Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. 😊

Vierailija
12.06.2025 |

Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

Kommentit (171)

Vierailija
61/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi tietää, miksi edes pitäisi? Voin toki kuvitella sitä taakkaa ja stressiä jos lapsesta tulee vaikka nisti, alkkis, sairastuu vakavasti, tekee it...han, tap..aa jonkun toisen ihmisen lapsen. Mutta minun ei tarvitse moisia murehtia. Koskaan. Vanhempi taas ei pääse ikinä taakastaan eroon.

Pääsevätkö sinun vanhempasi eroon sinusta?

Vierailija
62/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää jatkuvasti jankata sitä, että "lapseton ei tajua sitä eikä tätä"?

Mitä väliä sillä on sinulle? Nauti siitä lapsestasi ja jätä meidät tajuamattomat rauhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi minä miettisin hetkeäkään millaista on olla vanhempi? Olisin hankkinut lapsia jos olisi kiinnostanut. En myöskään mieti enkä tajua millaista on olla vaikkapa vammainen.

Vierailija
64/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei voi tietää.

Samalla tavoin kuin lapsellinen ei voi tietää, mitä on elää elämänsä ilman lapsia.

Eli kukin puhukoon vain omista kokemuksistaan.

Minä tiedän minkälaista on elää ilman lasta. En ole aina ollut äiti.

Niin minäkin tiedän. Tiedän myös millaista on äitiys lapsen kuoleman jälkeen.

Vierailija
65/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. 

Jokaisessa ihmisessä on sisäänrakennettuna vamhemmuus, heikompien suojelu. Joillakuilla toki olematon, toisilla voimakas ja kaikkea siltä väliltä.

Se taas ei mene sen mukaan, onko lapsia. 

Ihmisen ominaisuuksia ovat mm.  yhteisöllisyys, empatiakyky, mielikuvitus. Taideteoksia ja kirjoja on aiheista, joita ei itse ole koskaan kokenut.

Aloitus on tehty vain ilkein tarkoitusperin.

T. Äiti 3 lapselle ja 4 lemmikille 

Vierailija
66/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. En silti ikinä halua lapsia

N27

Vierailija
67/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kaksi sukulaista, joilla oli ollut vain yksi lapsi, ja tämä lapsi oli sitten kuollut. Eli heistä tavallaan tuli uudestaan lapsettomia. Usein ei oikein osannut ajatella, että heillä on ollut omaa kokemusta lapsesta, kun heillä ei enää ollut sitä lasta. Nämä henkilöt olivat siis jo hyvin iäkkäitä, kun itse olin lapsi ja nuori, eli en ollut koskaan tuntenut heidän lapsiaan.

Vierailija
68/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laåsen rakkaus tai "rakkaus" vanhempaan on biologian sanelema pakko eloonjäämisestä.

Ei siksi, millainen vanhempi ihmisenä on.

Lapsen tärkein perhe on se,jonka hän itse perustaa.

Vierailija
69/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi tietää, millaista on olla vanhempi? Mitä jos tämä aihepiiri ei kiinnosta minua ollenkaan?

Juuri näin.  En myöskään osaa kuvitella, millaista on olla tummaihoinen, mies, astronautti, yksikätinen, kiinalainen ym. ym.  Miksi jokaisen pitäisi osata kuvitella vanhemmuus? Todella älyvapaa oletuskin.

Vierailija
70/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo otsikon viesti oikein on? Tuo se, että alku ei viittaa mihinkään verrattavaan asiaan tai muuhunkaan. Ehkä äitiys on sulattanut aivoista suuren osan.

Ja ei, minä en tajua mitä vanhemmuus on enkä haluakaan. En hanki lapsia siksi että voisin tajuta.

Vierailija
71/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei voi tietää.

Samalla tavoin kuin lapsellinen ei voi tietää, mitä on elää elämänsä ilman lapsia.

Eli kukin puhukoon vain omista kokemuksistaan.

Minä tiedän minkälaista on elää ilman lasta. En ole aina ollut äiti.

Niin minäkin tiedän. Tiedän myös millaista on äitiys lapsen kuoleman jälkeen.

Mitä sitte?

Vierailija
72/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samahan se on joka asiassa. Harvoin ihmisen kuvittelukyky yltää syvällisemmin asioihin, mitä hän ei itse tunne tai ole kokenut. 

Vierailija
73/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan vanhempi voi tietää millaista on olla jonkun toisen lapsen vanhempi sillä kaikki lapset ovat erilaisia. 

Vierailija
74/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa ap. Varsinkin siinä vaiheessa kun lapselle tulee vaikeuksia ja ongelmia elämässään niistä on turha puhua lapsettomalle koska hän ei vaan tajua. Ei tajua sitä huolta ja vastuuta. Enkä tarkoita tätä pahalla mutta siinä tilanteessa vain tajuaa kirkkaasti kuinka erilaista elämää elää kun on lapsia suhteessa siihen lapsettomaan. Lapsettoman elämä pyörii omien tarpeiden ja oman itsen ympärillä suurimman osan aikaa ja elämää. 

Vierailija
75/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä minkälaista on elää koko elämänsä lapsettomana.

Se on aivan eri asia kuin se aika, jonka koit ennen lapsesi syntymää.

Vierailija
76/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa ap. Varsinkin siinä vaiheessa kun lapselle tulee vaikeuksia ja ongelmia elämässään niistä on turha puhua lapsettomalle koska hän ei vaan tajua. Ei tajua sitä huolta ja vastuuta. Enkä tarkoita tätä pahalla mutta siinä tilanteessa vain tajuaa kirkkaasti kuinka erilaista elämää elää kun on lapsia suhteessa siihen lapsettomaan. Lapsettoman elämä pyörii omien tarpeiden ja oman itsen ympärillä suurimman osan aikaa ja elämää. 

Amen.

Vierailija
77/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi tietää, millaista on olla vanhempi? Mitä jos tämä aihepiiri ei kiinnosta minua ollenkaan?

Ei tarvitse, mutta jotkut kuvittelet tietävänsä.

Vierailija
78/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ja lapset ovat mulle parasta

Vierailija
79/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se äiti onki  huono äiti jota ei kiinnosta oma lapsi? Piriporukoissa yleistä on että vauva syntymän jälkeen joutuu katkolle koska äiti vetänyt suonensisäistä yms vaikka ollut raskaana, vauva ihan sininen ja äitiä kiinnosta. Mietipä sitä! Sitten on äitejä jotka jättää oman lapsen heitteille kun baarit ja miehet tärkeintä maailmassa eikä viranomaiset tai sosiaalihuolto puutu. Mieti esim vilja eerikan tapausta.

Noh, valtaosa ei nyt kuitenkaan ole tätä

Itselläni on ihan tavallinen perhe, sukulaiseni, ystäväni ja tuttavani ovat normaalia väkeä.

Vierailija
80/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan vanhempi voi tietää millaista on olla jonkun toisen lapsen vanhempi sillä kaikki lapset ovat erilaisia. 

Niinpä.moni kuvittelee että he tietävät miten asiat tulisi hoitaa koska heilläkin on lapsia. Eihän se niin mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän