa ivallista tekstiä tulemaan ja kaikkeen löytyy linkit ketjusta 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mitä kiemurtelua. Kyllä ne vieressä naureskelleet aikuisetkin lasketaan.
On se vaikeaa, kun maailma paha, siioni hyvä -rakennelma uhkaa sortua heti, kun silmiä edes hiukkasen raottaa.
No kerrotko nyt kun sulla tuntuu olevan faktoja, että paljonko näitä aikuisia on ollut? Niitä saa kaikkinensa olla reilusti yli tuhat ja silti tuo mitä kirjoitin, pitää edelleen paikkansa.
Erittäin epätodennäköistä, että kyseessä olisi ollut edes satoja ihmisiä.
Ei sillä, kyllä yksikin on ollut liikaa.
En hyväksy häiriköintiä, mutta haluan myös jotain konkreettista todistetta näistä asioista. Tuo kalajuttu mm. oli somessa nauravien naamojen kera ja siis ihan vitsi. Mutta näin ne jutut rupeaa elämään.
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy häiriköintiä, mutta haluan myös jotain konkreettista todistetta näistä asioista. Tuo kalajuttu mm. oli somessa nauravien naamojen kera ja siis ihan vitsi. Mutta näin ne jutut rupeaa elämään.
Eiköhän noista hirttohuudoista ja muista luulisi hyvin helposti löytyvän videoita. Kuitenkin lähes kaikilla ihmisillä on mukanaan älypuhelin, jonka kaivaa esille ja kameran saa käyttökuntoon muutamassa sekunnissa.
Ja tuskin nämä tarrailijat ovat siinä suhteessa poikkeuksia.
Aika näyttää kokevatko tarpeelliseksi jakaa näitä sumennettuna someen ja poliisille rikosilmoituksen liitteenä.
Video vesipullolla suihkivista pikkupojista ei välttämättä ole kauhean vakuuttava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noista hirttohuudoista ja muista luulisi hyvin helposti löytyvän videoita. Kuitenkin lähes kaikilla ihmisillä on mukanaan älypuhelin, jonka kaivaa esille ja kameran saa käyttökuntoon muutamassa sekunnissa.
Aika näyttää kokevatko tarpeelliseksi jakaa näitä sumennettuna someen ja poliisille rikosilmoituksen liitteenä.
Jos olisivat kuvanneet seuraväkeä, sitä olisi paheksuttu ja pidetty provokaationa.
Kyllä kaikkien julkkisten postauksissa on seuraväkeä kuvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisivat kuvanneet seuraväkeä, sitä olisi paheksuttu ja pidetty provokaationa.
Miten niin jos? Mistä tiedät onko kuvattu vai ei?
Ja tottakai tuossa on se syy, hehän eivät varmasti halunneet tehdä mitään sellaista, joka provosoisi ketään. Vai miten se nyt olikaan?
"Somesta luin myös, että tarratoimikunnan telttaan oli viety kuollut kala ja teltassa nukkujaa oli heitetty tuolilla. "
Minä olen lukenut somesta, että lähialueen kaupoista loppuu keskikalja ja kondomit.
Pettymyksekseni huomasin, että edes siihen, mitä internetissä lukee, ei voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
"Somesta luin myös, että tarratoimikunnan telttaan oli viety kuollut kala ja teltassa nukkujaa oli heitetty tuolilla. "
Minä olen lukenut somesta, että lähialueen kaupoista loppuu keskikalja ja kondomit.
Pettymyksekseni huomasin, että edes siihen, mitä internetissä lukee, ei voi luottaa.
Missä sinun aivot?