Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?
Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia?
Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen.
Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet.
Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.
Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.
Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan valmis ostamaan puolta tästä talosta, en halua tätä taloa tällä sijainnilla. Olen ensiasunnon ostajan asemassa, ja jos ostan talon, ostan mieleiseni.
On tuossa silti mahdollisuus tehdä jotain. Mies voi myydä omansa ja ostakaa yhteinen mieleisellä sijainnilla. Budjetoikaa uusi niin että molempien rahat riittää.
Keski-ikäinen ensiasunnon ostaja ei taida saada mitään verohyötyä enää joten sinänsä kiirettä ei ole, mutta nyt voisi olla hyvä aika ostaa.
En kyllä suosittele yhteistä taloa, lainaa ja taloutta noin holtittoman rahankäyttäjän kanssa. Mies sisustaa isolla lainalle ja sinä sitten makselet nekin kun miehen rahat loppuu.
En suosittele yhteistä suhdetta sellaisen ihmisen kanssa josta ajattelee noin.
Mikä pitää tuossa suhteessa? Se halpa asuminen? Mitään muita suhteen plussia en ole vielä aloittajan viesteistä löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käyttäisi säästöjäni kenenkään kulutusluottoihin jotka aiheutuu typerästä päättömästä tuhlailusta. Etenkin jos minun vippaamat rahat vielä mahdollistaa sen.
Mies ei ole velkaantunut lisää suhteemme aikana.
Paitsi sinulle. Eikä selviä niistä vanhoista veloistakaan kun sinä maksat ne.
Se huolenpito vois olla, että koska mies ei osaa kantaa vastuuta rahoistaan, niin ap ottaa ne miehen rahat käyttöönsä ja vastaa siitä että ne käytetään niin että riittää.
Et lainaa sitä rahaa. Kuten jo yllä ehditettu, laita se kiinni vaikka sijoituksiin ja sanot ettei voi lainata.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana ei ole "yhteiset kulut", ne on pienet ja laskut maksan minä heti kun näen.
Ootteko oikeesti sitä mieltä että silleen voi elää että toisella on kymppitonneja tilillä ja toisella 3 euroa ja olla antamatta vaan, rakkaimmalle ihmiselle?
Olen oikeasti tätä mieltä. Koska se, jolla on tilillä 3 euroa, on huskinut rahaa menemään oikein urakalla viikon verran, on ostettu sitä ja tätä ja annettu rahaa serkulle ja tädille. Samaan aikaan se, jolla on kymppitonneja tilillä, on maksanut tarpeelliset kulut (vaikka ruokaa ja sähkön ja netin ja matkakuluja) ja jättänyt loput rahat pankkiin. Pitäisikö hänen sitten rakkauteen vedoten työntää tuhlarille lisää euroja?
Nämä aloitukset on aina hyviä kun mitkään neuvot ei kuitenkaan kelpaa ja ap alkaa puolustelemaan miestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käyttäisi säästöjäni kenenkään kulutusluottoihin jotka aiheutuu typerästä päättömästä tuhlailusta. Etenkin jos minun vippaamat rahat vielä mahdollistaa sen.
Mistä sinä sen tiedät? Todennäköisesti kun on kulutusluottoja ottanut, kun ostaa mitä sattuu.
Mies on kuitenkin rehellinen ja haluaa saada raha-asiansa kuntoon. Kokee noi velat niin isona taakkana, että vissiin haluaa sitten välillä "sijoittaa itseensä" kun tili se hetkellisesti mahdollistaa.
On täällä julmaa porukkaa, ihan kun tähän tilanteeseen olisi ainoana selityksenä vain se että mies on idiootti ja kusipää. Eiköhän tuolla oo joku ADHD, ei se siitä mulkkua tee.
Olin itse aiemmin tuhluri ja oli kaikenlaista kulutusluottoa ja -tiliö yms. Ja tili tuli tili meni ja elin tiukilla. Silti en koskaan vipannut puolisolta. Kyllästyin rahanmenoon ja möin kaikki turhat rojut, lopetin laskulle ostamisen ja muunkin tuhlailun ja maksoin kaikki ylimääräiset pois. Nyt on kiva kun jää tilistä rahaa ja säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät? Todennäköisesti kun on kulutusluottoja ottanut, kun ostaa mitä sattuu.
Mies on kuitenkin rehellinen ja haluaa saada raha-asiansa kuntoon. Kokee noi velat niin isona taakkana, että vissiin haluaa sitten välillä "sijoittaa itseensä" kun tili se hetkellisesti mahdollistaa.
On täällä julmaa porukkaa, ihan kun tähän tilanteeseen olisi ainoana selityksenä vain se että mies on idiootti ja kusipää. Eiköhän tuolla oo joku ADHD, ei se siitä mulkkua tee.
Haluaa saada raha-asiansa kuntoon??? Mies voisi lopettaa ajattelemattoman rahan käyttönsä vaikka tänään, tai viime vuonna, mutta eipä ole näyttänyt kiinnostavan kun sama meno jatkuu kuukaudesta toiseen. Jatkuu, vaikka AP on yrittänyt saada muuttumaan ja kertonut, mitä toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tekeehän. Mistäs miehen edellinen ero johtui? Mahdottomasta rahankäytöstäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi jessus sentään. Minulla on vaikeamuotoinen ADHD ja elämänhallinta takkuaa monelta osin lääkkeenkin kanssa, mutta raha-asiat olen aina hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksipiippuinen juttu. Jos mies maksaa asuntolainan, autolainan ja remonttilainan niin sinulla AP on todella hyvä tilanne. Niin kuin itsekin sanoit, joku voisi sanoa lompakkoloiseksi. Jos lähtee suhteeseen perheellisen miehen kanssa, on hyväksyttävä se tosiasia, että ne lapset tulee mukana ja vie rahaa. Meillä miehellä menee omat rahat, minä taas säästän. Mutta se mitä en hyväksyisi, on tuo jatkuva lainailu ja varojen yli eläminen. Minun säästöt on lähtökohtaisesti minun säästöjä, mutta käytän niitä myös yhteiseen hyvään. Toisaalta taas nyt säästän esimerkiksi remonttiin ja maksan _oman osuuteni_ säästöillä, en maksa miehen osuutta. Elämä on valintoja. Joko saatte homman toimimaan tai sitten lähdet kävelemään.
Mi
Asunnon osto on AINA riski. Tällä kertaa miehen, joka on asunnon itse valinnut ja ostanut.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan valmis ostamaan puolta tästä talosta, en halua tätä taloa tällä sijainnilla. Olen ensiasunnon ostajan asemassa, ja jos ostan talon, ostan mieleiseni.
Maksatko mitään osuutta asuntolainasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Ja mulle kävisi se että maksaisin ruuat. Ei tää miehelle käy, ostelee sitten lohta ja kalliita juustoja kun rahaa on.
Lomalle jos haluan tap ulos syömään, tottakai maksan nämä molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Hyvä 👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Ja mulle kävisi se että maksaisin ruuat. Ei tää miehelle käy, ostelee sitten lohta ja kalliita juustoja kun rahaa on.
Lomalle jos haluan tap ulos syömään, tottakai maksan nämä molemmille.
Niin mutta kun sä haluat syödä sitä lohta ja kalliita juustoja, eikä miehelle jää sen takia kuin 3 euroa tilille.
Oot just samanlsinen kuin ne miehen exätkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.
Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?
Se on sitten voivoi!
Pyytää pankista vapaakuukautta, maksaa seuraavasta tilistä kaksi erää ja sillä tavalla. Jos eräpäivä on huomenna, on vielä kaksi viikkoa aikaa hoitaa asia ennen kuin tulee edes huomautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hänellä on no nyt isoja velkoja. Silti tuhlaa ja ostelee mitä sattuu.
Nyt järki käteen, nainen! Ala suunnittelemaan omaa tulevaisuuttasi. Tulet tarvitsemaan silloin itse säästösi. Älä siis tuhlaa niitä tuohon mieheen. Sille on ihan sama , onko tuohon syynä joku diagnoosi vai onko vaan tuhlari.