Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
2841/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisten? Luuletko, että vl perheissä ei ole homoja, lesboja tai transnaisia/miehiä? 

Varmasti on heitäkin, mutta tuskin niitä, jotka näkevät asian samoin kuin nuo tarranlätkijät.

Vierailija
2842/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh! Ollaan oltu aika erilaisissa naistenilloissa

Yksittäistapaus-naisteniltoja ympäri suomen! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2843/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys johtuu monista tekijöistä. Omassa lähipiirissä kaksi väsyneintä äitiä on yhden ja kahden lapsen äidit. Voi johtua terveydestä tai siitä, että kaikki elämä on valjastettu lapsien ympärille. 

Vierailija
2844/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ja kahden lapsen äiti voi olla väsynyt JA yhdeksän lapsen äiti voi olla väsynyt.tarkkuutta tässä asiassa pitää muistaa luetella kaikki numerot 1-20 että ei syrjitä ketään eikä yleistetä.  Ymmärrämme varmasti että kyse on siitä saako äiti vaikuttaa väsymyksen syyhyn. Monille nuorille äideille sen tajuaminen, kuinka rankkaa raskaus ja vauvaaika on ja että sitä tulee jatkumaan hallitsematon määrä vuosien ajan aiheuttaa myös varmasti väsymystä. 

Vierailija
2845/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen lapsuudessa traumatisoituneen kannattaa muistaa se, että ajat ovat muuttuneet.

Se, mikä meitä traumatisoi, ei ole enää nykypäivää eivätkä siksi tämän päivän lapset joudu kestämään sitä mitä me olemme kokeneet. Eli joo, saa ja pitää olla suuttunut vanhemmille, mutta samalla on hyvä tajuta, miten ne asiat ovat tänä päivänä - ovatko ne asioita, joissa maailma on jo muuttunut ja muuttumassa paremmaksi vai ei.

Muuttunut? Eihän Herran Sana muutu, eikä myöskään vanhoillislestadiolaisten yhteisö, joka on satama myrskyisessä maailmassa, ankkuri, johon voi luottaa. Jos vl-oppi muuttuu, sen voin yhtä hyvin lopettaa. 

Miksi siis naiset eivät enää voi toimia puhujina muuttumattomassa satamassanne, vaikka Laestadiuksen aikaan he voivat, ja toimivatkin? Pitäisikö liikkeenne lopettaa, kun tämä haitallinen muutos on tehty?

Vierailija
2846/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisten? Luuletko, että vl perheissä ei ole homoja, lesboja tai transnaisia/miehiä? 

Varmasti on heitäkin, mutta tuskin niitä, jotka näkevät asian samoin kuin nuo tarranlätkijät.

Kumma kyllä tarranlätkijät ovat liikkeen sisältä 💡

Vierailija
2847/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen lapsuudessa traumatisoituneen kannattaa muistaa se, että ajat ovat muuttuneet.

Se, mikä meitä traumatisoi, ei ole enää nykypäivää eivätkä siksi tämän päivän lapset joudu kestämään sitä mitä me olemme kokeneet. Eli joo, saa ja pitää olla suuttunut vanhemmille, mutta samalla on hyvä tajuta, miten ne asiat ovat tänä päivänä - ovatko ne asioita, joissa maailma on jo muuttunut ja muuttumassa paremmaksi vai ei.

Muuttunut? Eihän Herran Sana muutu, eikä myöskään vanhoillislestadiolaisten yhteisö, joka on satama myrskyisessä maailmassa, ankkuri, johon voi luottaa. Jos vl-oppi muuttuu, sen voin yhtä hyvin lopettaa. 

Miksi siis naiset eivät enää voi toimia puhujina muuttumattomassa satamassanne, vaikka Laestadiuksen aikaan he voivat, ja toimivatkin? Pitäisikö liikkeenne lopettaa,

Haluaisitko antaa lähteen tuolle kertomallesi väitteelle, että naiset ovat toimineet saarnamiehinä? En löytänyt vahvistusta sille itse ja tekoäly oli päinvastaista mieltä 🤔

Vierailija
2848/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis naiset eivät enää voi toimia puhujina muuttumattomassa satamassanne, vaikka Laestadiuksen aikaan he voiv

Haluaisitko antaa lähteen tuolle kertomallesi väitteelle, että naiset ovat toimineet saarnamiehinä? En löytänyt vahvistusta sille itse ja tekoäly oli päinvastaista mieltä 🤔

Lähde on linkitetty tähän ketjuun useamman kerran. Se on lestadiolaisuutta tutkivan filosofian tohtorin ja tutkijan kirjoituksesta, mutta mitäpä sellainen on tekoälyyn verrattuna :)

Vierailija
2849/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo seksuaalivähemmistöt määritellään? Siis kelpaako uskon vuoksi tahattomasti selibaatissa olijat mukaan?

Heteroseksuaali ei kuulu seksuaalivähemmistöön. Bi- tai homoseksuaali sen sijaan kuuluu. Älähän leiki tyhmempää kuin olet. 

Hieman ohis, mutta miten ollaan uskonnon vuoksi tahattomasti selibaatissa. Eikö se ole oma valinta? Vai tuleeko siitä tahatonta silloin, kun syynä on yhteisön painostus tai hengellinen väkivalta? 

Miten ollaan missä tahansa tahattomasti lapsettomia? Vai onko sille joku muu termi?

Siten, että halutaan tai yritetään lapsia muttei saada.

Jos itse valitaan ol

Niin. Eli vl-uskossa on paljon ihmisiä tahattomasti lapsettomina ja tahattomasti selibaatissa. Ei siksi, että eivät haluaisi seksiä tai lapsia tai olisi valmiita ja halukkaita molempiin.

Eli eikö olekaan heidän oma valintansa  noudattaa vl-liikkeen oppeja?

Tahaton tarkoittaa, ettet itse voi vaikuttaa. Vapaaehtoinen tarkoittaa, että itse valitset. 

Vierailija
2850/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo seksuaalivähemmistöt määritellään? Siis kelpaako uskon vuoksi tahattomasti selibaatissa olijat mukaan?

Heteroseksuaali ei kuulu seksuaalivähemmistöön. Bi- tai homoseksuaali sen sijaan kuuluu. Älähän leiki tyhmempää kuin olet. 

Hieman ohis, mutta miten ollaan uskonnon vuoksi tahattomasti selibaatissa. Eikö se ole oma valinta? Vai tuleeko siitä tahatonta silloin, kun syynä on yhteisön painostus tai hengellinen väkivalta? 

Miten ollaan missä tahansa tahattomasti lapsettomia? Vai onko sille joku muu termi?

Siten, että halutaan tai yritetään

Eli eikö olekaan heidän oma valintansa  noudattaa vl-liikkeen oppeja?

Tahaton tarkoittaa, ettet itse voi vaikuttaa. Vapaaehtoinen tarkoittaa, että itse valitset. 

Samaa mieltä. Uskonto ja sen mahdollisimman ahdas tulkinta on itse valittu. On tietenkin mahdoton sanoa, löytäisikö henkilö kumppania vl-piirien ulkopuoleltakaan, mutta etsimättä jättäminen on tietoinen valinta. 

Vierailija
2851/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottavatko pride-ihmiset myös avosylin vastaan kristityt jotka kertovat heille raamatusta ja siitä että parisuhde miehen ja naisen välillä on ainoa oikea ? Epäillä soppii.

Ajatukset ja ihmiset saa ottaa vastaan tai olla ottamatta, mutta kimppuun ei saa tietenkään hyökätä. Tämän nyt pitäisi olla päivänselvää etenkin "uskovaisille".

Totta, ei myöskään prideväki saisi hyökätä kenenkään tilaisuuksiin agendaansa tyrkyttämään ja tuhoamaan tarroillaan jonkun omaisuutta.

Jokohan ne pridekulkueen kaduille viskotut roskat on siivottu ja kuka lopulta maksaa. Ei ole kovin vihreää aatetta tukevaa, että heidän jäljiltään on kauppunki kuin joidenkin kyvyttömien villieläinten jäljiltä.

Vierailija
2852/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaaminen on yleisesti hyväksyttyä, kun pridejuhlijat sitä tekevät. Sen voi päätellä siitä, että edellinen kommentti sai niin monta alapeukkua. Niin, mehän kaikki tietenkin kannatamme tasa-arvoa, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. :)

Vierailija
2853/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Uskonto ja sen mahdollisimman ahdas tulkinta on itse valittu. On tietenkin mahdoton sanoa, löytäisikö henkilö kumppania vl-piirien ulkopuoleltakaan, mutta etsimättä jättäminen on tietoinen valinta. 

Ja tässä on juuri se oleellinen. Jos teet vapaaehtoisesti valinnan jäädä ilman puolisoa, voit olla homoseksuaali vl. Jos puolison saaminen on tärkeämpää, se on tärkeämpää.

Vierailija
2854/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis naiset eivät enää voi toimia puhujina muuttumattomas

Lähde on linkitetty tähän ketjuun useamman kerran. Se on lestadiolaisuutta tutkivan filosofian tohtorin ja tutkijan kirjoituksesta, mutta mitäpä sellainen on tekoälyyn verrattuna :)

Itse en ainakaan jaksa alkaa kahlata läpi tutkimuksia vaan keskustelijan tulee itse esittää argumenttinsa niin, että keskustelu sujuu, jos haluaa keskustella.

Tuohon maailmanaikaan ei ollut naispappeutta pikeastaan missään. Miten on selitetty se, että se olisi ollut harvinaisuutena tuolla?

Nytkin naiset saavat olla äänessä suviseuraradiossa, seuraohjelmassakin lauantai-illan paneelikeskustelussa,seurakuntapäivillä, pyhäkoulussa, kanssapuheissa ja etenkin evankeliumin julistajina, mitä nimetään monesti pappisviraksi.

Vierailija
2855/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis nai

Itse en ainakaan jaksa alkaa kahlata läpi tutkimuksia vaan keskustelijan tulee itse esittää argumenttinsa niin, että keskustelu sujuu, jos haluaa keskustella.

Tuohon maailmanaikaan ei ollut naispappeutta pikeastaan missään. Miten on selitetty se, että se olisi ollut harvinaisuutena tuolla?

Nytkin naiset saavat olla äänessä suviseuraradiossa, seuraohjelmassakin lauantai-illan paneelikeskustelussa,seurakuntapäivillä, pyhäkoulussa, kanssapuheissa ja etenkin evankeliumin julistajina, mitä nimetään monesti pappisviraksi.

Onko vanhoillislestadiolainen liike osa Suomen evankelisluterilaista kirkkoa? Olen ymmärtänyt, että on. 

Ev. lut. kirkossa sekä naiset että miehet voivat toimia pappeina. Papin virkaan on yksiselitteiset pätevyysvaatimukset, jotka sekä naiset että miehet voivat täyttää opiskelemalla ja pappisvihkimyksen vastaanottamalla. 

Onko siis vl-liikkeen puhuja sama asia kuin ev.lut. kirkon pappi? Olen ymmärtänyt, että näin ei suinkaan ole. Mikä on vl-liikkeen suhtautuminen naispappeihin? Kuulen mielenkiinnolla. 

On kiinnostavaa, että alat hämärtää käsitteitä, kun puhutaan naisista saarnaamassa vl-liikkeen alkuaikoina. 

Vierailija
2856/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis nai

Et halua seurata keskustelua, mutta haluat keskustella? Pahoittelen, mutta minua ei kiinnosta keskustelu henkilön kanssa, joka ei perehdy siihen, mitä on jo sanottu. 

Vierailija
2857/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä tuollaisia levittävät? Miksi ihmeessä juuri suviseuroissa. Ihmettelen lapsuuteni lestadioilaisena eläneenä kun kaikki sen tietävät ilman tarrojakin ja kaikilla on vapaus valita. Ei minun ole koskaan tarvinnut kenellekkään kertoa etten ole enää lestadiolainen, ei kenellekkään selitellä aviottomia lapsiani, eikä kukaan ole minua kohdellut eri tavalla kun käyttäydyn näin. Vapaus valita on ollut aina. M40

Vierailija
2858/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys johtuu monista tekijöistä. Omassa lähipiirissä kaksi väsyneintä äitiä on yhden ja kahden lapsen äidit. Voi johtua terveydestä tai siitä, että kaikki elämä on valjastettu lapsien ympärille. 

Kukaan ei heitä ole siihen pakottanut, ei kukaan. Ei liity millään tavalla lestadiolaisuuteen.

Vierailija
2859/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska moni nykyään ehkäisee, miten heitä ei pakoteta, mutta muut pakotetaan? 

Vierailija
2860/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullista, kun joku ei osaa eikä uskalla asettaa omia rajojaan ja tehdä omia valintojaan. 

Vaikka itselläni on ollut monissa yhteyksissä vaikeuksia rajojeni puolustamisessa, on ollut selvä, että usko ja omatunto on niin yksityinen ja perustavanlaatuinen asia, että siinä rakennetaan ja pidetään rajat ihan itse. Kukaan ei voi minua vetää ulos uskosta eikä myöskään pakottaa toimimaan mitenkään. Valintani ovat omiani ja kannan niistä itse vastuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä