Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käy työttömien, jotka asuvat velattomassa omistuskämpässä eivätkä saa töitä? Pitääkö kämppä myydä ja syödä ne rahat?

Vierailija
14.06.2025 |

Edes sitä 595 euroa ei saa kuukaudessa vai korvaukseksi siitä, että mihinkään ei pääse töihin vaikka kuinka hakee?

Kommentit (652)

Vierailija
61/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEISTUEN käyttöönoton yhteydessä tai jo sitä ennen Kelan on määrä toteuttaa niin sanottu yhden hakemuksen malli.

Se tarkoittaa, että työttömyysetuutta ja asumistukea voisi hakea yhdellä hakemuksella. Myöhemmin yhden hakemuksen mallia on tarkoitus laajentaa siten, että yhä useampia nykyisistä etuuksista pystyisi hakemaan yhdellä hakemuksella.

HALLITUKSEN on tarkoitus antaa esitys yleistuen ensimmäisestä vaiheesta eduskunnalle syksyllä, ja muutosten on määrä tulla voimaan helmikuussa 2026.

Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoi tiedotustilaisuudessa, että myös yleistuen toinen vaihe on tarkoitus toteuttaa vielä tällä hallituskaudella. Siinä yleistukeen yhdistetään muita perusturvaetuuksia ja mahdollisesti myös asumisen etuuksia.

On vielä auki, kuinka pitkälle hallitus saa sosiaaliturvauudistuksensa vietyä tällä hallituskaudella.

Se on selvää, että tekemistä jää myös seuraavalle hallitukselle, Grahn-Laasonen totesi.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011221463.html

Vierailija
62/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä te puhutte? Edelleen saa työmarkkinatukea, eli se yksi kolmesta osasta joka kuuluu yleistukeen.

Helmikuusta 2026 lähtien kuulemma 595 e työmarkkituestakin tulee harkinnanvarainen eli et saa sitä, jos sulla on auto, asunto tai kesämökki tai tilillä pikkasenkin rahaa. Sitten kun tukia ei tipu, on pakko myydä asunto ja syödä ne rahat. Ja sitten ollaan persaukisia hetken päästä.

Eikä tule. Se on nykyäänkin tarvehankintainen, ja sellaisena tietenkin pysyy.

Työmarkkinatuki ei ole tarveharkintainen vaan toimeentulotuki.

Kyllä on ja on ollut tarveharkintainen. Miten tämä asia voi olla epäselvää? https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B

Ei työmarkkinatuki ole harkinnanvarainen ja ei vaikuta omaisuus. Lopeta valehtelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska jos on rahaa tilillä, ei saa asumistukea.

Eli kallis vuokra pitää maksaa oman asunnon myynnistä saaduilla rahoilla, kunnes ollaan joidenkin vuosien päästä täysin pennittömiä, koska tukia ei ole tullut tuona aikana.

Eikös tuommoinen tilanne motivoi hankkiutua töihin tai ruveta yrittäjäksi? Siis jo ennen kuin paska iskee tuulettimeen. Kun tietää ennakkoon, mitä on tulossa, pitää pelata korttinsa eri tavalla. 

Vierailija
64/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä on sanottu että ei saa olla omistusasuntoa. Saahan toimeentulotuessakin olla, jos siinä itse asuu. Lainanmaksua siinä ei toki huomioida. Myös auto saa olla, jos se on joku parin tonnin max. Sitäkään ei toki makseta tai sen kuluja. 

Vierailija
65/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa omen miettinyt. 

itse olen töissä ja palkkaa saava. Asun velattomassa asunnossa hyvin syrjässä. Nykyiset kuukausittaiset kulut asumisesta ovat n. 400e/kk.

Jos jäisin työttömäksi, niin millähän matematiikalla olisi halvempaa maksaa minulle vuokra jostain muualta ja muut pakolliset asumiskulut? 

Vierailija
66/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulis sitten perheverotuskin, ettei tarvii ottaa eroa miehestä, joka tienaa kahdenkin edestä. 

Vierailija
67/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen ihmisten omaisuuden ryöstö ei ainakaan lisää luottamusta yhteiskuntaan ja sen reiluuteen...

Vierailija
68/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa omen miettinyt. 

itse olen töissä ja palkkaa saava. Asun velattomassa asunnossa hyvin syrjässä. Nykyiset kuukausittaiset kulut asumisesta ovat n. 400e/kk.

Jos jäisin työttömäksi, niin millähän matematiikalla olisi halvempaa maksaa minulle vuokra jostain muualta ja muut pakolliset asumiskulut? 

Aika kalliit kulut omistusasumisesta plus asunnon hinta. Omat asumiskuluni vuokralla hieman yli 500€.

Vierailija
69/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä oma asunto pitäisi myydä?

Jotta saisi rahaa elämiseen.

Vierailija
70/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin asuntoni, muutin vuokralle, saan asumistukea.

Sitten sait asunnostasi alle 50 000 euroa. Nimittäin asumistukea ei saa vuokraan, jos tilillä on rahaa yli 50 000 euroa.

Vai hassasitko kaikki asunnostasi saadut rahat heti?

Vierailija
71/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrathan ovat todella kalliita. Haluaako hallitus todella, että työttömät hassaavat asunnostaan saamansa rahat kalliiseen vuokraan ja joitakin vuosia myöhemmin ovat sitten totaalisen persaukisia ja sitten ovat oikeutettu vasta kaikkiin tukiin? Eikö se tule jopa sitten kalliimmaksi yhteiskunnalle?

Maksimivuokra yksinasuvalle on 500-600 euroa, joten ei tuo nyt ihan hirveästi enemmän ole kuin vastikkeet, lainat ja muut kulut.

Lainat? Eikö ollut kyse maksetusta asunnosta, velattomasta? Mulla velaton koti ja vastike 250 e/kk. Toivottavasti en jää työttömäksi. 

Niin se koti on velaton silloin kun se on maksettu. Kulu se on se asunnon hintakin vai saitko sen ilmaiseksi? Asunnon hinta + vastike niin selviää ne todelliset asumiskulut ja lisäksi vielä kuuluuko siihen vastikkeeseen lämmitys ja vesi. 

Vierailija
72/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa omen miettinyt. 

Aika kalliit kulut omistusasumisesta plus asunnon hinta. Omat asumiskuluni vuokralla hieman yli 500€.

Asut näköjään yksin. Kaikki ihmiset eivät asu yksin. Eivät edes ne työttömät omistuskämpässä asuvat, josta maksavat kovaakin yhtiövastiketta silti. Vaikka kerrostalokämpän omistaa eikä velkaa ole, vastikkeet ovat silti isoja. Varsinkin silloin, jos ainut tulo on 595 e kuukaudessa, mitä he nykyään saavat.

Vierailija
73/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita asunto vuokralle. Etenkin jos yhtiölaina on maksamatta. Saat vähentää verotuksessa myös yhtiölainan lyhennykset.

Mene sitten itse vuokralle. Tällöin turvaat asunnon arvon nousun. Jos sitä ei tulisikaan, niin sitten ei mitään iloa. 

Älä silti myy asuntoa. 

Vierailija
74/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrathan ovat todella kalliita. Haluaako hallitus todella, että työttömät hassaavat asunnostaan saamansa rahat kalliiseen vuokraan ja joitakin vuosia myöhemmin ovat sitten totaalisen persaukisia ja sitten ovat oikeutettu vasta kaikkiin tukiin? Eikö se tule jopa sitten kalliimmaksi yhteiskunnalle?

Maksimivuokra yksinasuvalle on 500-600 euroa, joten ei tuo nyt ihan hirveästi enemmän ole kuin vastikkeet, lainat ja muut kulut.

Lainat? Eikö ollut kyse maksetusta asunnosta, velattomasta? Mulla velaton koti ja vastike 250 e/kk. Toivottavasti en jää työttömäksi. 

Niin se koti on velaton silloin kun se on maksettu. Kulu se on se asunnon hintakin vai saitko sen ilmaiseksi? Asunnon hinta + vastike niin selviää ne todelliset asumiskulut ja lisäksi vielä kuuluuko siihen vastikkeeseen lämmitys ja vesi. 

Niin. 

Asumiskuluja ovat kyllä

vastike

sähkö

vesi

lämmitys (ellei kaukolämpö, jolloin lämmitys on leivottu sisään vastikkeeseen)

autopaikka

nettiyhteys

puhelin

Vierailija
75/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita asunto vuokralle. Etenkin jos yhtiölaina on maksamatta. Saat vähentää verotuksessa myös yhtiölainan lyhennykset.

Mene sitten itse vuokralle. Tällöin turvaat asunnon arvon nousun. Jos sitä ei tulisikaan, niin sitten ei mitään iloa. 

Älä silti myy asuntoa. 

Millä rahalla mennään vuokralle? Mitä kun on lapsiakin asumassa vielä kotona? Vuokrat pk-seudulla on kokonaiselle perheelle pienessäkin asunnossa ainakin 1500 euroa kuukaudessa. Ei mitään järkeä, jos omistuskämpän vastike on esim. 500 euroa kuussa. Saisiko mitään tukia, jos saisi omasta kämpästä vuokratuloja? 

Vierailija
76/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumiskulut korvataan toimeentulotuen kautta tuollaisessa tapauksessa. Pitää vain muistaa ettei ole mitään ekosähkösopimusta.

Toimeentulotuki todellakin kompensoi leikatun asumistuen. Perusosa yksinasuvalle on tarkalleen 593,55 euroa ja sen verran pitää jäädä KAIKILLE yksinasuville HYVÄKSYTTYJEN asumismenojen jälkeen. Karenssissa olevilta ihmisiltä kuitenkin perusosaa voidaan leikata 20% tai 40%. Tai ei perusosaa oikeastaan leikata vaan toimeentulotukea.

Jos jotakin kiinnostaa niin seuraavasta linkistä voi katsoa miten muut mahdolliset asukkaat vaikuttavat perusosan määrään: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Vierailija
77/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee täysin väärin.

Fiksua olisi palkita säätäväisiä omistusasunnon hankkineita asumistuella.

Nyt paras kansalainen on tuhlaaja tai työnhakuvastainen.

Vierailija
78/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea.

Ja pian kaikki omaisuus on hävitettävä saadakseen työttömyyskorvausta. 

Sitä saa vasta sitten kun omaisuudesta saadut varat on käytetty elämiseen.

Eli kun olet työlläsi maksanut asunnon, maksat itse itsellesi työttömyyskorvauksenkin. Kovaa meininkiä.

Kannattaa vissiin ennemmin juopotella kaikki rahat. Jotenkin niin persumaista.

Vierailija
79/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos on yhtään säästöjä. Asumistukea ei saa omistuskämppään.

Vierailija
80/652 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä silti myy asuntoa. 

Vuokratulot vähentävät tukia.