IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Ei eroa mitenkään uskisten levittämistä jeesustarroista ja häiriköivistä hurskaus-busseista esim. Provinssi-rockissa.
Kaikki tietävät, että valehtelet. Uskontojen uhreiltakin löytyy kertomuksia aiheesta.
Tämä lainaamani kommentti liittyy siis karttamiseen ja on saanut tähän mennessä enemmän yläpeukkuja, kuin alapeukkuja.
Tämä kertoo oikeastaan kokonaan tämän keskustelun järkevyyden.
Minä siis näin papin ja puhujan poikana ja kymmeniä vuosia yhteisössä olleena saan lukea vauvapalstalta varmana tietona, että VL-oppiin kuuluu karttaminen. Asia, mitä en ole omassa elämässäni havainnut tai kuullut aiemmin. Olen siis toki siinä mielessä kuullut, että olen jostain palstoilta ja kommenntiosioista sellaista lukenut, mutta en ihan oikeassa elämässä.
Siitäkään huolimatta, että minulla on sekä sisaruksia, niiden lapsia ja omia ystäviä lähtenyt liikkeestä. Koskaan ei ole tullut millään tavalla tietooni, että mun pitäisi heitä karttaa. Lisäksi vanhempanikaan eivät ole siitä tietoisia, eikä myöskään muut sisarukseni tai ystäväni.
Mutta kai se nyt on vaan uskottava, että kartettava on. Miksipä kukaan joka asiaa ei varmasti tiedä, tulisi yläpeukuttamaan kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Jutusta:
Äiti ei halunnut viimeisinä vuosinaan olla kanssani tekemisissä, kuten ei moni muukaan sukulainen. Hautajaisten saarnassakin hyökättiin pitkä tovi meitä lähteneitä vastaan.
Kannattaa lukea koko teksti. Lahkolaisilla on massasumutus päällä :D
Luin koko tekstin jo aiemmin. Mitä tuosta kohdasta voi mielestäsi päätellä?
Jotkut yksittäiset ihmiset ovat siis katkaisseet välit Vuokkoon ja puhuvat liikkeestä lähteneitä vastaan (millä tavalla?). Silti Vuokko on edelleen hyvissä väleissä vanhoillislestadiolaisten perheenjäsentensä kanssa, jotka ovat jopa tukeneet häntä hänen päätöksissään. Ei siis kuulosta siltä, että karttaminen kuuluisi vanhoillislestadiolaisuuteen, vaan kyse on yksittäisten ihmisten omista päätöksistä joiden taustalla voi olla paljon muuta pelkän vanhoillislestadiolaisuudesta eroamisen lisäksi.
Jos jossain Jehovan todistaja -perheessä toimittaisiin noin kuin Vuokon perheessä, koko perhe olisi äkkiä entisiä Jehovan todistajia. Sellaista se nimittäin on, kun uskontoon kuuluu eronneiden karttaminen ihan oikeasti.
Antaisivat ihmisten vaan olla rauhassa.
Itse kuuntelen musiikkia, joka raivostuttaa monia vasemmalla olevia. Sen sijaan että antaisivat bändien ja näiden yleisön olla ja puhisisivat keskenään, nämä vassarit dokumentoivat bändien jäsenten tietoja sivustolleen sekä soittelevat itkupuheluita keikan järjestäjille. Sekopäisimmät ajavat pitkin Suomea bändien perässä.
Leptiini on rasvakudoksen tuottama hormoni, joka säätelee ruokahalua ja energiankäyttöä. Se toimii viestinviejänä aivoille ilmoittaen kehon rasvavarastojen määrästä. Leptiini on keskeinen kylläisyyshormoni, joka vähentää ruokahalua, kun rasvavarastot ovat täynnä.
Jos leptiiniä erittyy vain vähän, on koko ajan nälkä.
Kun leptiinin määrä lisääntyy, ruokahalu vähenee. Kun leptiinin määrä vähenee, tulee nälkä. Ylipainoisella ihmisellä on veressään paljon leptiiniä, mutta silti hän kokee nälkää ja nälkä voi olla jatkuvaa. Syy tähän on leptiiniresistenssissä.
Leptiiniresistenssissä verenkierrossa on paljon leptiiniä, mutta elimistö on lakannut reagoimasta siihen. Kylläisyyden tunnetta ei tule, sillä aivoissa leptiinin viestejä vastaanottavat reseptorit ovat turtuneet viestitulvaan.
Leptiiniresistenssiä voi verrata ovikelloon, joka lakkaa toimimasta, jos soittonappulaa painaa jatkuvasti. Kun nappula rikkoutuu, merkkiääni ei kulkeudu perille, vaikka kymmenen ihmistä painaisi nappulaa yhtä aikaa.
Kannattaa lukea koko teksti. Lahkolaisilla on massasumutus päällä :D
Niin kannattaa. Siinähän ihan selvästi käy ilmi, että kyse on ihan puhtaasti yksilöiden omasta valinnasta, eikä mistään opista.
Miten muuten selität sen, että osa on ollut tekemisissä ja osa ei?
Mutta sinä haluat yleistää negatiivisen asian, niin ei siinä tarvitse mitään selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei eroa mitenkään uskisten levittämistä jeesustarroista ja häiriköivistä hurskaus-busseista esim. Provinssi-rockissa.
Eroaa mm. siten, että ne bussit on aina tapahtuma-alueen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo juhlat ole alkaneetkaan. Miksi levitetään valheita
Eiks ne menny jo liimaamaan noita tarroja siellä joka paikkaan?
Joo viime vuonna. Mutta ovat laajentaneet toimintaa ja tavoitteena tänä vuonna on saada huomattavasti suurempi määrä tarroja liimattua ympäri kenttää.
En tiedä, hoksaavatko jotkut, miten suuri työ voi olla kymmenien tuhansien tarrojen poistamisessa. Sinne on esim. vuokrattu bajamajoja, jotka täytyy palauttaa siinä kunnossa kun ne on sinne saatukin, ja voin vain kuvitella että niiden seinät ovat sitten täynnä noita tarroja ja niiden putsaus vaatii kymmenien tuntien lisätyön talkooväelle
Jospa se pyhä henki irrottaa ne tarrat.
Vierailija kirjoitti:
Eroaa ne sikäli, että ovat liikkeen sisältä, ei ulkopuolisia.
Ajatteleeko friikkisirkustarrapellet lainkaan mikä määrä mikromuovia noista tarroista taas päätyy luontoon?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää tuollaista tehdä. Kukaan ei pakota kuulumaan lestadiolaisiin, liikkeestä voi aivan hyvin erota jos liikkeen periaatteet eivät ole mieluisia. Muutos, jos sellaista kaivataan, lähtee liikkeen jäsenistä itsestään. Tuolla touhulla ei saavuteta mitään.
En minäkään, kuitenkin olen koko ikäni asunut lestadiolaisten ympäröimänä eivät ole pakottaneet heidän uskoon, eivät tuputa uskoaan kenellekään. Tuo tarra homma on ilkivaltaa ja kyllä lapsia pitäisi suojella tuonmoisilta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät, että valehtelet. Uskontojen uhreiltakin löytyy kertomuksia aiheesta.
Tämä lainaamani kommentti liittyy siis karttamiseen ja on saanut tähän mennessä enemmän yläpeukkuja, kuin alapeukkuja.
Minä siis näin papin ja puhujan poikana ja kymmeniä vuosia yhteisössä olleena saan lukea vauvapalstalta varmana tietona, että VL-oppiin kuuluu karttaminen. Asia, mitä en ole omassa elämässäni havainnut tai kuullut aiemmin. Olen siis toki siinä mielessä kuullut, että olen jostain palstoilta ja kommenntiosioista sellaista lukenut, mutta en ihan oikeassa elämässä.
Siitäkään huolimatta, että minulla on sekä sisaruksia, niiden lapsia ja omia ystäviä lähtenyt liikkeestä. Koskaan ei ole tullut millään tavalla tietooni, että mun pitäisi heitä karttaa. Lisäksi vanhempanikaan eivät ole siitä tietoisia,
Papin perhe saa varmaankin tehdä aika lailla niin kuin lystää ilman, että muu yhteisö ryhtyy kontrolloimaan. Mitä olet muuten mieltä ehkäisyn käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pridepellet höpisee karttamisesta vl-liikkeen kohdalla kun minäkin tiedän että se on jehovien juttu vaikken ole les ta, enkä jehova.
Kuvittelevatko nämä pellet että heittelemällä randomi-ikävyyksiä samaan soppaan bluffi menee läpi?
Vuokko Ilola kertoo ET-lehdessä kokemuksestaan, miten häntä on kartettu liikkeestä lähtemisen jälkeen. Linkki löytyy tästä keskustelusya. Näitä tarinoita on monia ja ne ovat tosia.
ET-lehti kertoo, kuinka julmasti Vuokko Ilolaa on "kartettu" sen jälkeen kun hän erosi vl-liikkeestä: "Osa Vuokon lapsista on edelleen vanhoillislestadiolaisia, samoin mies. Silti Vuokko on saanut mieheltään ja lapsiltaan täyden tuen omille päätöksilleen
Voiko siihen, että jotakuta kartetaan, olla muitakin syitä kuin että tämä on jättänyt jonkin uskonnon? Voisiko olla millään tavoin mahdollista?
Ok, eli liikkeestä lähteneitä sekä kartetaan että mustamaalataan 😇
Ymmärrän täysin miksi toiset lähtee irti tuosta lahkosta vai sanotaanko sanoo hyvästi koko uskonnolle ? Surullista on se , että jopa vanhemmat voi sanoa hyvästit omalle lapseen.
"Lopputulos oli, että liikkeen eksklusiivinen seurakuntaoppi kiteytyi entisestään ja nousi yhä enemmän julistuksen keskiöön. Kristuksen sijaan seurakunta alkoi julistaa yhä enemmän itseään. Sen sijaan, että olisi julistettu sanomaa Jumalan Karitsasta, joka pois ottaa maailman synnin, ja kehotettu ihmisiä tulemaan Hänen ystävikseen, seurapuheissa alkoi kaikua yhä enemmän sanoma ainoasta oikeasta seurakunnasta, jolla ainoastaan on valta antaa synnit anteeksi ja jolle on osoitettava ehdotonta kuuliaisuutta. Tämän tuloksena rivi-vanhoillislestadiolaisten hengellinen elämä näivettyi yhä enemmän ulkokohtaiseksi yhteisön jäsenyydeksi ja sen asettamien normien noudattamiseksi. Tämän harharetken aiheuttamien hengellisten vahinkojen korjaaminen on vasta alkamassa."
Vierailija kirjoitti:
"Lopputulos oli, että liikkeen eksklusiivinen seurakuntaoppi kiteytyi entisestään ja nousi yhä enemmän julistuksen keskiöön. Kristuksen sijaan seurakunta alkoi julistaa yhä enemmän itseään. Sen sijaan, että olisi julistettu sanomaa Jumalan Karitsasta, joka pois ottaa maailman synnin, ja kehotettu ihmisiä tulemaan Hänen ystävikseen, seurapuheissa alkoi kaikua yhä enemmän sanoma ainoasta oikeasta seurakunnasta, jolla ainoastaan on valta antaa synnit anteeksi ja jolle on osoitettava ehdotonta kuuliaisuutta. Tämän tuloksena rivi-vanhoillislestadiolaisten hengellinen elämä näivettyi yhä enemmän ulkokohtaiseksi yhteisön jäsenyydeksi ja sen asettamien normien noudattamiseksi. Tämän harharetken aiheuttamien hengellisten vahinkojen korjaaminen on vasta alkamassa."
Mistä tämä lainaus on? Kiinnostavaa.
Minä kannatan tätä Tarratoimikuntaa! Lestadiolaisten ehkäisykielto rikkoo naisten ihmisoikeuksia, sanotaan mitä sanotaan. Naisilla ei ole päätäntävaltaa omaan kehoonsa. Koska viranomaiset ja kirkko eivät ole puuttuneet tähän vuosikymmeniä kestäneeseen sortoon, niin jonkun muun on tehtävä jotain. En ymmärrä, miksei kirkko ole tehnyt mitään ja nämä saavat harjoittaa tätä toimintaa edelleen kirkon suojissa. Olkoon tämä vastustus vaikka sitten suoraa kansalaisaktivismia. Fine by me!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitäkään huolimatta, että minulla on sekä sisaruksia, niiden lapsia ja omia ystäviä lähtenyt liikkeestä. Koskaan ei ole tullut millään tavalla tietooni, että mun pitäisi heitä karttaa.
Papin perhe saa varmaankin tehdä aika lailla niin kuin lystää ilman, että muu yhteisö ryhtyy kontrolloimaan. Mitä olet muuten mieltä ehkäisyn käytöstä?
Okei, eli koska minä olen papin perheestä, niin myös kaikki ihmiset joihin olen tutustunut nuoruudessani, opiskellessani ja myöhemminkin, saavat tehdä niin kuin lystää. Eli esimerkiksi olla karttamatta. Koska voisin sanoa tuntevani satoja nykyisiä lestadiolaisia ja varmaan entistenkin määrä menee ainakin sadan päälle jos ei satoihin. Silti en tosiaan ole tietoinen tästä karttamisopista, enkä henkilökohtaisesti tiedä ketään kuka karttaisi tai olisi kartettavana. Enhän minä tietenkään kaikista kaikkea tiedä ja varmasti jollain on mennyt välit poikki, mutta se ei liity millään tavalla VL-oppiin.
En mä oikein käsitä tätä juttua. Johan tuolla suviseuroissakin kulkee todella paljon entisiä lestadiolaisia. Olisiko ne todella tulossa sinne jos niitä kartetaan?
Voin kyllä kertoa, että ei papin perheellä mitään erivapauksia ole minkään suhteen. Toki sun mielestä ne on olemassa, mutta mä en vain niitä huomaa.
Eihän mitään uudistusta tapahdu, jos suhtaudutaan niin, että lähde menemään, jos oppi ei sovi. Jokaisen muutoksen siemen on niissä ensimmäisissä, jotka rohkenevat avata suunsa. Jos he eivät saa kannatusta, niin sitten asia ei ollutkaan tärkeä, mutta kieltämällä ei saavuteta mitään. Antaas kattoo ny, mitä tarrakampanja saa aikaan.
Siis vl-perheisiin kuuluvat saa liimailla tarroja vapaasti? Todellako?