Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?
Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia?
Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen.
Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet.
Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.
Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.
Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.
Kommentit (165)
No ei tietenkään tule turpaan, miks olisin miehen kanssa jos sitä yhtään pelkäisin, herranjumala
No ei ole normaalia, että keski-ikäinen työssä käyvä henkilö lainailee yhtenään rahaa.
Maksaako se mies ne lainat takaisin? Vai kertyykö velkaa moneksi kuukaudeksi ennen kuin maksaa? Anna miehen mennä ulosottoon jos jättää laskujaan maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole normaalia, että keski-ikäinen työssä käyvä henkilö lainailee yhtenään rahaa.
Kyllä se nykyisillä palkoilla on sellaista että lainaaminenkaan ei riitä.
Hädin tuskin maksat vuokran palkasta niin saatana yritä siitä sitten tehdä budjettia, saatanan budjettia.
Niin, ne hupiostot meneekin tililtä palkkapäivänä ja loppukuusta lainataan ruokaan ja työmatkaan.
Ap, ymmärtäisikö miehesi jos tekisitte budjetin? Kirjaatte paljonko kuluihin menee koko kk aikana, milloin on isot laskut ja näihin mies siirtäisi rahaa eri tilille (omalle tai yhteiselle). Sen jälkeen sä lakkaat vippaamasta ja jos raha ei riitäkään mielitekoihin, niin sittenpä nähdään onko miehellä munaa elää suu säkkiä myöden.
Jos tilanne ei johonkin määräaikaan mennessä ala muuttua, niin voitte jatkaa seurustelevana parina. Kyllä mä tuossa jo vähän miettisin miehen impulssikontrollia, hukkaisko se ap:nkin rahat jos tilaisuus tulisi, löytäisi vaikka pankkitunnukset... Tuleeko turpaan jos joskus ei lainaakaan ja miehen mielestä joku huippuolennainen lasku maksamatta tai härpäke hankkimatta...