Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. 😊

Vierailija
12.06.2025 |

Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

Kommentit (171)

Vierailija
1/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei voi tietää.

Samalla tavoin kuin lapsellinen ei voi tietää, mitä on elää elämänsä ilman lapsia.

Eli kukin puhukoon vain omista kokemuksistaan.

Vierailija
2/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhemmat ole rakastavia ja pidä huolta lapsistaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi tietää, millaista on olla vanhempi? Mitä jos tämä aihepiiri ei kiinnosta minua ollenkaan?

Vierailija
4/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän, että en voi tietää. Miten voisinkaan tietää? Ihan samalla lailla lapsia haluava ei voi tietää, miltä tuntuu olla vapaaehtoisesti lapseton. Eikä tarvitsekaan.

Kumppanillani on lapsi, ja lapsi on mulle todella tärkeä. Uskallan sanoa rakastavani lasta. En kuitenkaan ajattele sen vertautuvan vanhemman rakkauteen lasta kohtaan, koska en ole lapsen vanhempi. Eikä tarvitsekaan.

Vierailija
5/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla nainen ei voi koskaan tietää miltä tuntuu miehestä joka ei koskaan voi olla 100% varma siitä että lapsi on oikeasti hänen

Vierailija
6/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi TAAAAAS tällaista vastakkainasettelua? Mikset voi vain keskittyä siihen omaan ihanaan lapsiperhe-elämääsi ja jättää lapsettomat rauhaan? Tuliko aloituksesta jotenkin ylevämpi olo itselle!

Mulla on neljä, jo aikuista lasta. Miksi ihmeessä kuluttaisin energiaani sen miettimiseen, mitä ilman lapsettomat jäävät? Poika ja vaimonsa ovat valinneet vapaaehtoisen lapsettomuuden (ilmoittivat tämän jo seurustelun alussa) ja kunnioitan heidän päätöstään. En myöskään mieti, mitä ilman itse jäin  sen 27 vuoden aikana, jolloin olin lapsissa kiinni. Olisin reissannut maailmalla jos ei olisi ollut lapsia. Opiskellut enemmän. Mutta valitsin hankkia lapsia ja sillä mennään. Valintoja.

Vierailija
7/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin vanhemmuus on kaikille samanlainen kokemus. 

Vierailija
8/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä

mutta vanhempana olemisesta on tehty valtavan raskasta Suomessa

ja sitten on vielä aivan käsittämättömiä asioita kuten mm. se että 12 vuotiaille on annettu vastuu omista terveysasioistaan ja vanhemmat eivät pysty niihin vaikuttamaan kun hankalien polkujen kautta

pahimmin tämä näkyi mm. vaarallisten koronarokotteiden antamisena kun niiden ottaminen vastuutettiin 12 vuotiaille eikä kukaan ollut varoittamassa niiden riskeistä lapsille ja nuorille, koronahan taas ei ollut koskaan vaarallinen lapsille ja nuorille ja rokote ei estänyt koronan tartuttamista muihin

kaikki tämä on tehty etenkin rahastuksen vuoksi, täysin käsittämätön eliitin hallitsema maa Suomesta tuli etenkin 2020-2025

Vierailija
9/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi tietää, millaista on olla vanhempi? Mitä jos tämä aihepiiri ei kiinnosta minua ollenkaan?

Ja olet vauvapalstalla kommentoimassa asiaa, joka ei kiinnosta sinua tippaakaan?

Vierailija
10/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavoin kuin lapsellinen ei voi tietää, mitä on elää elämänsä ilman lapsia.

Eli oletatko että lapsellinen ei ole koskaan elänyt lapsetonta elämää? En tajua logiikkaasi. Kaikki elävät jossain vaiheessa lapsetonta elämää, kaikki eivät elä lapsellista elämää.

Vierailija
11/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt haluat että ihmine joka ei halua lapsia, tekee lapsen... vai mitä?

Vierailija
12/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla nainen ei voi koskaan tietää miltä tuntuu miehestä joka ei koskaan voi olla 100% varma siitä että lapsi on oikeasti hänen

Isyystestillä asia tule riittävän selväksi. 

Vierailija
13/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt haluat että ihmine joka ei halua lapsia, tekee lapsen... vai mitä?

Eihän tässä niin sanottu.

t. ohis

Vierailija
14/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että...

Vierailija
15/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä

mutta vanhempana olemisesta on tehty valtavan raskasta Suomessa

ja sitten on vielä aivan käsittämättömiä asioita kuten mm. se että 12 vuotiaille on annettu vastuu omista terveysasioistaan ja vanhemmat eivät pysty niihin vaikuttamaan kun hankalien polkujen kautta

pahimmin tämä näkyi mm. vaarallisten koronarokotteiden antamisena kun niiden ottaminen vastuutettiin 12 vuotiaille eikä kukaan ollut varoittamassa niiden riskeistä lapsille ja nuorille, koronahan taas ei ollut koskaan vaarallinen lapsille ja nuorille ja rokote ei estänyt koronan tartuttamista muihin

kaikki tämä on tehty etenkin rahastuksen vuoksi, täysin käsittämätön eliitin hallitsema maa Suomesta tuli etenkin 2020-2025

Niin, myös muistutus hammaslääkärin vastaanottoajasta tulee lapsen puhelimeen. Mutta aikuinen on vastuussa mm. oikomishoidosta. Jos ei ole mukana vastaanottohuoneessa, niin ei tiedä hoidosta mitään.

Vierailija
16/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsia hankkineet ei tajua täysin, millaista on elää koko ikänsä lapsivapaana. Kuitenkin puhuvat kuin tietäisivät, arvelevat että se on ankeaa, kaduttaa lapsettomuus, viimeistään eläkeiässä on yksinäistä ja ikävää. Näinhän se ei useimmilla ole ollenkaan.

Vierailija
17/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin tyhmä? Perheellinen hän on ensin lapseton.

Vierailija
18/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus omaan lapseen on paljon suurempaa, kuin etukäteen kuvittelin. Ei sitä edes voi sanoin kuvailla. Tosin se rakkaus ei välttämättä syty heti, minullakin se kasvoi vauvavuoden aikana.

Plus siinä lapsiarjessa on paljon sellaista ihanaa, jota kukaan ulkopuolinen ei pääse näkemään. Se tunne, kun lapsi kömpii aamulla viereen, sanoo rakastavansa tai kun lapsi kikattaa sydämensä kyllyydestä, kun hänelle hassuttelee.

Lapsesi taitaa olla pieni? Katsotaan 10 v päästä.

T: teinin äiti

Vierailija
19/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk

Vierailija
20/171 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päättänyt olla lapseton kun on oma terveys huono ja taloudellinen tilanne ( siis kummallakin minulla ja miehellä). luultvasti jos saisin lapsen niin sitä khyl rakastaisin. Mutta elämä on mitä on. Miksi tekisin lapsen jos sillä tulee olemaan huono elämä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan