Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
261/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lopputulos oli, että liikkeen eksklusiivinen seurakuntaoppi kiteytyi entisestään ja nousi yhä enemmän julistuksen keskiöön. Kristuksen sijaan seurakunta alkoi julistaa yhä enemmän itseään. Sen sijaan, että olisi julistettu sanomaa Jumalan Karitsasta, joka pois ottaa maailman synnin, ja kehotettu ihmisiä tulemaan Hänen ystävikseen, seurapuheissa alkoi kaikua yhä enemmän sanoma ainoasta oikeasta seurakunnasta, jolla ainoastaan on valta antaa synnit anteeksi ja jolle on osoitettava ehdotonta kuuliaisuutta. Tämän tuloksena rivi-vanhoillislestadiolaisten hengellinen elämä näivettyi yhä enemmän ulkokohtaiseksi yhteisön jäsenyydeksi ja sen asettamien normien noudattamiseksi. Tämän harharetken aiheuttamien hengellisten vahinkojen korjaaminen on vasta alkamassa."

Mistä tämä lainaus on? Kiinnostavaa. 

Löytyy kun laitat tekstilainauksen googleen, kirjoittaja on teologi, joka taitaa tehdä väitöskirjaa tällä hetkellä jollen väärin muista.

Vierailija
262/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan tätä Tarratoimikuntaa!  Lestadiolaisten ehkäisykielto rikkoo naisten ihmisoikeuksia, sanotaan mitä sanotaan.  Naisilla ei ole päätäntävaltaa omaan kehoonsa. Koska viranomaiset ja kirkko eivät ole puuttuneet tähän vuosikymmeniä kestäneeseen sortoon, niin jonkun muun on tehtävä jotain. En ymmärrä, miksei kirkko ole tehnyt mitään ja nämä saavat harjoittaa tätä toimintaa edelleen kirkon suojissa. Olkoon tämä vastustus vaikka sitten suoraa kansalaisaktivismia. Fine by me! 

Ole huoleti, sinä saat jakaa "rakkautta" ihan vapaasti, sitä ei ole kukaan kieltämässä. Koetathan kuitenkin ymmärtää, että on myös ihmisiä jotka haluavat elää toisin ja se on heidän oikeutensa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietävät, että valehtelet. Uskontojen uhreiltakin löytyy kertomuksia aiheesta. 

Tämä lainaamani kommentti liittyy siis karttamiseen ja on saanut tähän mennessä enemmän yläpeukkuja, kuin alapeukkuja.

Tämä kertoo oikeastaan kokonaan tämän keskustelun järkevyyden.

Minä siis näin papin ja puhujan poikana ja kymmeniä vuosia yhteisössä olleena saan lukea vauvapalstalta varmana tietona, että VL-oppiin kuuluu karttaminen. Asia, mitä en ole omassa elämässäni havainnut tai kuullut aiemmin. Olen siis toki siinä mielessä kuullut, että olen jostain palstoilta ja kommenntiosioista sellaista lukenut, mutta en ihan oikeassa elämässä.

Siitäkään huolimatta, että minulla on sekä sisaruksia, niiden lapsia ja omia ystäviä lähtenyt liikkeestä. Koskaan ei ole tullut millään t

Voin kyllä kertoa, että ei papin perheellä mitään erivapauksia ole minkään suhteen. Toki sun mielestä ne on olemassa, mutta mä en vain niitä huomaa.

Valkoinen cisheteromies ei huomaa erioikeuksiaan? Pysäyttäkää painokoneet!

Vierailija
264/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lopputulos oli, että liikkeen eksklusiivinen seurakuntaoppi kiteytyi entisestään ja nousi yhä enemmän julistuksen keskiöön. Kristuksen sijaan seurakunta alkoi julistaa yhä enemmän itseään. Sen sijaan, että olisi julistettu sanomaa Jumalan Karitsasta, joka pois ottaa maailman synnin, ja kehotettu ihmisiä tulemaan Hänen ystävikseen, seurapuheissa alkoi kaikua yhä enemmän sanoma ainoasta oikeasta seurakunnasta, jolla ainoastaan on valta antaa synnit anteeksi ja jolle on osoitettava ehdotonta kuuliaisuutta. Tämän tuloksena rivi-vanhoillislestadiolaisten hengellinen elämä näivettyi yhä enemmän ulkokohtaiseksi yhteisön jäsenyydeksi ja sen asettamien normien noudattamiseksi. Tämän harharetken aiheuttamien hengellisten vahinkojen korjaaminen on vasta alkamassa."

Mistä tämä lainaus on? Kiinnostavaa. 

Teksti löytyy siis helpoiten Googlesta "hiukan esikoislestadiolaisuudesta". Käsittelee siis vl ja esikoisia.

Vierailija
265/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi, sun päämääränä on pysäyttää synnytyskoneet, ei suinkaan painokoneet. 

Vierailija
266/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan tätä Tarratoimikuntaa!  Lestadiolaisten ehkäisykielto rikkoo naisten ihmisoikeuksia, sanotaan mitä sanotaan.  Naisilla ei ole päätäntävaltaa omaan kehoonsa. Koska viranomaiset ja kirkko eivät ole puuttuneet tähän vuosikymmeniä kestäneeseen sortoon, niin jonkun muun on tehtävä jotain. En ymmärrä, miksei kirkko ole tehnyt mitään ja nämä saavat harjoittaa tätä toimintaa edelleen kirkon suojissa. Olkoon tämä vastustus vaikka sitten suoraa kansalaisaktivismia. Fine by me! 

Ole huoleti, sinä saat jakaa "rakkautta" ihan vapaasti, sitä ei ole kukaan kieltämässä. Koetathan kuitenkin ymmärtää, että on myös ihmisiä jotka haluavat elää toisin ja se on heidän oikeutensa. 

Suomessa on uskonnonvapaus, kyllä. Mutta on myös lait ja perustuslailliset oikeudet. On ihmisoikeuksien julistus ja YK:n peruskirja. Ei voi olla mitään rinnakkaisyhteiskuntaa, jossa ei välitetä laeista ja naisten ja lasten oikeuksista. 

Vierailija
267/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mikään uskonto pysy ikuisesti samana, vaan muuttuu ajan myötä ja yhteiskunnan muuttuessa. Näin tulee käymään myös lestadiolaisuudelle."

Itseasiassa pysyy koska uskonnoissa pyhiä tekstejä pidetään pyhinä eikä niitä muutella vaihtuvien maallisten suuntausten taakse. 

Kirkot, liikkeet yms jotka niitä tekstejä toteuttaa elää elämäänsä, yleensä sykleinä. Koko ajan on painetta hairahtumisiin, joskus hairahdutaan, syntyy uusia lahkoja kunnes ne hairahtuu niin pitkälle että sokea reetakin näkee ettei niillä ole mitään tekoa alkper pyhien tekstien kanssa. Sitten seuraa uskonpuhdistus ja paluu lähemmäs alkuperäistä oppia. Luterilaisen kirkon kohdalla sykli alkaa olla päätöksessä 500 vuotta kesti että kirkko alkaa olla samassa hairahtumisen tilassa kuin katolinen kirkko uskonpuhdistuksen aikaan.

Raamatun mukaan ihminen on pyhä. Näin ollen myös se mitä ihminen tekee on pyhää. Myös uskomusten muuttaminen. Siihenhän Jeesuksen opetukset ja ristinkuolema perustuu. Miksi häntä ei siis uskota?

Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. Joh. 15:3

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Joh. 6:56

Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini". Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Matt. 26:26,28

'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.  Ap. t. 10:15

"Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi. Ap. t. 10:28

Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. Hepr. 10:10

Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Hepr. 10:28,29

Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä. Matt. 12:7

Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"  Joh. 11:25,26

Eikö Jeesuskin olisi tuomittu Mooseksen lain mukaan kuolemaan?

"Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi". Joh. 10:33

Silti Jumala herätti hänet kuolleista.

Vierailija
268/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän mitään uudistusta tapahdu, jos suhtaudutaan niin, että lähde menemään, jos oppi ei sovi.  Jokaisen muutoksen siemen on niissä ensimmäisissä, jotka rohkenevat avata suunsa.  Jos he eivät saa kannatusta, niin sitten asia ei ollutkaan tärkeä, mutta kieltämällä ei saavuteta mitään.  Antaas kattoo ny, mitä tarrakampanja saa aikaan.

Miksi pitäisi muuttua? 

Vierailija
269/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi, sun päämääränä on pysäyttää synnytyskoneet, ei suinkaan painokoneet. 

Niin. Yksi cisheteromiehen erioikeus juuri vl-liikkeessä on se, että häntä ei uhkaa minkäänlainen riski kuolla verenvuotoon loppuunkulutetun kohdun ratketessa liian monen raskauden seurauksena. 

Keskusteluun ilmoittautunut papin poika ei vielä kertonutkaan suhtautumisestaan ehkäisyyn, vaikka kysyin. Kenties kysymys ei kiinnosta häntä?

Vierailija
270/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin miksi toiset lähtee irti tuosta lahkosta vai sanotaanko sanoo hyvästi koko uskonnolle ? Surullista on se , että jopa vanhemmat voi sanoa hyvästit omalle lapseen. 

Juu ja uskonnottomathan ei koskaan katkaise välejä yhteenkään lapseensa tai muuhun perheenjäseneensä? 

Koittakaa jo tajuta, että jopa perheenjäsenten välit voi olla huonot ja katkeamisen partaalla myös täysin uskontoon liittymättömistä syistä. Uskonnosta eroaminen voi johtaa eräänlaiseen "karttamiseen" myös siten, että se tekee välien katkaisemisesta vihdoin mahdollista - moneen uskontoon kun kuuluu ajatus siitä, että uskovat on ikään kuin suurta perhettä, jonka on tärkeää pitää yhtä ja tukea toisiaan silloinkin kun se toinen on omasta mielestä täysi idiootti. 

Vierailija
271/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on uskonnonvapaus, kyllä. Mutta on myös lait ja perustuslailliset oikeudet. On ihmisoikeuksien julistus ja YK:n peruskirja. Ei voi olla mitään rinnakkaisyhteiskuntaa, jossa ei välitetä laeista ja naisten ja lasten oikeuksista

Eiköhän ole ihan "kansainvälisten sopimusten" mukaista että aikuiset ihmiset saavat itse päättää ehkäisystään ja lapsiluvustaan. 

Vierailija
272/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän seurskunnasta lähteineitä, ja jopa sukupuolta vaihtaneita. Ihan ovat väleissä sukulaisiinsa. Tämä on täysin muutaman pride-sekoilijan järjestämää hölmöilyä.

Vierailija
273/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä osuus SRK:n jäsenistä muuten on naisia?

Vierailija
274/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on uskonnonvapaus, kyllä. Mutta on myö

Eiköhän ole ihan "kansainvälisten sopimusten" mukaista että aikuiset ihmiset saavat itse päättää ehkäisystään ja lapsiluvustaan. 

Kyllä. Ilman hengellisen yhteisön painostusta. 

Vierailija
275/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämänkaltaisen uutisoinnin vuoksi tuntuu hämmentävältä ja kiusalliseltakin, että Suomalaisilla on kanttia arvostella vaikkapa nyt Afganistanin hirmuhallintoa ja yhteiskuntaa naisiin ja väestöön kohdistuvista julmuuksista.

Kun omassa kotimaassamme on ihan yhtä vinoutunutta ja psyykkisesti häiriintynyttä toimintaa, jota saa avoimesti harrastaa uskonnon varjolla. Eli tarkoitan tätä VL-piirien harjoittamaa yksilöön kohdistuvaa väkivaltaa, painostusta ja mielipiteenmuokkausta. Ja Suomen pitäisi olla pohjoismainen sivistysvaltio.

Niin, tuollaisen kuvan nuo jotkut aktivistit tosiaan ilmeisesti liikkeestä antavat, että olosuhteet olisi kuin Afganistanissa?

En tajua tuota aktivistien johtohahmoakaan, miksi haluaa häpäistä äitinsä muiston näin? Hänen äitinsähän oli yliopiston lehtori, suurperheen äiti ja vl-nainen, mutta varmasti heillä ollut meno kuin Afganistanissa. Nyt tytär sekoilee ympäriinsä ja projisoi kai pahaa oloaan tähän kaikkeen. 

Vierailija
276/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Srk on Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys ja nimensä mukaisesti sen jäseniä ovat yhdistykset, eivät ihmiset. Mitä yritit kysyä?

Vierailija
277/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on uskonnonvapaus, kyllä. Mutta on myö

Kuinka paljon itsenäistä ajattelua ihmisellä on jäljellä, kun olet syntynyt kulttiin joka on aivopessyt sinua vauvasta saakka ja tuo yhteisö on periaatteessa sinun perheesi? Voi olla pikkasen vaikea toimia yhteisön normeja ja opetusta vastaan, kun sinut on pienestä asti peloteltu synnillä, helvetillä, tuomiopäivällä, pelastus kuuluu vain yhteisöön kuuluville ym.

Vierailija
278/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin miksi toiset lähtee irti tuosta lahkosta vai sanotaanko sanoo hyvästi koko uskonnolle ? Surullista on se , että jopa vanhemmat voi sanoa hyvästit omalle lapseen. 

Ei tuo minun nähdäkseni ole kyllä tavallista tuossa liikkeessä. 

Vierailija
279/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää tuollaista tehdä. Kukaan ei pakota kuulumaan lestadiolaisiin, liikkeestä voi aivan hyvin erota jos liikkeen periaatteet eivät ole mieluisia. Muutos, jos sellaista kaivataan, lähtee liikkeen jäsenistä itsestään. Tuolla touhulla ei saavuteta mitään.

Onko lestadiolainen liike diktatuuri, jossa ei suvaita minkäänlaisia muita kuin SRK:n pomomiesten mielipiteitä?

On kyllä sangen erikoinen liike, jos minkäänlaista uudistumiskeskustelua ei suvaita.

Eihän tässä mitään keskustella. Valmistetaan krääsää epäekologisella liimalla maailmassa, joka nyt jo hukkuu jätteeseen. Sotketaan vaan paikat. 

Vierailija
280/2973 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Srk on Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys ja nimensä mukaisesti sen jäseniä ovat yhdistykset, eivät ihmiset. Mitä yritit kysyä?

Kyseessä on siis patriarkaalinen järjestö, jonka  johtajisto ja puhujat ovat kaikki miehiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi