Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?

Vierailija
17.06.2025 |

Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia? 

Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen. 

Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet. 

Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen  velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.

Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.

Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei se ole pelkästään sitä että mies tuhlaa itseensä. 

Aika kuvaavaa on se, että kun on palkkapäivä, minä haen kaupasta perua elintarvikkeet, hygieniatuotteet (ostan miehen suihkusaippuatkin...) ja täyttää pakastimeen perusruualla. Mies käy palkkapäivänä ostamassa molemmille pizzat ja itselle vielä keburullan päälle

Vierailija
22/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.

Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?

Sellaista tilannetta ei voi tulla, sillä lainanlyhennys maksetaan heti samana päivänä, kun tilille on tullut rahaa.

Kun ei se mene? Ei mulla ole miehen tilille pääsyä, en voi hoitaa. Kirjelaskut minä tottakai maksan heti, mies näissäkin sen verran suurpiirteinen että perintäkuluja tulee jos sen hoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso"

Onko olemassa joku parisuhteen punainen kirja jossa näin määrätään? Onko oikein sakkorangaistuksen uhalla vai ihan vankilatuomio?

Jokainen parisuhde on täsmälleen sellainen kuin siihen osallistuvat haluavat siitä tehdä. Asioista voi sopia keskenään ihan miten tahansa haluaa. Ei ole pakko noudattaa mitään ulkopuolisia vaatimuksia tai perinteitä. Eläkää omannäköistä elämää. Mitä ikinä se kenenkin kohdalla tarkoittaa.

Vierailija
24/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sille kuria rahankäyttöön. Ettet joudu myöhemmin suurempiin ongelmiin. Olet itse säästänyt rahasi. Joten ei sinun tartte koko aikaa lainata rahojasi. 

Vierailija
25/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä jotka elää. 

Ja sitten on niitä jotka pihistelee, säästää ja ruikuttaa palstoilla. 

Vierailija
26/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ap mahdollistat tuon ja tuo on hyväksikäyttöä. Mies vain tuhlaa ajattelemasta muuta kuin, että kyllä sinulla rahaa on.

Mitäpä, jos seuraavalla kerralla sanot ettei sinulla ole rahaa. Alkaako riita vai hämmästyykö mies hiljaiseksi? Saattaa olla se hetki, että mies ryhdistäytyy. Toisaalta voi alkaa syyllistämään sinua ja sitten voit jo rauhassa miettiä oliko tämä tässä nyt. 

Vierailija
27/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei se ole pelkästään sitä että mies tuhlaa itseensä. 

Aika kuvaavaa on se, että kun on palkkapäivä, minä haen kaupasta perua elintarvikkeet, hygieniatuotteet (ostan miehen suihkusaippuatkin...) ja täyttää pakastimeen perusruualla. Mies käy palkkapäivänä ostamassa molemmille pizzat ja itselle vielä keburullan päälle

Ihan perussettiä lokkeilijalta.

Vierailija
28/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit ja omat tulot. Asumisen kustannukset puoliksi ja muut asiat kumpikin hoitaa itse.

Näinhän se meillä menee. Mitä minä teen siinä tilanteessa kun mies sanoo että lainanlyhennys pitäis hoitaa huomenna, hällä ei ole yhtään rahaa?

Sellaista tilannetta ei voi tulla, sillä lainanlyhennys maksetaan heti samana päivänä, kun tilille on tullut rahaa.

Kun ei se mene? Ei mulla ole miehen tilille pääsyä, en voi hoitaa. Kirjelaskut minä tottakai maksan heti, mies näissäkin sen verran suurpiirteinen että perintäkuluja tulee jos sen hoida.

Valvot vaikka vieressä, että mies laittaa lainanyhennyksen lähtemään tililtä automaattisesti. 

Vierailija
29/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä jotka elää. 

Ja sitten on niitä jotka pihistelee, säästää ja ruikuttaa palstoilla. 

Miten jatkuva krääsän ostaminen on elämistä?

Vierailija
30/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä tuo juttu on että parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso?"

No ei tietenkään täydellisen sama mutta yleensä kyllä arki toimii paremmin jos elintaso on kohtuullisen lähellä toisiaan. Ainakin jos halutaan viettää aikaa ja tehdä asioita yhdessä. Jos toisella ei ole koskaan varaa tehdä sitä mitä toinen haluaa mutta toinen ei ole valmis maksamaan niin sitten ei tehdä koskaan mitään.

Vierailija
31/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, haluaisin elää pariskuntana. Haluaisin matkustaa, haluaisin remontoida, haluaisin että voisin tukea suvun nuoria.

Tässä tilanteessa toinen elää velka helvetissä ja toinen odottaa.

En minä haluaisi että talouden rahat menee siihen että monta kertaa päivässä vedetään huoltsikalla kaffet ja pullat, maksetaan korkoja ja perintäkuluja, tilaillaan jenkeistä merkkivaatteita ja röökataan 30e päiväs..  mitä se elämä kellekkin sitten on.

Vierailija
32/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä asut miehen omistamassa talossa, jossa pienet asumiskulut, joista maksat puolet? Ja mies tietenkin yksin lyhentää asuntolainaa, koska hänen talo. En edes kehtaisi valittaa mistään rahankäytöstä tuossa tilanteessa. 

Vierailija
33/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee laskelma teidän yhteisistä menoista vuoden ajalta, jaa se 12:lla ja käske miehen maksaa kuukausittaisesta summasta puolet teidän yhteiselle taloustilille heti hänen tilipäivänään. Sinun ei tarvitse huolehtia riittääkö miehellä rahat tai lainata hänelle rahaa.

Eihän tuo onnistu, kun miehellä selvästi menee rahaa enemmän kuin hänellä on tuloja. Vahat velat ja elatusmaksut on pakko maksaa. Ap:lle tulee ongelmia, jos toinen ei pane rahaa tilille ja yhtäkkiä ei ole rahaa vuokraan tai vastikkeeseen.

Vierailija
34/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, haluaisin elää pariskuntana. Haluaisin matkustaa, haluaisin remontoida, haluaisin että voisin tukea suvun nuoria.

Tässä tilanteessa toinen elää velka helvetissä ja toinen odottaa.

En minä haluaisi että talouden rahat menee siihen että monta kertaa päivässä vedetään huoltsikalla kaffet ja pullat, maksetaan korkoja ja perintäkuluja, tilaillaan jenkeistä merkkivaatteita ja röökataan 30e päiväs..  mitä se elämä kellekkin sitten on.

No teillä on erilaiset elämäntyylit. Ei niistä kumpikaan ole toistaan parempi, vain erilainen. Sä olet valinnut tämän elämäntavan ihan vapaaehtoisesti, ei kukaan pakota siinä olemaan. Se eläminen tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, koita ymmärtää se.

Vierailija
35/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko olemassa joku parisuhteen punainen kirja jossa näin määrätään? "

Ei mutta yleinen elämänkokemus on osoittanut että valtaosassa tapauksia joissa elintasot eroavat hyvin paljon, se ei ole molemmilta mikään oma halu vaan siinä on yhdessä pihi hyvätuloinen ja sitten se tilanteesta kärsivä pienituloisempi.

Tietenkin jos kumpikin on sen verran hyvätuloinen että se erillainen elintaso ei tarkoita kummallakaan mitään ihan kädestä suuhun elämistä niin asia on eri. Se että toinen voi ostaa Ferrarin mutta toinen vain Audin ei ole sama asia kuin että toinen syö sisäfilettä ja toinen puuroa.

Vierailija
36/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä myös tuhlasi omat rahansa ja sen jälkeen mun rahat. 

Jätin sen. Nykyään on persaukinen alkkis. 

Vierailija
37/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloituksesta nyt jäi vähän pois selvitys siitä elintasoerosta ja tuhlailusta. 

Mainittu elarit (ei nähdäkseni elintasokysymys saati tuhlausta), asuntolaina ja remppalaina (ilmeisesti asutte kyseisessä asunnossa joten eikö nämä nosta sinun elintasoasi samalla tavalla?). Autolaina vähän kyseenalainen, se voi joko olla maltillinen ja myös molempia hyödyttävä tai sitten ihan överi. Mihin ne kulutusluotot on otettu, onko tämä se tuhlailupuoli?

Joka tapauksessa se rahan käyttö pitäisi saada siihen pisteeseen, että kuukausittaiset tulot riittävät ne kattamaan. Jos tosiaan tuhlaamalla tuhlaa kaikkeen kivaan, niin sitten pitää vain käydä se keskustelu, ettet tähän enää lainaa rahaa. Vai onko kyse siitä, että sinulla on varaa tehdä niitä kivoja juttuja kun ei ole lapsia ja velkaa, ja toinen lainaa, jotta voi tehdä niitä myös? 

Vierailija
38/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä asut miehen omistamassa talossa, jossa pienet asumiskulut, joista maksat puolet? Ja mies tietenkin yksin lyhentää asuntolainaa, koska hänen talo. En edes kehtaisi valittaa mistään rahankäytöstä tuossa tilanteessa. 

Tämäpä. Mutta niin se menee. Enkä usko rehellisesti että tilanne olisi sen ihmeempi vaikka maksaisin lainoista puolet, tää on halpa talo syrjäseuduilla ja ei se parisataa kk varmaan muuttaisi mitään. Tää ei ole talo jota olisin itse ostanut koskaan, joten vaihtoehto ei oikein ole sekään että ostaisin tästä puolet. Tässä asutaan juuri sen takia että tulee niin halvaksi. Itse olen yrittänyt ehdottaa omia asuntoja, kalliimmaksi se vaan kummallakin tulisi. 

Vierailija
39/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteinen taloustili johon mies laittaa palkkapäivånå oman osuuden pakollisista kuluista loput voi sitten tuhlata. Kohta menee siihen ettei pysty maksamaan sullekaan kun luottaa että autat ja  maksat aina.

Vierailija
40/165 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlailu omilla rahoilla on ok mutta sen takia toisen säästöjen vippaaminen ei ole. Mies elää yli tulojensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän