Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
2761/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2731/2732

Tämä tyyppi siis suojelee rikollisia?

Vai hölöttääkö perättömiä?

Jos hölöttää, sekin on rikos.

Eiköhän hän puhu tutkituista tapauksista, joissa syylliset on jo saatettu edesvastuuseen. Teille tuntuu olevan itsestäänselvyys, että seksuaalirikollinen saa jatkaa elämäänsä

---

Teille. Turhaan teitittelet. Lapset ovat silmäteräni. Ilmiannan pedarit aina ja kaikkialla.

Tällä palstallakin olen monen vuoden ajan ilmiantanut kaikki pedarien viestit mitkä olen nähnyt.

Pyydän, että annat kaikille lapsille turvallisen tilan ja et liimaile tarroja minnekään missä on lapsia.

Vierailija
2762/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä vielä Nikon tärkeä oivallus, jonka pitäisi olla ainakin jokaiselle täälläkin kommentoivalle aikuiselle itsestään selvää:

- Se etta koriin mahtuu aina yksi mata omena, on kuitenkin vaarin syyttaa etta koko kori on mata. Ma rakastin jokaista hetkea Suviseuroilla ja ma haluan mun mielessa sailyttaa kokemuksen vain positiivisena. Oli hauska avartaa omaa maailmaa ja kokea tallainen tapahtuma! Kiitos etta sain olla oma itseni ja tuntea itseni tervetulleeksi. -

Voi luoja Niko mitä minäminää taas! Eihän vl-uskovia vois vähempää oikeasti kiinnostaa sinä: olet heidän oppien mukaan tukevasti matkalle helvettiin koska et ole yksi heistä. Et ole uhka heille, vaan naureskelun kohde. Sama homma lestadiolaisten ääniä kalastelemaan saapunut Sebastian Tynkkynen. 

---

Äläpä valehtele.

Niko Saarinen on rakas lähinmäisemme.

Samoin Sebastian Tynkkynen.

Kaikki ihmiset erottelematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2763/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala rankaisi vedenpaisumuksella suviseuralaisia. Sen siitä saa, kun ei muista lähimmäisenrakkautta ja toisen posken kääntämistä.

Vierailija
2764/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transihmiset kuuluvat sukupuolivähemmistöön. Osa heistä toki kuuluu myös seksuaalivähemmistöön, sen mukaan kenestä tykkäävät. 

Niin kuuluvat. Mutta se oli kommenttina sille, että (vl:ien mukaan?) heteroseksuaalinen ihminen ei voi kuulua sateenkaarivähemmistöön. Voi ja osa on.

Tietenkin, jos ovat trans- tai muunsukupuolisia :)

Vierailija
2765/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viekää pois ne tarranne.

Minä ilmiannan kaikki pedarit aina ja kaikkialla.

Herätätte huolta lasten turvallisuudesta.

Olet käsittänyt väärin, pedarit ei kuulunut tarratoimikuntaan, vaan siihen toiseen

---

Turhaan siinä selittelet.

Kuten jo sanoin, minä ilmiannan kaikki pedarit aina ja kaikkialla.

Suojelen lapsia. He ovat silmäteräni.

Menkää pois tarroinenne. Lapsilla pitää olla turvallinen tila Suviseuroissa ja ihan kaikkialla.

Miten koet tarjoavasti turvallista tilaa Vauvassa niille alaikäisille ketjun lukijoille, jotka ahdistuvat sinun hieman psykoottiselta kuulostavan ilmiantovimmasi takia? Koetko olevasi jotenkin Jumalan asialla?

-winner-

Vierailija
2766/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkeudessa vaeltaen,minä olen maailman valkeus sanoo Jeesus Kristus.Täällä kulkee vain 2 joukkoa,joko tai, kumpaa edustat?

Vierailija
2767/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomessa on suuri yhdistymisvapaus, niin miksi nämä tarroittajat eivät perusta omaa yhdistystään tai liikettään. Miksi pitää vaatia muita muuttumaan. Vl liikkeessä ei varmasti toimita rikollisesti lakeja nuodattamatta, siihen olisi kyllä virkavalta puuttunut. Uskonnonvapaus tuntuu olevan joidenkin mielestä vain heille itselleen kuuluva oikeus.

Vierailija
2768/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkeudessa vaeltaen,minä olen maailman valkeus sanoo Jeesus Kristus.Täällä kulkee vain 2 joukkoa,joko tai, kumpaa edustat?

Jeesuksesta ei ole edes kunnon todisteita. Hänen muka-puheensa on kirjoitettu ylös vuosikymmenet hänen oletetut kuolemansa jälkeen. Joten, taidan jättää nämä ns. viisaudet väliin, kiitos. 

Vierailija
2769/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa on suuri yhdistymisvapaus, niin miksi nämä tarroittajat eivät perusta omaa yhdistystään tai liikettään. Miksi pitää vaatia muita muuttumaan. Vl liikkeessä ei varmasti toimita rikollisesti lakeja nuodattamatta, siihen olisi kyllä virkavalta puuttunut. Uskonnonvapaus tuntuu olevan joidenkin mielestä vain heille itselleen kuuluva oikeus.

Mitä tarrakompania mielestäsi yrittää tehdä? Ymmärrätkö oikeasti mistä edes on kyse? 

Vierailija
2770/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaankin, täällä on ainakin yksi ellei useampi aikuinen joka on kovin kiinnostunut uskovaisten lasten seksuaalisuudesta.

Miksi sinua/teitä kiinnostaa niin kovasti lapset?

Jättäkää heidät rauhaan. Ymmärsittehän?

Olen itse nähnyt vierestä vl-perheessä kasvaneen insestin uhrin vaikeudet varhaisessa aikuisuudessa ja myöhemmin elämässä, sekä sen, mitä hengelline väkivalta tekee vl-perheessä kasvaneelle sateenkaarinuorelle.

Jospa te itse pitäisitte huolen omien lastenne turvallisuudesta ja ihmisoikeuksista, niin muiden ei tarvitsisi tuoda huoltaan esiin.

Energiaa riittää liikkeen maineen kiillottamiseen ja vl-liikkeessä kasvaneiden seksuaalovähemmistöläisten uhkailuun, muttei omie

----

Te?

Me?

Siis väitätkö min

Te?

Me?

Siis väitätkö minua ja kaikkia pedariksi?

Olehan tarkka. Minä nimittäin en katso sormien läpi rikoksia. En pedarien. Enkä sinun.

Sinä väität valheellisesti minua ja koko yhteisöä pedareiksi.

Varo ettet joudu sanoistasi ja teoistasi vastuuseen.

Tavataanko käräjillä?

Tämän näytteen perusteella voisin lähinnä todeta, että sisälukutaitosi on melko heikoissa kantimissa :)

Vierailija
2771/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarrakompania mielestäsi yrittää tehdä? Ymmärrätkö oikeasti mistä edes on kyse? 

Niinpä! Huolestuttaa, kun on niin paljon ihmisiä jotka eivät edes ymmärrä sitä, että tarrojen levittäjät ovat lestadiolaisia nuoria joilla on ensikäden tieto lahkon sisäisestä henkisestä väkivallasta. Kokemusasiantuntijoita siis, jotka yrittävät tukea lahkon piirissä kasvavia sateenkaarinuoria. Se, että lahko saa hepulin kertoo siitä, ettei kaikki ole hyvin ja asia on tabu. 

Vierailija
2772/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala rankaisi vedenpaisumuksella suviseuralaisia. Sen siitä saa, kun ei muista lähimmäisenrakkautta ja toisen posken kääntämistä.

Ja Pride kulkueen aikana oli hyvä ilma! Sillä välin suviseuralaiset uhkailevat väkivallalla ja viskelevät tavaroita ja ruokaa seuroilla olevien vähemmistöläisten päälle. 

Lestadiolaisuuden ydin on ulkopuolelle sulkeminen: ollaan omalla porukalla vaan pelastumassa. Lisäksi on naisten alistaminen ja vähemmistöjen myös. Valta on muutamalla iäkkäällä miehellä. 

Vierailija
2773/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Pride kulkueen aikana oli hyvä ilma! Sillä välin suviseuralaiset uhkailevat väkivallalla ja viskelevät tavaroita ja ruokaa seuroilla olevien vähemmistöläisten päälle. 

Lestadiolaisuuden ydin on ulkopuolelle sulkeminen: ollaan omalla porukalla vaan pelastumassa. Lisäksi on naisten alistaminen ja vähemmistöjen myös. Valta on muutamalla iäkkäällä miehellä. 

Ylimielistä porukkaa uskovaisiksi, ei voi muuta sanoa. 

Vierailija
2774/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Huolestuttaa, kun on niin paljon ihmisiä jotka eivät edes ymmärrä sitä, että tarrojen levittäjät ovat lestadiolaisia nuoria joilla on ensikäden tieto lahkon sisäisestä henkisestä väkivallasta. Kokemusasiantuntijoita siis, jotka yrittävät tukea lahkon piirissä kasvavia sateenkaarinuoria. Se, että lahko saa hepulin kertoo siitä, ettei kaikki ole hyvin ja

Moni varmasti ymmärtää, mutta haluaa vääristää mahdollisimman monen käsityksen asiasta. 

Vierailija
2775/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tämä ns. keskustelu on mennyt jo yhden vähemmistön suoranaiseksi herjaamiseksi. Täälläkin ollaan kovasti huolissaan vähemmistöjen oikeuksista, mutta unohdetaan, että myös ev.lut. kirkon herätysliikkeet ovat vähemmistöjä.

Täällä silmää räpäyttämättä esitetään sellaisia syytöksiä, jotka jossakin muussa yhteydessä olisi jo vienyt sanojansa raastupaan. Täällä on kaikkien lestadiolaisia koskevien alojen asiantuntijoita, vaikka ei olisi muuta kosketuspintaa lestadiolaisuuteen kuin mediasta luettu juttu tai Erkin kumminkaiman kerran Esson baarissa kuulema herja.

Järkiintykää jo, hyvät ihmiset, ja asettukaa näiden ihmisten asemaan, jotka yrittävät täällä puolustautua. Ette te ole yhtään parempia, pilkkakirveitä te olette ja uskotte kaiken negatiivisen, mitä lestadiolaisista kerrotaan. Eivätkä he ole teille edes lestadiolaisia vaan lestoja, lessuja, lekkereitä. 

Kun Niko Saarinen erehtyi kertomaan positiivisesta suviseurakokemuksestaan, hänet teilattiin. Tiedätkö, Niko, lestadiolaisethan vain nauravat sinulle? Jos hän olisi kertonut jotakin negatiivista, väki olisi ollut niiiiiin samaa mieltä.

On tämän maailman onnellisimman maan ilmapiiri erikoinen. Jos ihan tarkkoja ollaan, ketkähän täällä ovat ahdasmielisiä?

Vierailija
2776/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän molempia osapuolia ja mielestäni IS:n jutun lestadiolaisäiti summasi tilanteen hyvin: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011329291.html, mutta luulen, että hänen asiallinen suhtauminen asiaan on yhteisössä poikkeuksellista. 

Ehkä nuo tarrat ovat sellainen riittävän hiljainen tapa ottaa kantaa asiaan, en tiedä onko media vaan nostanut sen tavallista isommin esiin tänä vuonna. Kuten tuossa IS:n haastatelussa todetaan, kenelläkään ei ole oikeutta määrätä, että toisen on ajateltava hänestä tietyllä tavalla. Tarroilla tuskin saadaan aikaan mitään varsinaista muutosta siihen hyväksytäänkö seksuaalivähemmistöt, mutta haastattelua lainatakseni "Toivoisin, että tämä keskustelu menisi niin, että kunnioitettaisiin toista ihmistä sellaisena kuin hän on. Ihminen on Jumalan luoma ja Jumala on luonut meidät sellaisiksi kuin me olemme. Siitä pitäisi lähteä liikkeelle."

Itse olen usein töissä ajatellut, että kaikkien työkavereiden kanssa ei tarvitse olla kaveri eikä heidän ajatuksiaan tarvi hyväksyä tai olla samaa mieltä, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen ja olla asiallinen.

Vierailija
2777/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän molempia osapuolia ja mielestäni IS:n jutun lestadiolaisäiti summasi tilanteen hyvin: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011329291.html, mutta luulen, että hänen asiallinen suhtauminen asiaan on yhteisössä poikkeuksellista. 

Ei poikkeuksellista, vaan juurikin normaalia.

-vl

Vierailija
2778/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuo tarrat ovat sellainen riittävän hiljainen tapa ottaa kantaa asiaan, en tiedä onko media vaan nostanut sen tavallista isommin esiin tänä vuonna. Kuten tuossa IS:n haastatelussa todetaan, kenelläkään ei ole oikeutta määrätä, että toisen on ajateltava hänestä tietyllä tavalla. Tarroilla tuskin saadaan aikaan mitään varsinaista muutosta siihen hyväksytäänkö seksuaalivähemmistöt, mutta haastattelua lainatakseni "Toivoisin, että tämä keskustelu menisi niin, että kunnioitettaisiin toista ihmistä sellaisena kuin hän on. Ihminen on Jumalan luoma ja Jumala on luonut meidät sellaisiksi kuin me olemme. Siitä pitäisi lähteä liikkeelle."

Itse olen usein töissä ajatellut, että ka

Itse en kokenut hänen mielipiteitään asiallisina varsinkaan, kun on opettaja. Jos ei pysty hyväksymään ihmisiä sellaisina kuin he synnynnäisiltä ominaisuuksiltaan ovat (siis siten, että heillä on myös samat oikeudet kuin muilla), miksi hakeutua nuorten kanssa tekemisissä olevaksi opettajaksi? Ja sitten toteaa vaan, no et voi pakottaa mua ajattelemaan susta niin kuin haluat. No en niin ja sinä olet ilmeisen väärällä alalla.

Vierailija
2779/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka syvälle ihmisen yksityisyyteen on uskonnolla lupa puuttua? Lahkoissa tuntuu olevan ihan oma toisistaan ja ev.lut kirkostakin poikkeava tapa tulkita Raamattua. Ongelmallista on kun pienet lapset kuulevat näitä "oppeja" koko lapsuutensa. 

Vierailija
2780/2973 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niko Saarinen kävi suviseuroilla. Nyt siellä tulvii... Seuraavaksi suolapatsaita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi