Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?

Vierailija
17.06.2025 |

Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia? 

Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen. 

Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet. 

Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen  velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.

Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.

Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko kyse siitä, että sinulla on varaa tehdä niitä kivoja juttuja kun ei ole lapsia ja velkaa, ja toinen lainaa, jotta voi tehdä niitä myös? 

No miten sen nyt ottaa. Esim. haluaisin retkeillä. Ostan perustarvikkeet, miehelle ei riitä. Ostelee autotelttoja ja matkajääkaappeja ja kallista rompetta tonnitolkulls sitten tähän. Ja sit ei taas oo rahaa edes lähteä mihinkään. 

Vierailija
42/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on eri arvot, mitä tulee rahan käyttöön. Keskustelun paikka, mutta kannattaa muistaa, että yksi yleisimmistä syistä eroillr on eri arvomaailmat. Joskus on asioita, joissa kompromisseja ei saada aikaiseksi. Ratkaisematon taloudellinen eriarvoisuus, jopa väkivalta tai hyväksikäyttö, on yksi tavallisimmista. 

Toinen, mitä sun kannattaa hiukan miettiä on se, että mikäli osallistut asuntolainan lyhentämiseen, mies kerryttää sillä -siis osin sun kustannuksella- omaisuuttaan. Jos teille tulee ero, eikä tätä ole paperilla huomioitu, jäät tältä osin puille paljaille. Mies on hyötynyt, mites sinä? Miten sun omaisuuden kerryttäminen on huomioitu? Sen sijaan asumiskustannuksiin osallistuminen on tietysti luonnollista. Näihinkin voisi reiluuden nimissä jokainen osallistua suhteessa tulotasoonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mies tuhlaa noiden pakollisten kulujen lisäks? Mistä on kertynyt kukutusluottoja? Tietenkään et polta omia säästöjä.

Vierailija
44/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhlailu omilla rahoilla on ok mutta sen takia toisen säästöjen vippaaminen ei ole. Mies elää yli tulojensa.

Kun mies kokee että tuhlaa ihan vaan omia rahojaan. Saattaa laittaa silmiä räpäyttämättä hyvänä kuussa tonnin johonkin ihan turhaan statuskrääsään ja auton laittoon.  Ja näitä en saa krotisoida yhtään. Ens kuussa ollaan sit miinuksella taas. 

Vierailija
45/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhlailu omilla rahoilla on ok mutta sen takia toisen säästöjen vippaaminen ei ole. Mies elää yli tulojensa.

Kun mies kokee että tuhlaa ihan vaan omia rahojaan. Saattaa laittaa silmiä räpäyttämättä hyvänä kuussa tonnin johonkin ihan turhaan statuskrääsään ja auton laittoon.  Ja näitä en saa krotisoida yhtään. Ens kuussa ollaan sit miinuksella taas. 

Älä enää lainaa rahaa. Mies myyköön turhat krääsänsä ja rahoittakoon nillä lainaamisen sijasta.

Vierailija
46/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.

Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?

Kerro miesteinille, ettet raha-asioita noin hoideta. Et ole hänen äiti, jolle voi vaan sanoa anna lisää rahaa.

Vierailija
47/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee testi sano ettei ole mistä lainata. Mies myy vaikka jotain turhaa rojua ja maksaa niillä. Pari kertaa kun tulee takkiin niin luulisi oppivan. Älä mahdollista lainaamalla.

On semmoisia ihmisiä jolle mikään rahamäärä ei riitä vaan kaikki tuhlataan. Ja selvää on, että kaikki laskut maksetaan heti kun tili tulee ja loput voi käyttää sitten mihin tahtoo.

Vierailija
48/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.

Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?

Sellaista tilannetta ei voi tulla, sillä lainanlyhennys maksetaan heti samana päivänä, kun tilille on tullut rahaa.

Useilla voi ollakin tilipäivä maksupäivä, mutta ei välttämättä kaikilla. Ap:n pointti varmaan oli, että miehelle tulee niin tärkeitä laskuja maksuun, että on ns. pakko auttaa ja lainata hänelle rahat.

Vierailija
49/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoisin yhdenäkin että ei oo mistä lainata, kai mies alkas vähän kyselee että minne olen yli kymppitonnin hassannut?!?!

Vierailija
50/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen juttu. Jos mies maksaa asuntolainan, autolainan ja remonttilainan niin sinulla AP on todella hyvä tilanne. Niin kuin itsekin sanoit, joku voisi sanoa lompakkoloiseksi. Jos lähtee suhteeseen perheellisen miehen kanssa, on hyväksyttävä se tosiasia, että ne lapset tulee mukana ja vie rahaa. Meillä miehellä menee omat rahat, minä taas säästän. Mutta se mitä en hyväksyisi, on tuo jatkuva lainailu ja varojen yli eläminen. Minun säästöt on lähtökohtaisesti minun säästöjä, mutta käytän niitä myös yhteiseen hyvään. Toisaalta taas nyt säästän esimerkiksi remonttiin ja maksan _oman osuuteni_ säästöillä, en maksa miehen osuutta. Elämä on valintoja. Joko saatte homman toimimaan tai sitten lähdet kävelemään. 

Vierailija
51/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on vähän samanlainen, kaikki menee mikä tulee eikä edes riitä. Tienaa minua enemmän ja tekee päivätyön ulkopuolellakin erilaisia töitä, silti ei riitä ja ostaa ihan ihme juttuja.

Onneksi ei asuta yhdessä ja molemmat hoitaa omat raha-asiansa. Mutta kyllähän se syö kun toisella aina rahapula.

Vierailija
52/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista tilannetta ei voi tulla, sillä lainanlyhennys maksetaan heti samana päivänä, kun tilille on tullut rahaa.

Ainakaan minulla lainnanlyhynnykset ja palkkapäivä ei kierrä samaa tahtia 

53/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydät ottamaan yhteyttä pankkiin ja sopimaan pankin kanssa miten hoitaa lyhennyksen? 

Vierailija
54/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Jos mies maksaa asuntolainan, autolainan ja remonttilainan niin sinulla AP on todella hyvä tilanne. Niin kuin itsekin sanoit, joku voisi sanoa lompakkoloiseksi. Jos lähtee suhteeseen perheellisen miehen kanssa, on hyväksyttävä se tosiasia, että ne lapset tulee mukana ja vie rahaa. Meillä miehellä menee omat rahat, minä taas säästän. Mutta se mitä en hyväksyisi, on tuo jatkuva lainailu ja varojen yli eläminen. Minun säästöt on lähtökohtaisesti minun säästöjä, mutta käytän niitä myös yhteiseen hyvään. Toisaalta taas nyt säästän esimerkiksi remonttiin ja maksan _oman osuuteni_ säästöillä, en maksa miehen osuutta. Elämä on valintoja. Joko saatte homman toimimaan tai sitten lähdet kävelemään. 

Ja lisään vielä, että meillä menee menot suhteellisen tasan. Minä tienaan pikkuisen enemmän. Kunhan on yhteiset menot maksettu niin molemmat saa käyttää rahansa mihin lystää. Siitä on pidettävä huoli, siitä jos tulee vaikka pakollinen remontti niin molemmat maksaa. Ja tuossa tilanteessa en itse vaan lainaisi jatkuvasti. Sinä AP mahdollistat tuon tilanteen. 

Vierailija
55/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lompakkoloinen ap on jos osallistuu asumisen kuluihin kuitenkin? Tietenkään ei miehen talon remppoja ja lainoja maksa kun ei ole ap nimissä.

Vierailija
56/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoisin yhdenäkin että ei oo mistä lainata, kai mies alkas vähän kyselee että minne olen yli kymppitonnin hassannut?!?!

Sanot että rahat on nyt säästötilillä josta ei voi nostaa ja nostosta menee maksu.

Vierailija
57/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydät ottamaan yhteyttä pankkiin ja sopimaan pankin kanssa miten hoitaa lyhennyksen? 

Kuvitteletko että tälläsellä tyypillä kaikki laina on pankkilainaa? Suurin osa veloista on korkeakorkoisia rahoituslaitosten myöntämiä lainoja, siis useiden kymmenien tuhansien edestä. Niissä on korotkin jo sellaiset että ei minimimyhennyksillä edes pienene. 

Ap

Vierailija
58/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee testi sano ettei ole mistä lainata. Mies myy vaikka jotain turhaa rojua ja maksaa niillä. Pari kertaa kun tulee takkiin niin luulisi oppivan. Älä mahdollista lainaamalla.

On semmoisia ihmisiä jolle mikään rahamäärä ei riitä vaan kaikki tuhlataan. Ja selvää on, että kaikki laskut maksetaan heti kun tili tulee ja loput voi käyttää sitten mihin tahtoo.

Kysyin usein ex-miehen tullessa kaupasta,  jättikö se muille mitään. Joka ikinen, vaikka miten tarpeeton peltipurkki, punalaputettu tavara tarttui myös matkaan. 

Poika muutti kuukausi sitten isälleen hetkeksi ja siltä paloi pinna tavararöykkiöihin saman tien. Ovat nyt pojan päätöksellä raivanneet kämppää jo usean kaatiskuorman verran. Sen luokan hamstraus ja ajattelematon osteluvimma täytyy olla jo sairaus. 

Vierailija
59/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko että tälläsellä tyypillä kaikki laina on pankkilainaa? Suurin osa veloista on korkeakorkoisia rahoituslaitosten myöntämiä lainoja, siis useiden kymmenien tuhansien edestä. Niissä on korotkin jo sellaiset että ei minimimyhennyksillä edes pienene. 

Ap

Ja tollaiselke tyypille uskallat lainata? Hänellähän on raha-asiat aivan solmussa.

Vierailija
60/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useilla voi ollakin tilipäivä maksupäivä, mutta ei välttämättä kaikilla. Ap:n pointti varmaan oli, että miehelle tulee niin tärkeitä laskuja maksuun, että on ns. pakko auttaa ja lainata hänelle rahat

Ei taida olla kovin tärkeitä laskuja miehen mielestä kun ostelee laskurahoilla telttoja, turhaa krääsää ja roskaruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi