Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. 😊

Vierailija
12.06.2025 |

Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lapsettomana ole koskaan kuvitellut tietäväni täysin millaista vanhemmuus on. 

Vierailija
182/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei voi tietää.

Samalla tavoin kuin lapsellinen ei voi tietää, mitä on elää elämänsä ilman lapsia.

Eli kukin puhukoon vain omista kokemuksistaan.

Jos hoitaa vaikka siskon pieniä lapsia viikon tämän ollessa matkalla, niin kylä siinä ehti huomata mitä painajaista tuo on.

Vastaavasti pienten äiti huomaa tuolla viikon lomallaan, että tällaistako se elämä on ilman lapsia, joka päivä kuin taivaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pakko sanoa, että ainakin itse ymmärsin jo ennen oman lapsen syntymää, että minkälaista on olla vanhempi. Ei siinä oikeastaan mikään tullut yllätyksenä. Olen ollut aina paljon tekemisissä lasten kanssa sekä työn puolesta eträ vapaa-ajalla, ihan vastasyntyneistä kouluunmenijöihin. Toki jollain toisella voi olla erilainen kokemus.

Aloin oikeasti miettiä tätä, että mikä asia olisi tullut "uutena" tietona tai tajuamisena oman lapsen syntymän myötä, enkä kyllä keksi mitään. Sekään, että minkälaista on olla vastuussa 24/7.

Vierailija
184/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin vanhemmuus on kaikille samanlainen kokemus. 

Meidän isi on vähintään klo 19 asti ylitöissä ja välilä on senkin jälkeen vielä jotain saunailtoja tai biljardin peluuta ja muuta, että hänelle vanhemmuus on sitä, että pysytään mahdollisimman paljon poissa kotoa.

Vierailija
185/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
186/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei voi tietää.

Samalla tavoin kuin lapsellinen ei voi tietää, mitä on elää elämänsä ilman lapsia.

Eli kukin puhukoon vain omista kokemuksistaan.

Jos hoitaa vaikka siskon pieniä lapsia viikon tämän ollessa matkalla, niin kylä siinä ehti huomata mitä painajaista tuo on.

Vastaavasti pienten äiti huomaa tuolla viikon lomallaan, että tällaistako se elämä on ilman lapsia, joka päivä kuin taivaassa.

Totta. Esimerkiksi itse olen aikoinaan olosuhteiden vuoksi hoitanut kahta pientä lasta, joista toinen oli vauva, käytännössä vuorokauden ympäri sinä aikana. Toki tällaisia kokemuksia ei varmaan ole jokaisella.

Vierailija
187/187 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut joutuvat huolehtia nuoremmista sisaruksistaan tai vanhemmistaan esim. suurperheissä.

Moni joutuu olla vanhempi sisaruksilleen vastoin tahtoa jo teini-ikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä