Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?
Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia?
Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen.
Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet.
Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.
Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.
Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.
Kommentit (165)
En ole koskaan valmis ostamaan puolta tästä talosta, en halua tätä taloa tällä sijainnilla. Olen ensiasunnon ostajan asemassa, ja jos ostan talon, ostan mieleiseni.
Mies ei edes yritä lopettaa velkaantumistaan joten ajattelitko seuraavaksi käyttää säästösi ja kun ne on tuhlattu niin ottaa vuorostasi lainaa jotta miehen velat, elarit, muu tuhlaaminen ja eläminen tulee maksetuksi?
Voit toki kokeilla sitä että et maksa muuta kuin oman osuutesi. Eihän ne sinun velkoja ole, joten miehen oma häpeä jos ei ymmärrä että ensin huolehditaan perusasioista ja kenties ainoastaan perusasioista jonkin aikaa.
Mitä sinä tuosta suhteesta saat?
Jos nainen asuu miehen talossa, ei tietenkään osallistu mihinkään remonttikuluihin. Jo se, että maksaa puolet kaikista asumiskuluista ja ruuasta on ihan hyvä, sillä todella usein mies syö huomattavasti enemmän kuin nainen. Siinähän se kompensoituu, että nainen asuu miehen asunnossa "ilmaiseksi".
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?
Sellaista tilannetta ei voi tulla, sillä lainanlyhennys maksetaan heti samana päivänä, kun tilille on tullut rahaa.
Useilla voi ollakin tilipäivä maksupäivä, mutta ei välttämättä kaikilla. Ap:n pointti varmaan oli, että miehelle tulee niin tärkeitä laskuja maksuun, että on ns. pakko auttaa ja lainata hänelle rahat.
Pankin kanssa voi varmaan muuttaa lyhennyksen maksun niin, että se menee rahapäivänä? Tämä asuntolaina mielestäni on laskuista tärkein.
tämä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan valmis ostamaan puolta tästä talosta, en halua tätä taloa tällä sijainnilla. Olen ensiasunnon ostajan asemassa, ja jos ostan talon, ostan mieleiseni.
Se on ihan fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei edes yritä lopettaa velkaantumistaan joten ajattelitko seuraavaksi käyttää säästösi ja kun ne on tuhlattu niin ottaa vuorostasi lainaa jotta miehen velat, elarit, muu tuhlaaminen ja eläminen tulee maksetuksi?
Voit toki kokeilla sitä että et maksa muuta kuin oman osuutesi. Eihän ne sinun velkoja ole, joten miehen oma häpeä jos ei ymmärrä että ensin huolehditaan perusasioista ja kenties ainoastaan perusasioista jonkin aikaa.
Mitä sinä tuosta suhteesta saat?
Minun mielestäni ap tuolla aiemmin sanoi, että molemmat saavat asua halvemmalla näin, kuin että asuisivat kumpikin omissa asunnoissaan. Eli rahan takia asutaan yhdessä. Talo ei muuten näytä miellyttävän ap:ta ollenkaan, koska ei ole valmis sijoittamaan siihen yhtään. Hyötysuhde siis molempien puolelta. Rakkaudesta tuossa ei välttämättä ole kyse ollenkaan.
Joo, oon tässä siksi että säästän asumiskuluissa pari sataa kuussa? Menee jo miehen syömisiin tämä raha.
Ap
Miehen rahankäyttö on holtitonta eikä sinun kuulu sitä tukea kuin joku äiti.
Vierailija kirjoitti:
On tuossa silti mahdollisuus tehdä jotain. Mies voi myydä omansa ja ostakaa yhteinen mieleisellä sijainnilla. Budjetoikaa uusi niin että molempien rahat riittää.
Keski-ikäinen ensiasunnon ostaja ei taida saada mitään verohyötyä enää joten sinänsä kiirettä ei ole, mutta nyt voisi olla hyvä aika ostaa.
En ikinä käyttäisi säästöjäni kenenkään kulutusluottoihin jotka aiheutuu typerästä päättömästä tuhlailusta. Etenkin jos minun vippaamat rahat vielä mahdollistaa sen.
Miehen ei tarvitse lopettaa tuhlailua koska sinä mahdollistat sen. Kun rahaa ei tule enää muualta on miehenkin pakko tehdä asialle jotain.
Ei mies halua myydä taloaan. Kaiken muun se on onnistunut sössimään, mutta talon on saanut pidettyä ja siksi hänelle varmaan tärkeä.
Joko AP laittoi rahat säästö tilille tai rahastoon?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käyttäisi säästöjäni kenenkään kulutusluottoihin jotka aiheutuu typerästä päättömästä tuhlailusta. Etenkin jos minun vippaamat rahat vielä mahdollistaa sen.
Mies ei ole velkaantunut lisää suhteemme aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa silti mahdollisuus tehdä jotain. Mies voi myydä omansa ja ostakaa yhteinen mieleisellä sijainnilla. Budjetoikaa uusi niin että molempien rahat riittää.
Keski-ikäinen ensiasunnon ostaja ei taida saada mitään verohyötyä enää joten sinänsä kiirettä ei ole, mutta nyt voisi olla hyvä aika ostaa.
En kyllä suosittele yhteistä taloa, lainaa ja taloutta noin holtittoman rahankäyttäjän kanssa. Mies sisustaa isolla lainalle ja sinä sitten makselet nekin kun miehen rahat loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei mies halua myydä taloaan. Kaiken muun se on onnistunut sössimään, mutta talon on saanut pidettyä ja siksi hänelle varmaan tärkeä.
Ok. Alan hahmottaa tilanteen. Kerrotko vielä mihin tässä miehessä rakastuit ja mitä hänessä rakastat nyt?
Kyllä, liittyy vahvasti aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko se edes hänen?
Sanon samaa kuin moni muukin, eli lopeta lainaaminen. Sano ennen miehen seuraavaa palkkapäivää, että et voi enää lainata. Saa sitten yrittää venyttää rahansa riittämään. Ja jos hän ei siihen pysty, niin et voi tehdä mitään mikä tilanteen muuttaisi. Aikuista ihmistä on mahdoton muuttaa jos hän itse ei sitä halua. Eli lopeta lainaaminen ja laita mies hoitamaan omat raha-asiansa. Sano että jos ei asiat suju niin hankit oman asunnon ja pidätte kokonaan rahanne erillään.