Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?
Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia?
Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen.
Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet.
Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.
Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.
Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.
Kommentit (165)
Eikö tuo ole hyvä noin?
Missään ei sanota, että parisuhteessa pitää olla sama elintaso tai että parempituloisen tulee mahdollistaan toisen hulvaton rahankäyttö. Elatukseen tulee osallistua kykyjen mukaan, ei siten, että toinen tuhlaa ja toinen tienaa.
Säästäminen on halveksittavaa, palstahan aina ohjeistaa, että säästäjä ei saa toimeentulotukea. Rahat menemään ja voit sanoa miehelle, että eipä ole minullakaan euroja.
Voit muuttaa pois tai olla lainaamatta, jos asia kiusaa.
Minä olen meistä pienituloisempi, jos tuloni olisivat suuremmat kuin miehen, en kokisi tätä ehkä ihan niin epäreiluna
Mikä tuo juttu on että parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso?
No joka tapauksessa, älä lainaa miehelle enää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo juttu on että parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso?
No joka tapauksessa, älä lainaa miehelle enää.
Meillä ainakin on omat jääkaapit. Mieheni välillä murjottaa kun tilaan woltilla yleensä oman ruokani tai käyn ravintolassa syömässä.
Tee laskelma teidän yhteisistä menoista vuoden ajalta, jaa se 12:lla ja käske miehen maksaa kuukausittaisesta summasta puolet teidän yhteiselle taloustilille heti hänen tilipäivänään. Sinun ei tarvitse huolehtia riittääkö miehellä rahat tai lainata hänelle rahaa.
Ongelmana ei ole "yhteiset kulut", ne on pienet ja laskut maksan minä heti kun näen.
Ootteko oikeesti sitä mieltä että silleen voi elää että toisella on kymppitonneja tilillä ja toisella 3 euroa ja olla antamatta vaan, rakkaimmalle ihmiselle?
Ja kun toivoisin että voisi olla yhteisiä lomamatkoja, remppoja yms menoja mutta eihän niihin voida säästää kun toinen on miinuksella koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana ei ole "yhteiset kulut", ne on pienet ja laskut maksan minä heti kun näen.
Ootteko oikeesti sitä mieltä että silleen voi elää että toisella on kymppitonneja tilillä ja toisella 3 euroa ja olla antamatta vaan, rakkaimmalle ihmiselle?
Todellakin, jos toinen on hassannut ne omat massinsa johonkin turhuuksiin. Suu säkkiä myöten.
Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.
Mä itse elätän mun miehen, koska hän ei omilla tuloillaan pärjää. Velat pitää hoitaa tietysti. Mun mielestä parisuhteessa kuuluu pitää huolta toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.
Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?
Mies tottunut siihen että voi surutta tuhlata kun aina löytyy joku pönttö joka lainaa lisää ja antaa lisää.
Harvemmin tuon ikäinen oppii paremmille tavoille. Sen täytyis itse tajuta ettei ole ok elää noin ja hakea vaikka apua jos ei ilman tule toimeen.
Se ei auta että kerrot hänelle tuon
Vierailija kirjoitti:
Sano ettet enää lainaa tällaiseen tarkoitukseen mitään. Opettelee käyttämään rahaa niin että riittää.
Opettele sanomaan EI silloin, kun lainaa sinulta rahaa. Riittää, kun maksat oman osuutesi yhteisistä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti oomme! Jos sinäkin olisit lukenut aloituksen, tietäisit syyn. Ei ole oikein, että "rakkain" tuhlaa sen vähemmän rakkaankin rahat sen jälkeen, kun on tuhlannut omasta, tässä tapauksessa ap:n.
Kyllä välillä tuntuu tosi epäreilulta ja vähän siltä että mies käyttää minua hyväkseen, vaikka edelleenkin ei maksata minulla sinänsä mitään, oon vaan piuhana. Kertoo katkerana eksistään, ja suhteista joissa hän on huolehtinut että rahaa riittäisi edes ruokaan.
Ja samaan aikaan ymmärrän, että en asuisi omilla tuloillani näin, ja jokuhan minut voisi nähdä tässä hirveän lompakkoloisena joka asuu ilmaiseksi toisen talossa ja kerryttää omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä itse elätän mun miehen, koska hän ei omilla tuloillaan pärjää. Velat pitää hoitaa tietysti. Mun mielestä parisuhteessa kuuluu pitää huolta toisistaan.
Kuuluu pitää huolta toisesta, mutta ei kuulu ylläpitää toisen tuhlailevaa elämäntapaa omalla kustannuksella. Huolenpito on välttämättömistä menoista huolehtimista, kuten asumisesta, lääkkeistä ym. mutta ei se ole käyttämistä johonkin turhuuksiin tai ylellisyyksiin. Esimerkiksi huolenpitoa on ostaa puolisolle tarpeellinen laukku kohtuulliseen hintaan, mutta se ei velvoita ostamaan kallista merkkilaukkua, vaikka entisiä on kaappi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä tuntuu tosi epäreilulta ja vähän siltä että mies käyttää minua hyväkseen, vaikka edelleenkin ei maksata minulla sinänsä mitään, oon vaan piuhana. Kertoo katkerana eksistään, ja suhteista joissa hän on huolehtinut että rahaa riittäisi edes ruokaan.
Ja samaan aikaan ymmärrän, että en asuisi omilla tuloillani näin, ja jokuhan minut voisi nähdä tässä hirveän lompakkoloisena joka asuu ilmaiseksi toisen talossa ja kerryttää omaisuutta.
Johan sä olet nähnyt käytännössä sen ettei mies huolehdi siitä että rahat riittäis edes ruokaan ja silti uskot sepitelmät että exiensä kanssa teki niin?
Noh.. Sinä olet siinä huolehtimassa, niin hän voi elellä kuin kroisos. Kun se ei enää käy, niin sinustakin tulee exä samoine loruineen kuin edellistenkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?
Sellaista tilannetta ei voi tulla, sillä lainanlyhennys maksetaan heti samana päivänä, kun tilille on tullut rahaa.
Sano ettet enää lainaa tällaiseen tarkoitukseen mitään. Opettelee käyttämään rahaa niin että riittää.